Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2627835
Hallo allen,

Vandaag urine laten onderzoeken en de pH was te hoog nl 8,5 en struviet kristallen zichtbaar.
Geen tekenen van ontstekingscellen of bloed in de urine.
De arts adviseerde sterk urine verzurende brokken te geven, het zou geen probleem zijn als alle katten dit zouden eten omdat ze sterk verzurend zijn en je ze dus maar voor korte duur zou hoeven geven.
Hij stelde voor om over 3 weken urine aan te prikken en eventueel op kweek te zetten.
Mijn katten eten uitsluitend rauw voer maar sinds de problemen met voedselverrijking met brokjes wilde ze geen rauw meer eten.
Hierdoor heb ik het voer flink bestrooid met biergistvlokken.


De mogelijke oorzaken :
1) Ontsteking
2) Stress
3) Biergistvlokken
4) Valse positieve uitslag wegens "oude"  urine, 3,5 a 4 uur oud.

Ik heb laten weten gaan brok te gaan voeren en te stoppen met de biergistvlokken. Dit laatste gaat weer problemen opleveren met de acceptatie van het voer.
Over 3 weken weer urine testen maar dan dus aanprikken.

Hebben jullie wel eens gehoord van een vals positieve uitslag doordat de urine niet vest genoeg was?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

ps de reden dat ik urine heb laten onderzoeken was omdat de poes in het gootsteenputje plast. Ik zag daar nooit een probleem in. Ze plas al in putjes sinds ik me kan herinneren. Voordat we verhuisde was dat in het doucheputje.
#2627883
Zaniematsu schreef:Hebben jullie wel eens gehoord van een vals positieve uitslag doordat de urine niet vest genoeg was
Ja, urine moet eigenlijk binnen een half uur gecontroleerd worden op gruis. Heeft ze verder symptomen van blaasproblemen behalve het plassen in het putje? Ricky doet dat laatste ook regelmatig, maar volgens mij omdat ie het lekker vindt plassen  :-\, zolang ie het niet over de rand doet  :-X vind ik dat ook niet zo'n ramp.
#2628054
Dat mag er dan wel eens bij verteld worden!! nu heb ik dus urine opgevangen een heel eind door de sneeuw gefietst en betaald voor een test die niets te betekenen heeft!!
Als ik dat had geweten had ik wel een afspraak gemaakt met de poes om urine aan te prikken of de  urine hier bij de DA gebracht die 5 minuten fietsen bij mij vandaan zit!

Ik vertelde dat ik de urine smorgens geoogst had waarna ze mij vertelde dat ze de urine wel over niet al te lange tijd wilde hebben dus voor de midddag......

Ik ga een paar strips kopen om zelf te testen wanneer ik verse urine heb. Sowieso handig om te kijken hoe het verloop is als het een uurtje staat :)
#2628118
Het gebeurt ook niet altijd hoor dat urine basischer wordt. Bij mijn (toenmalige) dierenarts deden ze de urineonderzoeken soms een dag nadat je het had gebracht, toch was ie schoon. Is niet leuk als je zo lang moet wachten op een uitslag  >:(
#2628821
Ik zou ook zelf testen. Heb ook diverse malen meegemaakt dat zelfs in de koelkast bewaarde urine toch basisch geworden was, compleet met gruis.

Biergist vind ik naar spul, ik geef het iig nooit. Verzurende brokken vind ik eveneens erg naar spul, verzuren gaat echt beter met vers.

Verder schreef Dorothea dat gruis bij katten veel vaker veroorzaakt wordt door een bacteriële ontsteking dan voorheen aangenomen werd. Een ab-kuur heeft dus zeker zin. Als het gruis dus idd uit de blaas kwam en niet later gevormd is.
#2628887
Voor nu ga ik er vanuit dat de urine te oud getest is en dat het een vals positieve uitslag was.
De biergist ben ik sinds kort gaan geven omdat ze geen rauw meer luste sinds ik op advies van de gedragsdeskudige brokken ben gaan verstoppen als voedselverrrijking.
Hierdoor aten ze totaal geen rauw meer!! Ik heb na een kleine week alle brokken weer uit het programma gehaald en ben weer terug gegaan naar uitsluitend rauw.
Het grote probleem dat ik daarna had met de katten is dat ze geen rauw meer wilde eten!!
Ik kon me herinneren dat biergistvlokken als een waar wonder werkte en ik strooi(de) nu dus sinds een week of 3 biergistvlokken over het rauwe eten.
Puur dus om hen te laten eten. Maar daar ben ik nu dus sinds gisteren mee gestopt. Ik ben ook niet van plan om nieuwe te kopen.

