Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Ghali
#2620096
Hallo allemaal, Omdat vrijdag mijn tweede hond komt ben ik begonnen met een dagboekje bij te houden. Op dit moment dus nog voor 1 hond, ik zet er in wat ze bijv. vandaag gegeten heeft (diersoort en merk KVV) en hoeveel gram. Ik ben hiermee begonnen omdat ik op een gegeven moment niet meer weet welke diersoort ik wanneer heb gevoerd en ik een goede afwisseling wil houden.

Hoe doen jullie dat, pakken jullie gewoon spontaan iets uit de vriezer, of houden jullie het op een andere manier bij?
Door Belleke
#2620165
Ik schrijf het ook iedere dag op de kalender. Ik kijk dan s'avonds wat ik moet uitleggen.
Knuffel Belleke
Door Ghali
#2620172
Hoi Belleke, ik was al even bang dat ik nu een beetje aan het overdrijven was..... Mijn man zei vanavond nog, het is nog hele administratie he dat eten ;D.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2620197
Ik bestel zoveel mogelijk afwisseling.
Daarna komt het makkelijke:
Ontbijt: wisselend, 2 dagen kvv, 2 dagen kippennekken met vlees
Avond: wisselend, 1 dag smuldier, 1 dag kvv betere merken, zondag zalmkop/runderstrot

Bij het verdelen maak ik porties van 200/250 kvv mix, 's ochtens 100 gram en 's avonds 400. Dit zijn ongeveer 2 kippennekken met wat vlees.

Als de vriezer leeg is, bestel ik weer nieuwe. Ik voer eigenlijk voornamelijk smuldier en alaska, maar heb nou een leuke leverancier en probeer ook zoveel mogelijk andere merken.
Door M@rina
#2620259
Ik heb in de berging beneden (woon in een appartement) een grote vriezer staan, die ligt vol met verschillenden dierssorten een merken. Boven heb ik een tafelmodel, daar doe  ik zo'n 8 kilo aan verschillende diersoorten in als handvoorraad in porties van 500 gram (is wat ze hier ongeveer per dag eten). Die 8 diersoorten maak ik op in 16 dagen en haal dan weer een nieuwe voorraad uit de berging. Ze krijgen hier dus 8 diersoorten in 16 dagen, dat lijkt me afwisselend genoeg. Soms hebben ze 2 dagen hetzelfde meestal niet.
Door Mowgli
#2620292
Ik maal zelf kvv, meestal 4 tot 5 verschillende menu's. Die heten gewoon menu 1, 2,3 enz. Deze menu's bestaan uit ca. 3 verschillende diersoorten, Mowgli krijgt per dag 2 menu's omdat ik me kan voorstellen dat hij niet de hele dag 1 smaak wil eten (hij eet zijn eten niet in 1 keer op, maar verdeeld over de dag, daarom 2 voermomenten). Ik voer dus gewoon op nummervolgorde.
Door Ghali
#2620365
Wat leuk ieder zo zijn manier. Ik heb 40 kilo in de vriezer, maar de pup die morgen komt gaat ook nog andere merken krijgen. Mijn oudere teefje ook wel maar ze eten niet elke dag hetzelfde merk en diersoort, vandaar een dagboekje zodat ik weet wie wat heeft gegeten. Verder vind het wel handig als er eens iets is diaree of wat dan ook, dat ik terug kan kijken wie wat heeft gehad.

Ik vind het hakken/zagen van de KVV echt een ellende, laat het nu wel wat ontdooien eerst maar het blijft een vervelend klusje...iemand daar nog een handigheidje voor? 
Door Cindy de Wolf
#2620371
[quote="Ghali"]
Wat leuk ieder zo zijn manier. Ik heb 40 kilo in de vriezer, maar de pup die morgen komt gaat ook nog andere merken krijgen. Mijn oudere teefje ook wel maar ze eten niet elke dag hetzelfde merk en diersoort, vandaar een dagboekje zodat ik weet wie wat heeft gegeten. Verder vind het wel handig als er eens iets is diaree of wat dan ook, dat ik terug kan kijken wie wat heeft gehad.

Ik vind het hakken/zagen van de KVV echt een ellende, laat het nu wel wat ontdooien eerst maar het blijft een vervelend klusje...iemand daar nog een handigheidje voor? [/quote]

Lintzaag ;) kost rondom de 120 euro, kunnen rollen of barf onderdoor van circa 9cm hoog, dus een rol carnibest, Barmenu, alaska past prima.

Zelf Barf ik met de honden en heb een menu aan de muur hangen en kijk daarop wat ik moet pakken uit de vriezer.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2620372
Ik slijp een mes altijd voordat ik begin en laat de kraan met heet water stromen. Hier houd ik het mes dan elke keer onder, weer snijden, weer onder de kraan etc. Scherpe messen zijn echt een must!
Door Parelridder
#2620380
Ik geef voornamelijk zelf samengestelde menu's, maar daarbij speelt natuurlijk hetzelfde qua in de gaten houden van afwisseling. Ik schrijf niet op wat ik wanneer gegeven heb. Ik koop gevarieerd in. Karkas en spiervlese gaat in verpakkeingen van ca. 1 kilo de vriezer in, orgaan en groenten gaan in dagporties de vrieskist in. Iedere dag ontdooi ik dus een orgaanpakketje en een zakje groentenmix. Daarnaast pak ik karkas en spiervlees. Van die laatste 2 weeg ik de dagportie af en de rest gaat de koelkast in voor de volgende dag. Heb ik niet meer genoeg over voor de volgende dag, dan een volgend zakje uit de vriezer, om uit aan te vullen. Enzovoort.
Bij het kiezen van spier/karkas denk ik gewoon even terug aan wat ze de afgelopen dagen gegeten hebben en wat al en poosje niet en zo kies ik. Niet anders dan wanneer ik voor mezelf boodschappen doe ;)
Door Naomi1971
#2621311
Ik heb een whiteboard in de keuken waar ik het menu van de week opschrijf.
Om de paar weken shop ik in mijn eigen vriezer (ben verkooppunt van meerdere kvv soorten) zodat ik regelmatig kan wisselen in diersoorten en merken kvv.
Door Ghali
#2621347
Dat is ook handig zeg, zo'n whiteboard!

Op het moment ga ik ook de leeftijde en gewicht van de pup erbij zetten, kan ik goed in de gaten houden hoe hij groeit!
Hij heeft net kennis gemaakt met mijn teefje en ze vinden elkaar erg aardig, de kleine heeft net al 100 gram Carnibest op en ligt nu lekker te slapen. Als hij zo wakker is ga ik hem even wegen zodat ik weet hoeveel kvv ik hem kan geven. Helaas heeft hij wel spuitpoep toen we net thuiskwamen, misschien van de stress want hij is heel alert, speels eet en drinkt goed. We houden het even in de gaten de komende dagen! 
Door Shanti en co
#2621442
Ik verdeelde de rollen kvv altijd door ze met een hamer en bijtel door midden of door drieën te splijten. Dan is het niet heel precies maar ik zat er nooit meer dan 40g naast of de halve kg rollen, de kg rollen heb ik nooit gewogen omdat dat met pens was en ik die zo snel mogelijk weer in de vriezer wilde.
Door Ghali
#2621481
Hamer en bijtel dat ga ik eens proberen. Voor de pup is het makkelijk die mag 500 gram en dat is precies een rol! Ontlasting is alweer goed bij de pup (gelukkig) de kvv gaat er goed in bij de kleine, hij vind het heerlijk :).

Ghali krijgt 650 gram en dat is altijd zagen dus we gaan de hamer en bijtel uitproberen morgen!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door