Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#2626601
Ik lees al een tijdje mee op dit mooie forum en heb er al heel wat aan gehad!!
Mijn complimenten voor dit mooie forum

Ik ben in het bezit van een ruwharig dwergteckeltje van 4.5 maand oud en ze heet Saartje.
Voer haar vanaf het begin kvv totaalvoer 45% Rund 30% lam en 25% kip voor de pup van Lotgering.(70% spiervlees, 15% orgaanvlees en 15% bot)
Sinds ik haar KVV voer is de ontlasting soms toch nog wat breiig.
Na veel lezen op dit Forum kwam ik erachter dat de oorzaak weleens een tekort aan bot zou kunnen zijn.
Intussen heb ik dit probleem redelijk opgelost door het bijvoeren van kippennek.

Nu lees ik in een ander topic http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 252.0.html waar Marina antwoord geeft:
Ik zou alleen niet en kvv en barfhappen in 1 maaltijd geven omdat je dan de verhoudingen bot-spiervlees- orgaan verstoort.
Dezelfde Marina geeft daar  ook de volgende link:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 140.0.html
Daar staat:
Voer je KVV en BARF op 1 dag, ook dan houd je je aan de eerder genoemde BARFregels en geef je b.v. niet structureel KVV met een handvol
kippenekken erbij.Het gewicht wat je aan BARF voert trek je van de normale dagelijkse hoeveelheid KVV af.
Als ik dan uitga van de rekenhulp http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... -rekenhulp dan zou ik ongeveer 240 gram per dag moeten voeren.
Dan klopt deze samenstelling die ik dan te zien krijg toch?
Menu voor een teef, 3 kilo.
Hoeveelheid: 8% van 3 kilo = 240 gram per dag / 1680 gram per week
Rauw vleesbot 50% :  120 gr.
Groentes 10% :  24 gr.
Orgaanvlees 15% :  36 gr.
Spiervlees 25% :  60 gr.
Groentes geef ik niet.
Overigens vind ik 8% wat aan de hoge kant, dus houd het op 90gram rauw vleesbot (kippennek) en 90 gram KVV.
Graag jullie zienswijze.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op wo 20 mar 2013, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2626697
Welkom hier.
Als je KVV met barf gaat combineren op die manier dan kloppen de verhoudingen niet meer...zelf zou ik daar niet voor kiezen in elk geval.
Je kan misschien of een andere kvv proberen of zelf gaan samenstellen  :)

Lotgering staat erom bekend een vettere kvv te zijn dus dat zou de slappe ontlasting kunnen verklaren, als je kvv wil blijven voeren, gewoon een andere proberen
Door Quinta
#2626730
Als ik het goed begrijp krijgt Saartje iedere dag 90 gr. kippennekken en 90 gr. KVV. Of lees ik het verkeerd? Qua afwisseling is dit natuurlijk veel te weinig, ook in je KVV zit al kip. Dus je zal met ander vleesbot voor de dag moeten komen. Trouwens ook KVV is beter  om af te wisselen en je niet vast te klampen aan een bepaald merk.
Maar je vraagt of de verhoudingen niet verstoord worden als je extra vleesbot bij KVV gaat geven. Tussen bot en spiervlees blijft het aardig intact, omdat in het geval van kippennekken dit aardig fifty fifty is bot en vlees. Maar je percentage orgaan keldert natuurlijk naar beneden, want je geeft alleen maar 15% orgaan in die 90 gr. KVV.

