Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door anneliesdj
#2616252
De eerste poging om een menu te maken voor Baruch.
Baruch is een Duitse Dog reu van bijna 6 jaar, heeft het nooit echt goed gedaan op brokken en na wat gewissel tussen KVV en brok nu toch echt over naar BARF.
Hij krijgt nu al een tijdje BARF (week of 4) en het is tijd om het eens netjes uit te rekenen.

Baruch weegt 70kg, 2,5% v/h lichaamsgewicht = 1750 gram per dag, wekelijks 6750 gram vleesbot/2500 gram orgaan/3000 gram spiervlees.
Ik voer dus over een week compleet, enerzijds voor het gemak, aan de andere kant omdat Baruch een schrokkerd is en ik dus zoveel mogelijk grote stukken wil voeren.

Maandag:1400 gram kalkoen, 350 gram konijnkarkas
Dinsdag: 1000 gram lamspens, 750 gram haaskarkas, 1 ei
Woensdag: 750 gram konijnenkop, 500 gram rundvlees, 500 gram kipkarkas
Donderdag: 1000 gram zalm (kop+lijf), 750 gram rundvlees
Vrijdag: 1000 gram kipkarkas, 750 gram runderhart, 1 ei
Zaterdag: 1750 gram geitkarkas
Zondag: 650 gram parelhoenkarkas, 600 gram rundvlees, 500 gram runderlever

De kalkoen en geit zijn heel dus ik ben er vanuit gegaan dat die ook voor een deel telt als spiervlees. Alle orgaan bij elkaar is 2250gram, ik heb de laatste 250 gram uit de zalm, geit en konijnkoppen en karkassen gehaald.

Geen groente in het schema gezet, dit omdat Baruch niet bepaald een liefhebber van groente is. Hij eet wel wortel en champignon dus daar zal hij wel 2x in de week wat van krijgen.

Ik hoop dat ik alle nodige info heb gegeven, ben benieuwd wat er nog aangepast moet worden.
Door Quinta
#2616289
Dat is even wat anders dan een menuutje van 200 gr. per dag. Wel prettig werken met zulke grote porties lijkt mij.
Als ik je menu zo bekijk vind ik het aandeel vleesbot hoog. Je bent al een tijdje bezig, dus je zult ongetwijfeld al ervaren hebben hoe de poep is.
Kalkoen en geit is heel zeg je. Dat zouden dus complete prooien zijn, maar dat kan ik me bij geit niet voorstellen. Zelf geslachtte geit? Het zal vleesbot zijn met veel vlees eraan wat je bedoeld???

Dit hoge percentage vleesbot in je menu komt misschien door begripsverwarring. Want bij kipkarkas denk ik aan die kale botjes waar je met moeite een grammetje vlees vanaf kan schrapen. Als jij naast konijnenkop ook nog kipkarkas uit MIJN vriezer gaat voeren is dat heel veel kalk. Waarschijnlijk is kipkarkas een dik bevleesde halve kip in jouw menu???? Dan klopt het dus allemaal.
Ook 500 gr. lever is even schrikken. Als ik 1% van je menu neem is dat 125 gram. Je aandeel lever is dus 4%. Eigenlijk een beetje aan de hoge kant. Je moet dan niet een keer per ongeluk uitschieten, dat je nog meer geeft. Nier mis ik in je menu, heb je dus verwerkt in het aandeel hart en lever.

Zalm wordt aangeraden om dit af te wisselen met een ander soort vis.

Ik zou mezelf als ik jou was nog eens goed overtuigen of het aandeel eiwit (percentage spiervlees) in je menu hoog genoeg is.
Door Quinta
#2616378
Nog even een aanvulling over lever. Als er in die complete dieren waar jij het over hebt ook nog orgaan  zit, moet je  niet uitgaan van een weekmenu van 12 kg. om je percentage orgaan te berekenen. Als je het gewicht van deze dieren (kalkoen, geit)  eraf trekt kom je op 9 kg. per week om mee te rekenen. Wordt je percentage lever dus nog hoger.
#2616658
De kalkoen is heel, alleen ontdaan van ingewanden, de kalkoen heb ik meegeteld als 1000 gram karkas en 400 gram spiervlees. Geitjes zijn ook heel en meegeteld als 1000 gram karkas en 750 gram spiervlees.
In de konijnkarkasjes en geitjes zitten soms nog ingewanden, samen met konijnkop en zalmkop heb ik die meegeteld als orgaan, de rest van het orgaanvlees zit op 2250 dus die 4 samen moet de resterende 250 gram opvullen, moet kunnen lijkt me.

