Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2622310
Al lezende in het topic van Eelke over het terugschroeven van de hoeveelheid voer van mij een vraagje; Ik lees met enige knagende onzekerheid de stiptheid waarmee sommige mensen voeren.
Ik heb zelf ip per dag portie's gemaakt, maar dat loopt aan alle kanten in de soep omdat ze bv sommige dingen echt Blebleble-vies  :puke: vinden ( zoals de zalige wilde eendenbillen of de prachtige mooie patrijspoten). Wat betreft Karkas en botwerk rommel ik dus wat aan door bv dingen in de boekmaag te laten weken en te geven, waardoor ook mijn orgaanplanning in de soep loopt.
Kortom, uhmm..ik ben wat aan het rommelen..  :-\
Nou heb ik mijn houvast zelf in het feit dat ik heb besteld in verhouding van wat ze moeten hebben. Als de vriezer leeg is zouden ze dus gehad moeten hebben over die ruime 2 maanden wat ze zouden moeten hebben.
Kan ik me daar inderdaad wat aan vast houden? Ik merk dat ik wat onzeker word als ik toch de verslagen soms lees van anderen. Want dan rommel ik inderdaad echt..
Ik zie overigens wel dat ze momenteel met name wat betreft bot soms weinig krijgen omdat de "vies"dingen met name bot zijn. Ik heb wel kipkarkas liggen wat ik dan wat extra geef, maar over de hele linie denk ik wel daar iets te kort te schieten. Maar zijn dat dingen waar ik me dan druk over moet maken? Ik doe dat eigenlijk namelijk niet..
Ik ga ervan uit dat ik straks weet wat ze wel of niet lusten en dan komt het wel weer goed.

Graag eerlijke feedback, want ik weet dat ik neig tot rommelen en besef me ook dat precies daar de kwetsbaarheid zit in zelf samenstellen. Het menu wat ik heb gemaakt hangt in de keuken, maar ik gebruik het enkel om de hoeveelheden te bekijken.
Bij het portioneren heb ik alles wat ik had over 4 zakken verdeeld; dus in elke zak zit ongeveer hetzelfde en er is ieder geval genoeg afwisseling mbt diersoorten.
Gaat dit ook op lange termijn zo werken, of moet ik echt met meer stiptheid de boel in de struktuur zetten?
#2622384
Als je de spullen redelijk gelijk over 4 zakken verdeeld voer je dus per 2 weken compleet, daar is niks mis mee.

Willen ze die "vieze" botsoorten trouwens ook niet eten als je die kapot slaat en in kleine stukjes hakt?
Want een van onze katten houd niet zo van duif maar als we dat in ministukjes knippen (wildschaar komt goed door duif heen) wil ze het wel opeten.  :)

En als ze weinig bot hebben gegeten zou je het eventueel kunnen aanvullen met eierschaalpoeder. Daarvan geef je 1 teelepel per 500g vlees maar als ze wel wat vleesbot eten is het natuurlijk wel wat moeilijker rekenen.  :-\
* dit is trouwens niet echt nodig denk ik, nu zou ik gewoon uitzoeken wat ze wel lusten of klein maken. Had verkeerd gelezen en dacht dat het probleem al een tijd duurde*
Laatst gewijzigd door Shanti en co op za 09 mar 2013, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
#2622458
Herkenbaar hoor , zo ben ik ook begonnen .... onzeker , ooh jee doe ik dit wel goed , ik heb er s,nachts wel van gedroomd  :biggrin2:
En als ik nu aan jouw post , maak je niet te druk , dan denk je .... hmm lekker is dat .
De beginperiode is soms echt even aanklungelen , je moet erachter zien te komen wat ze lusten , wat ze verdragen etc etc
Wilde eend en patrijs dat kunnen nu net de diersoorten zijn die veel honden niet te pruimen vinden .
Ik gebruik ook bv weleens boekmaag om ze erin te laten stinken , maar dat laat ik even intrekken en haal het er weer vanaf ( ik heb het om die reden dus als extra in huis )
Je zou ze , als je dat voldoende hebt even kipkarkas kunnen geven . En dan ev weer wat eerder iets erbij kopen . Daar vallen ze gerust niet van neer hoor
Verder hield ik de eerste tijd van elke hond een soort van dagboek bij .... wat lusten ze , hoe is de ontlasting enz enz

