Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2634610
Sita is net op logeerweek geweest bij haar oppas. De oppas heeft een hondenuitlaatservice en fokt zelf honden dus ziet regelmatig honden voorbij komen....Zij merkt helemaal niks nada noppes aan Sita haar HD. Zij heeft D met lichte artrose.
Wij merken zelf verder ook niet zoveel, maar uit voorzorg (aangeraden door Aharon en andere artsen) krijgt zij dagelijks glucosamine en visolie.

Toen het een paar weken geleden zo waterkoud was leek het mij alsof ze lichte pijn had en ben ik begonnen met previcox te geven. In de tussentijd had ik hier in een ander topic gelezen over de huisdierendokter en heb daar pillen gekocht en ben daarmee begonnen. Als ik eerlijk ben, zie ik daar nog niet veel verbetering van. Mss wel toen ik de previcox en huisdierendokterpillen samen gaf maar eigenlijk ook minimaal.Momenteel geef ik alleen de pillen v/d huisdierendokter.

Ok, dus Sita vorige week naar de oppas, met die bups pillen die ze elke dag 'moet' hebben en zij merkt dus tijdens de wandelingen niets aan Sita en vraagt zich af of alles wel echt nodig is.
Omdat Sita nu al zoveel pillen krijgt, hoe moet dat als ze ouder is? Helpen ze dan nog wel of moet ze dan steeds meer krijgen?

Mijn idee is dat zij kwaliteit van leven moet hebben, met zo min mogelijk pijn. Dus ergens ga ik er al van uit dat ze geen 12 wordt, maar liever jong maar leuk, dan oud en chagrijnig. Dus lekker spelen en gek doen, en sommige leuke dingen zijn gelukkig ook goed voor d'r, zwemmen!

Mijn vraag aan jullie: zou jij je hond die in december 2 jaar is geworden, al zoveel pillen geven of dit uitstellen totdat ze ouder is?
Welke zou je standaard geven en welke maar af en toe??
#2634636
Een goed glucosamine/chondroitine supplement en visolie zou ik wel dagelijks geven, zeker als je weet dat ze HD heeft en ook al heeft ze er geen last van.

Die van de huisdierdokter ken ik niet.
Pijnstilling zou ik alleen geven als ik zie dat de hond echt pijn heeft en er geen alternatieve middelen werken tegen die pijn.
Overigens zou ik die alternatieve middelen niet zelf proberen maar in overleg met een holistisch dierenarts.

Kwaliteit van leven staat hier uiteraard voorop.
Laatst gewijzigd door Charlie Angel op za 23 mar 2013, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
#2634665
Ik vind dat kwaliteit van leven voorop staat.
Wij hebben een ridgeback reu Asani die met 1,5 jaar oud geopereerd is aan OCD .
Hij heeft heel veel artrose in zijn knieën is heel stijf in zijn rugspieren en achterhand.
Hij krijgt perioden pijnstilling bv als het erg koud is of als we merken dat hij heel stijf is en moeilijk gaat zitten of liggen.
Hij krijgt glucosamine en een goedkopere versie van previcox (weet even de naam niet meer )
Asani krijgt dit vanaf dat hij 2 jaar is en hij word in mei 6 jaar.
We hebben laatst zijn bloed laten testen om te kijken of zijn organen last hadden van dit medicijn gebruik maar alles was goed.
Ik geef eigenlijk in perioden van een aantal weken en dan een tijdje niet.

Groetjes Rian
#2634685
Bernie schreef: Een goed glucosamine/chondroitine supplement en visolie zou ik wel dagelijks geven, zeker als je weet dat ze HD heeft en ook al heeft ze er geen last van.

Die van de huisdierdokter ken ik niet.
Pijnstilling zou ik alleen geven als ik zie dat de hond echt pijn heeft en er geen alternatieve middelen werken tegen die pijn.
Overigens zou ik die alternatieve middelen niet zelf proberen maar in overleg met een holistisch dierenarts.

Kwaliteit van leven staat hier uiteraard voorop.
Dat zou ik nog kunnen en moeten doen inderdaad...eens op zoek naar iemand in de buurt!
#2634860
Als buitenstaander is het nogal makkelijk te zeggen, maar als Sita mijn hond was zou ik liever nu al pilletjes en poedertjes geven. Liever kort&hevig dan lang&pijnlijk.

Liefst eerst zoveel mogelijk op natuurlijke basis dus ik zou zeker kijken naar een holistische dierenarts, alternatieve supplementen ed.

Ik heb geen idee óf bv een osteopaat haar ook kan ondersteunen, maar dat denk ik wel.

