Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2620819
Jawel, we hebben het drama van de plastic zakjes gehad ... Alle zakjes zijn eruit en hebben geen problemen veroorzaakt, maar nu het volgende :

Vanmiddag wezen lopen met Marieke en de 4 labjes, en op een gegeven moment gooide we een balletje in het water en Daan haalde hem op.
Marieke en ik keken een andere kant op (Kay en Quincy zaten elkaar achterna) en zagen ineens Daan lopen zonder balletje ....
In 1e instantie hadden we zoiets van "huh waar is dat balletje ?" en na even zoeken kreeg ik een beetje paniek, wat als Daan het balletje per ongeluk heeft doorgeslikt

Dit besproken met Marieke en we kwamen beide tot de conclussie dat dat niet zomaar kon, een balletje doorslikken zonder kokhals neigingen en hebben we een half uur naar het balletje gezocht
Uiteindelijk niets gevonden, dus er zijn nu 3 opties :

- Het balletje is gezonken (het was een plastic balletje, gaatje van het kauwen van 1 vd honden en het zinkt als Daan hem loslaat in het water en wij zien het niet gebeuren)
- Het balletje ligt ergens in het riet/op het land -> we hebben goed gezocht, maar we kunnen hem gemist hebben
- Daan heeft hem per ongeluk doorgeslikt

Eenmaal thuis even op internet zitten speuren, en ik zag dat het toch regelmatig gebeurde dat honden een balletje binnen krijgen. Zeker een nat balletje glijd makkelijk naar binnen  :-\
Dus maar weer even de DA gebeld, en die zei ... Je hebt 3 keuze's

- Een foto laten maken, maar dat geeft geen 100% garantie (balletjes zijn niet altijd direct zichtbaar)
- Een onderzoek via een slangetje
- Afwachten

Gezien het feit dat het niet overduidelijk is dat Daan het balletje heeft ingeslikt weet ik echt even niet wat te doen, een foto geeft geen 100% garantie, maar om nu al een scopie laten maken omdat hij misschien het balletje binnen heeft gekregen ?

Natuurlijk kan ik afwachten of hij misselijk word en/of gaat braken, maar ja ... Hoelang kan dat duren ? Ik lees op internet verhalen dat er ballen ruim een half jaar in het maag-/darmstelsel hebben gezeten  :o

Ohhhh, ik baal hier zo van hé, die onzekerheid .... Heeft iemand van jullie een idee ?

Ps, spoedkliniek ook nog even gebeld en die kwamen met het idee om hem alsnog te laten braken (nadat we hem nu een maaltijd hadden gegeven) maar gaf ook geen 100% garantie, want soms blijft de bal zitten  ::)

Misschien zie ik spoken en denkt menig mens ... ach als hij het balletje heeft doorgeslikt dan zie je dat vanzelf, maar ik kan het gewoon ff niet loslaten, de gedachte "wat als"
Laatst gewijzigd door Monique77 op do 07 mar 2013, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
#2620825
Tja, wat is wijsheid...??

Ik moet nu weer denken aan dat verhaal van die  speelgoedmuis die 6 jaar in de hondenmaag heeft gezeten.
Hta kan dus allemaal.

Als de hond zich niet vreemd gedraagt zou ik denk ik  afwachten, óf een braakspuit halen.
dan komt het wel eruit als hij het heeft ingeslikt
#2620833
Ja, je leest wel meer op internet van verhalen over maanden een vreemd voorwerp die er maanden zit ...

@ Martine, het was een rubber balletje van 6,5 cm diameter ... Nat schijnen die dus zo doorgeslikt te kunnen worden

Onze eigen dierenarts staat niet achter braken, hij vind dat je veel schade kan aanrichten met obstipatie maar dan via de andere kant (door het braken)
Zij adviseren om af te wachten en hem goed in de gaten te houden (niet sloom/niet braken/geen diarree), foto geeft toch geen zekereid en een scopie vonden zij nu nog te snel ... Daan zal dan toch weer onder narcose moeten voor die scopie, kosten kwamen op rond de 500 euro (en nu maakt geld mij niets uit, maar voor iets wat ik niet zeker weet, vind ik moeilijk) en gezien die totaal niet sloom oogt en geen braakneiging heeft vonden zij het nog niet nodig

@ Yvette, thnx die optie van de echo ga ik even overleggen met ze !
#2620834
nova schreef: Tja, wat is wijsheid...??

Ik moet nu weer denken aan dat verhaal van die  speelgoedmuis die 6 jaar in de hondenmaag heeft gezeten.
Hta kan dus allemaal.

Als de hond zich niet vreemd gedraagt zou ik denk ik  afwachten, óf een braakspuit halen.
dan komt het wel eruit als hij het heeft ingeslikt
ja en dat niet alleen maar in die 6 jaar tijd ook een keer vergiftigingsverschijnselen gehad naar da om te laten spugen,er kwam alleen wat gal, maar achteraf dan toen zat die muis er ook al,en kwam er dus toen ook niet uit.
ik zou denk ik toch de gok wagen van een foto, die muis was ook op een foto te zien,en was plastic,(dit was uiteraard op de dag dat ze zo erg moest spugen)
#2620837
Monique77 schreef: Ja, je leest wel meer op internet van verhalen over maanden een vreemd voorwerp die er maanden zit ...