Waarom ontbreekt nier? En waarom is 500 gram lever veel?
#2616732
Ik zou geen hele kalkoen voeren, kalkoenbot is in tegenstelling tot ander gevogelte bot erg scherp en hard! Wij hebben laatst kerstkalkoenen van 3kg gekocht en ik zou het echt niet voeren. De nek schijnt wel zachter te zijn.  Wij hebben toen de filet eraf gesneden en van het karkas een soepje gemaakt.

Met konijnenkoppen heeft Shanti altijd vrij harde ontlasting, terwijl ik dan half om half voer met spiervlees. Ik zou er dus minder of geen kipkk erbij geven en meer vlees of orgaan.

Van lever moet je niet teveel voeren omdat het veel vit. A bevat en een hond dat niet kan afbreken waardoor die een vit. A vergiftiging kan krijgen (een tekort is ook gevaarlijk). Ook bevat de lever afvalstoffen.

En als je wilt kun je prima meer eieren voeren.
#2616760
Zulke kalkoenen heb ik dus ook en tot nu toe eet hij ze zonder problemen, ik kraak wel netjes alle gewrichtjes.
Minder lever dus, hoeveel kan ik daar wel van geven? Kan ik dan meer pens voeren of meer hart?

Als ik ga rekenen kom ik gewoon op de nodige 6750 gram karkas, waarom zou er nu teveel karkas in het menu zijn?
#2616911
Maandag:1400 gram kalkoen, 350 gram runderpens
Dinsdag: 1000 gram lamspens, 750 gram haaskarkas
Woensdag: 500 gram konijnenkop, 750 gram rundvlees, 500 gram konijnkarkas
Donderdag: 1000 gram zalm (kop+lijf), 750 gram rundvlees
Vrijdag: 1000 gram kipkarkas, 750 gram runderhart
Zaterdag: 1750 gram geitkarkas
Zondag: 750 gram parelhoenkarkas, 700 gram rundvlees, 300 gram runderlever

Zo beter?
Ik heb ook kabeljauw besteld maar ik moet eerst even zien of dat bevalt dus heb ik dat niet in het menu gezet. Als dat goed gaat krijgt de ene week zalm en de andere week kabeljauw.

Kan ik zalmlijf ook zien als vlees of is dat echt karkas?
#2617043
Ik vindt konijnen op en erg klein voor een grote hond. Dat is hier al hap kraak weg.. Us als je grote stukken wil zou ik die echt weglaten. En je runder lever is die biologisch? Anders zou ik gaan voor lamslever. Zitten veel minder afvalstoffen in.
En die geitjes zijn heel incl organen?dan zou je deze dag van je barfmenu af kunnen halen en de rest over 6 dagen berekenen. Een compleet dier kun je zien als een compleet menu. Aangezien hier ook lever en nier inzit en je it niet te veel moet voeren.
Daarnaast vindt ik dt je erg veel rund voert. Pens vlees en lever. Je voert 5 dagen rund. Misschien eens kijken of je hier iets anders voor kunt krijgen?
Door Quinta
#2617076
Jij bent degene die als eerste ziet of je hond het goed doet of niet.  Wordt hij dikker of dunner, dan kun je het menu bijstellen.
Wij moeten er een beetje aan wennen dat jouw verhoudingen logischer wijze wat anders liggen omdat je groente niet meetelt, die 10% moet je ergens in verwerken. Bij vleesbot kom je op 55%

