Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Amanda/Dino
#2633147
Ik zit alweer even met een dilemma in mijn hoofd. Dino mijn labrador reu wordt over een week 9 maanden en als ik dit invul bij de barf rekenhulp kom ik uit op 700 gram. Toen ik net begon met barfen was hij 7 maanden en gaf barf rekenhulp 1050 gram aan. Hij krijgt op dit moment 950 per dag plus 3x per week 150 gram groente, 2 eieren en bijna elke ochtend een btje geitenmelk.

Mijn vraag is, geef ik op dit moment teveel in verband met het ouder worden ofwel moet ik de hoeveelheid voer per dag gaan verlagen.

alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Door Martine-Tom
#2633150
Is ie goed op gewicht?
Zo ja, dan voer je prima  :)

De rekenhulp is een hulp gekeken naar gemiddeldes. Even gekeken, voor Tom zou ik 280 gram moeten voeren...als ik dat doe kan ik hem rollen denk ik  ;D
Tom eet dus 120 gram maximaal en heeft nog steeds wat spekjes...
#2633162
Zo daar zit dan wel een heel verschil in ja. Ik lees wel vaker hier dat mensen meer of juist minder voeren dan de aanbevolen hoeveelheid, maar ik dacht dat je misschien wel moest zakken als leeftijd daarin een rol speelt.

Nou ik kwam helemaal aan het twijfelen toen iemand zojuist zei (voert zelf kvv) dat ik wel moest minderen als hij ouder wordt.

Voor mijn ogen groeit Dino niet meer  ;D dus ben bang dat ik dik/dun/normaal ook slecht kan inschatten. Even kijken of ik deze foto kan plaatsen van deze week.

Afbeelding
Door Martine-Tom
#2633170
nope, niet standaard, je voert "op het oog" te dik dan voer je minder en te dun dan voer je meer, ongeacht de leeftijd.
Tom at 200 gram tot zijn castratie met 15 maanden, toen is hij tot 120 gezakt...
Door Cathelijn
#2633318
In de praktijk zakt iedereen op een gegeven moment wel met de hoeveelheid bij een opgroeiende hond, maar wanneer dat is, is bij iedere hond verschillend.
Ilan is nu net 1 jaar oud, weegt 14 kg en kreeg tot een week of 2 geleden nog iets meer dan 800 gram per dag. Ik ben nu dus net gezakt, naar 750 gr. Niet omdat hij te dik werd, maar omdat hij niet elke dag alles wilde opeten. Nu maar even kijken hoe het gaat  8) Ik heb zo'n vaag vermoeden dat hij volgens de rekenhulp veel te veel krijgt.
#2633327
Ik zal het iig goed in de gaten houden. Hij wordt over een week negen maand en heb hem zojuist gewogen en hij weegt op dit moment 35.8, in een maand tijd (hulde aan de groeicurve) precies 1 kilo aangekomen.
Ik denk dat het ook wel te maken heeft met de bouw van de hond en de hoeveelheid beweging. Zo wordt 35 kilo toch een beetje als gemiddelde gezien voor een volwassen labrador en zoals op de foto te zien is, is het geen hangbuikzwijntje  ::) Hij heeft een grove bouw en krijgt toch zeker 2 uur per dag aan beweging.

De rekenhulp zou dus ook wel voor iedereen anders zijn, zo zit hij op de hoeveelheid die hij volgens de rekenhulp moet krijgen zonder dik te worden.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2633346
De barf rekenhulp is enkel een richtlijn. Uiteraard verschilt ieder individu.
Volgens mij staat Fozzy vanaf zijn 6 maanden al ongeveer op dezelfde hoeveelheid voer, hij is nu 1,5 jaar.
Geen idee hoeveel hij weegt, maar hij klopt gewoon, lekker dun lekker actief lekker tevreden, dus zijn hoeveelheid voer is goed.
Onze andere 2 newfs daarentegen waren allebei rond de 1 jaar ineens dik geworden en moesten wel teruggezet worden in voer. Het is gewoon naar de desbetreffende hond kijken.
#2633522
Dat dus. Je voert op het oog, dat oog kijkt naar jóuw hond en half naar de richtlijn  ;) en je past de hoeveelheid aan aan hoe jouw hond het erop doet. Het is altijd een dynamisch evenwicht: in de groei vreten ze de oren van je kop, hebben ze tussentijds een mindere groeiperiode dan hebben ze minder nodig, zijn ze uitgegroeid dan hebben ze minder nodig voor groei maar misschien wel weer meer voor activiteiten, doen ze wat minder dan hebben ze weer minder nodig, enz etc. Gewoon kijken en aanpassen. Het is ook helemaal niet erg als honden schommelen in gewicht, dat is volstrekt normaal. In het wild hebben ze ook periodes van overvloed afgewisseld met periodes van schaarste, daar zijn ze goed aan aangepast. Zolang het geen gratenpakhuizen of rollades worden is het prima.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door