Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door san :)
#2630312
sinds nu twee weken is een van mn hondjes weer even terug op de carnibest na een paar jaar barf te hebben gegeten. omdat zn darmen wat van streek waren en ik ze wat rust wilde geven ben ik carnibest diabetis gaan geven. ik merk dat de stoelgang wat stabieler word. hij krijgt altijd eens per dag eten in de avond. de ochtend is zn ontlasting stevig maar soms wat lichter van kleur.
in de middag is de kleur donkerder maar is vaak zn laatste ontlasting een keutel gevormd met de groente die er in de carnibest zitten. dat zie ik als ik de ontlasting oppak, dan bestaat de keutel vooral uit groente gebonden met wat ontlasting. soms gebeurt dit ook wel s ochtends hoor maar het is altijd in een aparte ontlastingsbeurt dat ie de groente er apart uit haalt.
herkennen jullie dit?  met barf gaf ik heel weinig groentes en als ik het gaf was het vaak gekookt of heel fijn gemalen omdat ie daar anders vaak dunnere ontlasting van kreeg.
Door nienk
#2630340
honden verteren rauwe groente in stukjes sowieso amper tot niet. ik geloof dat dat komt doordat ze niet de enzymen hebben die nodig zijn om de groente stuk te maken in dusdanig kleine deeltjes dat het lichaam ze kan verwerken. gekookte of gemalen groente (of deels verteerde, zoals maaginhoud van een prooi) gaan beter, omdat dan de groente al een beetje kapot zijn.

Reus krijgt vaak een paar stukjes wortel, omdat ie dat heel lekker vindt. die zie ik de volgende dag ook allemaal bij elkaar in zijn ontlasting zitten, ook als hij de wortel stukjes niet allemaal tegelijk heeft gekregen.
Door Martine-Tom
#2630375
Klopt, honden maken geen amylase (geloof ik dat het was) aan waardoor ze de celwanden van groente en plantaardig materiaal niet kapot kunnen maken, koken of heeeeeeeeeeeel fijn malen zorgt ervoor dat die wanden al kapot zijn en dankunnen ze het wel verteren.
Door san :)
#2630405
het gekke is dat het me eerder niet is opgevallen toen ie vroeger CB kreeg. nu let ik bijna op iedere scheet die hij doet dus dan valt alles extra op.  heb wel het idee dat het de darmen een soort van schoonveegt, waar ie voorheen op zn barf de laatste tijd een restje dunner kakte is het nu een keutel met groentes
Door san :)
#2636818
Ik merk dat ie eens in de zoveel dagen nu wat slijm met zn laatste ontlasting mee poept.  dan zijn het wat groenten in een slijmerig bruinig jasje.
De problemen zijn destijds begonnen met slijm poepen na zn ontlasting ( echt meerdere keren per wandeling en dan doorzichtig slijm met een beetje poep of alleen slijm)  ben dus ook wel echt huiverig zeg maar.

Verder lijkt het behoorlijk stabiel nu dwz geen loze aandrag meer en geen grote hoeveelheden alleen maar slijm.  ook kakt ie minder vaak, nog wel 3-5 keer per dag.

Herkend iemand dit?
Door creamon
#2637117
Hallo, ben al heel lang niet meer op Barfplaats actief geweest. Omdat ik een hond had die niet tegen rauw kon ze is jammer genoeg ook maar 4 jaar bij mij geweest toen ik haar heb moeten laten inslapen omdat ze geheel geen voer meer verdroeg  :'( .
Nu heb ik weer een nieuw windhondje en zij verdraagt wel rauw  :)
Ik geef sinds kort ook Carnibest en ik heb jammer genoeg ook de ervaringen gemaakt met de groente. En ook dat het de darmen zo irriteert zoals jij schrijft Sandra met af een toe wat zachte toe vloeibaar licht bruin slijmig jasje. Niet bij elk poepje.  :-[ bij andere merken heeft ze dat niet. Ik kan mij dit ook niet herinneren van Carnibest toen ik dat aan mijn niet voorlaatste maar de hond daarvoor gaf. Ik ben dus ook zoekende naar een voer waar ze gewoon goede ontlasting op heeft.
Tinlo Barfmenu, Darf eko geven te harde ontlasting. Alaska beviel uiteindelijk ook niet zo goed. Op alle drie was ze een stuk onrustiger en zenuwachtiger en s' nachts erg onrustig. Ik denk dat ik het maar eens bij de goedkopere KVV ga proberen  ;) Al vind ik het wel jammer want ik vond Carnibest eigenlijk wel goed. want zodra ik haar weer terug gezet had op Carnibest was ze niet meer nerveus en sliep ze s' nachts weer rustig.
Door san :)
#2637154
Hoi!