@ Martine, het was een rubber balletje van 6,5 cm diameter ... Nat schijnen die dus zo doorgeslikt te kunnen worden

Onze eigen dierenarts staat niet achter braken, hij vind dat je veel schade kan aanrichten met obstipatie maar dan via de andere kant (door het braken)
Zij adviseren om af te wachten en hem goed in de gaten te houden (niet sloom/niet braken/geen diarree), foto geeft toch geen zekereid en een scopie vonden zij nu nog te snel ... Daan zal dan toch weer onder narcose moeten voor die scopie, kosten kwamen op rond de 500 euro (en nu maakt geld mij niets uit, maar voor iets wat ik niet zeker weet, vind ik moeilijk) en gezien die totaal niet sloom oogt en geen braakneiging heeft vonden zij het nog niet nodig

@ Yvette, thnx die optie van de echo ga ik even overleggen met ze !
monique
mijn hondje (die van de muis) had nooit geen last van braken/sloom of diaree, dus dat zegt ook niet altijd wat hoor, en zo'n rubber balletje is inderdaad erg glibberig als het nat is, ik zou toch een foto laten maken ;)
#2620841
Foto raad de dierenarts echt af, omdat er zat voorbeelden zijn waarop bij een foto niets te zien was
Had ik die zekerheid maar dat als er niets te zien is op de foto er niets zit, maar dat is dus gewoon niet zo ... Dus dat geeft me geen garantie (ja als die zichtbaar is, maar als er niets zichtbaar is dan betekend dat dus niet dat er niets zit)

Echo vond de dierenarts ook niet zo, omdat je met een echo heel moeilijk het verschil tussen ontlasting en een rubber balletje ziet gezien de maag/darmen erg op elkaar liggen, dus ook hier ... Heb ik nog steeds geen garantie dat er niets zit als ze niets zien op de echo  :-\
#2620842
*Marieke* schreef: Zo'n balletje zal toch wel te zien zijn op een foto? Het is een vrij massief ding met een vrij dikke wand. Het geeft niet echt mee zeg maar..
Dierenarts kon voorbeelden opnoemen van tennisballen die zelf niet zichtbaar waren, en ik vertrouw mijn dierenarts daarin ook wel weer
#2620865
Monique77 schreef: Dierenarts kon voorbeelden opnoemen van tennisballen die zelf niet zichtbaar waren, en ik vertrouw mijn dierenarts daarin ook wel weer

het  blijft onzeker.

Ken nog zo een verhaal van een berner die een balletje had ingeslikt,  balletje was van een soort stof en gevuld met holle  fiber vezels.  Eigenaren  twijfelden ook : wel/niet opgegeten?
na een jaar werd de hond ziek, vreselijk braken , en met Bindi's ervaring in mn achterhoofd raadde ik haar aan naar de DA te gaan. Werd ook gedaan.

Toen werd wél een foto gemaakt, maar die gaf geen duidelijk beeld.  Hond moest opgenomen  en aan t infuus, Dag later  weer een foto: was er nu wel iets te zien of zat er nu niks, het was niet duidelijk, maar de hond werd zieker. Besloten tot openmaken, en jawel, daar kwam het balletje.


Weet je, als jouw hond een keer zieker en zieker gaat worden, denk dan zeer zeker aan dit gebeuren. Dan hoef je niks onnodigs te ondernemen zolang  hij vrolijk rondartelt  :)
#2620871
oh lastig! ik wil je niet nog ongeruster maken, maar een balletje of speeltje inslikken kan zo maar ineens gebeuren, ook zonder dat je de hond ziet kokken oid. Labradoodle vriendje van Reus heeft een keer een speeltje van Reus ingeslikt, zo'n rubber piepspeeltje in bot model. waren heel leuk samen aan het rennen en doen er mee, en ineens, huh? wie heeft 'm nou? uh oh... en gloep, weg speeltje. uiteindelijk is dat speeltje, omdat braken en met een grijpertje via de bek niet werkte, operatief verwijderd.

ik zou persoonlijk denk ik de foto laten maken, dat is een relatief kleine moeite en als ze 'm dan wel zien, dan weet je het. als ze het dan niet zien, kan je dan bedenken wat je verder doet.

succes!
#2620873
Dat adviseerde de DA ook Nova, gewoon aankijken en bij klachten aan de bel trekken (eea staat nu ook aangetekend daar) ...
Hij zei al "als jullie beesten anders doen dan normaal bel je toch altijd voor overleg, en gezien ik je nu buiten een scopie en/of operatie geen 100% zekerheid kan geven adviseer ik jullie om het zo te laten voor nu en Daan nog niet onder narcose te brengen voor onderzoek omdat hij misschien een balletje doorgeslikt heeft".

Maar ik wilde het hier toch even navragen ... Ik geloof mijn DA gelijk in veel opzichten, maar soms denken mensen hier net aan dingen die ik (en de DA) niet verzonnen hadden  :biggrin2:
#2620877
nienk schreef: oh lastig! ik wil je niet nog ongeruster maken, maar een balletje of speeltje inslikken kan zo maar ineens gebeuren, ook zonder dat je de hond ziet kokken oid. Labradoodle vriendje van Reus heeft een keer een speeltje van Reus ingeslikt, zo'n rubber piepspeeltje in bot model. waren heel leuk samen aan het rennen en doen er mee, en ineens, huh? wie heeft 'm nou? uh oh... en gloep, weg speeltje. uiteindelijk is dat speeltje, omdat braken en met een grijpertje via de bek niet werkte, operatief verwijderd.

ik zou persoonlijk denk ik de foto laten maken, dat is een relatief kleine moeite en als ze 'm dan wel zien, dan weet je het. als ze het dan niet zien, kan je dan bedenken wat je verder doet.

succes!
Als me dat 100% zekerheid had gegeven had ik dat direct laten doen, maar ik ken mezelf ... Als ze niets zien ben ik er nog steeds niet gerust op, dus het geeft nu nog geen toegevoegde waarde helaas
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door