Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2631097
Hallo allemaal! Ik ben hier nieuw dus ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Teske, 24 jaar en kom uit Tilburg. Ik heb twee chihuahua's: Jada is 2 jaar en Elmo is 1 jaar.

De laatste dagen ben ik mij erg aan het verdiepen in natuurlijke voeding en dergelijke en ik heb besloten om volledig over te stappen van Carnibest naar de BARF methode.

Mijn hondjes eten ieder 100 gram per dag en ik ben van plan (als het lukt) om ze 1 dag per week te laten vasten. Daarnaast wil ik zelf ook snackjes gaan drogen. Totaal zullen ze dus 1200 gram per week eten.

Nu zijn mijn hondjes natuurlijk erg klein en zijn bepaalde producten waarschijnlijk niet handig om te bestellen in verband met de grootte. Ik heb al gezien dat er erg veel verschillende producten te krijgen zijn, dus soms zie ik even door de bomen het bos niet meer! Hebben jullie misschien tips qua producten welke ik het beste juist wel of niet kan bestellen voor mijn kleine hondjes?

En maken jullie de groentemix zelf met groenten van de (super)markt? Ik denk dat het handig is om een groentemix te maken die ik ook in kan vriezen, ook in verband met de hoeveelheid.

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Teske op di 19 mar 2013, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2631176
Welkom hier!
Leuk hoor, kleine barfmonsters  :)

Mijn Tom is een chi-mixje, beetje uit de kluiten gewassen (7 kilo) maar toch, een chi in hart en nieren.

Als je wil vasten met chitjes...ze willen nog wel eens last hebben met hun bloedsuiker wat te snel omlaag gaat, dus let er wel even op dat het goed gaat de eerste paar keren  :)
#2631182
Dankjewel voor de tip. Misschien op het begin dan honingwater geven als ik merk dat hetniet lekker gaat.

Ik ben aan het kijken op degomeat. Wil namelijk al de eerste dingen gaan bestellen om uit te proberen. Maar als ik bijvoorbeeld een karkas of rugstuk bestel... daar zit bot en vlees in... hoe kan ik me dan houden aan de percentages want die weet ik dan niet toch?

En als er gewoon 'vlees' staat aangegeven valt dit toch onder spiervlees?

Misschien domme vragen haha maar ik wil het meteen goed doen!
Door Martine-Tom
#2631188
karkas enzo valt onder botvlees, officieel rekenen we dat als 50% bot en 50% spiervlees (goedbevleesd karkas) maar dat is in de praktijk bij de een wat minder en de ander wat meer, event elkaar wel uit  :)
als je bijvoorbeeld 40% bot, 40% spier en 20% orgaan zou nemen, dan is het 40 gram karkas, 40 gram rundvlees en 20 gram orgaan (10 gr hart/lever/nier 10 gram pens).
#2631218
Het is echt een uitdaging zeg! Haha.

Ik ga dus starten met de volgende percentages en kijk hoe ze erop reageren:
50% vleesbot
10% groente
15% orgaan (helft pens, helft hart/lever/nier)
25% spiervlees

Ze krijgen ongeveer 100 gram per dag per hond, oftewel 600 a 700 gram per week per hond.


Een opzetje voor een menu per hond:

Maandag: 50 gram vleesbot, 25 gram spiervlees, 20 gram nier
Dinsdag: 50 gram vleesbot, 25 gram spiervlees, 20 gram groentemix
Woensdag: 50 gram vleesbot, 25 gram spiervlees, 20 gram hart
Donderdag: 50 gram vleesbot, 25 gram spiervlees, 20 gram groentemix
Vrijdag: 50 gram vleesbot, 25 gram spiervlees, 20 gram lever

