Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Amanda/Dino
#2593275
Ik had het deze week met een vrouwtje uit de buurt over het voeren van vers vlees. Zij gaf aan dat ze het met de dierenarts (dezelfde arts als ik heb) over het voeren van rauw vlees had gehad en dat zij haar dit had afgeraden ivm het vergrote risico op wormen. Nu heb ik geen idee of dit klopt of niet en wat ik haar hierover kon vertellen. Dus nu is mijn vraag aan jullie: vergroot je de kans op wormen bij het geven van rauw vlees.

Groetjes Amanda
Gebruikersavatar
Door Esther en Daya
#2593299
Onzin!
Djinty krijgt al 1,5 jaar rauw en al 1,5 jaar heeft ze geen kuur gehad en ze heeft geen wormen!
2 keer per jaar laat ik haar ontlasting onderzoeken op wormen en er is niets te vinden.

Weet niet waar jouw DA zijn wijsheid vandaan haalt, maar volgens mij is er nog nooit een onderzoek geweest dat uitwees dat rauw voeren wormen veroorzaakt!
Door Too
#2593309
Nee hoor de da moet ws een s o nascholing...
Verderop staat een topic overr t wormenonderzoek van de universiteit in Utrecht..... bijna alle deelnemende BP-honden zijn wormvrij
Veel Bp-ers ontwormen ook alleen wanneer er een besmetting is -dmv ontlastings onderzoek aantoonbaar - en echt dat blijkt maar sporadisch noodzakelijk
Door nienk
#2593389
ik zie het zo:

als rauw voeren een vergroot risico op wormen met zich mee zou brengen, dan zou dat betekenen dat er wormen/wormeitjes in de vlees producten zitten die wij onze honden voeren. die producten zijn doorgaans 'geschikt voor menselijke consumptie' bevonden. ik neem toch aan dat dat betekent dat er geen wormen/wormeneitjes in mogen zitten?

en daarnaast, het maagmilieu van een hond die vers eet is heel anders qua zuurgraad. volgens mij hebben wormen/wormeitjes in zo'n milieu een kleinere kans van overleven dan in de maag van een brokkenhond. dus als een vers etende hond wormen/wormeitjes binnen krijgt doordat ie bijvoorbeeld een hap poep neemt van een hond die wormen heeft, dan zullen die waarschijnlijk minder vaak dan bij een brokkenhond levend het darmstelsel bereiken.

ergo, vers voeren geeft juist minder kans op een worm besmetting.
Door Ramses1
#2614386
nienk schreef: ik zie het zo:

als rauw voeren een vergroot risico op wormen met zich mee zou brengen, dan zou dat betekenen dat er wormen/wormeitjes in de vlees producten zitten die wij onze honden voeren. die producten zijn doorgaans 'geschikt voor menselijke consumptie' bevonden. ik neem toch aan dat dat betekent dat er geen wormen/wormeneitjes in mogen zitten?

en daarnaast, het maagmilieu van een hond die vers eet is heel anders qua zuurgraad. volgens mij hebben wormen/wormeitjes in zo'n milieu een kleinere kans van overleven dan in de maag van een brokkenhond. dus als een vers etende hond wormen/wormeitjes binnen krijgt doordat ie bijvoorbeeld een hap poep neemt van een hond die wormen heeft, dan zullen die waarschijnlijk minder vaak dan bij een brokkenhond levend het darmstelsel bereiken.

ergo, vers voeren geeft juist minder kans op een worm besmetting.
Niets meer aan toe te voegen, helemaal mijn idee
#2615716
Dwarrel doet vanaf mei 2012 mee aan het onderzoek van de universiteit van Utrecht; elke maand stuur ik zijn ontlasting op en ik heb tot nu toe altijd dit antwoord teruggekregen:

Hierbij willen we u laten weten dat er in de ontlasting van uw hond(en) geen wormeieren of protozoaire (oö)cysten zijn aangetroffen.

;)
Door Drijver
#2615814
Hier ook maar 1 keer in al die tijd een besmetting gehad, en maar bij 1 hond. Wel een echte besmetting want daar moest een pil in die ik netjes opgestuurt kreeg van Utrecht.
Mijn dierenarts vind dat ik elke maand moet ontwormen omdat ik vers voer. Onzin.

Maar...
http://www.sg.uu.nl/2013/02/20/lunchlez ... n-de-lijn/
Vanaf ongeveer 30 minuten gaat het over voedingswijzen. Let wel: het is niet haar mening maar resultaten van onderzoeken. Ik vraag me af welke.

Dat de katten ziek werden... ze krijgen alleen maar konijn te eten :-\
Door Too
#2616525
Drijver schreef: Hier ook maar 1 keer in al die tijd een besmetting gehad, en maar bij 1 hond. Wel een echte besmetting want daar moest een pil in die ik netjes opgestuurt kreeg van Utrecht.
Mijn dierenarts vind dat ik elke maand moet ontwormen omdat ik vers voer. Onzin.

Maar...
http://www.sg.uu.nl/2013/02/20/lunchlez ... n-de-lijn/
Vanaf ongeveer 30 minuten gaat het over voedingswijzen. Let wel: het is niet haar mening maar resultaten van onderzoeken. Ik vraag me af welke.

Dat de katten ziek werden... ze krijgen alleen maar konijn te eten :-\
Je kunt t haar vragen, ze is ook BP-lid
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door