Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2634090
Kent iemand de ziekte  NCL?

NCL/ CCL Canine Neuronal Ceroid Lipofuscinosis


Ik heb 14 dagen een hond in huis gehad die we hier van verdenken. Een super lieve  hond met o.a. vreemd gangwerk, hyperactieve aanvallen en ook slome tijden, ineens optredende extreme agressie, tekenen van particiele epilepsie. Een hond die ineens een soort van 'aanval/gemoedstoestand' krijgt en dan probeert te doden. Korte tijd later is de hond weer zich zelf en lijkt zich niet bewust van wat er kort daarvoor is gebeurd.

Ik wil graag meer info over deze ziekte hebben. Wetenschappelijke info maar ook ervaringen. Ik ben benieuwd of er bekend is hoe vaak het voorkomt bij bepaalde rassen. Hoe vaak is er een diagnose hoe vaak een vermoeden.  Als mensen hun info niet openbaar willen delen mag dit ook per pb. Ik zoek ook ervaringsdeskundigen.

NCL is een ziekte die het zenuwgestel van het lichaam beïnvloedt.

NCL komt voor bij katten , vee , schapen, mensen en bij enkele hondenrassen zoals Engelse setter ,, Border Collie, Saluki, Cocker Spaniel, Chihuahua, Jugoslavische Herdershond, Tibetaanse, terriër, Teckel en de Amerikaanse bulldog.

De oorzaak van NCL ligt in het missen van een enzym waardoor een stofwisselingsafvalproduct (NCL)
zich in de lichaamscellen verzamelt.NCL word in het zenuwstelsel en dan met name in de neuronen
opgeslagen.

Hersencellen zijn van nature zeer compact en hebben weinig ruimte voor de opslag van afvalproducten. Door de opslag in een specifiek hersengedeelte kan samenpersen en mogelijke verstoringen van gezonde hersencellen ontstaan,
daardoor sterven gezonde hersencellen langzaam af.

Honden ontwikkelen NCL niet , ze worden ermee geboren .

Bij de geboorte zijn de verschijnselen A-symptoom dat wil zeggen : de pups ontwikkelen zich normaal , net als hun gezonde broertjes en
zusjes.

De ziekte verloopt chronisch progressief. Dat betekent : als een hond het gemuteerde gen van zowel vader als moeder heeft meegekregen, de ziekte dan altijd ontstaat.

De gezondheidstoestand van de hond wordt na het uitbreken van de ziekte voortdurend slechter.
De vererving verloopt recessief. Dat betekent dat beide ouders drager moeten zijn wil de ziekte bij de
hond ontstaan. NCL heeft enige tijd nodig om zich in de cellen te verzamelen voordat het tot een punt
komt waarbij het voor de cellen schadelijk wordt.

Een van de eerste waarneembare symptomen is hyperactiviteit en doelloos rondlopen. Als de hond
begint met symptomen van abnormaal gedrag te vertonen , kunnen deze kenmerken episodisch zijn.
Naarmate de ziekte zich verder ontwikkelt , worden de episoden frequenter en sterker.

Samengevat : angst voor vertrouwde voorwerpen en personen , scheuren , bijten , onevenredige
reacties van het gehoor-, gezichts- en gevoelsstimulansen , abnormale loop (onzeker op de poten :
heeft problemen met springen of klauteren) , het inzakken van de achterhand , abnormaal gedrag
(hyperactief , razernij) .

Soms wordt deze ziekte ook wel met epilepsie verward. Blindheid komt zeer veel voor in een van de latere stadia van de ziekte.

Behandeling: er bestaat nog steeds geen behandelingsmogelijkheid of medicijnen op dit moment.

Meer info in onderstaande linken.

http://www.hotandfamousbulls.nl/info_ncl.html
http://detibetaanseterriernieuwssite.nl/ccl.htm
http://www.tibetaanseterrierclub.nl/pdf ... id/NCL.pdf


http://www.karjis.com/?hae=NCL&lan=en
#2634373
Bij de  tibetaan openbaart deze ziekte zich op latere leeftijd zo tussrn de 4-6 jaar. Deze variant word wel vergeleken met de menselijke batten disease. Bij de meeste rassen doet dit probleem zich rond het eerste levensjaar voor.
Honden hebben een houterig gangwerk en een slechte coordinatie. Ziekte is progressief en honden overlijden eraan.  Het is erfelijk.
Wat betreft de tt is er een test beschikbaat ontwikkeld door de OFA in missouri. Ze waren destijds ook bezig met andere testen voor andere rassen.
#2635401
Een aantal symptomen herken ik wel bij Bora, maar van deze ziekte had ik nog niet gehoord.
Bij Bora zou het sowieso een neurologische afwijking zijn, maar werd wel weer behandeld als epilepsie.