Ik zou zeggen probeer eerst eens een paar andere KVV’s om te zien of de poep daar beter van wordt. Tinlo heeft bijvoorbeeld veel kalk in zijn producten.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#2626756
Maar je percentage orgaan keldert natuurlijk naar beneden, want je geeft alleen maar 15% orgaan in die 90 gr. KVV.
Dit begrijp ik wellicht verkeerd? Als ik geen kippennek zou voeren is het KVV wat ik nu geef een totaalvoer heb ik begrepen.
Waarom zou dit percentage dan omlaag gaan?
Ik zou zeggen probeer eerst eens een paar andere KVV’s om te zien of de poep daar beter van wordt. Tinlo heeft bijvoorbeeld veel kalk in zijn producten.
Zoals ik al in de eerste post vermeldde heb ik de poep nu aardig onder controle, die ziet er eigenlijk altijd goed uit nu.
De KVV bevalt me verder prima, dus waarom een KVV met extra kalk?
Heb hier ook gelezen dat Tinlo vaak te harde poep oplevert.
Qua afwisseling is dit natuurlijk veel te weinig, ook in je KVV zit al kip. Dus je zal met ander vleesbot voor de dag moeten komen.
Er zit 25 % kip in, maar ook 45% rund en 30% lam.
Als deze bestelling op is wil ik wel wat meer variatie gaan aanbrengen, daar heb je een punt.
Door Martine-Tom
#2626765
[quote="Lazy Garfield"]
Dit begrijp ik wellicht verkeerd? Als ik geen kippennek zou voeren is het KVV wat ik nu geef een totaalvoer heb ik begrepen.
Waarom zou dit percentage dan omlaag gaan?
[/quote]Omdat je de verhoudingen veranderd door dingen toe te voegen.
Als je 15% orgaan van het totaal moet voeren en je geeft half kvv en half bot, dan voer je dus nog maar 7.5% orgaan, en ook spier is te weinig, bot is dan weer teveel..
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#2626786
[quote="Martine-Tom"]
Omdat je de verhoudingen veranderd door dingen toe te voegen.
Als je 15% orgaan van het totaal moet voeren en je geeft half kvv en half bot, dan voer je dus nog maar 7.5% orgaan, en ook spier is te weinig, bot is dan weer teveel..
[/quote]

Ah begin het te begrijpen.  :)
Maar hoe los ik dat op als ik Lotgering wil blijven voeren?
Kun je me het aantal gram bot en het aantal gram KVV opgeven zodat het wel goed is ervan uitgaande dat ze ongeveer 180 gram per dag krijgt?

Sorry voor de vele vragen maar ik ben een beginner op dit gebied en de antwoorden in de diverse topic hierover geven een uiteenlopend beeld.
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op do 14 mar 2013, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2626790
[quote="Lazy Garfield"]
Ah begin het te begrijpen.  :)
Maar hoe los ik dat op als ik Lotgerink wil blijven voeren?
Kun je me het aantal gram bot en het aantal gram KVV opgeven zodat het wel goed is ervan uitgaande dat ze ongeveer 180 gram per dag krijgt?

Sorry voor de vele vragen maar ik ben een beginner op dit gebied en de antwoorden in de diverse topic hierover geven een uiteenlopend beeld.
[/quote]UHm ik ben niet zo'n rekenwonder dat laat ik aan anderen over maar in de basis hoor je bij kvv niet structureel iets bij te geven, tis niet voor niks kant en klaar  ;)

Makkelijkste zou echt zijn om een andere te gaan voeren en kijken of het daarmee beter gaat.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#2626823
UHm ik ben niet zo'n rekenwonder dat laat ik aan anderen over maar in de basis hoor je bij kvv niet structureel iets bij te geven, tis niet voor niks kant en klaar  ;)
Haha ik ook niet, maar ben het met je eens dat dat niet zou moeten.
Maar ik doe het om de poep beter te maken want op alleen KVV lukt me dat niet.
Aan de andere kant lees ik hier in dit topic http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 632.0.html:
Bij het voeren van 50% a 60% vleesbotten is de calcium/fosfor verhouding perfect in balans en met dit dieet zul je nooit teveel calcium voeren. Ook zul je geen problemen krijgen met de opname van andere mineralen en zul je geen hormonale problemen veroorzaken. Het is zo eenvoudig.