Het zou iets anders worden als je dit tijdenlang zou doen
Maar als je eenmaal weet wat ze lusten , dan komt het wel goed en dan kom je vanzelf op een goed menu uit voor ze
Misschien is het een idee om voor de volgende keer bv parelhoen te bestellen , of tamme eend , nekken etc . Dat zijn toch wel de gangbare soorten die de meeste honden wel lusten . Dat is dan voor jouw gemoedsrust ook beter misschien  :biggrin2: En als je er niet serieus mee bezig zou zijn , dan zou dit ook niet gepost zijn toch ?  ;)
#2622486
In het begin hanteerde ik de percentages aan de hand van een lijst die ik gemaakt had. Vlees botten werden vrij nauwkeurig afgewogen, zo ook spiervlees en orgaan. Het liep toen nog voor geen tierelier. Ik ben echt een tijd bezig geweest voordat het lekker ging. Op een gegeven moment krijg je er echter zo'n handigheid in. Vlees botten weeg ik haast nooit. Ik voer ze altijd op het oog. Ik weet precies welke hond wat kan hebben en pas daar de hoeveelheid spiervlees op aan. Lange tijd terug ben ik voor wat betreft het voeren weer exact de punten op de i gaan zetten en daar deden ze het belazerd op. Je kan wel volgens het boekje willen werken, maar uiteindelijk laat je hond zien hoe het gaat.
#2622497
Ik doe niet met stipte precisie hoor :)
Met portioneren had ik gegokt wat vrij makkelijk ging omdat ze al kvv aten. Nu na dik een jaar moet Joep dus minder omdat ie dikkig wordt. Maar als ik bv 500 gram vleesbot moet hebben mag dat 450-550 gram zijn, daar doe ik niet moeilijk over.

Met diersoorten ook niet, alles gaat er zo snel doorheen dat er toch wel afwisseling in het menu zit. Gijs eet bv best veel lamsorgaan, een beetje rund, een beetje konijn, een beetje paard en een beetje geit. Omdat dat zo handig uit komt. Van bot vooral kip, eend, konijn en geit. En dan ook net wat uit komt, want als ik net 10 kg konijn geportioneerd heb krijgt hij dat wel wat vaker, en zo is er dan ook best een week dat hij helemaal geen kip krijgt. Spier dan weer van paard, hert, geit, rund, kalkoen, kip maar dan ook net zo hoe het uitkomt. En andere afwisseling als een hele gans, verschillende vissen.
#2622580
Ik ben ook niet zo precies, of toch niet relatief gezien tot de porties.
Ik kijk wel op 10gr, simpelweg omdat 1 kat vb grofweg 40gr spier nodig heeft, en dan is 10gr verschil best wel veel.
Maar als ze iets niet eten, maak ik me er ook niet zo druk in als daardoor de percentage's wat verschuiven.  Ik probeer het wel te compenseren, maar dan op de dag zelf.  Als er eentje vb op dinsdag geen bot gegeten heeft, geef ik misschien woensdag ietsje meer, maar niet veel, anders kan die kat weer niet goed naar toilet. Ik vind het belangrijker dat het bot op de dag zelf klopt, zodat de ontlasting goed zit.  Dat ze calcium tekort zouden komen zie ik niet gebeuren. Maar ik probeer het dus gewoon met de tweede maaltijd op te vangen en te compenseren. 
Het is vooral lastig omdat ik met 3 katten zit en je zal zien dat er altijd eentje iets anders laat liggen dan een ander en je moet in het oog houden dat ze alledrie ongeveer het juiste binnenkrijgen en niet de ene altijd hart en de ander al de lever of de ene altijd meer bot omdat de andere dat laat liggen.
Als je dan vasthoudt aan je menu, dan lukt dat gewoon niet want wordt het zo rommelig na een paar dagen dat je er helemaal niet meer aan uit kan wie wat nu moet krijgen of gehad heeft.
Dus zo snel mogelijk op de bal spelen en aanpassen zodat hun menu blijft kloppen, zo doe ik het toch.
Als er eentje vb 2 dagen moeilijk heeft gedaan over wat bot of spier dat ik steeds weer aanbood (als ze vb moeilijk doen over bot, krijgen ze hier ook minder spier, zodat het in evenwicht blijft), dan sla ik eens een dagje orgaan over.  Omdat anders het orgaan procentueel hoger komt te liggen als ze minder vlees en bot gegeten heeft. 
Als het echt een groot verschil wordt en een kat een aantal dagen na elkaar lastig doet met eten waardoor niets meer klopt, dan voer ik de andere twee gewoon wat kuikens bij (compleet voer) tot ik die ene lastige kat zijn menu weer een beetje in evenwicht gevoerd gekregen heb.  :biggrin2:

