Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2622677
As zaterdag gaan we kijken naar 2 katers (herplaatsers), en als de klik er is dan verhuizen ze mee naar Berkel :yeah:

Deze 2 kanjers krijgen nu Hills brokjes en af en toe krijgen ze een maaltijd Carnibest.
Mochten wij ze een nieuw huisje gaan bieden, willen we ze heel graag volledig overzetten naar KVV met af en toe een BARF hapje in het weekend, maar hoe kunnen we dit het beste aanpakken ?

Gezien deze katers af en toe al Carnibest krijgen lijkt het mij dat de overgang naar KVV wat minder schokkend is dan bij katten die alleen maar brok kennen, dus ik ga er eigenlijk een beetje vanuit dat ik de brokjes gewoon kan gaan vervangen door KVV
Maar ik zit een beetje met de 1e week :

- Kunnen we ze de 1e week beter op brokjes laten staan ivm de overgang naar een nieuw huis wat misschien wat stress met zich meebrengt, of kunnen we ze al gelijk overzetten op KVV ?

- En dan nog 1 vraagje, onze honden krijgen 1x daags eten (BARF), hoe doen jullie dat met katten ? Geven jullie die 1 of 2x per dag eten ??

Ben heel benieuwd naar jullie ideeën hierover, en ga nu verder stuiterend afwachten tot zaterdag om te kijken of het klikt  :D
Laatst gewijzigd door Monique77 op zo 17 mar 2013, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2622686
Ik zou ze gewoon gelijk over zetten, dan wel op Cb want dat kennen ze al, lijkt me dat die overgang dan niet te groot is.
Beide kittens hier heb ik ook vanaf de 1e minuut hier op vers gezet. Ik zou de eerste periode (week ofzo) alleen cb voeren en dan langzaam dingen toevoegen van wat je zelf wil gaan voeren  :)
Eigenlijk komt het erop neer dat ze 2 keer eten, wat ze niet gelijk op eten blijft gewoon staan tot het 2e moment. Doki heeft nog wel eens de neiging om tussendoor nog een keer te eten, Freud eigenlijk niet, die eet ook regelmatig maar 1 keer per dag.

Dus 2 keer lijkt me prima  :)
#2622752
Ik zou ze gelijk overzetten op KVV, ik denk ook niet dat de overgang heel groot zal zijn als ze nu al af en toe een maaltijd CB krijgen. De katten hier eten 2x per dag.

Leuk hoor, twee herplaatsers. Ben benieuwd!  :)
#2622812
Wat gezellig, nieuwe miauwerts erbij!
Ik zou ze ook gelijk helemaal overzetten op CB en 2x per dag voeren. Katten hebben geen harmonicamaag net als honden, dus kunnen per keer minder eten. Daar komt bij dat katten aan de binnenkant erg gevoelig zijn (sommigen ook aan de buitenkant en qua zieltje). Katten hebben ook een gevoelige lever en kunnen na 24 uur weinig tot niets eten al leververvetting krijgen. Nu duurt het bij de meeste katten echt wel veel langer voordat ze zoiets krijgen, maar ik zou het ook niet willen uittesten.
2x per dag voeren is vaak ook een soort fail safe. Als de eerste maaltijd niet of niet goed naar binnengaat, dan weet je dat en kan je de 2e maaltijd heel goed in de gaten houden. Is dat nog hetzelfde en niet het normale geschrans, dan kan je de volgende dag de dokter bellen en er even langsgaan.

Ik zou de nieuwe miauwerts wel, toch zeker in den beginne, een aparte veilige ruimte geven en ook om te eten. Alles is eng en nieuw en dan ook nog 2 van die blonde blafferts erbij.
#2623051
Leuk!! Nieuwe katjes :)
Ik ga met mijn voorgangers mee; direct op Carnibest zetten en 2 keer per dag voeren.

