Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door CooperFlow
#2628106
Hoi, mijn dobermann is voor de zoveelste keer aan de diarree.... Hoe kan ik zijn darmflora versterken? Toen ik hem bij de fokker weghaalde heb ik al weken lang lopen emmeren om die darmen goed te krijgen. En nu dus na acht maanden nog steeds zwakke darmen. Hij eet 1 dag carnibest en 1 dag Lotgering, steeds om en om. Dat gaat goed, maar zodra ik iets anders geef gaat het mis. Van de week een zalmkop gegeven en hupsakee.... Hele nacht om het uur mijn bed uit vanwege zijn buikloop. Ik geef dan een dag psylliumvezels en probiotica en dan is het meestal zo over. Nu heeft hij een groot bot gekregen wat ik bij lotgering haalde en de eerste dag ging dat goed en gisteren heeft hij er ook nog een uurtje op liggen knagen en bingo.... Ben vannacht ook weer de hele nacht in de weer geweest. Het spuit er echt uit. Ik weet niet goed wat ik moet doen. Moet ik hem maar helemaal op lam/rijst zetten of zo? Of karnemelk geven? Of meer probiotica? Is er een goed homeopathisch middel om die darmen wat sterker te maken? Ik hoop dat iemand tips heeft. Ik kan niet eens normaal mijn werk doen, omdat ik vaak een hele nacht word wakker gepiept door een zieke hond en dan overdag helemaal kapot ben.... En het is voor hem natuurlijk ook heel vervelend, hij heeft vast erge buikpijn.  :-\
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2628114
Wat voor bot was dat van lotgering? Van zalmkop schijnen heel veel honden over hun nek te gaan, dus dan zou je eens zalmlijf kunnen proberen. Of eigenlijk beter helemaal geen vis op momenten dat het niet zo lekker gaat.

Op lam/rijst zetten lijkt me sowieso geen goed idee... Persoonlijk zou ik eventueel een dag laten vasten en dan een goede kvv gaan geven. Hier gebruik ik Okugest bij misselijkheid/diarree, is een homeopathisch tabletje waar veel mensen hier tevreden over zijn (ik ook).
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2628142
Om de darmflora te ondersteunen kan je ook pens geven. En als je vis wilt geven is er ook een vismix van lotgering natuurlijk ;)
Misschien met kleine kauw dingen beginnen als je hem op zijn eten wil laten kauwen, platgeslagen kippenekken ofzo. Of een ongemalen lap pens. En ik zou de psyllium vezels en probiotica niet maar een dag geven nadat het mis is gegaan, maar gewoon een tijd lang als ondersteuning zodat de darmen kunnen wennen aan normaal functioneren zeg maar.
Door CooperFlow
#2628145
Ja, dat okugest kwam ik ook tegen. Ik ga het zo meteen halen. Het gekke is dat hij een zalmlijf en een sardientje of haring wel verdraagt. Ik weet niet precies wat voor bot het is van lotgering. Ik heb er nog vier in de vriezer en die gooi ik zo weg. Overigens gaat het normaal gesproken met die combinatie van carnibest met Lotgering wel erg goed. Maar ik moet niet ineens teveel andere dingen geven....
Door CooperFlow
#2628146
Ellen, een kippennek durf ik niet. Het is een dobermann en die staan erom bekend alles zonder te kauwen door de slikken. :-) Dus wat het kauw en knaagwerk betreft vind ik het lastig met hem. Lamsribben durf ik ook niet. Volgens mij slikt hij dat zo door en van pens weet ik dat hij ook nog meer aan de schijterij gaat....
Ik zal inderdaad voorlopig doorgaan met de psyllium en probiotica.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2628147
Dan hangt het er ook een beetje vanaf wat je wil natuurlijk, je kan er voor kiezen het bij kvv te houden en dan is er niks aan het handje ;)
Ik heb nu voor Angel (die ook bijna alleen kvv krijgt) een stuk gewei gekocht waar hij heerlijk op kan knagen. Dat heeft hij met kerst gekregen en er is nog geen cm van af geknaagd volgens mij terwijl hij toch elke dag wel er op ligt te knagen!
