Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Amanda/Dino
#2619035
Even een vraagje aan jullie.

Mijn labrador Dino van 8 maand bruist sinds een week van de energie. Nu zit ik alleen te twijfelen of het met de pubertijd te maken heeft of dat het kan komen door de overstap op barf. Ben erg benieuwd naar jullie ideeen hierover
Door Mowgli
#2619347
Kan goed door het barfen komen hoor. Mijn vorige kater Pugsley leefde enorm op door het barfen. Hij was zwaar nierpatiënt (CNI) toen hij begon me het barfen. HIj kreeg er zelfs weer meer energie door :) Waar hij voorheen (op nierendieet "vlees"zakjes) alleen nog maar sliep en childe, kwam er veel meer leven in de brouwerij toen hij op vers stond.
Gebruikersavatar
Door Amanda/Dino
#2620651
fijn dat meerderen dit hebben ervaren. Nadat ik mijn vraag had gesteld dacht ik eigenlijk wel logisch hoe meer kwaliteit voer (alles wat ze nodig hebben) hoe beter een dier en ook mens zich voelt.

@Joyce van Puck: dat aandraven is hier ook het geval ja, maar ook de wandelingen zijn niet meer genoeg. Ga normaal 3x per dag een half uur tot drie kwartier lopen maar zodra ik thuis kwam lag het balletje alweer voor mijn neus. Nu dus een frisbee gekocht om daar samen mee te gaan oefenen en wat meer zoekspelletjes in huis omdat ik hem lichamelijk ook niet wil overbelasten door opeens mijlen te gaan lopen aangezien hij nog in de groei is.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2621308
Duke is buiten ook altijd overenthousiast. (nu 1 jaar) Daarom doe ik veel oefeningen met lopen onderweg. Heel vaak even stoppen, pootje geven, liggen, weer zitten, dubbel pootje. Waar ik woon, kan hij niet los. Dat is best lastig met zijn energie. Nu hebben we sinds een week of 2 een uitloopriem van 8 meter en aangezien we wel een groot braakliggend terrein hebben bij ons, gaan we daar vaak met hem heen. Hij vind het heerlijk om gewoon rondjes te rennen daar (met ons als middelpunt) en helemaal met iets in zijn bek. Dus daar hebben we een dummy voor. En daarna moet hij netjes de dummy naar huis dragen. Helemaal bekaf is hij dan. En helemaal blij.  Heerlijk dat honden met barf zo lekker doen.  ;)
Gebruikersavatar
Door Amanda/Dino
#2621849
Ja, ik heb tot nu toe ook alleen maar voordelen ontdekt: minder uitharen, zachtere vacht, minder ontlastig en het stinkt veel minder, meer energie. Ik heb gelukkig om de 20 meter bijna een losloopveld dus daar kunnen we ons uitleven met de frisbee. Een langlooplijn is voor ons geen optie iig als je de flexlijn bedoeld. Eerlijk gezegd hou ik hem niet als ik zo'n lomp onding in mijn handen heb dus ik vind het knap dat dat jou wel lukt.

Gister tot het einde van de straat met hem gefietst om een btje te oefenen, wil niet eerder dan 1.5 jaar beginnen met fietsen maar hier was hij al aardig van onder de indruk. Vanmiddag maar weer even een potje haring zoeken en vanaf morgen draai ik de menutjes om.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2621908
Als Duke echt gaat rennen en hij rent in 1 richting, ja dan is het lastig. Maar dat is nu 2 keer gebeurd en toen had hij het door. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat daarnaast ook 1 keer een vriend langs het veld kwam en Duke riep en dat was niet zo handig...  Ik hield m toen niet en lag languit in het gras. Had wel losgelaten want wist dat vriend m zou vangen. Maar dat gebeurt me niet meer. Volgende keer dat Duke bekenden ziet dan laat ik m direct zitten en zet ik de lijn vast. Het is ff wennen voor hem maar hij vind het rondjes rennen heerlijk. Natuurlijk is gewoon lekker lang lopen ook fijn voor hem maar dat rennen. We gaan wel naar loosloopgebieden toe hoor. Meestal samen met vrienden en hun hond. Die twee zijn dan alleen maar aan het rennen. De andere hond is ook een barfhond.
Gebruikersavatar
Door Amanda/Dino
#2621912
Dat lijkt me ook wel lekker. Zie het hier ook wel eens gebeuren dat honden uit zichzelf rondjes rennen, maar dat doet de mijne niet. Wel vind hij rennen met mij erg leuk dus als het weer wat beter wordt gaan we samen hardlopen, voor ons allebei gezond.

