Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Roosj
#2630132
Een tijdje terug gaf mijn vriend een eendennek aan mijn bouvier ipv aan mijn herder. Mijn bouvier merkte dat mijn vriend twijfelde om het terug te pakken en dus slikte ze het heel snel in 1x door. Sindsdien slikt ze ALLE botten in 1x heel snel door.. Ook kalkoennekken.. Maar ik wil dat ze gaat knagen omdat dat beter voor de vertering is, maar ook tegen de tandplak..

Als wij het bot vast houden, wil ze het zo snel opeten dat ze per ongeluk je hand mee pakt (geen bloed ofzo, gaat vrij zachtjes en zonder agressie, dus echt een 'ongelukje').

Hoe leren wij haar nu om het rustig op te knagen? Is dit uberhaupt wel mogelijk? Ze is immers een bouvier die dingen niet (snel) vergeet..

Het maakt overigens niet uit of wij bij haar staan of niet of dat wij haar in de gaten houden of niet. In 2 seconde heeft ze haar hele eendennek met 250 gram pens op.. Om vervolgens stinkwinden te geven en vermoedelijk ook een zere buik te hebben.
Laatst gewijzigd door Roosj op zo 17 mar 2013, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2630440
Toch doorzetten met vasthouden, desnoods met een theedoek om je hand of zo. Bouvier of geen bouvier, ze zal toch voorzichtig moeten leren zijn, nu is het relatief zacht bot maar op een verstopping zit je niet te wachten.
Zodra ze je hand pakt of gaat trekken (ongewenst gedrag dus) is het voedsel voor jou en krijgt ze pas weer als ze weer rustig kan doen. Dat kost heel veel tijd, maar je hebt er later plezier van.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2630445
Een washand of bv ovenwant om je hand doen en het vlees vasthouden.
Kalkoennek is vrij groot dus dat lukt het makkelijkst maar bv ook een stuk kipkarkas.

En anders het vleesbot goed meppen met een (vlees) hamer.

Hier heb ik een hond die niet graag kauwt daar knip ik allemaal stukjes van ongeveer 5 cm ;)
Je zou het dan ook nog bv in de tuin over kunnen verstoppen. Dan werkt hij wel voor zijn vlees en ga mss rustiger eten ;)
Door Roosj
#2630575
jara schreef: Gaat ze juist niet extra snel eten omdat jullie erbij zitten en ze bang is dat het afgepakt wordt....
Dat zowiezo, maar ook als zij buiten is en wij binnen, dan schrokt ze het bot alsnog in 1x weg, maar eet ze de rest van de maaltijd wel rustiger. Het is ook begonnen sinds mijn partner een poging wilde ondernemen om het af te pakken. Eigenlijk had hij dat nooit moeten doen ;) Maar toen ik zei 'laat maar', was het al te laat.. En sindsdien heeft ze blijkbaar door dat je het ook in 1x door kunt slikken..

Normaal pakken wij dus nooit wat van haar af. We geven hoogstens wat erbij, maar laten haar bak dan staan. Ze heeft ook geen voernijt ofzo. We mogen alles en ze laat ook haar volle bak staan als ze denkt dat ze wat leuks met mij kan ondernemen.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2630583
Ik zou ook volhouden door de botten vast te houden met een zeer goede beschermende ,stevige en stroeve handschoen.

Ze zijn zo sterk in hun kaken dat voor je t weet de nek naar binnen  is geslurpt .

Voor mijn schrokkert hier ( Mastiff) doe ik mijn slagershandschoen erbij aan nadat ik het eerst heb plat geslagen.

Ik laat hem ook nooit merken dat hij nog meer eten krijgt,anders gaat ie nog harder schrokken.

Hij krijgt alleen z'n botwerk en pas  later op een onverwacht moment de rest van zijn eten.
Hij kent het commando "zachtjes" dat helpt ook,dan dimt hij ook wel.

De andere honden zijn er dan ook niet bij.Dat geeft wel meer rust.

