Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2621376
Die de anaalklier van Balou wil spoelen zonder narcose.  Ik heb er hier in de buurt zeker 5 gebeld en niemand die het doet. Zelfs in Eersel (Maarten heeft vakantie) willen ze het met roesje doen. Pfff weet het ff niet meer.
Laatst gewijzigd door tt-tjes op zo 10 mar 2013, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Riek
#2621427
Ben gewoon benieuwd hoor.
Maar waarom wil je de anaalklier laten spoelen?
Dat is dus wat anders dan uitknijpen?
Door tt-tjes
#2621493
Riek schreef: Ben gewoon benieuwd hoor.
Maar waarom wil je de anaalklier laten spoelen?
Dat is dus wat anders dan uitknijpen?
Omdat bij Balou de ontsteking nog steeds niet helemaal weg is. Ze spoelen de anaalklier en er wordt dan antibiotica in gespoten zodat de ontsteking weg gaat. Maar hier is geen enkele DA te vinden die dat zo wil doen.  Allemaal alleen onder narcose. Het is blijkbaar toch wel pijnlijk om te ondergaan. Normaal ga ik naar Maarten Kappen, waar ik altijd goed mee kan overleggen,  maar die heeft vakantie tot eind maart,  en de DA die er nu zijn willen narcose gebruiken. Ik ben nu Traumeel en propolis aan het geven om te kijken of dit wat helpt.
Door Kinnie
#2622428
Bij Sem is het ook met n roesje (geen narcose dus) gedaan hoor. Liever dat dan een traumatisch pijnlijke ervaring...  :-\
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2622433
Ik vind het altijd zo opmerkelijk, alsof een roesje veiliger zou zijn dan een narcose.....wat dus niet zo is.
Een roesje, is meestal met het middel domitor. En dat is dus een middel wat je alleen aan gezonde dieren mag geven en niet aan dieren jonger dan 16 weken. Nee lekker veilig, er zijn genoeg alternatieven die veiliger zijn dan een roesje.
Door Eranthe
#2622489
*Dorothea* schreef: Ik vind het altijd zo opmerkelijk, alsof een roesje veiliger zou zijn dan een narcose.....wat dus niet zo is.
Een roesje, is meestal met het middel domitor. En dat is dus een middel wat je alleen aan gezonde dieren mag geven en niet aan dieren jonger dan 16 weken. Nee lekker veilig, er zijn genoeg alternatieven die veiliger zijn dan een roesje.
Welke alternatieven zijn dat?
Door Fido
#2622608
vanaalst schreef: hier geven ze propofol als ze een roesje krijgen........als t spoelen zo pijnlijk is zou ik t niet doen zonder roesje
Doen ze er niets anders bij? Propofol is zeer snel uitgewerkt. Of spuiten ze op indicatie bij of het is een kort durende behandeling dat zou ook kunnen  ;)

En idd dat woord roesje is zo verneukeratief  ::) maar mensen gaan stuiteren als je het over sedatie of anesthesie hebt  :-\.
Door tt-tjes
#2622621
Nou, ik ga niet stuiteren van die woorden, maar ik heb liever niet dat ie onder narcose of roesje moet. Als jonge hond heeft hij merdere operaties gehad aan zijn achterpoot en dat heeft lang geduurd voordat dat uit zijn lijfje was. Vandaar dat ik dat liever niet heb.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2622625
Fido schreef: Doen ze er niets anders bij? Propofol is zeer snel uitgewerkt. Of spuiten ze op indicatie bij of het is een kort durende behandeling dat zou ook kunnen  ;)

En idd dat woord roesje is zo verneukeratief  ::) maar mensen gaan stuiteren als je het over sedatie of anesthesie hebt  :-\.
was enkel om wat biopten te nemen......en snel uitgewerkt...kon anderhalf uur wachten voor meneer weer op zn benen kon staan
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2622684
vanaalst schreef: hier geven ze propofol als ze een roesje krijgen........als t spoelen zo pijnlijk is zou ik t niet doen zonder roesje
Ja dat is een veiliger alternatief.
Alleen propofol is een narcosemiddel, dus waarom ze het een roesje noemen?
Door tt-tjes
#2622699
Morgenvroeg hang ik toch als eerste in de telefoon. Balou wil niet gaan zitten, loopt met zijn staartje continu naar beneden. Tijdens de wandelingen poept hij meerdere keren, iets wat ik niet van hem gewend ben.
Zijn prostaat is een paar weken geleden door Maarten nagekeken. Dit deed hem blijkbaar wel zeer, maar de prostaat was wel goed volgens Maarten.
Ik weet het ff niet meer, maar dat het niet goed zit weet ik wel.
Door Fido
#2622770
vanaalst schreef: was enkel om wat biopten te nemen......en snel uitgewerkt...kon anderhalf uur wachten voor meneer weer op zn benen kon staan
1 1/2 uur is niet snel idd. Wij gebruiken het ook maar dan gedoseerd op effect en daarna direct intuberen voor gasanesthesie.
Er zijn meerdere methoden met hun voor en nadelen voor een sedatie of zo mooi gezegd  :P een roesje.
tt-tjes schreef: Morgenvroeg hang ik toch als eerste in de telefoon. Balou wil niet gaan zitten, loopt met zijn staartje continu naar beneden. Tijdens de wandelingen poept hij meerdere keren, iets wat ik niet van hem gewend ben.
Zijn prostaat is een paar weken geleden door Maarten nagekeken. Dit deed hem blijkbaar wel zeer, maar de prostaat was wel goed volgens Maarten.
Ik weet het ff niet meer, maar dat het niet goed zit weet ik wel.
Begrijpelijk hoor dat je het wil minimaliseren. Als jouw hond het prima laat ondergaan zonder sedatie dan is dat prachtig en dient zeker de voorkeur. Maar zoals alles in diergeneeskunde werkt niet alles zoals alles  :biggrin2: en dieren lezen geen boeken en houden zich daar dan ook niet aan  ;)
Dit maakt het vak diergeneeskunde dan ook nooit saai.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2622804
punt is ook dat gentle niet plat te krijgen was..heeft 3 injecties gehad en steeds als ik weg wilde gaan strompelde kroop ie achter me aan, dat zou zeker ook mee tellen
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door