Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door eelke
#2621176
Joep wordt iets te veel een 'gezellig huis golden' zeg maar. Paar kg's te zwaar. Hij zal dus minder moeten eten, maar hoe doen jullie dat? 

Ik heb nu alles zo verpakt zitten; 500 gram vleesbot / 250 gram spiervlees / 150 gram orgaan.
Ik kan vanaf nu alles wel minder verpakken in dezelfde verhoudingen, maar dan kloppen de verhoudingen in mijn menu niet omdat ik dan nog zit met dat wat geportioneerd in de vriezer ligt...
Want als ik de geitenribben nu per 400 gram verpak, dan krijgt hij er nog wel 250 gram spier bij omdat dat nu eenmaal zo in de vriezer ligt...

Ingewikkeld....dus wellicht hebben jullie een briljante oplossing?
Door eelke
#2621200
Cindy de Wolf schreef: Gewoon minder geven. Als je spiervlees of wat dan ook over hebt terug leggen in de koelkast tot de volgende dag. Volgende dag aanvullen met nieuw zakje totdat je opnieuw moet verpakken.
Ah ja. Ik dacht; dan ligt het te lang uit de koelkast...maar dat is natuurlijk niet want dan voer je eerst dat van de dag van gisteren op en houdt je dus iedere keer meer over van het vers uitgelegde, tot je weer helemaal opnieuw begint. Ik vattem :)

Dan ga ik zo maar even ruzie maken met de rekenhulp, hoe ik de percentage's goed hou en minder kan voeren.
#2621207
eelke schreef: Ah ja. Ik dacht; dan ligt het te lang uit de koelkast...maar dat is natuurlijk niet want dan voer je eerst dat van de dag van gisteren op en houdt je dus iedere keer meer over van het vers uitgelegde, tot je weer helemaal opnieuw begint. Ik vattem :)

Dan ga ik zo maar even ruzie maken met de rekenhulp, hoe ik de percentage's goed hou en minder kan voeren.
Juistem.
Doe ik hier nu ook nu Jesse weer bedacht heeft geen gemalen vleesbot meer te willen plus vlees enzo erbij maar gewoon weer kvv. Maar alles ligt wel in porties incl Jesse, dus (her)ken het probleempje.

Stoei ze!
Laatst gewijzigd door Cindy de Wolf op vr 08 mar 2013, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
#2621235
Cindy de Wolf schreef: Gewoon minder geven. Als je spiervlees of wat dan ook over hebt terug leggen in de koelkast tot de volgende dag. Volgende dag aanvullen met nieuw zakje totdat je opnieuw moet verpakken.
Yep, zo ben ik hier van de week ook begonnen, want hier dreigt er ook één richting kamerolifantje te gaan  :D
Door eelke
#2621262
Ben trouwens eigenlijk mega blij dat hij dik wordt  :-[
Hij geeft geen last meer van plekken na alle allergie/elimineer gedoe, en ik denk echt dat hij nu eindelijk aan komt omdat zijn lijf de energie niet meer zo nodig heeft voor ziekig zijn, jeuk hebben, huid laten herstellen etc.
#2621546
BlissSpirit schreef: Yep, zo ben ik hier van de week ook begonnen, want hier dreigt er ook één richting kamerolifantje te gaan  :D
Bij jou ook al?! Diza is na haar loops zijn wat te zwaar geworden (26 ipv ruim 23).
De 1ste kilo is er al af (minder eten en steppen).
#2622198
Cindy de Wolf schreef: Gewoon minder geven. Als je spiervlees of wat dan ook over hebt terug leggen in de koelkast tot de volgende dag. Volgende dag aanvullen met nieuw zakje totdat je opnieuw moet verpakken.
Zo doe ik het ook.
En sindsdien portioneer ik ruim. 
Niet meer op de 5gr nauwkeurig maar telkens gewoon minimum voor 1 dag, maar mag ook een stuk ruimer.  Konijnkarkas per 3 halfjes, kipvoorrug per 3 enz...  Dat maakt dat ik ook niet alles helemaal moet laten ontdooien. Als ik er een stuk afkrijg, half bevroren en het er wat op lijkt is het al goed.
Enkel orgaan blijft hier wel per 100gr, omdat ik elke dag wat anders voer ik onmogelijk bij kan houden dat ik de ene keer de ene kat dat orgaan meer gegeven heb (de volgende dag) om dat de volgende keer te compenseren.  Dus dat houd ik bij hart op 1 dag, lever de volgende enz...  Sinds ze wat minder eten is dat dus wat te veel orgaan geworden en heb ik gewoon een dag extra in de week ingelast waarop ik geen orgaan voer (kuiken of anders compleet in de plaats). Zo komt dat orgaanpercentage op het weektotaal weer in orde.
Door eelke
#2622242
pike schreef: Dat is dus het nadeel van portioneren. Ik doe het nooit omdat ik daardoor te weinig flexibel ben met "voeren op het oog".
Ik moest juist extra voeren het afgelopen jaar. Dus dat was makkelijk dan pakte ik voor Joep van alles een extra portie uit, en dat verdeelde ik onder Joep en Gijs. Dat deed ik dan eens in de zo veel dagen.