Zodra er wat rust is ,wordt het schrokgedrag ook minder.
Wat ook helpt zijn grote stukken botwerk aanbieden,zoals de geitjes van Sphynxlover ,die slurpen ze niet zomaar naar binnen.
Door Roosj
#2630606
Daantje schreef: Ik zou ook volhouden door de botten vast te houden met een zeer goede beschermende ,stevige en stroeve handschoen.

Ze zijn zo sterk in hun kaken dat voor je t weet de nek naar binnen  is geslurpt .

Voor mijn schrokkert hier ( Mastiff) doe ik mijn slagershandschoen erbij aan nadat ik het eerst heb plat geslagen.

Ik laat hem ook nooit merken dat hij nog meer eten krijgt,anders gaat ie nog harder schrokken.

Hij krijgt alleen z'n botwerk en pas  later op een onverwacht moment de rest van zijn eten.
Hij kent het commando "zachtjes" dat helpt ook,dan dimt hij ook wel.

De andere honden zijn er dan ook niet bij.Dat geeft wel meer rust.

Zodra er wat rust is ,wordt het schrokgedrag ook minder.
Wat ook helpt zijn grote stukken botwerk aanbieden,zoals de geitjes van Sphynxlover ,die slurpen ze niet zomaar naar binnen.
Ik denk dat we het dan maar door moeten zetten. Rust krijgen we er echter niet in. Zodra ze denkt dat ze eten krijgt, word ze super enthausiast. Als het haar te lang duurt voordat ze eten krijgt, word ze ook vervelend met zenuwachtig piepen.
Met brokken schrokte ze enorm en stonk ze ook ze enorm (scheten). Toen kwamen de grotere Fish4dogs brokken erin en werd er al meer gekauwt en werd het winden ook stukken minder. Toen kwam de rauwe voeding en stopte het schrokken volledig, tot dus die beruchte actie  ::)

Wat zijn slagers handschoenen?
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2630648
Roosj schreef: Ik denk dat we het dan maar door moeten zetten. Rust krijgen we er echter niet in. Zodra ze denkt dat ze eten krijgt, word ze super enthausiast. Als het haar te lang duurt voordat ze eten krijgt, word ze ook vervelend met zenuwachtig piepen.
Met brokken schrokte ze enorm en stonk ze ook ze enorm (scheten). Toen kwamen de grotere Fish4dogs brokken erin en werd er al meer gekauwt en werd het winden ook stukken minder. Toen kwam de rauwe voeding en stopte het schrokken volledig, tot dus die beruchte actie  ::)

Wat zijn slagers handschoenen?
Je hond heeft jullie goed getraind.  :D

Dat gedrag tolereer ik absoluut niet van mijn hond. Hij (straks zij) heeft zich aan te passen aan mijn schema, kan uurtje eerder zijn soms ook wat later. Maar piepen, zuchten, drentelen, echt, dat gedrag accepteer ik niet. Dan wacht ik net zo lang tot hij heeft bedacht dat ie rustig moet gaan liggen op zn plaats, hij krijgt heus wel. Na 3x viel dat kwartje en daarna was dat geduvel ook over. Maar uiteindelijk ben ik de baas en bepaal ik wanneer er gegeten word.

Slagershandschoenen:
http://www.euregiohunt.com/a-8714569/to ... andschoen/
Door Martine-Tom
#2630659
Els en Max schreef: Je hond heeft jullie goed getraind.  :D

Dat gedrag tolereer ik absoluut niet van mijn hond. Hij (straks zij) heeft zich aan te passen aan mijn schema, kan uurtje eerder zijn soms ook wat later. Maar piepen, zuchten, drentelen, echt, dat gedrag accepteer ik niet. Dan wacht ik net zo lang tot hij heeft bedacht dat ie rustig moet gaan liggen op zn plaats, hij krijgt heus wel. Na 3x viel dat kwartje en daarna was dat geduvel ook over. Maar uiteindelijk ben ik de baas en bepaal ik wanneer er gegeten word. Slagershandschoenen:
http://www.euregiohunt.com/a-8714569/to ... andschoen/
Dat dus  ;)

Als hij blijft miepen...dan word het een vastendagje  :biggrin2:
Heeft hier al met al mss een week geduurd en toen was dat over  :)
Door Roosj
#2630668
Els en Max schreef: Je hond heeft jullie goed getraind.  :D