@martine: we sukkelen al paar maanden. Hij is helemaal nagezocht(giardia prostaat wormen bloed). Op barf was het helemaal onregelmatig dus vandaar deze tijdlijke overstap. behalve zijn wat onregelmatige en niet altijd perfect de stoelgang merken we helemaal niets aan hem.maar het blijft gewoon wat vervelend en lastig en je gaat op geven moment ook heel erg letten op alles. Mn andere hond barfr nog wel maar krijgt ook af en toe cb en daar zie ik een soortgelijk iets af en toe na de cb. Sowieso komt de groente er altijd onverteerd uit. mooi samengepakt in een keutel waarvan je aan de buitenkant niet zie dat het de groenten zijn (alleen met oppakken) of als restje of bij zn ochtendontlastig in een wat zachter deel.  Heb wel een lading besteld van o.a eend en kalkoen. Hier zitten geen groentes in. Eens kijken wat ie daarmee doet. 
Zn darmen zijn echt behoorlijk van slag geweest en dit hersteld maar heel langzaam dus is ook denk ik een kwestie van geduld hrbben. Je word alleen zo ontzettend gefocust op het hele ontlasting gedoe.
Door san :)
#2637230
ja ik ook!  de groente doet ie in ieder geval niets mee. je ziet dat ie een paar compacte keutels komen van het vleesgedeelte en het grootste deel van de ontlasting aan volume bestaat uit groente :-\.
maar ja, er zit iig regelmaat in nu.
Door creamon
#2637251
Raja heeft ook meer ontlasting vanwege de groente. Als het fijn gepureerd zou zijn dan zou het probleem er denk ook niet zijn. Want bij andere KVV met groente heeft zij het niet. Maar had nog even de prijzen gekeken van de Kalkoen en eend. Maar dat is voor mij te duur. Maar ik hoop dat het voor jou de oplossing is. Ik zal ieder geval de duimen drukken.
Door Martine-Tom
#2638167
[quote="sandra :)"]
Hoi!

@martine: we sukkelen al paar maanden. Hij is helemaal nagezocht(giardia prostaat wormen bloed). Op barf was het helemaal onregelmatig dus vandaar deze tijdlijke overstap. behalve zijn wat onregelmatige en niet altijd perfect de stoelgang merken we helemaal niets aan hem.maar het blijft gewoon wat vervelend en lastig en je gaat op geven moment ook heel erg letten op alles. Mn andere hond barfr nog wel maar krijgt ook af en toe cb en daar zie ik een soortgelijk iets af en toe na de cb. Sowieso komt de groente er altijd onverteerd uit. mooi samengepakt in een keutel waarvan je aan de buitenkant niet zie dat het de groenten zijn (alleen met oppakken) of als restje of bij zn ochtendontlastig in een wat zachter deel.  Heb wel een lading besteld van o.a eend en kalkoen. Hier zitten geen groentes in. Eens kijken wat ie daarmee doet. 
Zn darmen zijn echt behoorlijk van slag geweest en dit hersteld maar heel langzaam dus is ook denk ik een kwestie van geduld hrbben. Je word alleen zo ontzettend gefocust op het hele ontlasting gedoe.
[/quote]Probeer het anders eens met de kattenvariant, daar zit geen groente in, als je dan de diabeten variant pakt ook geen rijst...Is ff iets duurder maar dan weet je wel of dat verschil maakt..
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door