Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door zzz-dodo-zzz
#2622864
Binnenkort komt er een vriezertje, en dan mag ik i.p.v.  1 barfdag per week 3 dagen barfen :)

Ik ben nu alvast wat aan het kijken wat hij aan kan qua botten, waar ik aan kan komen hier in de buurt, etc.
Zouden jullie me wat kunnen helpen?

1. Hij krijgt dan 3 dagen per week barf(/kvv) en 4 dagen brokjes,
Zelf wou ik de brokdagen achter elkaar aan doen en de barfdagen, dus bv; maandag, dinsdag, woensdag en donderdag brok, en dan vrijdag, zaterdag en zondag barf.
Dit dacht ik om zijn buikje niet zo van streek te maken.
Mijn moeder ziet dit eigenlijk niet echt zitten, en heeft liever barf en brok om en om.
Is mijn gedachte goed, of zou om en om in principe net zo goed willen?

2. Hij heeft tot nu toe alleen nog maar kippennekken gehad, dit gaat erg goed.
Wel moeten we samen eten (dus hij knaagt terwijl ik ze vast heb) anders slikt hij zo een hele kippennek door.
De ontlasting is verder goed, ook als die wel een hele nek in een keer heeft doorgeslikt.
Zou hij eendenkekken, kwartelkarkas, kipkarkas en kippenruggen al aan kunnen?
En welke botten eventueel nog meer?

3. Als menu dacht ik de eerste tijd het volgende;
Dag 1; vleesbotten kip (nekken, karkas, ruggen), spiervlees van een willekeurig dier, orgaan van kip, groentemix.
Dag 2; vleesbotten eend (nekken), spiervlees van een willekeurige dier, orgaan van kip, groentemix.
Dag 3; vleesbotten kwartel (karkas), spiervlees van een willekeurig dier/zalmsnippers, orgaan van kip, groentemix.
Het spiervlees van een 'willekeurig' dier ligt eraan wat ik heb, maar sowieso elke week (dus alle barfdagen) 3 verschillende dieren.
Ik dacht eaan om bv rundvlees, paardenvlees, konijnenvlees, etc te gaan doen, iig geen soorten waarvan die ook al bot krijgt.
Is dit goed?

4. Als orgaan kan ik alleen aan kip komen; lever, nieren, hartjes en magen, bied dit genoeg variatie?
En is het erg dat er geen pens bij zit?

(Het gaat om een reutje van 2 jaar die 8/9 kilo weegt)
Laatst gewijzigd door zzz-dodo-zzz op zo 10 mar 2013, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Shanti en co
#2623089
Het is het beste als je de barfdagen na elkaar doet denk ik.
Om bot te verteren moet de maag namelijk erg zuur zijn terwijl brok de maag weer minder zuur maakt. Daarom zou ik de eerste barfdag ook kwartelkarkas geven aangezien kwartel erg zacht bot is.
En je kan best elke week zalmsnippers geven, vette vis is erg goed voor de omega 3 wat weer goed voor de vacht en gewrichten is.  :)

Om compleet te voeren moet je 4 diersoorten voeren dus qua diersoorten zit je goed.
Nu kippennekken goed gaan zou je verder kunnen gaan met kwartel en eendennekken, eendennekken zijn iets harder maar nog steeds een beginnersbot. Als dat goed gaat kun je karkas proberen maar dat zou ik niet op een eerste barfdag doen.
Als vleesbot zou je nog eenden en konijnenkarkas kunnen geven maar hardere dingen zou ik niet geven.

Qua orgaan, 1 diersoort is wel wat magertjes zeker omdat de kip waarschijnlijk bio-industrie is. In de supermarkt kun je runderhart (smuldier, rodi, AH) kopen en ook wel eens lever maar volgens mij was dat weer kip.
Maar waar ga je eigelijk de spullen bestellen?
Want bij caroba bezorgen ze gratis thuis, vroeger stond er nog vanaf €25,00 maar volgens mij is het nu altijd gratis. Daar zou je dus je orgaan kunnen aanvullen. Pens is niet noodzakelijk maar er zitten wel goede bacterien in, wat helemaal geen kwaad kan in jou geval.