Ik hoop dat je aan mijn uitleg een beetje uitkan...
Ik houdt er dus wel rekening mee en probeer het te compenseren, maar ik ga het niet lopen uitrekenen. Ik doe dat op het gevoel in de vorm van: iets meer van dit of wat minder van dat. 
Ik weet ook dat als ze een keertje wat minder nier binnenkrijgen (omdat ze de dag dat er nier op het menu staat minder vlees en bot heeft willen eten), dat niet erg is. Ten eerste is er veel kans dat het de volgende keer wat anders is dat ze minder krijgen en dat het dus compenseert, en ten tweede komt het zo nauw niet in percentage's.
Ik heb ook gemerkt dat toen ik mijn ideale menu opstelde (de percentage's) er best veel speling op zit voor je menu er fout uit gaat zien.  Het hoeft niet perfect 18% orgaan te zijn, ookal ga ik daar vb vanuit, 15% is ook goed en  20% is ook goed.  Zolang er maar niet te veel lever in gaat zitten. Maar dat gebeurt dus minder snel dan je zou denken als je je focust op je gewichten.  Weet dat je die gewichten wel wat los mag laten, dat het maar richtlijnen zijn.  Probeer ze te volgen, maar het is niet nodig dat erg strikt te doen.
Je kan anders eens uitrekenen tussen welke grenzen je zeker wil zitten in je percentage's. Dus wat het max en wat het minimum is dat je vb van vleesbot wil gevoerd hebben (hopelijk ligt het percentage in je normale menu dan in het midden hiervan) en wat dat in gewichten voor je hond zegt.  Dan weet je welke speling erop zit. 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op zo 10 mar 2013, 02:43, 1 keer totaal gewijzigd.
#2623139
:biggrin2:  Ik heb inderdaad een lijst met de hoeveelheden die ze naar mijn inschatting moeten hebben met een "dikke"variant eronder uitgewerkt, waarbij ze dus beiden op rantsoendieet staan.
Kvv voerde ik echt volledig op het oog en dat moet ik nu weer in de vingers krijgen. Door inderdaad de verschillende hoeveelheden uit te werken ( dus hondje op 3 procent lichaamsgewicht, op 2 en op 1 procent) hoop ik dat wat makkelijker op te pakken.
Eigenlijk ook wel wat dwangmatige stipte precisie.. ???

