Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Haasm
#2592146
Om een en ander uit te proberen bij beginnende barfers heb ik een kilo rund pancreas gekocht als orgaan vlees om naast hart, nier en lever te geven. Maar mag een kat dat eigenlijk wel? Nog afgezien van het feit dat ik natuurlijk niet weet of ze het lusten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2592201
Pancreas wordt enkel gevoerd aan pancreaspatiënten.
Of het schadelijk is het aan gezonde dieren te voeren, weet ik niet.  Maar ik geloof niet dat ze er vaak gek van zijn.

Ik zou eerder kijken voor maagjes, hersenen, tong, long enz... als ze dat lusten.  Beetje pens zou eventueel ook kunnen.
Door Mowgli
#2592846
pearlsofpassion schreef: Ik zou eerder kijken voor maagjes, hersenen, tong, long enz... als ze dat lusten. Beetje pens zou eventueel ook kunnen.
Long voegt toch eigenlijk niet zoveel toe aan een maaltijd omdat het weinig voedingsstoffen bevat? Je zou het als extraatje kunnen voeren, rauw of gedroogd. Hoewel rauwe runderlung moeilijk is weg te krijgen voor een kat, tenminste, die ervaring heb ik met Mowgli. Ik droog het en geef die een paar keer per dag als snack om zijn tanden te poetsen...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2593091
Ja, weinig voedingswaarde, maar daarom niet niets he.  ;)
Je hoeft het dus ook niet te voeren, maar als je dat wil,  en je kat vind het lekker, kan dat wel.  Beter dan pancreas volgens mij.
Long is normaal toch heel zacht en gemakkelijk te kauwen? Runderlong heb ik niet gehad, maar wel geit, haas en konijn.
Ik droog ze inderdaad ook omdat maar 1 van de drie het graag eet rauw.

Ik denk dat maagjes en hersenen nog het meeste toevoegen als je extra orgaan wil invoeren. Gevolgd door tong.
Door Mowgli
#2593463
pearlsofpassion schreef: Long is normaal toch heel zacht en gemakkelijk te kauwen? Runderlong heb ik niet gehad, maar wel geit, haas en konijn.
Tot nu toe heb ik runderlong gehad en konijnenlong. Runderlong moest echt in hele kleine stukken snijden en dan nog kauwde Mowgli heel erg lang. Na 2 stukjes had hij geen zin meer en liet de rest liggen, of tufte het volgende stukje uit. Konijnenlong daarentegen was geen probleem, die zijn ook veeeeeel kleiner. Di smaken Mowgli prima, maar sowieso eet hij konijn erg graag.
Door Too
#2593477
Hier zijn ze ook niet van t long eten... hazenorgaan vinden ze heerlijk maar de laatste keer zat daar een hele berg long tussen
dat hebben ze dus elke keer weer netjes naast t bakje gelegd
Ik doe er geen moeite [meer] voor: ze hoeven geen verse long te eten
Door fem fatale
#2593858
Als het maar in verhouding is, is er niets aan de hand volgens mij (althans, ik ontleed de prooi echt niet, dus bij mij eten de katten en de fretten allemaal dagelijks pancreas).
Door Martine-Tom
#2594356
Kwaad kan het niet hoor, voor gezonde dieren, de eigen pancreas heeft dan alleen wat minder werk omdat ze de enzymen al binnenkrijgen. Geloof niet dat ik er voor zou kiezen om het op dagelijkse basis te voeren maar zie er geen kwaad in voor af en toe.
Door Haasm
#2621871
Even een update;
Twee van de vier poezen (Gustaf en Jaffa) vinden het zalig en eten het heel graag. Puk eet het een klein beetje en onze jong dame loopt er met een boog omheen.
Ik geef ze het ongeveer twee keer in de week als iets extra erbij.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door