Bedankt voor je hulp en ben benieuwd of andere leden me nog verder kunnen helpen, ervan uitgaande dat ik Lotgering wil blijven voeren.
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op do 14 mar 2013, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door K&D
#2626838
[quote="Lazy Garfield"]
Ah begin het te begrijpen.  :)
Maar hoe los ik dat op als ik Lotgerink wil blijven voeren?
Kun je me het aantal gram bot en het aantal gram KVV opgeven zodat het wel goed is ervan uitgaande dat ze ongeveer 180 gram per dag krijgt?

Sorry voor de vele vragen maar ik ben een beginner op dit gebied en de antwoorden in de diverse topic hierover geven een uiteenlopend beeld.
[/quote]

Het simpelst om barf en kvv te mengen  is om een weekmenu barf te maken. Gewoon een compleet menu. Als je daarnaast kvv voert, wat ook compleet is, dan kun je dus rustig 1 week barf en 1 week kvv voeren, door elkaar. Na 2 weken is immers het menu nog steeds compleet.
Je kunt ook 1 weekmenu barf doen, en 2 weken kvv. Zolang je barfmenu maar compleet is, maakt het niet uit.
Wat ik niet zou doen is 1 complete orgaanmaaltijd en de dag erna kvv. Dan heb je kans op slappere ontlasting omdat orgaan laxerend kan werken.
Voor een weekmenu kun je de rekentool gebruiken (even zoeken, staat wel ergens)
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#2626850
Zolang je barfmenu maar compleet is, maakt het niet uit.
Tja dat zijn op dit moment alleen kippennekken!
Het is een pup van 4.5 maand oud en geadviseerd word hier om daarmee te beginnen, maar ja is dat compleet?

Ten aanzien van de rekenhulp dat heb ik in mijn eerste post al vermeld wat daar uitkwam:
Menu voor een teef, 3 kilo.
Hoeveelheid: 8% van 3 kilo = 240 gram per dag / 1680 gram per week
Rauw vleesbot 50% :  120 gr.
Groentes 10% :  24 gr.
Orgaanvlees 15% :  36 gr.
Spiervlees 25% :  60 gr.

KVV  is dat dus 120 gram!!

Nu weet ik dus nog niks of begrijp ik iets niet.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#2626971
Ter veduidelijking van mijn vorige antwoord:
Als ik 120 gram rauw botvlees zoals een kippennek voer en 120 gram aan KVV.
De KVV bestaat uit 70 % spiervlees en 15 % orgaanvlees en 15% bot, hoe kom ik dan aan 25% spiervlees zoals word voorgesteld in de rekenhulp?
Of gaat die rekenhulp uit van het feit dat de meeste KVV's 70% spiervlees en 15 % orgaanvlees bevatten.
Met andere woorden hoeveel gram KVV geef ik dan?
Ik ben het spoor bijster!  :(
Wie helpt mij het heel duidelijk uit te leggen met die percentages?
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op do 14 mar 2013, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2627013
[quote="Lazy Garfield"]
Haha ik ook niet, maar ben het met je eens dat dat niet zou moeten.
Maar ik doe het om de poep beter te maken want op alleen KVV lukt me dat niet.
Aan de andere kant lees ik hier in dit topic http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 632.0.html:
Bij het voeren van 50% a 60% vleesbotten is de calcium/fosfor verhouding perfect in balans en met dit dieet zul je nooit teveel calcium voeren. Ook zul je geen problemen krijgen met de opname van andere mineralen en zul je geen hormonale problemen veroorzaken. Het is zo eenvoudig.

