Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Whooppie
#2618566
Graag zou ik jullie adviezen willen krijgen voordat ik het vlees bestel
Het gaat om een Duitse dog pup van 10 weken ( we halen haar over 2 weken op )
Het gewicht weten we nog niet precies dus heb ik dat geschat door naar het gemidelde te kijken , ze krijgt de eerste week KVV plus wat kippennekken enzo om te wennen( voor ons en haar ) gelukkig krijgt ze bij de fokker geen brokjes maar daar krijgt ze vlees pens groente en supplementen

Hier poging 1

Ze zal +- ong 15 Kilo wegen  dan kom ik per dag op :
300 gr vleesbot  60 gr groente  90 gr orgaan 150 gr spiervlees = 600 gr per dag

Maandag : kiprugstuk - orgaanmix kip -groente
Dinsdag  : konijnkk - orgaanmix konijn -groente - kalkoenfilet
Woensdag : bosduifkk - orgaanmix lam - groente - paardenspiervlees
Donderdag : fazantkk - orgaanmix kalkoen - groente - runderspiervlees
Vrijdag : eendenrugstuk - orgaanmix eend  - groente - eendenfilet
Zaterdag : kwartel (heel) - pens
Zondag : zalmlijf - groente

Extra : ei , yoghurt , wat kan ik nog meer extra geven ?

De week erna heb ik ook :  hertenvlees , parelhoen ,Patrijs
Orgaanmix = hart , lever , nier , maagjes , pens ( rund ,lam)
Groente is ook een mix van verschillende groenten van het seizoen .

Is dit een beetje een compleet menu of mis ik nog iets ?
Alvast bedankt voor jullie hulp

Groetjes Sabine
Laatst gewijzigd door Whooppie op wo 06 mar 2013, 00:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Quinta
#2620522
Je zit dus op een percentage van 4% van het lichaamsgewicht. Dat is een mooi getal voor een grote hond. Het lichaamsgewicht zal je echter wel goed in de gaten moeten houden. Je zult al gauw op 1000, 1500 gr. en nog meer eten per dag zitten.
Ik vind het heel bijzonder dat je 5 soorten orgaanmix wilt gaan voeren. Zijn al deze mixen compleet? D.w.z. met hart, lever en nier. Er zal her en der toch ook wel ander spul tussen zitten, zoals long? Als ik in de gauwigheid het uitreken en je geeft 5 x 90 gr. orgaanmix, blijft er nog 200 gr. over voor pens. Ik praat natuurlijk nu wel over een hond van 15 kg.. Persoonlijk zou ik iets boven die 15% orgaandeel van je menu gaan zitten, als er ook veel long e.d. in deze mix zit. Ik zou er ook voor kiezen om me te beperken tot 2 soorten orgaanmix en dan 2 x 225 gr. te geven. De volgende keer kan je dan 2 andere soorten orgaanmixen bestellen. Het is een stuk minder bewerkelijk.

Bij zo een snel groeiend ras ligt groeipijn op de loer. In verschillende topics kun je hier meer over lezen. Belangrijk hierbij is dat je voldoende en vooral van goede kwaliteit spiervlees geeft. Niet meer dan 50% vleesbot. We praten dan over vleesbot van 50% vlees en 50% bot. Dit vind ik altijd een beetje wazig, want in de praktijk heb je meestal een verhouding die schommelt tussen 10:90 en 90:10. Het gemiddelde over een hele week is dan meestal wel 50:50 en komt het allemaal goed. Het betekent wel dat de absolute hoeveelheid  bot op de ene dag veel meer is dan op de andere dag. Op de dagen dat ik kaal karkas voer is mijn aandeel vleesbot op die dagen maar 30% en geef ik dus veel spiervlees.

Je geeft ook wel eens een ander soort vis? Maximaal 10%  vis in je menu, dus je moet op die visdag ook nog iets anders geven.

Sommige honden eten niet zo graag kwartel en patrijs. Probeer het van een lekker pensluchtje te voorzien. Ik snij het soms in een paar stukken. Het lijkt wel als ze er niet zolang op hoeven te kauwen ze er minder moeite mee hebben.

Je menu ziet er mooi uit. Veel succes met je pup.
Door Shanti en co
#2620789
Ik vind het er erg goed uitzien! Hele mooie afwisseling in diersoorten.  :)

Als die orgaanmixen allemaal hart, lever, nier en maag bevatten zijn die ook prima.
OokL zou ik om het portioneren wat makkelijker te maken en om te zorgen dat de mixen niet te vaak ontdooien 2-3 mixen per keer bestellen.
Want als je steeds andere gewichten voert lijkt het me niet dat je 1 kg in een keer kan portioneren als je 5 soorten hebt. En als je het vaak ontdooid en weer invriest gaat de kwaliteit wel omlaag.
Je kan natuurlijk ook per week 1 mix gebruiken, dan kun je wel veel afwisselen maar ontdooi je het niet vaak.

Maar wat zijn de gerwichten van het orgaan en van de pens? Want van pens geef je ongeveer de helft van wat je aan orgaan voert maar omdat je er geen gewichten bij hebt vroeg ik me af hoeveel je het is.

Van vis zou ik inderdaad niet meer dan 10% voeren. Op een paar vissoorten na (oa zalm) bevat vette vis thiaminase wat thiamine (=vit. B1) afbreekt. Maar als je 10% voert is dat geen probleem. Sowieso is het qua afwisseling ook goed om er niet te veel van te voeren en eventueel vissoorten af te wisselen.

Als extra voer ik ipv yoghurt kefir, dat is een soort van yoghurt drankje wat wij zelf "groeien" met melk en kefirplantjes. Kefir bevat meer goede bacterien dan yohurt en omdat we het zelf "groeien" is het ook vers wat mij ook weer beter lijkt. (Ookal, de melk is natuurlijk niet vers)
Gebruikersavatar
Door Whooppie
#2620821
Bedankt voor de reacties
De orgaan mix maak ik zelf er zit geen long in,het is hart lever nier maagjes de helft dus 45 gr is pens , behalve op de zaterdag , ik wil inderdaad niet te vaak ontdooien .
Aangezien dit voor mij voor het eerst is moet ik er nog een routine in krijgen ,
Het menu is op dit moment voor een pup en zodra ze groter is vervang ik de kwartel inderdaad voor iets anders of dat er wat anders bij geven word .
De visdag wil ik ook wisselen met verschillende soorten vis maar ik heb nu zalmlijf staan en groente daar moet ik nog voor kijken wat ik daar bij kan geven ideeën zijn welkom .
Welke andere vis zou nog meer kunnen ?

Nogmaals bedankt
Groetjes Sabine
Laatst gewijzigd door Whooppie op do 07 mar 2013, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Shanti en co
#2620895
Je kan eigelijk alle vis wel voeren maar vette vis is het beste. Vette vissoorten zijn oa haring, markreel, zalm en sprotjes. Het zijn er vast wel meer maar deze weet ik zo uit mijn hoofd.
Gebruikersavatar
Door Whooppie
#2621012
[quote="Thessa en Shanti"]
Je kan eigelijk alle vis wel voeren maar vette vis is het beste. Vette vissoorten zijn oa haring, markreel, zalm en sprotjes. Het zijn er vast wel meer maar deze weet ik zo uit mijn hoofd.
[/quote]

Dankjewel

Gr. Sabine
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door