En er is hoop, wij zijn begonnen met 1 kvv dag, toen mocht ik van mijn moeder in het weekend kvv voeren, toen 3 dagen per week, toen gewoon altijd kvv en nu helemaal barf.    :)
Door zzz-dodo-zzz
#2623108
Ik kan via via aan sommige dingen komen, helaas niet aan erg veel..
Ik heb even gekeken bij die caroba, maar die lijkt mij erg duur?
Binnenkort zal ik wel even contact met hun opnemen of ze bij elk bedrag gratis bezorgen, zoja dan kan ik via daar wel wat orgaan van andere dieren en pens bestellen.

Zelf dacht ik idd ook dat de barf dagen achter elkaar beter zijn, dus dat ga ik ook zeker doen.
Voor die vis ga ik even kijken, ik kan wel aan zalmsnippers komen, dat zou ik dan toch gewoon als spiervlees kunnen gebruiken?
Dan ga ik dat 1x per week doen.
Eventueel kan ik ook wel aan hele sardientjes komen, maar de hond vind zalm vele lekkerder, haha.

Bedankt iig! :)
Door Quinta
#2623123
Jouw  gedachten zijn helemaal goed. Het is beter om deze barfdagen te clusteren, dus niet om en om voeren.

Ik vind het heel goed van je dat je de barfdagen gaat uitbreiden en het gaat helemaal goed komen met je menu. Om de variatie hoef je je geen grote zorgen te maken als je nog 4 dagen brok blijft geven. Al is het natuurlijk prima dat je goed wilt afwisselen. Maar waarom geef je geen pens? Juist pens wordt vaak ook door mensen gegeven die bijna alleen brokken voeren. Eén pensdag ter afwisseling is goed voor de darmflora. Wanneer je op 1 van deze 3 barfdagen de halve maaltijd uit pens laat bestaan aangevuld met vleesbot dan hoef je je ook geen zorgen meer te maken over het éénzijdige orgaanmenu op de andere 2 dagen. Hoewel alleen kippenorgaantjes, daarvan zullen de meeste barfers geen fan zijn. 

Als ik jouw was zou ik de kippennekken in tweeën knippen om te voorkomen dat hij ze heel doorslikt, maar eigenlijk gaat dit altijd goed. Zelfs puppen van 4 kg. slikken die nekken soms in één keer door. Op dit forum wordt inderdaad soms aangeraden het vleesbot vast te houden, maar ik ben hier geen voorstander van. Je creëert juist dat hij het in één keer wil doorslikken, bang dat jij het anders inpikt. Je krijgt het gevaar dat wanneer jij de tuin inloopt, terwijl hij ligt te knagen hij het bot gauw inslikt.

Ik weet natuurlijk niet welke brokken je geeft. Hopelijk geen brokken waar veel graan inzit.
Door Shanti en co
#2623124
Caroba is inderdaad wel wat duurder dan de meeste leveranciers maarja, die hebben wel weer verzendkosten.
Zalmsnippers zijn inderdaad spiervlees, sardientjes kun je als extra geven want dat zijn toch al complete pakketjes.
Door zzz-dodo-zzz
#2623130
Als brokken krijgt hij nu Proplan, hier heb ik geen invloed op..

Op dit moment kan ik niet aan pens komen, dus dat is dan ook de reden dat ik het niet geef.
Ik ga kijken of ik via Caroba aan pens kan komen, en dan ook gelijk aan wat ander orgaan.
Als ik dan de helft pens geef hoeft er dus alleen vleesbot bij? Geen spiervlees?

Dat van die nekken doorknippen ga ik volgende week proberen (hij krijgt dat nu elke zaterdag),
Maar opzich gaat dit ook wel erg goed, ik merk niet dat hij er sneller door wil eten.

Zou dit dan goed zijn?
Dag 1; vleesbotten kip (nekken, karkas, ruggen), spiervlees van een willekeurig dier, orgaan van kip, groentemix.
Dag 2; vleesbotten eend (nekken), pens, groentemix.
Dag 3; vleesbotten kwartel (karkas), zalmsnippers, orgaan van kip, groentemix.
Door Shanti en co
#2623192
Ik zou wel de eerste dag of kwartel of nek geven, waarschijnlijk gaat karkas ook wel goed maar gewoon voor de zekerheid.
Omdat je maar drie dagen barf geeft hoef je niet heel precies te doen qua percentages en het voordeel van de halve maaltijd uit pens laten bestaan is dat hij er nog op kan kauwen.
Niet alle honden doen dat, in zo'n geval kun je het beter in kleine stukjes snijden of gemalen pens nemen. Maar Shanti kauwt er gewoon zo'n 5 minuten op gelukkig.
Door zzz-dodo-zzz
#2623250
Oke, dan maak ik van dag 3 dag 1.
Ik las ook dat konijnkarkas vrij zacht is, als ik daar aan kan komen ga ik het kipkarkas daardoor vervangen, heb ik toch weer een diersoort extra :)

Bedankt voor de hulp  iig!

