Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Amanda/Dino
#2621508
Ik zit al een tijdje met een dilemma. Dino is inmiddels bijna 8.5 maand en ik wil het liefst op ten duur rustig overgaan op 1x per dag voeren. Maar nu is zijn dagindeling zo, dat hij smorgen botvlees krijgt (rond de 500 gram) en savonds de spier, orgaan en 3x per week groente. Als ik smorgens spier ga voeren en savonds orgaan met bot heb ik geen idee wat dat met zijn ontlasting doet. Als ik smorgens orgaan ga voeren is het denk ik (gezien de ervaringen hier) vragen om dunne ontlasting.

Het enige wat dan denk ik kan is zijn botvlees smorgens ruilen tegen ander vlees als hij de helft op heeft, maar dat betekend dat hij alsnog rond de 500 gram krijgt smorgens omdat het spiervlees 250 gram is en denk dat als ik smorgens opeens niets meer geef de overgang van 500 gram naar niks heel groot is.

Ik denk dat ik mezelf het een beetje ingewikkeld heb gemaakt om dagelijks compleet te voeren, maar aangezien zijn ontlasting vanaf het overstappen na barf altijd mooi geweest zal het voor hem wel werken.

hij krijgt nu dus elke dag 200gram orgaan (3x pens, 1x nier, 1x hart, 1x lever en 1x mix long en tong) 250 gram spier en 500 gram botvlees.

Misschien is deze vraag wat onduidelijk geworden aangezien het voor mijzelf ook een onduidelijk verhaal is  :-\
Door nienk
#2621510
als je 1 keer per dag gaat voeren, wanneer wil je dat dan gaan doen, 's ochtends of 's avonds?

uit je verhaaltje maak ik op 's avonds.

je zou dan kunnen beginnen met de maaltijden omwisselen, dus 's ochtends het spier + orgaan, en 's avonds het bot werk.

dan ga je, heel rustig, 's ochtends steeds iets minder van het spier en orgaan geven, en dat in plaats daarvan bij de avond maaltijd geven.

net zo lang tot hij 's ochtends niets meer krijgt, of alleen maar een klein hapje voor het idee.
Door Lida. S
#2621511
Ik weet niet of je hem voortaan alleen 's morgens of 's avonds wil gaan voeren, maar je kan toch de ene maaltijd iedere keer wat groter maken en de andere wat kleiner. Dus bv 's morgens zijn spier met een beetje orgaan en 's avonds de rest. Of 's morgens een beetje spiervlees (steeds minder) en de rest er 's avonds bij doen
#2621524
sorry voor de onduidelijkheid! Ik wil inderdaad savonds gaan voeren. Nu krijgt hij smorgens rond 8/9 uur na de wandeling en smiddag 5/6 uur na de wandeling. En heb uit andere topics begrepen dat savonds fijn is zodat hij lekker kan uitbuiken vandaar dat ik dit idee heb overgenomen.

Nu ik jullie antwoorden lees lijkt het heel simpel en snap ik mijn eigen dilemma ook niet meer :biggrin2:

Ik zat er mee dat ik het karkas zo moeilijk kleiner kon maken maar ik kan zoals jullie zeggen gewoon de 2 maaltijden omdraaien want spier en orgaan elke x een btje minder is een wat simpelere kwestie. Dank voor jullie frisse blik, mijn dilemma is per direct opgelost  8)
#2622159
Ik heb het eigenlijk zonder overgang gedaan, ze kregen al 's avonds het grootste deel en ben gewoon gestopt met 's morgens voeren.
Wat ze 's morgens kregen, krijgen ze er nu 's avonds bij en volgens mij vinden ze het heerlijk zo'n grote maaltijd.
's morgens was altijd hap slik weg.
De katten moesten iets langer wennen maar ook die zeuren niet meer.
Honden krijgen 's morgens nog wel een klein hapje om de medicijnen in te stoppen en een klein (of soms wat groter) gedroogd snackje maar daar vragen ze zelf niet om.
En de ontlasting is goed gebleven
#2622164
Nou het is nu dus echt smorgens de helft en savonds de helft, vandaar dat ik dacht dat eerst wat meer te verdelen door smorgens steeds minder te geven. Hoe oud waren je honden toe je overstapte? Ik verwacht niet al teveel problemen hoewel ik mezelf nog wel probeer duidelijk te maken dat het niet zielig is, maar van 3x naar 2x eten was ook 1 dag wennen en toen snapte hij al dat hij niks meer kreeg en ging ook niet zeuren.

Qua tijd zat ik aan 5 uur te denken, om 4 uur krijgt hij zijn laatste grote wandeling en kan het dan laten zaken tot half elf, maar kan die dat dan allemaal wel ophouden snachts? (ik las namelijk bij sommigen 8 uur savonds en dat lijkt te willen met ontlasting tot de volgende dag) Kan ik dan savonds voor het slapen nog wel warme geitenmelk voeren of maak ik hem dan veel te vol savonds?
Door nienk
#2622178
ik denk dat dat een kwestie van uit proberen is. als je langzaam steeds de avond maaltijd wat groter maakt, merk je van zelf of ie 's ochtends nodiger moet poepen.

