Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#2621445
Hallo Barfers,

Hebben jullie nog op- en aanmerkingen op mijn menu (nr. 2)? Het is voor een Leonberger-teefje van 1 jaar, gewicht 48kg.

De percentages van het menu volgens mijn berekeningen:
Vleesbot: 39,13%
Spiervlees: 22,63%
Orgaan: 9,97%
Pens: 9,42%
Groente: 9,43%
Vis: 9,43%

Aantal gram per week:
Vleesbot: 2905
Spiervlees: 1680
Orgaan: 740
Pens: 700
Groente: 700
Vis: 700

Totaal aantal gram in de week: 7424g
Dit is 2,21% van het gewicht.

Het vleesbot percentage ligt bewust lager dan de aanbevolen 45%. Dit heb ik gedaan omdat 5% van haar weekmenu uit zalmkop bestaat en de karkassen niet altijd even mooi bevleesd zijn. 

In de 2 andere weken wissel ik bij het vleesbot en spiervlees van diersoort. In totaal krijgt ze in drie weken tijd 11 verschillende diersoorten (vis niet meegerekend).

Maandag:
1110 Totaal
415 Parelhoen karkas
420 Konijn vlees
100 G.P.
175 Sardines

Dinsdag:
958 Totaal
415 Parelhoen karkas
120 Paard hart
90  Lam lever
100 G.P.
233 Pens

Woensdag:
1110 Totaal
415 Kalkoen karkas
420 Konijn vlees
100 G.P.
175 Sardines

Donderdag:
958 Totaal
415 Kalkoen karkas
120 Lam hart
90  Eend lever
100 G.P.
233 Pens

Vrijdag:
1258 Totaal
415 Eend rugstuk
420 Kalkoen vlees
100 G.P.
350 Zalm

Zaterdag:
1068 Totaal
415 Eend rugstuk
120 Paard hart
200 Lam nier
100 G.P.
233 Pens

Zondag:
935 Totaal
415 Gans karkas
420 Kalkoen vlees
100 G.P.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes Lara
#2621461
Qua afwisseling ziet het er goed uit!
Alleen zou ik geen kalkoenkarkas geven, kalkoen bot (behalve de nek) is wel erg scherp en kan splinteren. Toen ik het vlees van een hele kalkoen afhaalde heb ik ook een stuke bot gevoeld en dat was echt veel harder en scherper dan ander gevogelte.

Wat me trouwens ook opvalt is dat je meer nier dan lever voert, ik zou eerder meer lever voeren aangezien in een proodier de lever ook groter is dan de nieren samen.

En ik weet niet of je hond al gewend is aan bot eten? Want dan moet je wel met zachtere botten beginnen.
Laatst gewijzigd door Shanti en co op vr 08 mar 2013, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
#2621466
Ik heb alleen even naar je combinaties gekeken . Dat zou hier niet goed gaan

De combi op Ma lijkt mij prima
Op de Di zie ik lever  , hart , pens en groenten dat zou hier dunne ontlasting opleveren
Op de Woe is het naar mijn idee weer een goede combinatie .... Maar , ik zie kalkoenkarkas . Ik vind dat zelf geen fijn karkas en zeker niet voor een beginnende barfhond
Op de Do zie ik weer als op Di
Op Vrij eendrugstuk en zalm , ook kans op dunne poep ( mogelijk te vet )
Op Zat mogelijk weer geen goede combi .... vette eendenrug en laxerend orgaan
Op Zo Ganskarkas . Gans is wisselend , het hangt helemaal van de leeftijd van zo,n dier af . Hoe ouder hoe harder .... mijn eerlijke mening ? Een prima stuk karkas ... maar nog niet voor een beginnende barfhond

En dat vind ik van kalkoenkarkas ook , het kan erg scherp zijn en splinteren

Bij wat vetter vleesbot kan je bv prima kalkoen spiervlees voeren of konijn dat is ook mager

Als ik jouw was zou ik nog even het e.ea omwisselen .... dus vetter met mager .... geen lever en vis op 1 dag enz enz
En toch even naar ander geschikter ,zachter vleesbot kijken . Ik snap wel dat het een grote hond is , maar ook een grote hond moet eerst leren verteren
#2621713
Bedankt voor de informatie! Het kalkoenkarkas zal ik omruilen met iets anders, hoe denken jullie over fazant? Is dat een goede vervanger? Ook zal ik de verhouding lever/nier wijzigen, hoeveel geven jullie van deze organen? Is de verhouding 360g hart, 200g lever en 180g nier oké?

