Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Rapalje
#2634020
Ik heb sinds een maand een whippet van 10 jaar. In het opvanggezin kreeg hij Carnibest en hier nu ook, hij doet het daar prima op. Om kosten te drukken en voor de variatie heb ik er vandaag voor het eerst een paar verschillende varianten Lotgering bij gehaald, morgen krijgt hij zijn eerste pakje daarvan.

Ik heb ook tamme ratten waar ik al jaren zelf voer voor mix en ik vind voeding gewoon heel erg interessant. Het lijkt me eigenlijk gewoon leuk om ook voor de hond wat meer zelf te doen en als ik daarbij nog wat kan besparen met behoud van kwaliteit, dan zou dat natuurlijk hartstikke mooi zijn...
Oja en ik denk dat het voor hem ook wel lekker is om wat meer te kunnen knabbelen want hij is dol op eten maar zo'n bak KVV is in drie seconden verdwenen. Met mate, want hij heeft een behoorlijk afgesleten gebit.
Ik heb helaas een niet al te grote vriezer en budget. Moos eet 500 gram KVV per dag plus soms nog een snack; hij weegt bijna 17 kg en is groot voor een whippet, ik zie nog steeds al zn ribbetjes, wat verbrandt zo'n windhond veel zeg! Iets energierijkere voeding is dus op zich niet verkeerd voor hem.

Nu lijkt het me dus wel wat om één of twee dagen in de week iets niet-kant-en-klaars te gaan geven. Hebben jullie ideeën voor een menuutje voor een paar keer per week?

Ik heb al een kilootje kippennekjes meegenomen (had liever eend gehad maar die had ze alleen op bestelling) en hij heeft er vanavond al eentje gekregen om te proberen. Dat ging helemaal prima, hij kauwde er zowaar op  :o
Door miik
#2634039
Hoi Welkom ! Nog een windhond leuk !
JA, een windhond verbruikt veel en veel meer dan een "gewone" hond. Dat komt denk ik omdat ze zo explosief bewegen en daarnaast nauwelijks isolerende vacht hebben.
Mijn windhond (galgo) van 20 kilo heeft 800 tot 1000 gram per dag nodig en dat is in verhouding erg veel...( 4 tot 5 %)
Vaak is het bij de windhonden, zeker de oudjes beter om ze 2x per dag te voeren....
En af en toe wat koolhydraten.... ik geef de mijne restjes van aardappel/macaroni/rijst (zeg 3x per week een beetje).
Ik geloof niet dat er andere rassen zijn waar dat bij "nodig" is... maar als ik dat niet doe, kan ik haar niet op gewicht houden.
Nu ziet ze er prachtig uit ! Voelt zich goed, mooie bespiering en ze glimt als een spiegeltje !
En ja inderdaad energierijke voeding....
Mijn Vivi barft, maar ze krijgt een kilo vleesbot niet op. Dus zij krijgt zeg maar 600 gram knaagwerk enn dan een hapje gemalen mix.
De Lotgering is vrij vet, maar dat kan zij dus wel hebben..... (sommige honden krijgen er alleen dunne ontlasting van).
En in de winter krijgt ze wat meer vet, wat ik bv van eend afhaal wat ik de andere honden voer.

Knaagwerk waarmee je kan beginnen zijn bv eendenekken, konijnkarkas, hele kwartel, duif, kip, parelhoenkarkas etc...
Laatst gewijzigd door miik op za 23 mar 2013, 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Rapalje
#2634411
Bedankt voor je reactie  :)
Wat een mooi koppie heeft Vivi - ik heb een ratje dat Vivi heet  ;D

Moos krijgt ook 2x per dag eten. Het heeft ook wel wat zo'n hond die je lekker van alles kan toestoppen die niet te dik wordt.
Goeie tip van de koolhydrate! In Carnibest zit wel rijst maar in Lotgering niet en als ik er zelf nog dingen bij ga geven zal ik het zeker in gedachten houden. Hij heeft van de week nog een pannenkoek gehad.
Vanmorgen kreeg ie voor het eerst Lotgering (wild) en hij keek me een beetje raar aan en leek net ietsje minder enthousiast, maar het ging toch wel naar binnen. Ik verwacht niet echt problemen, bij de opvang heeft ie iig nooit last van zijn buik gehad.

