Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Sanne-2
#2628488
Hallo allemaal.

Al een hele poos lees ik hier mee en nu heb ik me toch maar eens geregistreerd :).
Samen met manlief en onze twee Welsh corgi's Cardigans wonen wij op de Veluwe.
Onze oudste cardi reu Sky is bijna 3 en de jongste Bryn ook een reu bijna 1.

Met name voor de jongste kom ik gelijk binnenvallen met een vraag.
Voor hem begon het nieuwe jaar niet zo goed.
Hij is erg ziek geweest, en we hebben geen idee wat er nu precies aan de hand geweest is.
Na een weekend bij de dierenarts gezeten te hebben en alle mogelijke testen, foto's en onderzoeken gehad te hebben blijft het een compleet raadsel waarom hij zo ziek was.
Gelukkig knapte hij ook net zo snel weer op als hij ziek werd maar zijn ontlasting is 3weken lang een drama gebleven. Uiteindelijk op de vuile pens want zijn darmflora niet optimaal. en toen knapte het op.
Nu is hij dus erg mager.
Ik zou hem graag wat zwaarder willen hebben en hem naast zijn gebruikelijke kvv, die bestaat uit allerlei merken en diersoorten graag wat extra's geven. Uiteraard is zijn kvv al verhoogd maar meer als 6oo gr krijg ik er niet in op dag.
Wat kan ik hem ongestraft bijvoeren?
Is het een probleem om bv kippenekjes , tataarje of een riblapje te voeren naast zijn kvv, haal ik daar niet de verhoudingen mee om zeep?
Wat zou ik hem nog meer ernaast kunnen geven?
Misschien kunnen jullie mij een beetje op weg helpen :)
Door Shifare
#2628509
Heey Baasjes van Sky en Bryn.

Ik heb zelf ook een Cardigan! Gaat het al een stuk beter met Bryn?
Als je graag wilt dat hij snel aankomt kan je even lezen in dit topic.
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg351665

Satinballs kan je geven als extra naast de maaltijd of als een deel van de maaltijd.
Ik heb ze zelf nooit gebruikt dus ik weet niet hoe snel je effect ziet.

Ik weet ook niet hoe mager hij nu is.
Ik hoop dat het werkt.
Succes.
Door nienk
#2628546
hoi en welkom!

hoeveel maaltijden per dag geef je?

Reus was voorheen erg lastig op gewicht te houden, en toen hij in de eerste maanden van zijn eliminatie dieet (vanwege allergieën) alleen maar konijn at was dat helemaal lastig. toen ben ik hem een tijdje 3 maaltijden per dag gaan voeren. klein ontbijtje, dan 's middags als 'tussendoortje' een kong vol kvv, en 's avonds ook nog een flinke maaltijd. ook als we erg actief zijn geef ik hem 3 keer per dag.

als je structureel per dag iets er bij wilt geven, dan is het wel zaak op de verhoudingen te letten van je gehele menu. handig is dan om dingen tussendoor te geven die compleet zijn. bijvoorbeeld hele sardientjes of een heel kwarteltje.

persoonlijk zou ik namelijk, zeker met een hond die net ziek is geweest, de extra calorieën zoeken in 'gewoon' eten.

als je zegt 'heel ziek', dan denk ik aan spugen/diaree dat soort ellende? ik denk ook dat het mogelijk is dat een hond slecht voedingsstoffen op neemt nadat hij zijn hele darmflora er uit gewerkt heeft (of die omgelegd is door medicatie). een slechte weerstand helpt ook niet echt om goed aan te komen, denk ik. het zou dus ook kunnen helpen om zijn weerstand even te helpen herstellen. bijvoorbeeld met (onder andere) een goede pro-biotica. dan knapt hij sneller weer op, en kan de energie uit het voer gebruiken om weer groot en sterk te worden, ipv zijn lijf op de been te krijgen.

succes!
Door Sanne-2
#2628823
Bedankt voor het welkom en het meedenken ;D

@shifare wat leuk nog een cardigan!
Hoe oud is die van jou?

Bryn werd net na oud en nieuw heel erg rustig en wilde niet meer eten.
Het verloop was dat hij in de dagen erna van donderdag tot zondag elke dag bij de dierenarts is geweest.
Hij had hele hoge koortspieken, een hele zere buik, was extreem rustig en sliep alleen maar, had rode oogjes en slijmvliezen. Was echt dood en doodziek.
Maar hij spoog niet en was (toen ook niet aan de diaree).
Alle denkbare onderzoeken zijn gedaan, foto (obstructie), bloedonderzoek, alvleesklier ontstekings onderzoek, ontlastingsonderzoek, nieren, lever functies zo gek kan je het niet bedenken.
Ze hebben zelf nog gekeken of er geen bacterie in het kraakbeen van zijn rug zat.
Niet, ja het bloed gaf aan dat hij ziek was maar niet waarvan.
Uiteraard krijg je dan antibiotica.
De maandag na alle onderzoeken begon hij weer op te knappen, langzaam maar zeker.
Langzaam weer wat kvv erin.....en ja  hoor daar was de diaree.
Drie weken lang van alles geprobeerd , waarna we uiteindelijk een dag lang alleen vuile pens hebben gegeven in kleine porties.
En de dag daarna weer zijn gewone voer.
En toen was het gelukkig weer normaal.
Langzaam het aantal voer weer gaan opvoeren en ging hij weer lekker eten.
Tot na een week de buurhond loops werd en het met zijn eetlust weer gedaan was. :-[
Inmiddels eet hij wel goed maar meer als ongeveer 600 gram krijg ik er niet in.
Hij krijgt inderdaad drie keer op een dag en ook regelmatig zijn voer in een kong.

