Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2591081
Kwam dit filmpje tegen op Facebook: http://www.stichting-dierenleed.nl/
Na de katvertentie een stukje over 'februari maand van de gebitscontrole'.
Daarin wordt beweerd dat gebitsproblemen bij katten door vers vlees zou komen,
en om het tegen te gaan het grootste gedeelte van de voeding uit brokken moet bestaan.
Word hier zo treurig van.  :-\

Mijn reactie op Facebook:
'Wat een onzin over die tanden zeg! Dat tandsteen door vers vlees zou komen! Waar haalt ze het vandaan!? En ja hoor zo veel mogelijk brokken geven aanbevelen!!! Weer een knap voorbeeld hoe weinig Verstand DA's van voeding hebben. Een cat is eencarnivoor! Houden hun tanden schoon door het scheuren van vlees en knagen op botjes. Van brokjes waar granen in zitten krijgen ze juist tandplak. Granen horen namelijk niet in het dieet van katten en kan hun speeksel niet afbreken zoals bij mensen. Uiteraard helpt het kauwen op grote brokken, maar houdt meteen ook de gebitsproblemem in stand. Zo houden de DA's zichzelf lekker bezig!.

Grtz, Winnie
#2632359
Als student diergeneeskunde kan ik idd melden dat er nog vrij weinig verbetering op treed. Wij worden nog steeds omgeven door de grote DA brokmerken en krijgen weinig voedingsadvies.
Ik zit nu in de master en nu is onze leraar voeding GD wel voor natvoer en zelfs pro-vlees, mits men weet wat men aan het doen is.
Zij is vooral bij katten juist tegen brok! Omdat katten dan te weinig vocht binnen krijgen. Zij heeft ook een artikel/onderzoek genoemd waarbij er katten in 2 groepen verdeeld werden. De ene kregen brok, de andere natvoer. En na een periode bleek dat het verschil in tandproblemen/plak niet significant was.
Ik weet alleen niet hoe het heet, maar het zal wel te vinden zijn op internet.
#2632563
mexxum schreef: Als student diergeneeskunde kan ik idd melden dat er nog vrij weinig verbetering op treed. Wij worden nog steeds omgeven door de grote DA brokmerken en krijgen weinig voedingsadvies.
Ik zit nu in de master en nu is onze leraar voeding GD wel voor natvoer en zelfs pro-vlees, mits men weet wat men aan het doen is.
Zij is vooral bij katten juist tegen brok! Omdat katten dan te weinig vocht binnen krijgen. Zij heeft ook een artikel/onderzoek genoemd waarbij er katten in 2 groepen verdeeld werden. De ene kregen brok, de andere natvoer. En na een periode bleek dat het verschil in tandproblemen/plak niet significant was.
Ik weet alleen niet hoe het heet, maar het zal wel te vinden zijn op internet.
Natvoer is toch geen vers vlees? Dat is toch dat spul dat uit een blikje of bakje komt? Ooit heb ik voor de poes van de buren gezorgd, die kreeg ook van dat natvoer. Dat leek in de verste verte niet op vlees en het rook ook niet naar vlees. Het is ook gekookt of gestoomd. Het zag er ronduit goor uit  :-X
Door Martine-Tom
#2632580
[quote="pike"]
Natvoer is toch geen vers vlees? Dat is toch dat spul dat uit een blikje of bakje komt? Ooit heb ik voor de poes van de buren gezorgd, die kreeg ook van dat natvoer. Dat leek in de verste verte niet op vlees en het rook ook niet naar vlees. Het is ook gekookt of gestoomd. Het zag er ronduit goor uit  :-X
[/quote]Klopt, maar voor een kat is blik in elk geval veeel beter dan brok, schijnt dat meer dan de helft van de katten op brok uitgedroogd zijn omdat ze gewoon te weinig vocht binnen krijgen dan. Met alle problemen (nieren) van dien.
Vers is imho altijd het best maar als je een kat hebt...geef dan minimaal natvoer, geen brok! Zelfs al denk je dat je kat genoeg drinkt..dat is vrijwel nooit het geval.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door