Dat gedrag tolereer ik absoluut niet van mijn hond. Hij (straks zij) heeft zich aan te passen aan mijn schema, kan uurtje eerder zijn soms ook wat later. Maar piepen, zuchten, drentelen, echt, dat gedrag accepteer ik niet. Dan wacht ik net zo lang tot hij heeft bedacht dat ie rustig moet gaan liggen op zn plaats, hij krijgt heus wel. Na 3x viel dat kwartje en daarna was dat geduvel ook over. Maar uiteindelijk ben ik de baas en bepaal ik wanneer er gegeten word.

Slagershandschoenen:
http://www.euregiohunt.com/a-8714569/to ... andschoen/
Dat zenuwen dat is pas een paar uur later hoor, dan speek ik over 21 uur ipv 17uur/19uur. Maar evengoed accepteer ik het ook niet. Ik sta dan expres niet op en negeer haar compleet totdat ze een tijdje stil is en dan pas maak ik aanstalten om eten te geven. Als ik eten maak moeten ze ook allemaal uit de keuken. Pas als ik ze roep, mogen ze in de keuken (hun bakken staan in de keuken).

Maar ik erger me er niet aan. Ik geef haar eigenlijk groot gelijk omdat we dan vaak druk met andere dingen zijn en dan niet op hun eten of de tijd gelet hebben. :) Voor mijn herder is het ook belangrijk om ongeveer op dezelfde tijden te eten, dus het is ook een soort 'wekker' voor mij ;)

Dat zenuwen vind ik eigenlijk geen probleem. Dat niet willen kauwen wel.. Het is al zo moeilijk om haar hoektanden tandplak vrij te houden zonder poetsen omdat madam ook zo eigenwijs is dat als het niet tussen haar achterste brede kiezen past, ze het gewoon niet opknaagd. Oftewel: als ze al kauwt, kauwt ze alleen met haar kiezen. Anders slikt ze het in 1 geheel door of ze laat het gewoon liggen.

Bij het laten liggen pak ik het overigens na 15 minuten weg en krijgt ze het een volgende keer weer.
Laatst gewijzigd door Roosj op ma 18 mar 2013, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door BAC
#2630896
Je vriend had beter kunnen ruilen, dus niet afpakken maar iets anders geven wat ook heerlijk is.
Kent je hond het commando 'los' niet?
Roosj schreef: Dat zenuwen dat is pas een paar uur later hoor, dan speek ik over 21 uur ipv 17uur/19uur. Maar evengoed accepteer ik het ook niet. Ik sta dan expres niet op en negeer haar compleet totdat ze een tijdje stil is en dan pas maak ik aanstalten om eten te geven. Als ik eten maak moeten ze ook allemaal uit de keuken. Pas als ik ze roep, mogen ze in de keuken (hun bakken staan in de keuken).


Heel goed!! Niets op aan te merken, jij bepaald namelijk wat wanneer en hoeveel.
Wat ik me wel afvraag staan de hondenbakken niet te dicht bij elkaar?
Wisselende tijden eten geven is heel goed voor een hond, en in jou geval ook een goede oplossing voor het trainen.
Mijn hond schrokte ook, maar ik heb dr altidj laten ruilen. Als ze at keek ik wel toe, maar sta dr niet in de buurt of naast, heb tot nu toe 1x de heimlich greep toe moeten passen, maar daar leert ze wel van. Het is uiteindelijk helemaal goed gekomen.
Door smulpaap
#2630928
Maar wat bedoel je nu met ze slikt alle botten zo door ? Ik lees dat ze eenden en kalkoennekken heeft gehad ? Voer je ook ander vleesbot ?
Voor een schrokker kan bv een hele kip ook een goede oefening zijn , daar moeten ze wel op werken , een hele kip slik je immers niet in ene in .Als een hond langer bezig kan zijn op vleesbot (de prooi)  dan komt er in de hersenen een stofje vrij , het ""ik voel me zo fijn "" stofje . En dat kan nu net het kwartje zijn wat bij jouw hond moet gaan vallen . Honden gaan dat herkennen .... bij een volgende maaltijd , en weten dan , als ik dat krijg en opeet dan voel ik me zeer fijn . Dik kans dat je hond daar toch rustiger van word