Maar nu moet ie dus juist minder... niet portioneren is niet te doen hier joh...
Gebruikersavatar
Door pike
#2622891
eelke schreef: Ik moest juist extra voeren het afgelopen jaar. Dus dat was makkelijk dan pakte ik voor Joep van alles een extra portie uit, en dat verdeelde ik onder Joep en Gijs. Dat deed ik dan eens in de zo veel dagen.

Maar nu moet ie dus juist minder... niet portioneren is niet te doen hier joh...
Ik vind portioneren dus niet te doen. Eerst ben je veel tijd kwijt aan portioneren, om vervolgens tot de ontdekking te komen dat je of te veel, of te weinig in je porties hebt zitten. Nu heb ik altijd genoeg  ::)
Door eelke
#2623141
pike schreef: Ik vind portioneren dus niet te doen. Eerst ben je veel tijd kwijt aan portioneren, om vervolgens tot de ontdekking te komen dat je of te veel, of te weinig in je porties hebt zitten. Nu heb ik altijd genoeg  ::)
Maar hoe doe jij dat dan met 10 kg karkas of 5 kg spiervlees of orgaan blokken?
Gebruikersavatar
Door pike
#2623454
Juistem. Die passen natuurlijk niet in de vriezer, dus die worden deels ontdooid en gaan per circa kilo terug in de vriezer.
Ik haal telkens een kilo eruit, wat niet dezelfde dag opgaat gaat in de koelkast voor de volgende dag(en). Met een kilo spiervlees bijvoorbeeld doe ik drie tot vier dagen. Als het op is pak ik een nieuwe kilo van een andere diersoort. Zo gaat het ook met vleesbot.
Alleen met lever en nier doe ik dat niet omdat ze dat maar 1x per week krijgen. Wat van een ontdooide kilo overblijft gaat in twee delen weer terug de vriezer in. Als ik een blok van 5 kg. lever heb dan gaat dat na enigszins ontdooien ook in kleinere porties de vriezer in, maar die zijn altijd ruim bemeten zodat ik nooit te kort kom. Wat daarvan eventueel te veel is voer ik de dag erna op.
Gebruikersavatar
Door nova
#2623499
Zolang je die porties hebt, zou ik die ook gewoon geven, maar dan geen  vleesbot + spier+ orgaan meer, maar dan gaf ik: Twee  dagen  spiervlees  en vleesbot, en dag 3  vleesbot 2 orgaan pakketten  erbij .
Of vindt je dan dat je menu te scheef geduwd wordt?
Door eelke
#2623578
pike schreef: Juistem. Die passen natuurlijk niet in de vriezer, dus die worden deels ontdooid en gaan per circa kilo terug in de vriezer.
Ik haal telkens een kilo eruit, wat niet dezelfde dag opgaat gaat in de koelkast voor de volgende dag(en). Met een kilo spiervlees bijvoorbeeld doe ik drie tot vier dagen. Als het op is pak ik een nieuwe kilo van een andere diersoort. Zo gaat het ook met vleesbot.
Alleen met lever en nier doe ik dat niet omdat ze dat maar 1x per week krijgen. Wat van een ontdooide kilo overblijft gaat in twee delen weer terug de vriezer in. Als ik een blok van 5 kg. lever heb dan gaat dat na enigszins ontdooien ook in kleinere porties de vriezer in, maar die zijn altijd ruim bemeten zodat ik nooit te kort kom. Wat daarvan eventueel te veel is voer ik de dag erna op.
Ah zo. Tja een portie bot voor Gijs is 750 gram en die voor Joep 500 dus ik vind dat ik het dan net zo handig in portie's kan verpakken ;)
Jouw manier is voor ons onhandig omdat mijn vriend ze savonds voert, en dat vind hij geen probleem, maar het moet niet te ingewikkeld worden.

nova schreef: Zolang je die porties hebt, zou ik die ook gewoon geven, maar dan geen  vleesbot + spier+ orgaan meer, maar dan gaf ik: Twee  dagen  spiervlees  en vleesbot, en dag 3  vleesbot 2 orgaan pakketten  erbij .
Of vindt je dan dat je menu te scheef geduwd wordt?
Maar dan blijft het toch juist langer in de koelkast liggen? Want van het pakketje spiervlees dat ik voor de tweede dag uit heb gehaald, blijft dan van over. Als ik dan twee dagen orgaan voer, dan komt het restje spiervlees pas dag 5 weer aan bod.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door