Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Karma
#2625012
Hoi allen, ik heb een kat van negen maanden en wil haar over een maandje volledig overzetten op KVV. Barf durf ik niet aan simpelweg omdat ze mogelijk onwikkelingstrauma heeft omdat ze te jong is weggehaald bij haar moeder waardoor ze soms te harde ontlasting heeft dus ik ben heel voorzichtig daarmee. Ze eet nu zo'n 20 tot 30 gram 1x pd mee met de hond, lotgering en Smuldier.
Nu is ze niet kieskeurig met eten en ik lees veel dat katten geen pens lusten maar zij wel mag een kat nu wel pens eten of zit hier voor een kat te weinig in? En mogen ze het dan ook 1x per week of moet ik het dan aanvullen met extra spiervlees. En hoe zit het met pens vlees mixen?
Alvast bedankt voor het lezen
Door Mevroi Kruim
#2625674
Een kat mag best een stukje pens eten als ze dat lust, ik zou het zelf niet overdrijven. Een pensdag vind ik, puur gevoelsmatig, meer iets voor een hond. Het is toch geen natuurlijk voedsel voor een kat tenslotte, onderdeel van grote grazer.

En juist voor een kat die soms problemen heeft met de ontlasting is zelf samenstellen ideaal omdat je het menu dan exact kunt aanpassen aan jouw kat.
Door Karma
#2626118
Samenstellen zit er voorlopig niet in. Ik vind het geweldig voor de mensen die het wel kunnen doen maar ik vind KVV wel prima omdat mijn hond nooit op zelf samenstellen zou kunnen. Misschien als het niet goed gaat dat ik ter zijner tijd wel word gedwongen om voor de kat zelf samen te stellen. Dan val ik wel terug op jullie hulp als ik een menu moet samen stellen
Wat ik wel begreep in andere topics is dat het orgaandeel van de kat groter mag/moet zijn als bij de hond? Dus eigenlijk zal de kat mee laten eten met de hond niet volledig genoeg zijn? Wat is nog meer een verschil tussen kat en hond en op welke verhoudingen zou een kat moeten staan zodat ik eventueel wel kan aanvullen?
Moet de verhouding bot omhoog of omlaag bij de kat?  En stel op deze KVV word haar ontlasting te hard kan ik dan gewoon ook orgaan extra toevoegen icm met eventueel spiervlees?
Laatst gewijzigd door Karma op wo 13 mar 2013, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Parelridder
#2626344
De menu's komen grotendeels overeen. Alleen heeft een kat geen groenten en pens nodig + de percentages hart en lever komen voor een kat wat nauwer. Een hond krijgt 20% orgaan, waarvan de helft pens. Een kat krijgt 20% orgaan en geef je hart, lever, nier en bijv. kippenmaag in 4 gelijke delen. Maar als je niet zelf wilt samenstellen maakt dat verder niet uit ;)
Zoek katten-kvv's waarop de ontlasting goed is. Het aanvullen van een kvv om de ontlasting te verbeteren vind ik zelf nooit zo'n succes, want je verandert de verhoudingen daarmee en je moet er vanuit gaan dat die in orde is, meer kun je bij een kant-en-klaar product immers niet.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2627243
Een kat heeft in den regel minder bot nodig. Krijgt sneller harde ontlasting dan een hond.
Bovendien heeft een kat meer nood aan hoog kwalitatief spiervlees.  Dat moet toch 30% of meer bedragen.
Een kattenmenu luisterd nauwer dan een hondenmenu. 
In vele hondenkvv zit veel pens en dat kan inderdaad geen kwaad voor de kat, maar het is geen vervanging voor het spiervlees dat een kat wel nodig heeft.  Zoveel pens zou ik dus niet voeren aan een kat.
Echt samen laten eten zou ik niet doen (al is het maar omdat ze dan meer kans heeft op harde ontlasting tenzij wanneer je vette merken blijft voeren), dan zou ik afwisselen met kattenmerken of barfhapjes.
Door Karma
#2632343
Bedankt voor de reacties, ik denk dat ik dan sowieso 2 tot 3 keer in de week kattenkvv te bestellen. De hondenkvv bestaat uit gemiddeld 65% spiervlees en 15-20% orgaan en 15%bot op het vismenu na want dat is 25% bot dus die zal ik dan vermijden voor de kat en dan een vismenu kat bestellen. Bibi voor de kat kan ik beter ontwijken toch want daar hebben veel katten toch hardere ontlasting hebben
Gebruikersavatar
Door koekje
#2632351
Ot van mij heeft ook de neiging snel een steen weg te leggen in de kattenbak. Ik heb vroeger wel eens Bibi gevoerd en daar kreeg ze geen stenen van.
Wat is je bron dat katten op Bibi wel snel te harde kak hebben?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door