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2628156
CooperFlow schreef: Ja, dat okugest kwam ik ook tegen. Ik ga het zo meteen halen. Het gekke is dat hij een zalmlijf en een sardientje of haring wel verdraagt. Ik weet niet precies wat voor bot het is van lotgering. Ik heb er nog vier in de vriezer en die gooi ik zo weg.
Dan zou ik het lekker bij zalmlijf, sardientjes of haring houden en die botten weggooien, de kvv hetzelfde houden, er verder eens even niks bij geven en dan kijken hoe het gaat!
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2628158
CooperFlow schreef: Ellen, een kippennek durf ik niet. Het is een dobermann en die staan erom bekend alles zonder te kauwen door de slikken. :-) Dus wat het kauw en knaagwerk betreft vind ik het lastig met hem. Lamsribben durf ik ook niet. Volgens mij slikt hij dat zo door en van pens weet ik dat hij ook nog meer aan de schijterij gaat....
Ik zal inderdaad voorlopig doorgaan met de psyllium en probiotica.
Ook daar kunnen magen aan wennen, misschien kan je dat eens op het board over BARF vragen hoe je dat het beste kan aanpakken met een Rottie (want ik heb zelf tot nu toe nog niet echt de stap kunnen zetten om echt over te gaan op BARF, dus kan je ook geen tips geven daarover;)
Denk dat jouw hond misschien wel wat sneller door zo'n gewei heen gaat dan de mijne ;) Het gewei dat ik heb is van Farmfood, heb je in verschillende maten, ik heb een M voor 8 euro, jij hebt wel een grotere nodig en die zijn dus ook wel weer duurder... Ik haal het bij de winkel waar ik ook mijn Lotgering bestel, zit in Hengelo dus weet niet of je daar veel aan hebt...
Door CooperFlow
#2628178
Ik ga wel eens even zoeken naar farmfood gewei. Ik vind het allemaal lastig hoor. Ik wil mijn honden veel laten kauwen maar heb werkelijk geen idee meer wat nou het beste voor ze is. Het moeten jonge dieren zijn, niet dragende delen. Kalkoen en kippennekken zijn vanwege zijn geschrok geen optie. Voor mijn Jack Russell kan dat overigens wel. Die kauwt relaxed en schrokt niks naar binnen. Ik ga sowieso gewei halen, maar ik zag net al dat het wel schreeuwend duur is. Wat kan ik nou nog meer geven waar hij een uurtje op kan knagen? Runderribben leek me mooi groot, maar dat is ook weer niet goed las ik. Ik zie soms door de bomen het bos niet meer....
Door Annemarie Rijnveld
#2628205
Ik geef aan mijn hond de schouder van kalf. Dat is een heel groot bot, fijn plat, en zij is er een tijd zoet mee.
Wel oppassen dat de slager je niet de opperarm geeft, aan de boven- en onderkant zit weer  veel kraakbeen, zou ook weer kunnen leiden tot diarree.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2628214
Gewei is inderdaad wel heel duur, maar ze doen er wel heel lang mee! Ook de briards van de dame waar ik ze koop doen er wel een paar maanden mee...
Door renate1985
#2628933
Gewei is inderdaad duur maar gaat vele malen langer mee als kauwbotjes.
Hier hebben de heren er samen 1 gedeeld en ze hebben er ongeveer 3 weken mee gedaan.
Basco kreeg er alleen wat afgebeten als Kaine hem helemaal zacht gekauwd had  ;D
Het laatste stukje hem ik weggenomen ivm in slik gevaar.
Door CooperFlow
#2629133
Ja, dan valt de prijs wel mee eigenlijk. Ik heb vaak van die gewone kauwstaven van farmfood, die zijn ook bijna een tientje per stuk en als mijn dobermann er even echt voor gaat liggen kauwt hij het in een avond weg.
De diarree is inmiddels gelukkig weer weg. Vannacht goed geslapen.  ;D
Ik blijf hem voorlopig maar probiotica geven en ik heb hem gisteren meteen ieder uur een pilletje okugest gegeven, dat werkt kennelijk prima. Blij mee!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door