Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door al9katten
#2624724
ondanks dat hij altijd KVV geeten heeft heeft 1 kater blaasgruis (en reeds 1x maal verstopt gezeten)  en een te hoge urine PH. De dierenarts adviseerde of appelazijn of Dl-methionine (kunstmatige urineverzuurder).
Wie heeft er goede ervaring met de appelazijn? En welk merk kopen jullie dan?
#2624758
al9katten schreef: ondanks dat hij altijd KVV geeten heeft heeft 1 kater blaasgruis (en reeds 1x maal verstopt gezeten)  en een te hoge urine PH. De dierenarts adviseerde of appelazijn of Dl-methionine (kunstmatige urineverzuurder).
Wie heeft er goede ervaring met de appelazijn? En welk merk kopen jullie dan?
Appelazijn (maar dan wèl de biologische) brengt inderdaad de pH naar beneden, heus waar. Je moet het wel blijven controleren, want het moet ook weer niet teveel dalen.
Als prettig neveneffect vinden vlooien de kat ook minder lekker.

Voordat je de appelazijn gaat gebruiken is het verstandig na te gaan om welk soort gruis het gaat, er zijn namelijk verschillende types, en als het bijvoorbeeld om struviet gaat is appelzaijn perfect. Betreft het daarentegen oxalaat-gruis dan is appelazijn absoluut niet geschikt.
Hier en link met veel info:
http://thewholedog.org/artbladderstones.html
Door Mevroi Kruim
#2624761
Wat Annemarie zegt  :biggrin2:
Maar struviet is wel het meest waarschijnlijk en dan is met mate verzuren een goed idee. Plus meer laten drinken, klein scheutje kattenmelk door het water, scheut water door de kvv.
En verder zou ik een kvv zoeken zonder granen, of zelf gaan samenstellen. Katten die gevoelig zijn voor gruis doen het iha beter op graanvrije voeding.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2624851
Wat fijn, een dierenarts die appelazijn adviseert ipv urinary brokken :D (ik neem aan dat de dierenarts dan ook heeft vastgesteld dat het struviet is, voordat hij/zij zo'n advies geeft)! Verder sluit ik me aan bij de rest :D
Door al9katten
#2625064
onze (inmiddels vroegere  ;) dierenarts adviseerde wel de brokken maar Witse wilde deze niet eten. Hij wou gewoon verder zijn vlees eten net zoals de andere katten.
Ik heb dan verder gezocht naar een DA die openstond voor rauw (hier in de buurt = België niet evident).
Gelukkig zei deze geen brokken maar in de 1ste plaats water water water.
Was inderdaad struviet.
bedankt voor de reacties en hopelijk blijft Witse nu gruisvrij.
Door al9katten
#2625534
we voeren diverse soorten KVV, elke dag een ander merk en een andere vleessoort.
we hebben bibi, carnibest, haakbarfs, tinlo, darf eco en carnivoer.
vandaag voor de 1ste keer appelazijn geprobeerd maar hij heeft het maar 1/2 opgeeten.
Hopelijk wordt hij de azijn gewoon.
Door Mevroi Kruim
#2625676
*Dorothea* schreef: Is er al eens een kweek van de urine gemaakt? Volgens de laatste inzichten wordt blaasgruis bij 30% van de katten veroorzaakt door een bacteriele infectie.
Hee, dat is interessant nieuws! Als in: eerst de bacterie en dan de gruisvorming? En niet andersom zoals altijd beweerd werd?
Door Whisker
#2626447
ik zou de PUUR blaas en nieren adviseren dan verkrijgbare bij de beter dierenspeciaalzaak. werkt vochtafdrijvend en ook gaat het blaas en nierstenen tegen met daarbij pijnstillende en ontstekingsremmende eigenschappen. je kunt natuurlijk ook de Phytonics bladder comp krijgen bij de dierenarts die kost wel wat meer maar is ook erg zuinig in gebruik

sterkte ermee , ben benieuwd of je hier wat aan hebt!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2627251
*Dorothea* schreef: Is er al eens een kweek van de urine gemaakt? Volgens de laatste inzichten wordt blaasgruis bij 30% van de katten veroorzaakt door een bacteriele infectie.
En is dat dan een chronische infectie?
Of blijft het blaasgruis als de infectie verdwijnt?
Kunnen ze het zelf overwinnen, of moet je dan steeds AB inzetten om het weg te krijgen?
Zijn er katten die er gevoeliger voor zijn, in die zin dat ze het steeds weer krijgen, of kan het meer gaan opspelen bij vb stress, maar was het dan nog intrinsiek aanwezig?

Ik meende dat Koekje ook al een tijdje zegt dat het vaak omgekeerd is, maar als ik het elders vertelde werd ik ook altijd tegengesproken.  Ik vond het echter zo logisch, dat ik me niet van mijn stuk liet brengen.  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door