Bedankt voor je hulp en ben benieuwd of andere leden me nog verder kunnen helpen, ervan uitgaande dat ik Lotgerink wil blijven voeren.
[/quote]

Dat klopt, maar gezien het feit dat jij nu 50% kipnek (=vleesbot) geeft en Lotgering 15% (=KAAL) bot bevat kom je op een kaal botpercentage uit van zo'n 40%, misschien nog wel meer, want als mijn geheugen het goed doet is een kipnek geen 50/50 vleesbot, maar meer bot dan vlees. Daar krijg je wel vaste ontlasting van, maar dat is wat we hier "kunst en vliegwerk" noemen.  Persoonlijk zou ik omzien naar een kvv waar je hond het in de basis goed op doet en dan kun je daar altijd wat barfhapjes aan toevoegen en dat hoeft dan niet persé altijd een bot te zijn, maar ook vlees van andere diersoorten, een visje enz. Dan ben je beter bezig dan de resultaten van enkel een kwalitatief zozo kvv proberen te verbeteren met enkel vleesbot. De verhoudingen komen dan scheef te liggen en dat is voor een hond in de groei gewoon niet goed.
Voor zo'n ukkie is de keuze uit vleesbotsoorten nu idd nog wat beperkt, maar dingen als een kwartelkarkasje, stukje eendkarkas moet ook al goed te eten zijn.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#2627024
Angelique bedankt voor je antwoord hier kan ik wat mee.
Wat bedoel je eigenlijk met een " kwalitatief zozo kvv" ?
Kun je ook antwoord geven op mijn vorige post?
Ter veduidelijking van mijn vorige antwoord:
Als ik 120 gram rauw botvlees zoals een kippennek voer en 120 gram aan KVV.
De KVV bestaat uit 70 % spiervlees en 15 % orgaanvlees en 15% bot, hoe kom ik dan aan 25% spiervlees zoals word voorgesteld in de rekenhulp?
Of gaat die rekenhulp uit van het feit dat de meeste KVV's 70% spiervlees en 15 % orgaanvlees bevatten.
Met andere woorden hoeveel gram KVV geef ik dan?
Ik ben het spoor bijster!  :(
Wie helpt mij het heel duidelijk uit te leggen met die percentages?
Ik ga eens kijken naar een ander soort totaalvoer van Lotgering, mij is al geadviseerd eens rund te proberen omdat het kan zijn dat ze lam niet accepteert.
Kip geef ik al met de kippennekken dus kippenvlees accepteert ze waarschijnlijk wel.
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op do 14 mar 2013, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#2627061
[quote="Quinta"]
Als ik het goed begrijp krijgt Saartje iedere dag 90 gr. kippennekken en 90 gr. KVV. Of lees ik het verkeerd? Qua afwisseling is dit natuurlijk veel te weinig, ook in je KVV zit al kip. Dus je zal met ander vleesbot voor de dag moeten komen. Trouwens ook KVV is beter  om af te wisselen en je niet vast te klampen aan een bepaald merk.
Maar je vraagt of de verhoudingen niet verstoord worden als je extra vleesbot bij KVV gaat geven. Tussen bot en spiervlees blijft het aardig intact, omdat in het geval van kippennekken dit aardig fifty fifty is bot en vlees. Maar je percentage orgaan keldert natuurlijk naar beneden, want je geeft alleen maar 15% orgaan in die 90 gr. KVV.

Ik zou zeggen probeer eerst eens een paar andere KVV’s om te zien of de poep daar beter van wordt. Tinlo heeft bijvoorbeeld veel kalk in zijn producten.
[/quote]

Wat voor orgaan zou ik dan kunnen toevoegen?
Dan kan ik de rest zo laten toch?
Gebruikersavatar
Door kiara
#2627078
je hoeft ook niet de puppyvariant te geven hoor is alleen maar meer gemalen, en als je tim (baas van lotgering ) belt en hem het vraagt krijg je een goed antwoordt,tenminste bij mij wel,hij adviseerde ook om meerdere smaken/varianten te geven,je kan ook een combikrat bestellen,zitten div smaken in ,
ps ik voer het al 7 jaar ook aan van pup af aan prima ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door