Ze eten dus uitsluitend vers, hoeveel meer kan ik de urine verzuren terwijl ze alleen vers eten?
Maar zoals ik al zei denk ik dat niet de urine te basis was maar is geworden door het lange staan.
#2629205
Als je toch nog moet verzuren kan dat dmv bijv. appelazijn, maar te veel verzuren is ook weer niet goed ivm oxalaat gruis/stenen, dus ik zou eerst een wat betrouwbaardere test laten doen als je je toch nog zorgen maakt!
#2629892
Linda ik heb net hetzelfde probleem als jij. Door de brokjes in hun puzzels wilde ze nauwelijks nog hun rauw vlees. Pas nadat er 1tje in huis begon te sproeien en later ook plassen werd duidelijk dat er ook nog meer aan de hand was.
Bacteriële infectie, hoge ph (9) en struviet. Na verschillende antibioticakuren en een zak antigruiskorrels te hebben meegekregen bleek alles beter te gaan. Tot die bewuste zaterdagmorgen hij opeens verstopt zat. 3 dagen in dierenkliniek en moeten gesondeerd worden
Nu heb ik sinds vorige week een dierenarts gevonden pro-rauw. Van haar ben ik de raad gekregen stoppen met alle soort korrels, terug 100% rauw voer + appelazijn (indien dit niet helpt toch verzuurderspasta), aangevuld met cystaid (om de blaaswand te versterken) en cranberrypoeder. En daarbij heel veel water.
Ze zei ook nog dat elke maal ze eten de ph waarde van de urine stijgt, als ze dus heel de dag door eten is dit niet goed voor een kat die gevoelig is aan blaasgruis. Ik droog nu vlees en er gaan max 5 brokjes droog vlees in hun puzzels.
als je kat net at geeten nadat de urine werd verzamelt geeft dit hoge ph, ook als er een bacterie inzit is de ph veel te hoog. urine via direct de blaas aanprikken is de beste methode.
#2630181
Het is wel lastig hoor, .... van de gedragstherapeut moeten ze juist heel de dag door kunnen eten.....
Ik ga eerst van de biergistvlokken af en test over 3 weken nog een keer de urine en dan inderdaad meteen vanuit de blaas aan laten prikken.
Ondertussen zal ik op zoek gaan naar pH strips zodat ik een aantal keren zelf kan meten.
#2630802
Wij vinden dit eveneens zeer verwarrend. DA legde uit dat een kat  een groot deel van de dag wel jaagt(niet de hele tijd want ze ligt ook graag te zonnen) maar ze vangen niet elke keer een muis of vogel. Wij gaven dan nog brokjes in puzzels die ze in no time snel konden leeghalen. Alle katten zijn op 1j tijd in gewicht bijgekomen (heb er zelf van 7 kg en dit zijn gewone HTK) en dikke katten kunnen anders gaan zitten plassen zodat hun blaas niet geheel leeg geraakt en dit veroorzaakt dan terug hoger kans op ontsteking. Het natuurlijke in huis kunnen we niet nabootsen en die "brokken puzzels" hebben hun gedrag verbeterd maar het lijkt erop dat ik nu een blaasgruiskat in de plaats kreeg. Korrels direct verbanden en ze krijgen voor overdag enkel nog een 5 tal gedroogde vleesjes in de plaats. Gezondheid komt toch op de 1ste plaats.
Parmezaanse kaas over eten strooien zou ook helpen bij moeilijke eters.
Sinds die van onze geen korrels meer staan hebben eten ze terug vlees 2x per dag + 2x enkel gedroogde vlees/vis snacks, het afkikken ging vlot.
#2630828
al9katten schreef: Parmezaanse kaas
Ik vind dat echt veel en veel te zout voor een kat. Zowel echte parmezaan als van dat rare poeder uit strooibus.
Laatst gewijzigd door koekje op ma 18 mar 2013, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
#2630831
Misschien heb je ook wel zoutloze parmezaanse kaas?