Ik heb het hier precies idem gehad met mijn ene Engelse Bulldog . De dame heeft een flinke onderbeet , en moest leren barfen (herplaatser ) Geen gemakkelijke tante dus qua barf en al helemaal niet als ze nog zo schrokken . Ik ben met haar begonnen met eerst kvv en ze oefende op een eendennek . Maar de dame kreeg er handigheid in en hap slok weg was dat ding . Nog steeds geen rust genoeg dus . Toen eenmaal op barf .... en inmiddels goed gewend aan beginnersvleesbot .... ze slikte bv doodleuk hele kwartels door , dat is natuurlijk erg zacht en goed bevleesd , maar er werd wel regelmatig teruggekotst . Ik dacht , laat maar gaan , jouw kwartje moet vallen . Uiteindelijk heb ik haar ook een tijdje kip gegeven . Heeh dat kan ik niet in ene wegslurpen . Ik liet haar rustig gaan , en ontdekken . En ik zag al snel veel rustiger eetgedrag . Ze begon er echt van te genieten
En dat zou natuurlijk ook kunnen met konijn als je hond dat lekker vind .
Door Roosj
#2631098
Senta schreef: Je vriend had beter kunnen ruilen, dus niet afpakken maar iets anders geven wat ook heerlijk is.
Kent je hond het commando 'los' niet?


Heel goed!! Niets op aan te merken, jij bepaald namelijk wat wanneer en hoeveel.
Wat ik me wel afvraag staan de hondenbakken niet te dicht bij elkaar?
Wisselende tijden eten geven is heel goed voor een hond, en in jou geval ook een goede oplossing voor het trainen.
Mijn hond schrokte ook, maar ik heb dr altidj laten ruilen. Als ze at keek ik wel toe, maar sta dr niet in de buurt of naast, heb tot nu toe 1x de heimlich greep toe moeten passen, maar daar leert ze wel van. Het is uiteindelijk helemaal goed gekomen.
Ja, ze kent het commando los wel en ze geeft dingen ook af als het moet, maar dit is zo lekker.. Daar valt niet tegenop te ruilen en als je dan in 1x de boel doorslikt, valt er ook niets af te pakken.. Ze zijn niet dom hoor ;)

Ik weet niet wat je dichtbij noemt. Ze staan niet pal tegen elkaar. Daarbij voeren we ze ook vaak genoeg buiten (vooral de nekken omdat ze dat uit hun bak halen) en dan zit er een paar meter afstand tussen. Ook heb ik mijn bouvier alleen buiten gedaan, maar dat mocht ook niet baten.

Ik doe liever geen heimlich ;) Maar ik denk maar niet zo ver.. haha.
Door Roosj
#2631108
smulpaap schreef: Maar wat bedoel je nu met ze slikt alle botten zo door ? Ik lees dat ze eenden en kalkoennekken heeft gehad ? Voer je ook ander vleesbot ?
Voor een schrokker kan bv een hele kip ook een goede oefening zijn , daar moeten ze wel op werken , een hele kip slik je immers niet in ene in .Als een hond langer bezig kan zijn op vleesbot (de prooi)  dan komt er in de hersenen een stofje vrij , het ""ik voel me zo fijn "" stofje . En dat kan nu net het kwartje zijn wat bij jouw hond moet gaan vallen . Honden gaan dat herkennen .... bij een volgende maaltijd , en weten dan , als ik dat krijg en opeet dan voel ik me zeer fijn . Dik kans dat je hond daar toch rustiger van word