Reus heeft daar geen last van, zelfs als hij iets heel groots of een dubbele portie krijgt kan hij het prima ophouden. sterker nog, hij poept soms zelfs pas op de middag wandeling.

maar Reus was al wel een volwassen hond toen hij over ging. ik weet niet of dat voor jonge honden moeilijker is.
#2622199
De jongste is hier net 1 jaar en we hebben haar sinds een maand of 4 en toen ook in 1 x overgezet op Barf.
Ze had al diarree en dat heeft ook wel even geduurd, niet steeds maar wel bij wat vetter voeren en met pens.
Nu doet ze het super goed (en ze is nu net loops.........)

Ik zou het gewoon rustig aan gaan proberen, hier eten ze vrij laat soms is het bijna 10 uur.
#2622334
ja daar heb je gelijk in nienk, hij slaapt bij mij op bed dus begint wel te janken als hij nodig moet. We gaan eens even kijken hoe meneer het erop gaat doen en hoe snel ik zelf volledig overtuigd ben 

@ petramarcel: bedoel je in 1x over op barf of 1x per dag voeren. Hij zit inmiddels al op barf namelijk en gelukkig hebben wij het diarree verhaal compleet overgeslagen  ::). Ik hoor meer over vette dingen tegelijk voeren en zat net te denken dat ik het jammer vind dat dit niet vermeld staat bij de handleiding voor beginners. Zo lees ik wel het 1 en ander in andere topics waaruit ik een beetje kan halen wat ik beter niet samen kan voeren, zelf ben ik niet verder gekomen dan dat ik vis standaard met kipfilet of kalkoenfilet voer omdat ik dacht dat dit vet was en de filet dan mager, maar hier zit geen enkele theorie achter behalve dat ik dat zo inschat. En het orgaan heb ik een vast lijstje voor voor elke dag dus dat stem ik niet voortdurend af op de rest.
#2622530
Didi was een brokkenhond van 8 maanden toen ze hier kwam en die heb ik dus direct overgezet op Barf.
Ze had duidelijk een gewennings (ontgifting) tijd waarbij ze wel regelmatig slappe poep had.
Ik voerde toen nog 2 x daags en pas sinds heel kort (ruim 1 week) nu over op alleen 's avonds.

Ze is nu ruim 13 maanden en ze heeft nog maar zelden slappe poep, laatst nog maar ze is nu net loops geworden dus dat zou wel eens de reden geweest kunnen zijn.

Het is denk ik bij elke hond ook weer een beetje anders, de 1 heeft snel last van (te) harde ontlasting en bij de ander wordt het snel zacht, is een kwestie van uitproberen.
#2622560
Als je hond last heeft met onregelmatige ontlasting zou ik eerder opteren om orgaan en vleesbot samen 's avonds te geven en spiervlees 's ochtends. En dan steeds meer spier overhevelen naar de avondmaaltijd.
Tenminste als je het vleesbot samen wil blijven geven.  Mijn katten krijgen altijd twee maaltijden (de meeste katten vinden dat het aangenaamst) en bij hen verdeel ik het vleesbot meestal.  Dat geeft de mooiste ontlasting. 
Enkel de schrokker krijgt zijn vleesbot bij zijn orgaan 's avonds en 's ochtends enkel spier. Dat is omdat een halve portie vleesbot net te groot is om in zijn geheel door te slikken maar hij dat wel steeds bleef proberen.
#2622653
Vanmorgen zijn we voor spier met orgaan gegaan, dat is dan 50 gram minder dan normaal smorgens. Ik ben bang dat als ik opeens de helft minder geef smorgens (dus alleen spier) de overgang vrij groot is, maar zal even in de gaten houden hoe de ontlasting na vandaag wordt. Wat denken jullie van 500 gram naar 250 gram smorgens een te grote overgang of kan ik dat wel doen?

Ik denk ook dat elke hond er anders op reageert, dus ik ga zien hoe mijn hond reageert. Normaal krijgt hij savonds orgaan met spier en is zijn ontlasting in orde dus ga er een beetje van uit dat dat nu niet anders zal zijn.

Is 50 gram per week te weinig om af te bouwen of kan ik beter per week met 100 gram zakken?

Dank voor jullie reacties en mocht iemand nog een mooi lijstje hebben welke dingen je beter niet samen kan voeren hoor ik dat graag. Wil deze week mijn aanstaande maandmenu nog even plaatsen in het stukje van menu's om te kijken of ik het nog goed doe.
Door nienk
#2622683
van 500 naar 250 in een keer lijkt me wel snel, maar honden hebben over dat soort dingen altijd zo hun persoonlijke mening of het ok is of niet.

ik zou niet echt per week af gaan bouwen, maar gewoon per dag. en dat hoeft echt niet met de weegschaal. iedere dag een happie van 's ochtend naar 's avonds, zegmaar.

hoe bedoel je qua dingen die je beter niet samen kan geven?
Gebruikersavatar
Door Thea
#2622688
Ik ben eigenlijk gewoon toen ineens van 2x naar 1x gegaan. ;)
De eerste dag s´morgens wat later. 2de en derde dag nog wat later nu krijgen ze het hier s´morgens rond 12 u als ze lange wandeling hebben gehad.
En zo als vandaag gaan we met hele groep wandelen dan kan het wel zijn dat ze pas om 4 u krijgen. :)

Want wij gaan na wandeling ook nog even een pannenkoek eten. Moet ik eerlijk zeggen dat ik voor alle honden een gevulde pannenkoek meeneemt die ze na afloop van het wandelen krijgen ;D
Baasjes pannenkoek dan hondjes ook :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door