Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bounty
#261822
Hoi allemaal,

Kan ik i.p.v. een zelfgemaakte groentenprut ook fytomix/kruidenmix gebruiken?

Ik heb vandaag voor het eerst een groentenprut gemaakt van de volgende ingredienten: rode bietjes, Turkse bladgroenten (naam?), winterpeen, witlof, komkommer, champignons en selderij. Ik wilde het pureren met een blender, maar dat lukte niet. Ik moest het eerst fijnmalen in een keukenmachine (mini-ding) en daarna met een beetje yoghurt mengen in de blender met de mix. Het leek toen wel op appelmoes ;D

Ik ben bang dat mijn oudere hond de groentenprut niet lust. Fytomix/kruidenmix lust ze wel, omdat het lekker stinkt.

Ik heb thuis natuurlijke vit E en Ester C 500 mg tabletten. Dit kan ik geven, maar hoeveel precies per kg/lichaamsgewicht?


Groetjes van Bounty
#261825
Bounty schreef: Ik wilde het pureren met een blender, maar dat lukte niet. Ik moest het eerst fijnmalen in een keukenmachine (mini-ding) en daarna met een beetje yoghurt mengen in de blender met de mix. Het leek toen wel op appelmoes ;D

Ik ben bang dat mijn oudere hond de groentenprut niet lust. Fytomix/kruidenmix lust ze wel, omdat het lekker stinkt.
Het kan op zich wel met een blender je moet alleen wel wat water toevoegen (en hij moet krachtig genoeg zijn)

Die angst had ik ook ! Daarom had ik ook wat knoflook toegevoegd. Toen het klaar was dacht ik echt dat hij het nooit wou eten, maar hij vond het heerlijk !
Gebruikersavatar
Door sylvia
#261826
Als je pureert in de blender moet je er een beetje water bij doen dan gaat het weer als een speer.

En de yochurt dooe ik gewoon in een bakje en dan doe ik er een schep groentenmix door, Donna luste het eerst ook niet nu staat ze ervoor te springen.

Eerlijk gezegd geef ik het liever dan maag en darminhoud van schapen (ongeborenmest)
Door Lizzy
#261851
Bounty schreef: Ik heb thuis natuurlijke vit E en Ester C 500 mg tabletten. Dit kan ik geven, maar hoeveel precies per kg/lichaamsgewicht?

Groetjes van Bounty
Ik weet niet wat jouw honden wegen? Vitamine E, hoeveel IE/mg is dat (zijn het capsuls) en wat is de dosering voor volwassen mensen? Ester C: de meeste honden (behalve de hele kleintjes) kunnen makkelijk 500 mg verdragen. Maar waarom wil je het precies geven?

Over ongeboren poep: ik geef het niet. Ik vind het ook niet te vergelijken met groentemix.

Als ik eerlijk ben twijfel ik of dit spul uberhaubt zin heeft. Bij mijn weten krijgen de meeste dieren die geslacht gaan worden niet veel fatsoenlijkers te eten als wat gras en hooi. Ik zie niet in wat mijn hond daar, voedingsstoffen-wise, mee op schiet. Daarnaast zou het veel probiotica bevatten. Ik heb de probioticawerking, zoals ik die gewend ben te zien van capsules, nog niet mogen aanschouwen van ongeboren poep..... Het enige waar ik het handig voor vond (hoewel Whoofer er op een gegeven moment niet mooier op werd) was om gewicht te verliezen. Zo had ze iets in de maag terwijl dit toch geen calorieen bevatte. Moest ik het overdoen, gaf ik gewoon meer groentemix. Maar goed, da's dus mijn mening.

Overigens: de meeste honden eten hun groentes wel wanneer je het gewoon door grote brokken vlees heen mengt. Desnoods ook een schijfje pens (van Rodi bijv - dat is lekker fijngemalen) erdoor doen zodat de groente en de pens vermengt worden. Dat schijfje pens kun je later vervangen door wat yoghurt of een rauw eitje en later gewoon alleen het vlees. Mijn honden eten altijd hun groente op, geen probleem.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 15 feb 2005, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bounty
#261929
Omdat ik had gelezen dat Ester C beter wordt opgenomen. Ik heb ook Ascorbinezuur poeder en gewone vit C van het Kruitdvat. Verder las ik dat Ester vit C beter is voor de hond.

En nu weet ik niet meer of mijn informatie nog klopt ???
Aks het niet uitmaakt kan ik net zo goed Ascorbinezuur poeder geven.

Honden maken zelf ook vit C aan, dus hoe vaak moet je dat zo'n pilletje geven?

Mijn honden wegen rond de 35 kilo.
Peet schreef: hier vinden ze het zaaaaalig.... :P...

maar ff nog een keer: waarom Ester-C geven in plaats van de gewone zure Vit C?
Door Peet
#261934
Ik zou niet weten of het 1 of het ander beter wordt opgenomen hoor..ik was gewoon benieuwd.

Normale, gezonde honden maken zelf hun Vit C aan. Bij oudere of zieke dieren kan deze aanmaak verstoord raken (vandaar dat ik Vit C geef aan mijn ouwetje Beau, hij heeft diverse problemen en een imuunziekte). Daarbij werkt het ook goed tegen de reuendruppels :-X.

Het gaat er dus om waaróm je het geeft.....Van de zure variant kan je in principe geven tot de darmintoleratie (dus tot ze er van aan de dunne gaan ;D). Meestal voor een flinke hond zo'n 1500 mgr per dag.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door