Oowja, ik las dat je groente 4 weken kan invriezen, kan dat ook als je het al geblendert hebt of word die tijd dan korter?
Gebruikersavatar
Door Thea
#2623259
Bijna iedere supermarkt heeft wel smuldier of ander merk.
En daar zit ook pens bij. Al is dat gemalen en zouden lappen pens leuker zijn.
Soms kan je bij zo'n marokaanse supermarkt (slagerij) vrij makkelik lamspens bestellen.
Ook andere organen van lam hebben ze daar ;)
En vraag eens aan de visboer of hij voor jou een zalmrug heeft en evt wat afsnijdsels die hij anders toch weggooit.
Door zzz-dodo-zzz
#2623304
Hier in de buurt kan ik idd erg makkelijk aan smuldier komen,
Als ik niet aan lappen pens kan komen ga ik dat zeker proberen.
Ik kan ook aan Energique komen, die hebben volgens mij ook pens.. (ik weet niet of dat gemalen is)

Nog een vraagje over het orgaanvlees, er word tussen de 15-20 % aangeraden waarvan de helft pens,
De 2 dagen dat ik geen pens voer moet ik dan gewoon rond de 8/10 procent geven, of de volle 15/20 procent?
Laatst gewijzigd door zzz-dodo-zzz op zo 10 mar 2013, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Quinta
#2623427
Om een evenwichtig menu samen te stellen (50% vleesbot, ……..enz.)  voor die 3 dagen moet je dus op die 2 pensloze dagen niet teveel orgaan gaan geven (max. 15%). Het wordt dan wel geen fifty- fifty  pens ten opzichte van  andere organen maar dat kan niet anders. Wordt gecompenseerd door de brokdagen. Je zou je kunnen beperken door slechts op 1 van die 2 dagen orgaan te geven. Het wordt wat duidelijker als je er getallen bij zet.  Maak eens een schemaatje met grammen per dag.

Ik hoop niet dat ik je afschrik door zo ingewikkeld te doen, maar het komt zeker goed. Toch wel een beetje anders rekenen met nog brokkendagen.
Door zzz-dodo-zzz
#2623630
Je schrikt me niet af hoor ;)

Het zal dan dit worden;
55% rauwvleesbot > 187 gram.
10% groente > 34 gram.
20% spiervlees > 68 gram.
15% orgaan > 51 gram.

De dag dat hij dan geen orgaan krijgt, krijgt hij 35% spiervlees?
En de pensdag 50%/50% vleesbot/pens, toch?

Ik kan ook aan 'paardenschenkel zonder bot' komen, dit is toch gewoon spiervlees?
Laatst gewijzigd door zzz-dodo-zzz op ma 11 mar 2013, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Shanti en co
#2623677
Ik zou vleesbot/pens doen aangezien pens voor zachte ontlasting kan zorgen en vleesbot juist voor harde.
En qua orgaan zou ik gewoon kijken naar hoeveel je in die 3 dagen gebruikt (15%-150g, 20%-200g) en daarvan de helft pens voeren en de helft ander orgaan. Voor het vlees en vleesbot zou ik ook kijken naar de hoeveelheid die je per 3 dagen zou voeren en het dan handig verdelen. Dat is makkelijker dan heel moeilijk gaan rekenen met percentages die elke dag iets anders zijn.
Door zzz-dodo-zzz
#2623805
Oeps, ik was even in de war, ik bedoelde idd vleesbot.
Ik probeer qua vleesbot/spiervlees zo veel mogelijk de richtlijnen aan te houden, maar het kan per dag idd wel een beetje verschillen.

Deze week komt het vriezertje al als het goed is (zou pas over 2 maand).
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door