Ronja is gewend aan het verteren van vlees, ze is van pup af aan afgespeend op vers en ik barf nu al zo'n 3 à 4 maanden met haar. Ik heb 2,5 maand alleen beginnersbot gegeven maar ze eet nu zonder probleem konijnen-koppen en lamsribben.
    Bij haar vorige menu, met dezelfde orgaan-groente-vet vlees combi, was er niets aan haar ontlasting te zien. Nou was het percentage vleesbot de vorige keer ook aan de hoge kant dus ik zal haar ontlasting die dagen goed in de gaten houden. Bedankt voor de heads-up!
    Dit is de eerste keer dat ze zalm krijgt (ik woon op een appartement dus al het vlees wordt binnen opgegeten en de geur lijkt me zo sterk  ;) ) dus ik zal de eend die dag omwisselen met konijn. Ik wilde haar niet meteen een zalmkop toegooien maar eerst beginnen met kleine stukjes zalmlijf, mevrouw heeft vaak de tijd nodig om aan nieuwe dingen te wennen :biggrin2:.

Nogmaals bedankt, ik merk dat ik toch nog een hoop dingen over het hoofd zie dus het is fijn dat jullie even meekijken  :)
#2621754
Ooh oke , ze is dus al aan het e.ea gewend . Dat veranderd de zaak natuurlijk  :biggrin2:
Tja , kalkoen het is heel persoonlijk hoor , maar ik ben er dus niet kapot van . Ik vind het gewoon te scherp , en voer het om die reden dus niet .
Fazant kan dan al wel hoor . Als ze dat tenminste weet te waarderen . Maar ja dat kom je door uitproberen wel aan de weet
En dat geld dan voor ganskarkas ook , maar ook gans heeft een specifieke wildsmaak , en de ene hond doet er een moord voor , de ander ziet het als vergif
En als het verder met de combinaties goed gaat , dan gewoon zo houden toch ?
Een eerste keer een teveel aan zalm kan ook weleens wat misselijkheid of dunne poep opleveren , dat zou je ev langzaam op kunnen bouwen
Maar de kleine stukjes zalm lijken me een prima plan
Verder is je verhouding orgaan niet verkeert hoor , helft pens en de andere helft hart , lever en nier . En de afwisseling qua diersoorten is ook prima .
Als je bv lams , rund en paardenspiervlees ook zou kunnen voeren dan heb je daarin (straks ) ook wat meer afwisseling . Of bv eens kip ?
Of zijn dat dingen die ze niet lust ?
#2621829
Ook zal ik de verhouding lever/nier wijzigen, hoeveel geven jullie van deze organen? Is de verhouding 360g hart, 200g lever en 180g nier oké?
De verhouding hart - lever - nier = 5-3-2
Als je 20% orgaan geeft:
10% pens
5%  hart
3%  lever
2%  nier
#2622021
Ik voer nu nog een mix (hart, lever, nier, maag, gelijk verdeeld) maar de volgende keer ga ik losse organen voeren. Van hart en lever het meeste en dan nog wat nier, maag en ballen. Ik ga niet meer hart dan lever voeren aangezien de lever het grootste orgaan is. Maar omdat ze hart erg lekker vinden voer ik dat evenveel.
#2622041
[quoteIk ga niet meer hart dan lever voeren aangezien de lever het grootste orgaan is.][/quote]

Ga nu aan mezelf twijfelen. Ik vind dit een hele interessante opmerking. Hoe moet het nu? De meeste adviezen zijn toch meer hart. Wie gaat hier een topic aan wijden?
#2622268
[quote="Quinta"]
[quoteIk ga niet meer hart dan lever voeren aangezien de lever het grootste orgaan is.]

Ga nu aan mezelf twijfelen. Ik vind dit een hele interessante opmerking. Hoe moet het nu? De meeste adviezen zijn toch meer hart. Wie gaat hier een topic aan wijden?
[/quote]

Bij de vragen en problemen hoek zijn daar al meerdere topics over. De meesten komen erop neer dat mensen het gewoon een beetje verdelen en niet heel precies met percentages werken. Sowieso hart, lever en nier en van hetgeen wat er extra bijkomt word een beetje gevoerd.
#2623040
En als het verder met de combinaties goed gaat , dan gewoon zo houden toch ?
Inderdaad, als het niet goed gaat switch ik de combi's aan de hand van je tips om. Gaat goed komen :).
Als je bv lams , rund en paardenspiervlees ook zou kunnen voeren dan heb je daarin (straks ) ook wat meer afwisseling . Of bv eens kip ?
Of zijn dat dingen die ze niet lust ?
Voor de andere weken heb ik ook andere spiervleessoorten; konijn, kalkoen, rund, paard en hert zijn de 5 soorten die ze gaat krijgen. Moet te doen zijn om op de wat 'vettere' dagen mager spiervlees te geven. En het is een veelvraat, zelfs bosduif wordt met plezier opgegeten dus met een beetje geluk gaan fazant en gans er ook goed in.

De verhoudingen hart-lever-nier vind ik nog tricky. Ik dacht dat er ooit gekeken is naar de vitaminen/mineralen die deze organen bevatten en aan de hand daarvan werd aangeraden meer hart dan lever/nier voeren. Lever is inderdaad het grootste orgaan maar wat mightywil al vroeg: is het de zwaarste? Volgens mij niet..
Het zal uiteindelijk ook niet veel uitmaken toch? Kan me niet voorstellen dat ze ernstige gebreken oplopen door 2% meer/minder hart  :biggrin2:.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door