Ik laat hem nu eerst even wennen met de Lotgering tot ik weer wat ruimte in mn vriezer heb, dan zal ik daarna wat vleesbot erbij gaan zoeken.  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Rapalje
#2635907
Ik kon het niet laten en heb vandaag wat kwarteltjes meegenomen van de markt, hij krijgt er straks eentje  :biggrin2: Hij loopt er al omheen te drentelen dus volgens mij ziet ie het wel zitten, maar het moet nog even ontdooien...

Ook heb ik een 'high energie' groentemix gemaakt, met aardappel, zoete aardappel en een beetje rijst voor een beetje extra koolhydraten, verder sperzieboontjes, sla, spinazie, paksoi, wortel, witlof, bietjes, een appeltje en een beetje knoflook. Daarvan gaat 14x100g de vriezer in dat mag ie dan om de dag wel hebben (tenzij ik Carnibest geef) denk ik?
Door zzz-dodo-zzz
#2635953
Aardappel is voor zover ik weet giftig,
Of het verder goed is durf ik niet te zeggen,  ik ben zelf ook nog maar een beginner.
Gebruikersavatar
Door Rapalje
#2635982
Voor zover ík weet alleen rauwe aardappel, of de groene 'uitgeschoten' aardappels.
Ik heb ze natuurlijk wel even gekookt.
Edit: Aardappel, zoete aardappel, boontjes, wortel en bietjes zijn gekookt, de rest rauw.
Laatst gewijzigd door Rapalje op ma 25 mar 2013, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Rapalje
#2636161
Nou dat kwarteltje ging er wel in  :yeah:  hij was wel even een beetje verbaasd dat ie moest kauwen en hij heeft eerst de Lotgering vismix opgegeten voor ie eraan begon, maar volgens mij beviel het wel!
De groenten vindt ie ook lekker O0
Nu eerst weer een paar dagen Carnibest voor ik verder ga experimenteren.

Koolhydraten zijn de meest directe energiebron - windhonden hebben meer energie nodig omdat ze een hele snelle stofwisseling hebben en ze willen niet altijd veel eten, dus ik zie wel waarom het handig kan zijn. Ik zie het gewoon als net een iets energie-rijkere invulling van de groentemix. Sommige mensen vinden ook dat honden helemaal geen groente nodig hebben, maargoed ik kijk eerst even hoe dit bevalt.
Gebruikersavatar
Door Rapalje
#2637067
Goed, die koolhydraten/groenten vind ik eigenlijk maar bijzaak. Ik denk dat ik ongeveer 3500-4000 gram per week ga geven en iets van 3x 100g groentemix - verder zal ie nog wel eens een plukje kiemgroente krijgen (ik kiem standaard diverse soorten, zoals alfalfa en tauge) of iets van etensrestjes.
Ik zou het fijn vinden als iemand nog verder wil meedenken over hoe ik dit in kan vullen. Ik zit zelf te denken aan 2 dagen Carnibest (1000g, natuur of actief rund en kip), 2 dagen Lotgering (verschillende smaken, wild (eend, haas, lama, fazant, hert dacht ik), lam/rund/kip: 'totaal', totaal met pens, totaal met vis..) en dan heb ik nog 3 dagen over, voor BARF, eventueel in combi met Lotgering voor het begin of als ik er niet uitkom.
Ik heb nu om te beginnen dus kippennekjes en kwarteltjes, daar wil ik nog konijn en eend bij halen als vleesbot. Daar moet ik vast ook nog iets van spiervlees bij hebben, kalkoen en paard misschien? Een visje als ik niet de KVV met vis geef die week?
Zou ik hier nog orgaan bij geven - ik zie dat er vaak geschreven wordt dat het overmatig in KVV zit maar Lotgering heeft de percentages erbij staan en bevat gewoon 15-20% orgaan - en dan ook nog pens of juist andere soorten?
Ik vind het helemaal interessant en leuk maar merk wel dat ik er echt nog weinig kijk op heb hoe ik dit precies moet aanpakken. Ik ben dit webwinkeltje tegengekomen http://www.meatandbones.nl/ waar ik makkelijk kan gaan afhalen, maar wel met een beperkt assortiment. Ook wel lastig dat ik maar een kleine vriezer heb (en ook graag eten voor mezelf invries), heb zin om lekker in te gaan slaan maar ik moet wel kiezen en kan geen hele grote hoeveelheden kwijt (totaal kilo of 15 denk ik).
Door Parelridder
#2637119
Ik zou me niet bezig houden met een leverancier van extra energie. Je geeft nu 3% van het lichaamsgewicht, dat is niet 'veel'. Ter vergelijking: mijn Flatcoateds eten meer dan 3% om op gewicht te blijven. Als je hond nu wat té schraal is zou ik de hoeveelheid voeding verhogen en niet het percentage koolhydraten of vetten (in Lotgering zit ca. 25% vet, dus dat is bijzonder veel, behoeft zeker geen aanvulling!).