Ik heb overigens nu iets van 9 soorten vleesbot, dus ze krijgen elke dag nu wat anders met op de achtergrond kip, voor als er niet of slecht wordt gegeten. Juno heeft zich vandaag laten manipuleren om toch het patrijskarkas op te eten, dus daar ben ik erg blij om! Kiki overigens niet..die kijkt me een keer vuil aan ( Zeg, dat is dezelfde troep als gister" >:( ) en loopt weg.
#2623215
Heel herkenbaar! Ik werd zo onzeker datik een tijd weer KVV heb gevoerd. Lastig vind ik ook dat er verschillende hoeveelheid vlees aan het bot zit, soms is alles zowat weggesneden en soms zit er echt nog veel vlees aan, vooral als ze een heel karkas krijgen. Dus krijg je dan weer heel andere verhoudingen met spiervlees. Ik zorg wel dat de verhoudingen een beetje kloppen. Ik voer elke dag een volledige maaltijd. Maar soms gewoon niet, dan krijgen ze elk een heel eend karkas, dat vinden ze heerlijk. En dan krijgen ze een dagje geen groente en orgaan.
Nu weet ik wat ze wel en niet lusten en bestel ik dus niet meer wat ze toch niet lusten. En als ik geen tijd of zin heb om te berekenen welke hoeveelheden ze moeten hebben, dan krijgen ze lekker KVV van Lotgerink, vinden ze heerlijk!
#2623258
Klopt wat je zegt; ik heb het nu met goedbevleeste karkassen waar dan blijkt de hele mikmak aan orgaan nog in te zitten! Zit je met je speciaal afgewogen orgaanhapje!  :o
Ik hou het er dan maar op dat bv een konijnkarkas met orgaan of zoals vandaag kwartelkarkas met van alles er nog in maakt dat ik iets spiervlees bij geef maar het verder maar beschouw als compleet.
Ik denk dat ik dus wat orgaanmix overhou aan het eind van dit ritje, maar goed, dat geeft niet.
Het zal allemaal ook zo'n vaart niet lopen denk ik dan maar...mijn pizza vanavond was nou ook niet echt van dat je zegt compleet. :nono2:
#2623294
Elinea schreef: Kiki overigens niet..die kijkt me een keer vuil aan ( Zeg, dat is dezelfde troep als gister" >:( ) en loopt weg.
Dat heeft Max hier ook gedaan. Die keek echt alsof ik hem wilde vergiftigen  :biggrin2:
Heeft een week geduurd (terriër hè  ::)) en daarna wilde hij niet anders meer.

Qua porties ben ik ook heel precies begonnen, en elke dag compleet met vleesbot, spiervlees en orgaan. Inmiddels heb ik het mezelf makkelijker gemaakt en voer ik 3x in de week orgaan (1x nier&pens, 1x lever&pens, 1x hart&pens) en 4x in de week spiervlees. Wel elke dag vleesbot om de ontlasting goed te houden. De 'per dag' verdeling vleesbot / spiervlees is daardoor 50/50, en de verdeling vleesbot / orgaan / pens is dan 50/25/25. Snap je 'm nog?  :D De hoeveelheden die ze per week moeten krijgen qua orgaan heb ik verdeeld over 3 dagen en de hoeveelheid spiervlees over 4 dagen. De hoeveelheid vleesbot over 7 dagen dan dus  ;)
Met afwegen kijk ik wat ongeveer uitkomt, als ik 180 gram af moet wegen en een karkasje weegt 210 dan ga ik er echt geen friemeltje afsnijden hoor. Zelfde verhaal als er een karkasje van 150 gram bij zit, dat heft elkaar wel weer op.

In het begin is het een hoop gereken, kijk vooral goed hoe je honden het erop doen, ook qua ontlasting, dan kun je aan de hand daarvan dingen aanpassen.

Succes!
#2623501
Ik voer niet met de Franse slag, maar ook niet met stipte presiesie  ;)

Hier krijgen ze dagelijks vlees bot,  en ik  bij twijfel weeg dat nog heel vaak of .  Spiervlees  verpak ik per kilo, pens idem. Hart en lever en nier  niet,  dat gaat een beetje op het oog. Doordat ik  weeg, en per kilo verpak, heb ik goed overzicht  wat hoeveelheden aangaat,  en een regelmaat  aanhouden voor dagen dat ze orgaan krijgen, helpt hierbij. Extraatje als eitje en  wat yoghurt of een tafelrestje, neem ik niet mee in de telling.  Groentes geef ik ook maar niet dagelijks.
Zo heeft ieder zijn eigen handigheid hierin. Over  meerdere dagen en/of weken bekeken, krijgen ze alles wat ze nodig hebben, zowel in gewicht als in variatie
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door