Mowgli heeft ook 2 "voermomenten" per dag. Hij eet niet alles in 1 keer op, maar meerdere malen per dag een paar hapjes. Bij hem hielp het niet na 10 minuten ofzo zijn bordje weg te halen; hij hongerde zichzelf dan uit en zijn humeur werd er niet beter op en onze huiskamer werd daardoor een gevarenzone voor ons. Daarom uiteindelijk het compromis dat Mowgli 2 keer per dag een bordje eten krijgt die hij verspreid over de dag leeg eet.
#2629222
Voorlopig eten ze nog helemaal niets ....
Nu is het natuurlijk reuze spannend allemaal, een hele nieuwe omgeving maar zou toch graag willen dat ze iets eten  ::)
Ze hebben boven een volledige ruimte tot hun beschikking zonder honden, dus ze kunnen rustig eten zonder honden of ons

Is het verstandig om hun brokjes nog even neer te zetten (we hebben een volle zak meegekregen van de oude eigenaars) en ze over een weekje pas om te zetten of moet ik gewoon vol blijven houden met 2x daags verse Carnibest neer te zetten en afwachten tot ze gaan eten ?
Herplaatsers is toch wel weer even spannend, ook voor ons  :shy:
Door Martine-Tom
#2629234
Hmm zelf zou ik denk ik voor een middenweg gaan, wat brokjes fijn stampen en die over de kvv strooien...
Pas als ook dat echt echt niet werkt zou ik brokjes neerzetten, juist omdat het zo moeilijk is om ze van brok af te krijgen zou ik er wat huiverig voor zijn maar tegelijk het ook eng vinden als ze niet eten dus ik zou voor de middenweg gaan.

Of warm water over de kvv als je dat nog niet geprobeerd had
#2629437
Ht is nu pas 1 dag hè? Dan kan het zijn dat ze het echt nog te spannend vinden om te eten.

Ik zou eerst het eten heel dicht bij een verstopplek zetten, misschien wat warm water erover zodat  het lekker ruikt.
Als er vanavond nog niet gegeten, dan wat brokjes erbij, maar gewoon KVV blijven aanbieden.
#2629878
Vandaag 3x een verse portie KVV neergezet (1 naast Beer en 1 bij Max) maar ze raken het niet aan  :-\
Met kokend water niet, met wat brokjes erdoor niet ... Zelfs snoepjes hoeven ze niet (denk dus dat het allemaal idd nog te spannend is)
Nu hadden ze bij de oude eigenaren een enorme bak brokken staan, dus de kans dat ze voordat ze gingen verhuizen hun buik goed vol hebben gegeten is groot, maar toch

Mochten ze morgen nog niets hebben gegeten dan zet ik toch maar even brokjes neer ... Dan maar pas over als ze gewend zijn hier, want eten is voor mij nu even prio nr 1 en gaat dat goed dan gaan we de kwaliteit wel weer verbeteren  ;)
#2632720
Ze eten en drinken gelukkig beide goed nu!
Voorlopig nog ge KVV want daar trekken ze hun neus voor op maar ik ben niet voor 1 gat te vangen en die omzetting komt nog wel  ;D
Voorlopig was ik al blij dat ze gingen eten, want niet etende katten vind ik zorgwekkend
#2632905
Ik weet dat er veel zijn die het geen optie vinden. Maar zelf vind ik het juist wel een heel goede optie om meerdere redenen.

Kijk eens of ze blikvoer lekker vinden. En welke. Misschien vinden ze tonijn of zalm uit blik wel lekker!
Meng de CB met een goede kwaliteit blikvoer 50/50 de tweede dag. Als ze dat met smaak eten geef je dat dag 3 weer.
Dag 4 ga je minder blikvoer geven. 60/40 en zo bouw je rustig af. Misschien moeten ze wel even een paar dagen 60/40 hebben of 70/30. Maar het gekke is ( volg je gevoel bij het afbouwen van blikvoer!) de meeste katten eten dan opeens 100% vers! Dat moet je na een paar dagen/week gewoon eens neerzetten, zonder al te veel aandacht....opeens eten ze vers! Katten zijn gewoon een beetje eigenwijs en ZEER verslavingsgevoelig (brok)!

Succes met je katten!
#2633007
Het overstappen gaan we ook zeker doen hoor, maar ik merkte dat de verhuizing gewoon even iets teveel stress meebracht waardoor ze helemaa geen voer wilde ...
Toen ze na 2 dagen eindelijk brokjes wilde eten vond ik het wel even goed, dat kregen ze hun hele leven al dus die extra week maakt ook niet zoveel uit  ;)
Wel krijgen ze inmiddels als extra natvoer (zonder toegevoegde zooi) en al is het niet mijn doel, het is een klein begin  :)

Inmiddels ben ik er ook achter dat ze het liefste s'avonds eten (tsja, nieuwe katten is weer even hun karakter en manieren leren lezen) dus als ik overstap haal ik s'ochtends de brokjes weg en krijgen ze s'avonds als ik naar bed ga KVV (dan hebben ze ieder geval trek!) :P
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door