Op dagen van zelf samenstellen zou ik kiezen voor diersoorten die niet verwerkt zijn in de kvv's die je geeft. Waarom wil je 5-6 dagen kvv geven? Het aanvullen van kvv vind ik altijd moeilijk, want jew eet niet wat er in zit. Er vanuitgaande dat het opgegeven percentage klopt (is dat betrouwbaarder dan de opgave van wat er in rundvleesproducten voor menselijke consumptie zit??) Wat is 'orgaan'? En wat valt er allemaal onder 'spier' (vliezen, vet.. er wordt vanalles verkocht als zijnde 'spiervlees'..).
Qua budget is zelf samenstellen zeker interessant, dan kun je kwaliteit geven tegen toch nog leuke prijs. Als je bij een leverancier zou mee bestellen die e.e.a. per kilo verpakt kun je bijv. 3 dgn. hetzelfde karkas geven zodat het zakje dan leeg is. Over 2 weken bekeken kun je dan desgewenst 5 soorten karkas geven. Wat rest is de verdeling van spiervlees en orgaan. Als je 't spiervlees in tweeen deelt kun je dat net als het karkas steeds opvoeren in opeenvolgende dagen zonder weeg- en rekenwerk.
Kosten (als je bij de keuze van diersoorten rekening houdt met je budget) voor mooie(!!) producten komen op ca. 10 euro per week.
Gebruikersavatar
Door Rapalje
#2637351
Waarom wil je 5-6 dagen kvv geven?
Haha, goeie vraag (ik zei trouwens 4). Eigenlijk vooral uit voorzichtigheid, omdat het allemaal nog zo nieuw voor me is. Met KVV (waar ie het dus al geruime tijd goed op doet) durf ik er iets meer op te vertrouwen dat ie geen tekorten krijgt. Verder ben ik zelf nogal een chaoot en heel slecht in plannen, denk ik dat het dan minder erg is als ik eens wat vergeet of niet precies genoeg ben met samenstellen.
Ik had het zo in gedachten dat ik er vanuit ga dat de KVV compleet is en het menu voor de andere dagen apart bereken.

Ik moet wel zeggen dat ik wat ben gaan twijfelen, nu ik hier zo lees dat het toch nog wel een heel verschil maakt met KVV. Ik ging er vanuit dat KVV eigenlijk gewoon een kant en klare makkelijke versie van BARF was maar er is dus blijkbaar toch nog een flink kwaliteitsverschil.
Dus ik denk dat ik begin met 3 dagen BARF en als dat bevalt zou het best kunnen dat ik naar meer dagen of misschien volledig BARF overga.

Oja nog een bedenking: ik woon in een flat en heb dus geen tuin waar ik hem 'smerige' dingen kan laten eten. Denk dat ie dat in de douche mag doen  ???
Gebruikersavatar
Door Thea
#2637358
Woon ook in een flat.
Boy eet in de keuken eigenlijk alles zo uit zijn bak.
Bency eet bij zijn kleed. Die gaat 1 pw in de was. ;)
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2637498
Dat was bij ons ook de eerste keer. Tip, koop op de markt een meter tafelzeil en leer hem dat hij daarvan moet eten. Makkelijk schoonmaken en opvouwen. Kies wel een stevige variant.

Ik geef Duke iets grotere stukken die niet zo in zijn bak passen, ook wel eens op een flink plastic dienblad. Ook makkelijk afwassen. Maar net waar ik zin in heb. Een half geitje krijgt hij dus op een kleedje en een groot stuk konijnkarkas op het dienblad.
Door Parelridder
#2637604
Rapalje schreef: Haha, goeie vraag (ik zei trouwens 4). (...)
:biggrin2: Mijn weken hebben 7 dagen..
Rapalje schreef:(...)Nu lijkt het me dus wel wat om één of twee dagen in de week iets niet-kant-en-klaars te gaan geven. (...)
Gewoon geen smerige dingen geven ;) Een kippen- of konijnenrug, eendennekken.. Niks smerigs aan, vlees idem dito. Lapje met vloeibare zeep over de vloer waar gemorst is en klaar :) Alleen penslappen zou ik zelf niet binnen geven, persoonlijk zou ik dan gemalen pens geven.
Veel plezier!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door