Er zijn genoeg honden met op de foto een D-score die nauwelijks last hebben en pas last krijgen als hun beter-gescoorde rasgenoten ook wat stram en stijf worden. Maar als zij al een botafwijking erbij heeft, zou ik zeker erg alert zijn.
Ik zou denk ik persoonlijk ook af en toe een foto laten maken door een goed bekend staande DA om in de gaten te houden in hoeverre de botafwijking/artrose toeneemt, bv als jij het idee hebt dat ze wel eens echt pijn kan hebben.
#2635144
Mijn oudste Lab ( nu 15) Werd als grote pup een paar weken kreupel. Ik liet een foto maken. HD. Er werd gezegd dat ik met haar moest fietsen, maar over zwemmen, wat voor een lab veel natuurlijker zou zijn, had hij het niet. Na die paar weken was de kreupelheid over. Ik heb haar daarna niet meer laten vaccineren en ben vers gaan voeren. Daarna liep alles goed. Met 3 jaar heb ik haar een keer officieel laten röntgenen. D2-E1. Botafwijking 3. Toch heeft die hond behendigheid gedaan en jachttraining. Ze bleef goed lopen. Afentoe liet ik haar een dagje thuis van de wandeling. Maar meestal sjouwde ze vrolijk mee. Sinds vorig jaar september begon ik met visolie van de Hema en Glucosamine en chondroitine van Lucovitaal en daar doet ze het super op. van elk 2. Ik verander niet van merk.
Ik ben zo blij dat ik 14 jaar geleden mijn kont tegen de krib gooide en mijn eigen gang ging. Het was een geluk voor mijn dieren en mijn portemonnee. Ze kachelt vrolijk mee in weer en wind met de Goldens. Ze is doof, maar als er tussendoor iets te vreten valt, is ze zo alert, dat ze vanuit haar mand de boel in de gaten ligt te houden. Ik houd van mijn oude honden.
De oudste Golden is 9. Die is nog  zo blij in het bos. En haar dochter ook.
#2635420
bedankt voor alle reacties!
Ik zit dan nu te twijfelen of ik naar een osteopaat of holistische arts zal gaan. Mijn oppas raadde Erwin in Heiloo aan. Dat is niet echt naast de deur, maar misschien dan toch de moeite waard.
@Bieke, tja fietsen word ook regelmatig tegen mij gezegd, maar ik heb zelf een hekel aan fietsen en Sita is stapelgek op water dus we doen dat dan liever (voor ons allemaal het gezelligst  ;))
@Senta, momenteel lopen we niet bij een orthopeed. Toen we er net achter kwamen dat Sita HD had, overwoog ik een bekkenkanteling voor haar, maar hij vertelde dus dat dit niet meer mogelijk was vanwege de beginnende artrose. Verder raadde hij Aharon aan, als ik vond dat Sita slechter werd. Maar we worden bij de orthopeed niet meer terugverwacht en ik zou nu ook niet goed weten wat hij zou kunnen doen voor ons?
@Alba, ken jij een DA in de provincie Utrecht die goede foto's maakt?
Laatst gewijzigd door Simone V op zo 24 mar 2013, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
#2635611
Simone V schreef: bedankt voor alle reacties!
Ik zit dan nu te twijfelen of ik naar een osteopaat of holistische arts zal gaan. Mijn oppas raadde Erwin in Heiloo aan. Dat is niet echt naast de deur, maar misschien dan toch de moeite waard.
@Bieke, tja fietsen word ook regelmatig tegen mij gezegd, maar ik heb zelf een hekel aan fietsen en Sita is stapelgek op water dus we doen dat dan liever (voor ons allemaal het gezelligst  ;))
@Senta, momenteel lopen we niet bij een orthopeed. Toen we er net achter kwamen dat Sita HD had, overwoog ik een bekkenkanteling voor haar, maar hij vertelde dus dat dit niet meer mogelijk was vanwege de beginnende artrose. Verder raadde hij Aharon aan, als ik vond dat Sita slechter werd. Maar we worden bij de orthopeed niet meer terugverwacht en ik zou nu ook niet goed weten wat hij zou kunnen doen voor ons?
@Alba, ken jij een DA in de provincie Utrecht die goede foto's maakt?
Wij hebben hele goede ervaringen met Erwin en rijden met liefde 2 maal per jaar dat eind naar Heiloo, voor een preventieve osteopathie behandeling. Naast osteopaat is Erwin ook dierenarts, en wel 1 die graag out of the box denkt. Volgens mij hebben ze op die praktijk ook ervaring met heupfoto's maken.

Voor goede heupfoto's in Utrecht zeg ik toch Dijkshoorn in Zeist. Heupfoto's is zijn specialiteit en ik denk dat je bij hem een goed beeld krijgt van wat er binnenin speelt bij Sita.
Ik zou zorgen dat je goed weet wat je wel en niet wil, het is namelijk wel iemand die van alles gaat roepen wat er allemaal mogelijk is (en dan niet op alternatief gebied!). Als je komt omdat je wil weten hoe de artrose is, heel duidelijk aangeven dat je op dat moment niet geïnteresseerd bent in 'oplossingen'. Als je dat wel bent kun je vragen om een afspraak als professor Hazenwinkel er ook is, die kwam 'vroegah' 1 keer per week en is een orthopeed vanuit de Universiteitskliniek.
#2635663
Vriendin van mij met haar border collie waar echt niets aan te merken was, behalve een mega kort lontje heeft ook HD.
Al op 1.5 jarige leeftijd geconstateerd.

Hij heeft HD-D norbergwaarde 16 en een botafwijking van 1.

Deze hond functioneert op karakter, en op spieren want die heeft hij en dat zie je ook terug op de foto's.

Hij krijgt wel al sindsdien pijnstilling en krijgt trocoxil (elke maand 1 tablet) en hier heeft hij duidelijk profijt van.
Hij is veel relaxter en plezieriger in gedraag :)

Dit is bovendien geen hond voor een osteopaat.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door