Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2619515
Zazou, onze kat van 11 jaar, 3kg  (ze is een klein en fijn gebouwd katje) lijkt nu ze ouder wordt de hele dag geen genoeg te krijgen. Ze kan de hele dag eten als het aan haar ligt.
Is het normaal dat oudere katten meer eten nodig hebben? Ze is op nog fit, van de winter sliep ze meer, maar nu het weer beter wordt gaat ze ook weer vaker naar buiten.
Zo had ze een jaar geleden echt genoeg aan 100gr per dag, ik gaf weleens wat meer, maar ze mekkerde niet om meer eten. Nu geef ik haar standaard meer en ze komt meerdere keren per dag vragen om eten. Als ik in de keuken ben gaat ze aan 'haar' kastje krabben, dat betekend dat ze wil eten. Of zou ze vergeten zijn dat ze eten heeft gehad?

Ze krijgt nu tussendoor wel eens wat extra's. Maar wat heeft een kat van haar leeftijd en gewicht nu nodig?
#2620156
Martine-Tom schreef: Eten en afvallen, maar dat zijn symptomen van zo'n beetje alles, diabetes, pancreatitis...
Bij verandering van gedrag, zeker dit soort dingen, echt ff naar de da...
Ze is niet afgevallen hoor, Martine, ze wil vooral veel eten. Maar ze krijgt wat ze nodig heeft niet wat ze zou willen, maar ze valt niet af.
Door Martine-Tom
#2620273
WillyP schreef: Ze is niet afgevallen hoor, Martine, ze wil vooral veel eten. Maar ze krijgt wat ze nodig heeft niet wat ze zou willen, maar ze valt niet af.
je vroeg naar de symptomen van schildklier, dan zijn vreten en afvallen de meest opvallenden ;)
De rest was eigenlijk als 2e alinea te lezen. Dus alleen omdat ze opvallend van gedrag veranderd is het tijd om even te laten tjekken, vreten ensich is ook iets wat je bij heel veel ziektes ziet...en het kan helemaal niks zijn :)
#2620481
11 is wel jong voor dementeren, dan is een kat eigenlijk goed middelbaar. Ik zou voor de zekerheid ook ff langs de da. En tja, als ze honger heeft en niet aankomt van meer eten dan gaf ik haar meer. Mijn ouwe katten eten tegenwoordig ook meer dan vroeger zonder dat ze vet worden. Mijn ouwe paard trouwens ook. Ik denk dat de spijsvertering het toch wat minder doet dan. Maar goed, die van mij zijn dus wel redelijk bejaard, de katten 18, de pony 26.
#2622563
Ik zou eens kijken wat ze doet als je wat meer voert.
Als ze aankomt, dan vraagt ze meer dan ze nodig heeft, maar misschien heeft ze wel gewoon meer nodig dan ze nu krijgt.
Ookal valt ze nu niet af, het zou wel kunnen dat ze ook niet meteen aankomt op wat meer maar zich dan wel beter gaat voelen.
#2622565
Ik heb hier net het omgekeerde.
Kleintje is eigelijk mooi op gewicht (misschien een tikkeltje te veel, maar niet meer dan 100gr) maar ze begint erg te miepen met eten.
Laat elke maaltijd wel iets liggen.  Zoals gisteren vb: eet ze de wilde eendenfilet op, want dat vind ze lekker, maar die gemepte eendennek daar keek ze nog niet naar.  Haalde gewoon haar schouders op en liep weg, zonder er zelfs maar aan te ruiken.
Dus ja: duidelijk te veel eten zodat ze kan kiezen wat ze eet en verder wel voldoende heeft.
En ik ben dat echt zat (elke maaltijd met een restje van de vorige komen aandraven dat ze dan eerst moet opeten), en dus heb ik haar hoeveelheid naar beneden gehaald.  Zal er nu wel wat beter in gaan dan.  Want het is niet dat ze eendennek niet lust, in combinatie met ander vlees kan het net zijn dat ze enkel die nek opeet. 

Ik verwacht eigenlijk niet dat ze zal afvallen door minder te eten.  Ze komt nu niet aan als ze alles wel opeet (want dat heeft ze dus een hele tijd wel gedaan), maar ik verwacht dat ze ongeveer hetzelfde gewicht zal houden ook op minder eten als ze duidelijk niet de nood heeft aan al dat voer.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op zo 10 mar 2013, 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.
#2623181
Dat heeft Zazou hier ook een tijd gedaan, wel het lekkere opeten en de rest laten liggen. Nu eet ze alles, ook de lever wat ze anders liet liggen.

Maar vandaag heeft ze gespuugd. Last van haarballen de laatste tijd. Het ging weer een hele poos goed, maar ik moet ze dus weer pasta geven tegen de haarballen. Want ze spuugt dan ook haar eten mee uit. En dat is niet de bedoeling natuurlijk.
pearlsofpassion schreef: Ik zou eens kijken wat ze doet als je wat meer voert.
Als ze aankomt, dan vraagt ze meer dan ze nodig heeft, maar misschien heeft ze wel gewoon meer nodig dan ze nu krijgt.
Ookal valt ze nu niet af, het zou wel kunnen dat ze ook niet meteen aankomt op wat meer maar zich dan wel beter gaat voelen.
Dat denk ik ook. Dat doe ik wel al een tijdje.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door