Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door rupa
#2623602
ik ben zelf van plan om zo'n pot manuka honing te kopen bij de tuinen altijd makkelijk als je iets bij de hand heb voor wondjes.
en volgens mijn kan je dit ook vergelijken met vetramil honingzalf.( en de manuka honing is toch voordeliger dan de vetramil)

samenstelling van vetramil is :Witte vaseline, paraffine, honing, Cetostearyl-alcohol, Natrium-laurylsulfaat, isopropyl-meristaat, tijmolie, lavendelolie, niaouli olie, basilicumolie, Cardiospermum.

samenstelling van manuka honing is: Ingrediènten:
100% pure gecertificeerde Nieuw Zeeland Manuka honing

manuka honing blijft veel langer houdbaar ( honing schijnt niet te kunnen bederven het versuikert alleen maar manuka honing versuikert niet.
. Anders dan normale tafelhoning, kristalliseert deze honing niet en blijft ze vloeibaar en stroperig bij het bewaren op een koele plaats. De honing wordt door de tijd heen donkerder van kleur, dit doet echter niets af aan de kwaliteit.

http://www.iocob.nl/natuurgeneeswijze/h ... onden.html

http://www.manuka-nederland.nl/index.ph ... &Itemid=64

je heb manuka honing in 18 en 25UMF
deze is bij de tuinen te koop
http://www.detuinen.nl/specials/manuka-honing.html

zijn er hier personen die hier bekend mee zijn en wat zijn jullie ervaringen er mee.
gr paulien en ruud. ;)
Laatst gewijzigd door rupa op di 19 mar 2013, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
#2623684
rupa schreef: ik ook :biggrin2:
gr paulien en ruud.
+1, heb de manuka honing bij de tuinen gezien, vond de prijs stevig, dacht nog zoveel geld voor op je boterham of koppie thee, mmm, maar als er ook andere mogelijkheden zijn, interessant ;)
Gebruikersavatar
Door rupa
#2623706
Extreme schreef: +1, heb de manuka honing bij de tuinen gezien, vond de prijs stevig, dacht nog zoveel geld voor op je boterham of koppie thee, mmm, maar als er ook andere mogelijkheden zijn, interessant ;)
voor de boterham best kan wel lekker zijn :biggrin2:
maar als wondzalf is het niet te duur ieder geval voordeliger dan de vertramil.
ga vanmiddag even naar de tuinen toe en een potje halen, hoop dat we het niet nodig hebben, maar toch makkelijk als je iets in huis heb waar het voor veel dingen te gebruiken is.
gr paulien en ruud ;)
Laatst gewijzigd door rupa op di 19 mar 2013, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
#2623791
ik heb geen ervaring met de manuka honing,maar wel met "gewone"rauwe honing.
ik krijg de honing van mijn oom die imker is en de hele familie gebruikt de honing voor allerlei kwalen en wondjes(en natuurlijk als beleg en zoetstof :D)
laatst had ik een behoorlijke ontsteking op mijn hand en die heb ik bedekt met een verband met honing,binnen een paar uur was de ontsteking naar boven "getrokken" en zag de wond al minder vurig.
na 24 uur was de wond schoon  :)

ook 2 pubers met acne die de honing op waarde weten te schatten als gezichtsmasker ::)

ik las dat de manuka honing nog hoger antibacteriele eigenschappen heeft,is dat dan een hoger gehalte aan waterstofperoxide of door enzymen?
#2623797
Roef & Hidde schreef: ik heb geen ervaring met de manuka honing,maar wel met "gewone"rauwe honing.
ik krijg de honing van mijn oom die imker is en de hele familie gebruikt de honing voor allerlei kwalen en wondjes(en natuurlijk als beleg en zoetstof :D)
laatst had ik een behoorlijke ontsteking op mijn hand en die heb ik bedekt met een verband met honing,binnen een paar uur was de ontsteking naar boven "getrokken" en zag de wond al minder vurig.
na 24 uur was de wond schoon :)

