Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Sigbrid
#2631625
Ik was benieuwd waar jullie de kvv voor de kat bestellen of halen .
Ik bestel dit tot nu toe bij Caroba , maar die hebben alleen nog maar Tinlo [ eerst ook carnibest maar niet meer]
en haal af en toe bij de Jumper paar rolletjes Haaksbarf [ maar die vinden ze niet zo en andere merken hebben ze niet].
Ik zou graag meer afwisselen tussen merken en smaken maar vind het wel handiger als ik ze bij dezelfde kan bestellen dan.
#2631673
grote bestellingen bij Lupa. Die komt immers ook leveren aan huis in België (regio Vlaams-brabant). De meeste andere leveranciers niet of heb ik toch nog niet ontdekt. Verder heb ik ook een leverancier uitsluitend voor carnibest .
#2632577
Mowgli schreef: Ik maal/meng zelf kvv voor mijn huiskamertijger
dat is natuurlijk ook een goede optie , maar dan heb ik natuurlijk wel een beetje goede vleesmolen nodig die ook bot goed kan malen [ evt ook voor de honden] . Misschien een suggestie of tips over zulke molens ?
#2632606
Als niet malen ook kan, wil ik dat aanraden. het bespaart de mens (veel) moeite, geld uitgeven aan een molen en minder gehannes met portioneren. En voor de kat/hond is het ook beter, want meer tandreinigende functie en meer moeite doen en daarmee meer plezier.
Hier eten ze beiden barf: Sien ongemalen en zo groot mogelijk en Ot gemalen. Ot is een vreselijke truttige eter en ik heb het opgegeven om haar aan het knagen te krijgen. Ze krijgt alleen de dingen heel die Sien niet moet (ratten, muizen) en waar ze ander wel zelf snel genoeg mee is (kwartels, af en toe eens een duif en kuikentjes).

Volgens mij is officieel geen enkele vleesmolen geschikt voor botten, tenzij je zo'n moeilijk en duur en groot professioneel apparaat op krachtstroom hebt.
Voor de huishoudelijke molens valt er wel iets te zeggen welke mogelijk ook wat zachte botjes gaan overleven. Neem een molen van stevig materiaal; zoals (giet)ijzer of rvs. Plastiek en mogelijk aluminium heeft geen lang leven beschoren en is zonde van de centen.
Ik heb een gietijzeren handmolen (portkert 10) en een snijschijf van 12 mm. Een veel kleinere snijschijf gaat de boel er niet doorheen krijgen en het is ook zwaarder malen.Een veel grotere snijschijf kan ertoe resulteren kan het voor truttige katten nog te grof is.
Handmolen of elektrische is naar eigen wens. Ik heb het idee dat de 'ouderwetse' gietijzeren vleesmolens degelijker zijn dan de nieuwerwetse elektrische. Nog een voordeel van een handmolen is dat de vulopening groter is, dus je hoeft minder vooraf te hakken. Dat scheelt weer werk.

Als je zelf gaat malen, dien je eerst van te voren een goed menu samen te stellen en dit uiteraard af te wisselen enzo. Eigenlijk precies hetzelfde als dat je het niet zo malen, alleen hoef je dan niet na te denken welke onderdelen je wanneer voert, want alles is na malen toch gemalen prak.
En daarom vind ik zelf malen ook barf, zij het in gemalen vorm. Kvv is gemaakt door de fabriek.
#2632887
Ik moet zeggen, ik vind het eigenlijk ook makkelijker om Mowgli een zelfgemalen prak te voeren, omdat ik op deze manier weet dat hij in ieder geval compleet eet. Een kat is zo klein en eet zo weinig, dat het naar mijn mening gewoon erg moeilijk is om compleet te barfen en hem daarbij ook nog eens een goede kakhoop te laten produceren. Nu maak ik me gewoon 1 avond heel kwaad, produceer in deze avond 3 verschillende complete menu's waarvan Mowgli dan 6 weken kan eten. Na een week of 3 maak ik me nog een avond kwaad en produceer dan nog 2 of 3 menu's. Hoef ik alleen nog op te letten wanneer hij welke men's heeft gekregen zodat ik die afwissel. Iedere avond 2 pakjes in de koelkast laten ontdooien voor de volgenjde dag en klaar.

Omdat hier in Duitsland anders wordt gebarft als in Nederland, is dus veel barfvlees wat ik bij mijn leverancier bestel helaas al tot prut gemalen. Dus meestal hoef ik alleen nog de kippenvleugels en het vlees en de organen die ik bij de (Turkse) slager koop te malen.
Ik maal wel met een professionele gehaktmolen (Jupiter 885) met een gatenschijf van 16mm.
Ik ben ooit eens begonnen met een handmolen, de Westmark 10, nadat ik er daar 2 van kapot heb gedraaid overgegaan op een Porkert 32 (direct bij Porkert in Tsjechië besteld, wat meer dan de helft goedkoper was dan bij Vuur en Rook of een andere kookwinkel) en toen over op Jupiter. Deze heb ik afgelopen zomer 2e hands gescoord op Ebay voor 200 Euro.
Na een beetje moeizame start met de Jupiter ben ik toch wel blij met mijn machientje :)
#2632903
Ik heb de jupiter van vuur en rook.
Toen hij stuk ging...werd gelijk dezelfde dag een leenmachine gebracht en twee weken later was mijn eigen machine weer gemaakt terug. Wat er aan de hand was? geen idee, maar kostte mij ook niks. Was service  :) Dat is dan het voordeel van nieuw!

De jupiter kan ale zachte botten aan. Maar haaskarkas kalkoen en ganskarkas die wat harder zijn, gaan ook nog goed! Lamstaarten werd wel te gek  :( Toen liep tie telkens vast. Kwam ook wel deels door het vette vlies wat erop zit.

Ik ben ook blij met de machine!! Ik maal er ook de eerste 2 weken het barfmenu voor mijn pups mee  :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door