Nu las ik dus hier dat als je kvv gaf, je best barfhapjes in de vorm van spiervlees bij kon voeren.
Hij is gek op een stukje rundvlees of kipfilet of het vlees van een kippepoot,
(Zonder de botten tot nu toe).
Dus vandaar de vraag of ik hem een poosje wat extra kan geven, desnoods alleen wat spiervlees.
Maar omdat ik niet thuis ben in barf percentages thuis ben en ik toch met een jonge niet volgroeide hond te maken heb wilde ik wel jullie advies vragen.
Wij hebben hier kvv van allerlei merken en diersoorten en allemaal compleet.
Wat zou ik hem (buiten inderdaad extra kvv) wel kunnen geven zonder alles uit balans te halen,
Hij heeft vanmiddag een klein beetje hartjes (kip) en een stukje rundvlees gehad.
Lees het is puur als tussendoortje ipv een bullepees o.i.d.
Bijkomend voordeel zou voor ons zijn dat ik dit als tussendoor kan geven en hem iets extra's aanbied.
En hij dan iets aankomt.
Het is een grof gebouwde reu waar ik nu duidelijk de ribben van kan voelen en de ruggegraad.
Hij weeg 18 kio.
Door hannabelgje
#2628836
Welkom Lousanne! Ik heb uiteraard ook een corgi. Het heet Zoë :D
Als jouw mannen altijd al kvv krijgen dan zou je ook rustig eens wat nekken enzo. Wat weegt Brynn weinig dan, Zoë weegt al 17 kilo. In hoeveel keer krijgt hij zijn 600 gram? Misschien zijn menu aanvullen met vette vis en geitenmelk?
Door nienk
#2628841
ph dat klinkt naar zeg!! en ook akelig dat je er niet achter zijn gekomen wat er mankeerde, maar wel mooi dat hij inmiddels weer opgeknapt is!

wat je het beste bij kan geven als de hoofdmoot van het voer kvv is, hangt van de samenstelling van de kvv af. nou is het wel zo dat er, over het algemeen genomen, in de meeste kvv's relatief weinig hoogwaardig spiervlees zit en er daarom dus gezegd wordt dat je dat er het beste bij kan voeren. let er dan wel op dat hij niet te dun gaat poepen.

als het voor eens een keertje is, maakt het niet zoveel uit wat je er bij geeft. maar als het in verhouding tot de kvv vrij veel is, dan moet je wel een beetje op de percentage's gaan letten. dan is het denk ik handig voor je om het artikeltje 'barf en kvv in 1 bak' even door te lezen. dat vindt je hier:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 140.0.html
Door Sanne-2
#2628957
Ahh natuurlijk Echo! :thumbup:
Inderdaad nu herken ik je van Facebook.
Bryn weeg nu ongeveer 18 kilo en counting.
Maar zoals Hannah al zegt, een reu en een hele grove ook :biggrin2:
Hoe oud is Echo nu?

@Hannah,
Ik wist natuurlijk dat jij hier ook was
aangezien ik door jou hier gekomen ben ;D ;D

Bryn krijgt aan KVV merken:

Carnibest (natuur, lam, kalkoen en ik hoop ook eend te krijgen)
Darf eco
Naturis (paard, konijn, zalm, markreel,)
Tinlo (konijn, markreel)
Duck (soms aangevuld met wat extra orgaan of spiervlees van de kip)

het meeste carnibest zo'n 3 dagen in de week
daarnaast 2 x per week darf eco
in dag in de week een vis KVV (ene week Tinlo markreel, andere week naturis zalm, daarna, enz enz)
en een dag in de week een diersoort die hij nog niet gehad heeft van Naturis, Tinlo, of haaksbarf.

Op Duck is hij afgespeend en hij eet het echt vreselijk graag.
Om hem na het ziek zijn weer aan te laten komen hebben we hem sinds een week of drie weer teruggezet.
Maar het mag niet echt baten, heel veel aankomen doet hij (nog) niet.
deze week ben ik dus weer begonnen met carnibest en vanaf volgende week wil ik toch weer terug op zijn
oude ritme.
Maar hij eet echt met lange tanden.
Vandaar de vraag of hem toch iets extra's kan geven.
Kippennekken heb ik hier liggen, evenals tartaartje, runderribpappen, kipfilet, kippepoten, hartjes, maagjes, lever (allemaal kip).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door