ook 2 pubers met acne die de honing op waarde weten te schatten als gezichtsmasker ::)

ik las dat de manuka honing nog hoger antibacteriele eigenschappen heeft,is dat dan een hoger gehalte aan waterstofperoxide of door enzymen?
Ok, maar wat is het verschil in "gewone" rauwe honing en de Manuka?(behalve de prijs ;))
Verkoopt iedere Imker rauwe honing?
#2623823
het verschil weet ik dus ook niet zo goed,er zou een hogere anti bacteriele werking uitgaan bij manuka honing,maar zelf gebruik ik dus de honing van mijn oom.
en dat is soms bloemenhoning,maar ook dennenhoning of klaver.
het merendeel van de kleine imkers slingert de honing koud dus is de honing rauw.
grote bedrijven verwarmen de raten zo dat de honing vloeibaarder wordt en dus de opbrengst hoger is na hetslingeren.
maar door de warmte gaan een heleboel goede eigenschappen van honing verloren en heb je eigenlijk een siroop die naar honing smaakt ;)

de meeste imkers verkopen wel rauwe honing en anders een reformwinkel ook.
trap niet in de term biohoning want 100% biologische honing bestaat gewoon niet,een bij kijkt echt niet of een appelboom bespoten is of niet :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door rupa
#2623832
[quote author=Roef & Hidde link=topic=112163.msg2623791#msg2623791 date=1363005480


ik las dat de manuka honing nog hoger antibacteriele eigenschappen heeft,is dat dan een hoger gehalte aan waterstofperoxide of door enzymen?
[/quote]

weet het niet zeker ben aan het zoeken voor een antwoord.
ben ook maar een leek :P
gr paulien en ruud.
Laatst gewijzigd door rupa op di 19 mar 2013, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door rupa
#2623837
kan alleen maar dit vinden
Al sinds 25 jaar bestudeert prof. Peter Molan, directeur van "the honey research unit of the University of Waikato", de antibacteriële werking van manuka honing. Deze antibacteriële werking werd gelabeld met UMF: Unique Manuka Factor. Nadat prof. Molan de waterstofperoxide onttrokken had aan diverse soorten honing ontdekte hij dat alleen nog de honing van manuka struiken en van slangenkruid een antibacteriële werking hadden. Waarschijnlijk beruste de antibacteriële werking van manuka honing ook aan andere nog niet gerelateerde onbekende fytochemische eigenschappen.

gr paulien en ruud
Laatst gewijzigd door rupa op di 19 mar 2013, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
#2623838
Ik koop de manuka honing in een natuurwinkel en kost dan wel 13.95.
Maar als je de honing wilt gebruiken voor een wond of irritatie dan zou ik Dermiel wondspray kopen.
Echt ik heb nog niet zo'n goede wond spray gehad als deze . ;)
Gebruikersavatar
Door rupa
#2623844
bianca987 schreef: Ik koop de manuka honing in een natuurwinkel en kost dan wel 13.95.
Maar als je de honing wilt gebruiken voor een wond of irritatie dan zou ik Dermiel wondspray kopen.
Echt ik heb nog niet zo'n goede wond spray gehad als deze . ;)
maar over welke UMF waarden hebben we het dan?
gr paulien en ruud.
Gebruikersavatar
Door rupa
#2623853
bianca987 schreef: Ik koop de manuka honing in een natuurwinkel en kost dan wel 13.95.
Maar als je de honing wilt gebruiken voor een wond of irritatie dan zou ik Dermiel wondspray kopen.
Echt ik heb nog niet zo'n goede wond spray gehad als deze . ;)
Dermiel wondspray bevat onder andere antibacterieel werkzame honing laat dat nou de zelfde honing zijn als de manuka alleen de spray is duurder dan de pot honing.
gr paulien en ruud. ;)
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door