Zaterdag: 75 gram vis, 20 gram groentemix, 20 gram pens
Zondag: vastdag


Zou ik in deze gewichten kunnen denken of is dit niet te doen? Ik wil zoveel mogelijk afwisselen qua diersoorten. Dus bijvoorbeeld als ik vleesbot van een eend geef, dan orgaan van een lam en spiervlees van rund. Ik noem maar iets.
#2631251
Ik heb geen idee, of het te doen is, maar ik verwacht van wel.
Produkten zoeken, die niet te zwaar zijn om te kauwen en dan moet je ze ook nog op het goede gewicht kunnen knippen, of hakken.
De helft van 600 à 700 gram is wel iets meer, dan 5x50 gram vleesbot.
Lever, hart en nier is bij elkaar 60 gram en dan pens 20 gram.
Je geeft zelf aan, de helft pens, dat moet je dus even herzien.
Vis, groenten en pens in één maaltijd, zou ik niet doen, maar als het goed bevalt, helemaal prima, als ze te dunne ontlansting krijgen, dan weet je waar het van komt.
Ik voer niet iedere dag spiervlees en orgaan, maar als je dat handig vindt, gewoon doen.
Hier eten ze pens en lever wekelijks en hart en nier om de week. Dat is voor mij makkelijker te verdelen en dagelijks een hapje groenten.
Niet voor alle honden is een dag vasten aan te raden, maar het is jouw keuze en je merkt wel hoe het zal gaan.

Hanny
Door Martine-Tom
#2631252
Het is te doen, maar helaas wel flink wat knipwerk (tuinschaar!) Tom eet ook maar 100 tot 150 gram dus ik ken het nog (tegenwoordig maal ik zelf).
Afwisseling klinkt prima!
Ik zou beginnen met nekken...die knippen makkelijk, konijnkarkas is ook makkelijk te knippen evenals kip  :)
#2631272
Het is inderdaad minder dan 600 a 700 gram omdat ik daarnaast ook vlees en fruit en dergelijke wil gaan drogen.

Ik ben beginner en heb echt geen flauw idee wat makkelijk is haha. Ik heb elke dag spiervlees erbij staan omdat dat ook vaak aan bot zit. Als je handigere ideeën hebt dan hoor ik die heel graag!

Groenten is nog maar de vraag of ze het lusten, sperzieboontjes moeten ze al niks van hebben. Wortel hoogstens een hapje.

Vasten dag wil ik proberen omdat ik denk dat dat goed is in verband met alle afvalstoffen en dergelijke.
Door Martine-Tom
#2631300
tt-tjes schreef: Ik heb ook altijd gehoord dat je chi's niet mag laten laten vasten vanwege de bloedsuikerspiegel Hier zitten toch wel een paar mensen  met chi's. Misschien dat zij nog reageren.
Niet alle chi's hebben er last van volgens mij, Tom is toch 3/4e chi en die doet het prima op 1 of 2 dagen verwaarlozing (vasten volgens zijn woordenboek  :biggrin2:).
#2631317
Ik heb even de titel aangepast zodat het duidelijk is dat het over een chi gaat :-)

Overigens is er een verschil tussen de hoeveelheid kvv voeren tov barf? Ik heb nu namelijk rollen carnibest van 500 gram, hier doen ze met zn tweeën vier dagen mee en ze blijven mooi op gewicht. Dus ongeveer 62,5 gram per hond per dag en dan ongeveer 1 snackje per dag.
Dus misschien is 100 gram barf zelfs wel teveel!
#2631318
Aan vleesbotten zou vlees moeten zitten, daarom wordt het ook vleesbot genoemd,  en daarnaast dus nog spiervlees geven.
Bij hele kale botten wat meer spiervlees.
De groenten moet je heel fijn malen, of even de kook er over heen, anders hebben ze er geen profijt van.
Misschien kun je door de groentenmix een eitje doen voor je het invriest.
Er is hier wel een discussie geweest, of je ei, wel of niet in kunt vriezen en daarvan was de conclusie niet eensluidend, ik zou het dus bij zulke kleine porties mee invriezen.
Tom, de bastaard van Martine,  is een hond van 7 kilo, dat lijkt me geen vergelijk. Hoe zwaar zijn die van jou, ik zou denken iets onder de drie kilo?
100 gram voor een kleine hond, dat zal toch wel 3à4% zijn en dan kom ik op dat gewicht.Klopt dat?

Hanny
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door