Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Wendi
#2634399
Hopelijk kunnen jullie me helpen  :)
Ik heb hier een blinde kater van 19 jaar die sinds een paar jaar op vers staat en het er goed op doet en het meeste met smaak eet. Hij krijgt van mij vers/zelf samengesteld, kvv (darf) en kiezebrinkmixen (konijn, haas), gecombineerd met bijv spiervlees. (KB heeft hoog botpercentage)
Laatst is hij verstopt geraakt en is de boel er met klysma's bij de da uitgekomen.
Nu durf ik amper bot meer te voeren want een klein beetje geeft al te harde ontlasting, ondanks lacatract over het eten.
Ook zonder bot heeft hij nog harde keutels  :-\
De oorzaak van de verstopping zit 'm in een verminderde zenuwgeleiding wat vaker bij oude katten voor schijnt te komen. Je kunt dit ook zien als hij perst, zijn staart hangt er een beetje bij, niet zoals die normaal "meedoet" met het persen zeg maar , geeft dit een beetje een beeld?  ::)
Daarnaast beweegt hij niet zoveel meer, dit heeft ook met zijn blindheid en zijn kleinere wereldje te maken.

Is er een alternatief wat ik aan het vlees kan toevoegen dat de voedingsstoffen van bot bevat maar niet de stoppende werking? Eierschillen heb ik in het verleden wel eens gegeven, maar dat werd toen niet gewaardeerd. Zou het misschien weer eens kunnen proberen, als ik wist dat dat niet stoppend zou zijn. Wat is eigenlijk het stoppende aspect in botten? Weet iemand dat?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Door flin
#2634404
als die darmperistaltiek (schrijf ik dat goed?) niet meer optimaal is, kun je weinig meer doen, dan
heel goed kijken hoe de DA t oplost en deze praktijk uitvoeren thuis (misschien wil ze je er een les in geven?)

om de ontlasting wat smeuïg te houden, kun je wat fijn gesneden sla (weinig smaak)  door t voer mengen,

maar als de darm niet wil werken, zul jij t voor je dier op moeten lossen, helaas
Door Wendi
#2634423
[quote="flin"]
als die darmperistaltiek (schrijf ik dat goed?) niet meer optimaal is, kun je weinig meer doen, dan
heel goed kijken hoe de DA t oplost en deze praktijk uitvoeren thuis (misschien wil ze je er een les in geven?)

om de ontlasting wat smeuïg te houden, kun je wat fijn gesneden sla (weinig smaak)  door t voer mengen,

maar als de darm niet wil werken, zul jij t voor je dier op moeten lossen, helaas
[/quote]

Dank voor je antwoord.
De klysma's én het verstopt zitten waren beide vreselijk, stressvol en pijnlijk :-\
Voor de duidelijkheid: hij kan nu wel poepen, zolang ik geen bot geef. De keutels zijn dan hard, maar niet té hard. Dat zijn ze wel als ik bot bijvoeg. Vandaar dus mijn vraag voor een niet-stoppend alternatief.
Dat met die sla kan ik wel eens proberen al eet hij lang niet alles gemalen, maar wellicht eet hij het mee.
Door Too
#2634428
Geen echt advies/idee maar mijn dames zijn echt dol op fijn gesneden [andijvie] sla gemengd met een klein druppie olie
Als ik niet oplet trekken ze t van t mensenbord af... t is hier echt een tractatie,
nou zijn ze toch wel van t vega-voer: snijboon, broccoli allemaal lekker

Iets wat t toch licht smeuig houdt.. likje roomboter , als hier veel haar gegeten is en haarballen in de weg zitten krijgen ze een lik vaseline daarna hebben ze hoogglans keutels.. geen idee of dat bij de oude man ook zo werkt

Succes met m.
Door flin
#2634429
mijn assistent DA, heeft ook zo'n kat met weinig beweging in de darmen, ze gebruikt geen klisma om de poep te verwijderen, maar heeft een eenvoudige manier om met de vinger in de poepert snel en doeltreffend de ontlasting te verwijderen,
natuurlijk ist naar voor de kat! vooral dat laatste stukje schijnt moeilijk te zijn voor de kat, als je m op deze manier kan helpen?

ik zou perzzoonlijk liefst gemalen voer geven, en niet al teveel zonder bot om t menu niet al te mankerend te maken, fijngemalen ei-schaal kun je idd ook proberen
Gebruikersavatar
Door koekje
#2634430
[quote="Too"]
hoogglans keutels
[/quote]

;D
Ik zie het helemaal voor me: zo'n blinkend ding in de kattenbak als je die gaat schoonmaken dat je er een zonnebril bij op moet zetten.