Hier gaat het eten van rauw al weer een stuk beter. Morgen open ik weer een andere smaak, een smaak waarvan ik weet dat 1 het al niet eet en als ze het eet braakt ze het er heel snel uit. Dat was nooit voor de brokken ellende als voedselverrijking. Ben benieuwd hoe het morgen gaat verlopen.
#2634052
Hoi, Ollie is ook een struvietblaasgruis "je weet wel" kater  ;)
Hij staat volledig op rauw voer, eet vlees/orgaan in hapklare stukjes en bot zeer fijn geplet, danwel vermalen.
Ik geef voer uit de koelkast overgoten met gekookt water; 3 voordelen: op temperatuur, ruikt lekkerder en de kat krijgt meer vocht binnen.
Als jachtprooi, krijgt Ollie eendagskuikens, zowel binnen als buiten, maar ja, ik heb een plavuizenvloer en een hond, die in de startblokken staat om evt restjes op te ruimen ;D
Naast elke dag bot en vlees, krijgt Ollie 3xp week, een klein beetje eigeel, een halve theelepel geraspte wortel en theelepel zeewier, door het gemalen bot, voor de vitamientjes en zijn weerstand. 3xp week krijgt hij orgaan en 1xp week niets.
Hij eet zijn portie in 2x, daarnaast nog 1 a 2 kuikens, afhankelijk van zijn prooidrift en honger .
Ik heb bij de apotheek, urine strips gekocht en 1x p maand controleer ik de urine, door een lege kattenbak aan te bieden en na het plassen, onmiddelijk de strip te dippen. ik heb een fles troebele appelazijn, stand by in de koelkast, voor het geval dat en als eerste hulp, om de PH naar beneden te krijgen, daarna zou ik liever op cranberriepoeder over gaan.
Maar tot nu toe gaat het prima.
Mijn Ries had als pup ook een struvietblaasontsteking. Na antibioticakuur, met cranberriecapsules en nierblaas kvv van Bandit, is ze geheel struvietvrij. Zij barft, met weinig groenten en extra vocht. En zij heeft daarna geen blaasontsteking meer gehad. Haar controleer ik ook 1x per maand. Bij Floor is het altijd ochtendurine, bij Ollie moet ik soms tot de middag wachten, dan is hij 'sochtends al voor mijn opstaan geweest  ::)
Sommige mensen geven appelazijn door het drinkwater, maar ik denk niet dat Floor en Ollie dat zouden drinken, appelazijn is super zuur! Ik gebruik het nl verdund als ik Floor's oren heb geplukt, om haar oren te reinigen en desinfecteren, voor het geval dat...
Vlees verzuurt de urine, maar katten  zijn vaak slechte drinkers, waardoor de urine toch te geconcentreerd blijft, met blaasontsteking tot gevolg. Stress kan ook bij katten blaasontsteking veroorzaken.
Ik hoop dat je aan deze verhalen wat hebt en sterkte met het aanprikken en urine afname van je kat, we pootduimen hier voor jullie!
#2634059
Wat me ook ineens te binnen schoot, ik had bij mijn vorige 2 katten, als prooidier een lang lint om mij zelf gebonden, zeg maar als staart  ;) Als ik door het huis liep en mijn werk deed, sleepte het lint achter mij aan, niets was uitnodigender om er 2 klauwen in te zetten en je voort te laten slepen  :biggrin2: Om dan plotseling met een gekke sprong los te laten en het huis rond te rennen  ;D
Daarna weer vanachter een stoelpoot, je prooi te besluipen  :D Kostte mij geen tijd en de katten hadden de grootste lol  8)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door