Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Miranda 1
#2624915
Het gaat weer mooier weer worden, dus ik zit me weer eens af te vragen of ik 1 keer per dag moet gaan voeren.

Mijn Golden wil ik sowieso overzetten naar 1 keer per dag. Hij krijgt 's avonds alleen bot. Als het kaal is vind ik dit geen prettig idee, dus wil ik er graag vlees ed bij geven.

Maar mijn Berner eet 1400 gram per dag. Hem wil ik graag overzetten omdat ik in de zomer vroeg naar het bos wil vanwege de warmte. Nu moet ik 2 uur wachten. Maar is 1400 gram niet te veel om in 1 keer te geven?

Ik heb er al vaker naar gezocht, maar het is mij nog steeds niet duidelijk waarom het nou beter is? Behalve dan wat ik aan geef met warm weer.
Door Miranda 1
#2624918
Dat kan idd heel goed, slim van je haha.

Dan moet ik net als bij 1 keer voeren even hun ritme veranderen. Nu krijgen ze gelijk eten als ik beneden kom.

Maar ik heb ook wel eens begrepen dat het beter is om ze 1 keer per dag een grote maaltijd te geven. Maar 1400 gram vind ik wel heel groot.....
Door Martine-Tom
#2624930
Ik zou er geheel geen ritme in houden, heb je geen zeurende honden ook  ;)
Tom eet 1 keer per dag....zodra het mij uit komt zeg maar, kan om 9.00 zijn kan ook om 21.00 zijn en alles wat daar tussen ligt  :)
Door Miranda 1
#2624936
Je hebt helemaal gelijk met geen tijd aanhouden. Maar toen mijn Berner nog brokken at was hij gewoon onverzadigbaar. Ik gaf hem veeeel meer dan geadviseerd werd. En nog 2 uur voor 'etenstijd' ging hij zeuren. En toen gaf ik hem tussen 18 en 20 uur eten.

Toen hij over ging op kvv en later barf ging dat beter. Maar de structuur zit er al in. En het is lastig om dat weer eruit te krijgen.  ;)

Ik heb die structuur ook zelf gecreëerd hoor. Rond 17 uur komt hij bij me liggen. En maar wachten totdat hij eten krijgt. Doordat hij zo aan het zeuren was om eten als jonge hond en ons eten van ons bord jatte zijn we hem 's avonds vroeg eten gaan geven. Mijn Berner was al pupje niet de makkelijkste.  ;D
Gebruikersavatar
Door baileys
#2625015
Ik voer ook 1 x per dag, maarja die van mij eten maar 200gr  :biggrin2:.
Ze krijgen bij mij 's ochtends te eten meteen als ik uit bed kom, krijgen ze ook geen kans om te zeuren.....
Door Simone V
#2625059
wat ik begrepen heb, is dat je hond bij 1x per dag eten, maar 1x per dag het eten hoeft te verwerken (spijsvertering) en dat dit minder belastend is voor het gestel. Bij 2x per dag eten moet het gestel 2x aan de bak zeg maar.
Ik zeg dit heel stoer  ;D, want ik ben al 2 weken bezig Sita naar 1x per dag eten te krijgen, maar het wil nog niet echt....ik geef nog maar 100 gram 's ochtends en de rest 's avonds. De rest is ongeveer 700 gram. Maar madam is stronteigenwijs  >:( en eet van het avond eten lang niet alles op en 2 uur later geef ik de rest en dan gaat het er wel in.
Ik ben er al achter dat ze iets wat lekker is, wel opeet.
Maar ik ben nog aan het kijken of ze niet gewoon teveel eten krijgt.....

Succes en ik lees mee voor andere adviezen!
Door Martine-Tom
#2625063
@Simone, als het lukt...gewoon streng zijn, niet opeten? Prima, weghalen en niet opnieuw die dag meer geven.
Snappen ze vrij snel hoor dat als ze honger hebben ze moeten eten  ;)
Door Simone V
#2625084
Ha martine,
ik weet dat ik niet streng genoeg ben....smoezen liggen al klaar hoor :-)
ze heeft HD en kan soms slecht eten door pijn. Als ze dan 2 uur later wel wil eten, ben ik alweer blij zeg maar.
Er is ook een tijd geweest dat ze veel gal spuugde, dat wil ik eigenlijk ook voorkomen, maar zou niet weten hoe...
Gebruikersavatar
Door Hope
#2625087
Hope krijgt ook geen 1400 gram, hij krijgt ongeveer 500 gram.
's Ochtends voer ik hem zijn groenten, en 's avonds krijgt hij zijn vleesmaaltijd (vleesbot, spiervlees, orgaan). Die vleesmaaltijd krijgt hij dus in 1 x.
Daar doet hij het een heel stuk beter op als op 2 keer per dag. Hij heeft minder honger, hij heeft minder last van het eten als we in het bos zijn en hij is 's avonds rustiger als hij in zijn mand ligt. Meer verzadigd denk ik.

Zijn groenten geef ik 's morgens, omdat hij moet spugen als hij te lang een lege maag heeft. Een eetlepel groente is genoeg om hem niet misselijk te maken.
Door Martine-Tom
#2625092
Simone V schreef: Ha martine,
ik weet dat ik niet streng genoeg ben....smoezen liggen al klaar hoor :-)
ze heeft HD en kan soms slecht eten door pijn. Als ze dan 2 uur later wel wil eten, ben ik alweer blij zeg maar.
Er is ook een tijd geweest dat ze veel gal spuugde, dat wil ik eigenlijk ook voorkomen, maar zou niet weten hoe...
Joh als jij je er goed bij voelt en de hond ook...gewoon blijven doen!
Ik ben gewoon niet consequent genoeg om 2 keer per dag te voeren (of 7 keer in de week  ::)) dus hier gewoon 1 keer per dag...zodra het uitkomt  :biggrin2:

Als de hond het er goed op doet en jij hebt er geen probleem mee...gewoon doen!
Door Simone V
#2625105
Martine-Tom schreef: Joh als jij je er goed bij voelt en de hond ook...gewoon blijven doen!
Ik ben gewoon niet consequent genoeg om 2 keer per dag te voeren (of 7 keer in de week  ::)) dus hier gewoon 1 keer per dag...zodra het uitkomt  :biggrin2:

Als de hond het er goed op doet en jij hebt er geen probleem mee...gewoon doen!
tja, en dat is het 'm....ik wil eigenlijk die troep ook liefst maar 1x per dag in huis. En ze luistert gedurende de dag veeel beter, dus dat is wel een voordeel.
Ik hou het nog even vol zo...100 gram 's ochtends en de rest 's avonds! En dan langzaam toch naar 1x per dag. Mss over een paar weken  8)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door