Ik heb wel een flexlijn die ik eigenlijk alleen gebruik als er heel veel sneeuw ligt zodat hij me niet gelijk onderuit trekt haha, heb ik 7 meter de tijd om een paal of boom te zoeken  ;D

Fiets je ook met hem? Ik heb gister een stukje geprobeert tot de helft van de straat en terug zodat hij een btje went aan naast de fiets lopen. Geloof dat de richtlijn 1.5 jaar is voor grotere honden, hoewel een dierenartsassistente me laatst wou overtuigen om met 9 maanden te gaan fietsen
#2621952
roef had een peesblessure met 7 maanden en ik moest op advies van de ortopheet met hem gaan fietsen toen hij 9 maanden was.
er is een verschil natuurlijk met gedoseerd opbouwen en rustig draven naast de fiets of "lekker" naast je laten jakkeren.
dus zo raar is het advies niet geweest om te gaan fietsen met je labje  ;)

meer energie kan ook de leeftijd zijn van je hond,Hidde is net een jaar en een vaatje buskruid buiten  ;D
Gebruikersavatar
Door Amanda/Dino
#2622001
Ik zal nog even verder gaan kijken naar de richtlijnen voor fietsen, wat ik altijd gehoord heb is namelijk minimaal 1.5 jaar oud. Maar als ik dan kijk hoe hard hij achter andere honden aan rent met spelen, zo hard zal ik nooit fietsen.

Ja, denk persoonlijk ook dat het een beetje een combinatie is van de leeftijd en het overgaan of barf en natuurlijk ook het zonnetje deze week. Wat een prachtige foto overigens! jij hebt 2 labjes?
Gebruikersavatar
Door Amanda/Dino
#2622098
Super! Ik twijfel al jaren eigenlijk. Heb mijn vorige zwarte lab in moeten slapen met de trieste leeftijd van 4 jaar en ook bij hem had ik altijd de twijfel zal ik er 1 bijnemen of niet. Bij twijfel is normaal niet doen, dus zolang ik het niet zeker weet blijft Dino alleen alleen blijft het bijna elke maand wel kriebelen
#2622202
Hier is de overgang naar barf gepaard gegaan met het dieet voor Cuzco. En die bruist van de energie zoals we hem nog nooit gezien hebben.
Hij was een stuk te dik, maar al na een paar 100gr afvallen (tja, het is een kat natuurlijk  :biggrin2:), herkenden we hem al niet meer.  HIj werd vrolijk, aanhankelijk, zelfs druk.  Terwijl hij altijd al zo rustig en een beetje op zichzelf was.
Het was zelfs zo erg dat onze andere kater er gek van werd, dat Cuzco altijd wilde spelen en zo energiek speelde.  Nu begrijpen ze elkaar weer, en spelen veel samen, maar nog steeds heeft Cuzco momenten dat hij op zijn eentje gek loopt te doen.  De trap op en af, gek op het bed rondspringen, overal op en tegenaan (met veeeel prrrrtt's in het rond  :biggrin2:).  Hij komt ook telkens mee spelen met de hengels of het laserlampje of dergelijke, terwijl hij dat vroeger best vond als het voorbijkwam, maar niet te lang en niet te veel lopen hoor.  Nu blijft hij maar gaan, krijgt er niet genoeg van.  Hij zit duidelijk zoveel beter in zijn vel en laat dat overal merken.
Het zal vast ook komen doordat hij gewicht kwijt is, maar zo is hij voorheen ook nooit geweest, voor hij echt te dik werd.  Het voer zal er vast ook wel mee te maken hebben.
Aan de rest hebben we niet echt verschil gemerkt in energie, maar Luis is altijd al energiek geweest en Kleintje blijft nu eenmaal een 8-jarige poes die vooral van soezen en knuffelen houdt. Dat verander je niet.  :)
#2623573
Ik ben met Puck aan het steppen gegaan. Het is veiliger, je staat er zo naast. Ook gaat het wat rustiger en is het erg goed voor je conditie. Echt een aanrader om d'r energie eruit te gooien. Riem om mijn middel of lekker los om m e heen rennen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door