Ik heb het hier precies idem gehad met mijn ene Engelse Bulldog . De dame heeft een flinke onderbeet , en moest leren barfen (herplaatser ) Geen gemakkelijke tante dus qua barf en al helemaal niet als ze nog zo schrokken . Ik ben met haar begonnen met eerst kvv en ze oefende op een eendennek . Maar de dame kreeg er handigheid in en hap slok weg was dat ding . Nog steeds geen rust genoeg dus . Toen eenmaal op barf .... en inmiddels goed gewend aan beginnersvleesbot .... ze slikte bv doodleuk hele kwartels door , dat is natuurlijk erg zacht en goed bevleesd , maar er werd wel regelmatig teruggekotst . Ik dacht , laat maar gaan , jouw kwartje moet vallen . Uiteindelijk heb ik haar ook een tijdje kip gegeven . Heeh dat kan ik niet in ene wegslurpen . Ik liet haar rustig gaan , en ontdekken . En ik zag al snel veel rustiger eetgedrag . Ze begon er echt van te genieten
En dat zou natuurlijk ook kunnen met konijn als je hond dat lekker vind .
Intressante materie, daar ga ik eens meer info over opzoeken. Maar is het niet zo dat ze dan juist heel snel gaat eten omdat ze zich dan prettig voelt?

Tot nu toe heeft ze alleen eendennekken, halve kwartel karkas en kalkoennekken gehad. Vanaf dit weekend gaat ze ook andere dingen krijgen. Ik ga namelijk van kvv over op barf. Ze gaat dan op oa kwartelkarkas, biologische bosduif karkas, fazanten karkas en wilde eend karkas. Maar ze krijgt slechts stukken van 183 tot 250 gram per dag. Ik weet natuurlijk nog niet hoe groot een stuk van zoveel gram is ;) Maar ik verwacht niet dat dat hele dieren zijn (een hele kwartel verwacht ik wel).
Door smulpaap
#2631183
Roosj schreef: Intressante materie, daar ga ik eens meer info over opzoeken. Maar is het niet zo dat ze dan juist heel snel gaat eten omdat ze zich dan prettig voelt?

Tot nu toe heeft ze alleen eendennekken, halve kwartel karkas en kalkoennekken gehad. Vanaf dit weekend gaat ze ook andere dingen krijgen. Ik ga namelijk van kvv over op barf. Ze gaat dan op oa kwartelkarkas, biologische bosduif karkas, fazanten karkas en wilde eend karkas. Maar ze krijgt slechts stukken van 183 tot 250 gram per dag. Ik weet natuurlijk nog niet hoe groot een stuk van zoveel gram is ;) Maar ik verwacht niet dat dat hele dieren zijn (een hele kwartel verwacht ik wel).


Kijk even heel simpel uitgelegd , kan je het zo zien . Vele honden eten bv eerst brok . Dan worden ze overgezet op barf . Dat is reuze spannend . Want dat smaakt anders zeg !
Ooh kijk dat krijg ik vandaag alweer , hmmm gauw wegwerken . De meeste grotere honden hebben dus geen enkele moeite met nekken . Dus of ze worden naar binnen geslurpt of je hoort ze uiterlijk 2 a 3 keer kraken en dat is het .... En zo gaat de hond dat ook ervaren .... heuh ben ik net zo lekker bezig , weg is het . Bied je ze nu iets groters aan dan zijn ze langer bezig , en heeft het lichaam dus (alle) tijd om het stofje Endorfine aan te maken , en hoe langer honden lekker kunnen werken , hoe voldaner ze zijn /worden . En die associatie gaan ze leggen . Ze gaan a.hw herkennen ... ooh mijn eten , daar word ik rustig van , dan kan ik straks lekker ontspannnen .

Ik merk dit zelf ook nog steeds als ik weleens nekken voer , heuh was dat het ? Ik kien het dus uit . Stel ze hebben een wat drukkere dag gehad en ze zijn al flink moe van (vul het maar in ) dan voer ik ze nekken .
Is er nu een dag waarop ze minder doen , of ik heb minder tijd dan geef ik ze iets waarop ze lang bezig zijn . Dan creer je dus die rust al omdat ze gewerkt hebben op iets groters

Maar je zou ook kunnen bedenken , weet je wat . Ik wil dat mijn hond rustiger gaat eten , daar leg ik voorlopig even mijn prioriteit . Dus dan bv even wat minder andere activiteit
Het heeft hier op deze wijze prima gewerkt .
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door