Voor mensen met verminderde peristalstiek zijn er allerhande middelen verkrijgbaar, meestal in zakjes als poeder, maar ook aangelengd en misschien wel in gelvorm ofzo. Het blijven laxeermiddelen op voorschrift, maar wellicht kan de DA hierin wat betekenen. Voor mensen worden deze middelen meestal ingezet om bijwerkingen van medicijnen (zoals opiaten) tegen te gaan, maar misschien krijgen bejaarden ze ook wel zo tegen ouderdomskwalen.
Door Wendi
#2634432
[quote="flin"]
mijn assistent DA, heeft ook zo'n kat met weinig beweging in de darmen, ze gebruikt geen klisma om de poep te verwijderen, maar heeft een eenvoudige manier om met de vinger in de poepert snel en doeltreffend de ontlasting te verwijderen,
natuurlijk ist naar voor de kat! vooral dat laatste stukje schijnt moeilijk te zijn voor de kat, als je m op deze manier kan helpen?

ik zou perzzoonlijk liefst gemalen voer geven, en niet al teveel zonder bot om t menu niet al te mankerend te maken, fijngemalen ei-schaal kun je idd ook proberen
[/quote]
[quote="Martine-Tom"]
En bot vervangen door eierschaalpoeder zou dat werken?
[/quote]

Ja, daar zat ik dus ook aan te denken. Maar als dat net zo stoppend is als gewoon bot...daarom vroeg ik me af of iemand dat weet. Dat bijv de calcium stoppend is ofzo. Dus probeer ik het liever niet uit als ik dat nog niet weet, ben echt bang voor nog een nacht bij de da met een uitgeputte kat  :-\
Door Wendi
#2634438
[quote="Too"]
Geen echt advies/idee maar mijn dames zijn echt dol op fijn gesneden [andijvie] sla gemengd met een klein druppie olie
Als ik niet oplet trekken ze t van t mensenbord af... t is hier echt een tractatie,
nou zijn ze toch wel van t vega-voer: snijboon, broccoli allemaal lekker

Iets wat t toch licht smeuig houdt.. likje roomboter , als hier veel haar gegeten is en haarballen in de weg zitten krijgen ze een lik vaseline daarna hebben ze hoogglans keutels.. geen idee of dat bij de oude man ook zo werkt

Succes met m.
[/quote]

ik ga het proberen, roomboter kan hij vast waarderen! ;D
meer vette vis bedenk ik me nu ook ineens  :doh: natuurlijk, heb je meteen ook wat graten mee!
zullen ze nog mooier gaan glanzen  :D

[quote="koekje"]
;D
Ik zie het helemaal voor me: zo'n blinkend ding in de kattenbak als je die gaat schoonmaken dat je er een zonnebril bij op moet zetten.


Voor mensen met verminderde peristalstiek zijn er allerhande middelen verkrijgbaar, meestal in zakjes als poeder, maar ook aangelengd en misschien wel in gelvorm ofzo. Het blijven laxeermiddelen op voorschrift, maar wellicht kan de DA hierin wat betekenen. Voor mensen worden deze middelen meestal ingezet om bijwerkingen van medicijnen (zoals opiaten) tegen te gaan, maar misschien krijgen bejaarden ze ook wel zo tegen ouderdomskwalen.
[/quote]

ik heb van de da laxatract meegekregen, dat doe ik nu over zijn eten
Gebruikersavatar
Door koekje
#2634441
[quote="Wendi"]
ik heb van de da laxatract meegekregen, dat doe ik nu over zijn eten
[/quote]

Ik denk dat dat wel kan bijdragen. Voor humane middelen zijn er gradaties in laxerende middelen. Laxatract heb ik vaker van gehoord, dus is misschien vrij mild. Misschien dat het nodig is dat je een zwaarder middel gebruikt.
Door Wendi
#2634443
[quote="koekje"]
Ik denk dat dat wel kan bijdragen. Voor humane middelen zijn er gradaties in laxerende middelen. Laxatract heb ik vaker van gehoord, dus is misschien vrij mild. Misschien dat het nodig is dat je een zwaarder middel gebruikt.
[/quote]

Misschien. Zeker als ik toch weer bot bij ga voeren wat natuurlijk wel nodig is.

Een calciumpreparaat ofzo, zou dat kunnen? Of zit daar niet genoeg in? en is dat niet óók stoppend?
Door Martine-Tom
#2634446
Even gekeken, een nierdieet (bot beperkt dieet dus eigenlijk) zit 30% botvlees in dus 15% kaal bot...
KB is wat lastig omdat het gewoon lastig rekenen is hoeveel je dan bij zou moeten voeren en ik ben niet zo'n rekenwonder met die percentages maar mss dat iemand anders dat wel lukt. Hoeveel geef je nu bij aan spiervlees?
Door flin
#2634452
als die peristaltiek in de darm matig is, blijft de ontlasting te lang in de darm hangen, dit heeft naar mijn idee weinig met t voer te maken, maar wel met de darmbeweging?
natuurlijk kan t helpen om de brij in de darm zo vochtig mogelijk te houden, maar als de drol niet naar de uitgang wil, is dit een niet zozeer voedselgerelateerd probleem, maar gewoon ( ...) een ouderdomsverschijnsel
Door Mevroi Kruim
#2634479
Met Flin eens. Maar. Zachte drol fietst makkelijker naar de uitgang dan keiharde ingedroogde keutel. En het is minder pijnlijk dus poes gaat de boel niet zitten ophouden.
Bij mensen gaat er vaak psylium in één of andere vorm in om de drol smeuïg te houden. Zakkies met citrussmaak zullen het niet gaan doen bij poes maar iets neutraals misschien wel. Wel zorgen dat poes dan voldoende drinkt.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door