Ik ben gestopt met de medicatie omdat ik niet het gevoel heb dat het veel doet bij haar.

Zeker de gemoedstoestand aanvallen ken ik heel erg van haar. En daarna verdwaasd kijken van wat doe ik eigenlijk.
Razernij heeft ze vooral buiten last van icm diverse prikkels van andere honden. Dan kan ze letterlijk door het lint gaan, wat ze gelukkig afreageert op de riem. Als ze zo is, dan moet daar echt geen andere hond tussen zitten, want ze ziet en hoort niks meer.
#2635589
bij de tibetaan is lange tijd het probleem geweest dat het kwaad al was geschied zeg maar qua fok, zeker omdat het zich bij dit ras zo laat openbaart. veel dieren hebben zich dan al ruimschoots kunnen voortplanten.

heel vaak komt het niet voor, al denk ik inderdaad zoals tannetje al schreef dat er best wel veel gvallen onder de noemer hersentumor OID zijn weggeschreven in het verleden door mensen die niet weten van deze ziekte.
er is gelukkig vanaf 2010 een DNA test voor detibetaan dus  als het goed is dan is CCL / NCL in de toekomst niet meer aanwezig binnen het ras
#2635790
Idd bij de TT is er een DNA test. Balou en Chendo zijn allebei getest. Om er definitief achter te komen of de hond CCL heeft moet hij eerst overleden zijn. Dan pas kunnen ze via hersenweefsel nakijken of het CCL is.
Op een andere manier is het niet te testen.
Ik heb filmpjes van een tibetaan gezien. Daar wordt je dus echt niet vrolijk van.

sandra :) schreef: er is gelukkig vanaf 2010 een DNA test voor detibetaan dus  als het goed is dan is CCL / NCL in de toekomst niet meer aanwezig binnen het ras
Maar dan wel in een hele verre toekomst. Dit fok je er niet zo maar uit.
Laatst gewijzigd door tt-tjes op ma 25 mar 2013, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
#2635843
choopy schreef: Een aantal symptomen herken ik wel bij Bora, maar van deze ziekte had ik nog niet gehoord.
Bij Bora zou het sowieso een neurologische afwijking zijn, maar werd wel weer behandeld als epilepsie.

Ik ben gestopt met de medicatie omdat ik niet het gevoel heb dat het veel doet bij haar.

Zeker de gemoedstoestand aanvallen ken ik heel erg van haar. En daarna verdwaasd kijken van wat doe ik eigenlijk.
Razernij heeft ze vooral buiten last van icm diverse prikkels van andere honden. Dan kan ze letterlijk door het lint gaan, wat ze gelukkig afreageert op de riem. Als ze zo is, dan moet daar echt geen andere hond tussen zitten, want ze ziet en hoort niks meer.
Sorry ik weet zo niet wat voor een ras jou Bora is? Ik vermoed een border collie?  Kan je er wat meer over vertellen?
Laatst gewijzigd door yvette_van_alert op ma 25 mar 2013, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
#2636427
choopy schreef: Een aantal symptomen herken ik wel bij Bora, maar van deze ziekte had ik nog niet gehoord.
Bij Bora zou het sowieso een neurologische afwijking zijn, maar werd wel weer behandeld als epilepsie.

Ik ben gestopt met de medicatie omdat ik niet het gevoel heb dat het veel doet bij haar.

Zeker de gemoedstoestand aanvallen ken ik heel erg van haar. En daarna verdwaasd kijken van wat doe ik eigenlijk.
Razernij heeft ze vooral buiten last van icm diverse prikkels van andere honden. Dan kan ze letterlijk door het lint gaan, wat ze gelukkig afreageert op de riem. Als ze zo is, dan moet daar echt geen andere hond tussen zitten, want ze ziet en hoort niks meer.
Er is een test voor de border collie. zie de bijgevoegde link.

http://www.caninegeneticdiseases.net/CL ... asicCL.htm
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door