In een ander Topic lees ik dat je in twijfel trekt of veel afwisseling van diersoorten bijdraagt aan de voeding. Dat zal er ook wel mee te maken hebben dat je geen nier voert. 
Of een hond tekorten krijgt, als hij geen nier eet weet ik niet. Feit is natuurlijk wel dat het ene stuk vlees, of het ene en het andere stuk orgaan een andere samenstelling heeft. Je kunt je afvragen of een hond niet alle stoffen die hij nodig heeft uit  één stuk vlees en één stuk orgaan kan halen. Ik ga mijn hond niet hierop testen. Vroegerrrrr bestond de maaltijd van sommige honden op de boerderij voor minstens 70% uit pens die ze aangeboden kregen en waarschijnlijk deden ze het er goed op. Het waren echter wel andere honden die een ander leven leidden als de huidige hond. Ze konden zelf nog hun portie aanvullen (nageboorte, dode kip van de mesthoop, etc.). Jouw hond is volledig afhankelijk van wat jij hem geeft en daarom kies ik voor de zekere weg.
Over voeding weten we nog niet zoveel. Misschien zijn er nog wel vitamines die we nog niet kennen. Heden ten dage worden er in de Oceaan nog steeds vissen en andere diersoorten ontdekt waarvan we het bestaan niet kenden. Wie zal het zeggen en wordt er binnenkort ontdekt dat er ergens voor een bepaald proces in ons lichaam een vitamine nodig is dat voorkomt in bananen. Gaat dat vitamine B42 heten of zoiets. Ik wil maar zeggen door te variëren dek je je beter in tegen eventuele tekorten.

Jouw hond krijgt geen groente, dus alle vitamines en andere stoffen zullen sowieso uit vlees moeten komen. Ook hier geldt weer, we weten niet precies of de hond überhaupt veel aan deze groente heeft. Ik vind het toch wel prettig dat mijn hond goed groente eet. Kan jij niet een klein groente prakkie maken vermengd met wat KVV of een rauw ei? Wat je apart geeft in de morgen

Van de andere kant kan ik best begrijpen dat je met zo’n grote hond niet 15 soorten vlees in je vriezer kan opslaan.
Het gaat best goed komen met je menu. Ik vind je bijgestelde hoeveelheid lever prima.
#2617275
Zalmlijf is vleesbot+vlees (goed bevleesd karkas), zalmkop is gewoon vleesbot.

Of konijnenkoppen geschikt zijn licht eraan hoe goed je hond kauwt, want per stuk wegen ze maar iets van 150g.

Even uit mij hoofd voer je zo'n 30% rund., maar je voert wel 8 diersoorten+vis. Het aantal diersoorten is goed, alleen zou je iets minder rund kunnen voeren zodat het beter verdeeld is.
#2617335
[quote="Quinta"]
In een ander Topic lees ik dat je in twijfel trekt of veel afwisseling van diersoorten bijdraagt aan de voeding. Dat zal er ook wel mee te maken hebben dat je geen nier voert.  [/quote]
Ik vraag me af of het voeren van 15 diersoorten in 2 weken tijd ook echt van belang is voor de hond of dat dat meer een psychologisch effect heeft op de eigenaar en een bevestiging dat je het goed doet.
Dat is niet helemaal hetzelfde als het in twijfel trekken van afwisseling ;)

Daarbij zit ik nu ook op 10 diersoorten in een week tijd, dus afwisseling genoeg lijkt me.

Dat ik geen nier heb heeft daar niets mee te maken, dat komt simpelweg omdat je als beginner eigenlijk niets kunt vinden over waar een menu uit hoort te bestaan, wat is een absolute must, wat moet je niet teveel voeren enz. Ik heb daar zelfs een topic over geopend maar ook daar werd ik niet veel wijzer van.

[quote="Quinta"]
Jouw hond krijgt geen groente, dus alle vitamines en andere stoffen zullen sowieso uit vlees moeten komen. Ook hier geldt weer, we weten niet precies of de hond überhaupt veel aan deze groente heeft. Ik vind het toch wel prettig dat mijn hond goed groente eet. Kan jij niet een klein groente prakkie maken vermengd met wat KVV of een rauw ei? Wat je apart geeft in de morgen[/quote]
Hij krijgt dus wel groente, ik heb het alleen niet meegenomen in het menu, want wat is een handje champignons of een wortel op bijna 2 kilo vlees per dag? Hij krijgt die gewoon om lekker op te knagen.
#2617337
[quote="Thessa en Shanti"]

Of konijnenkoppen geschikt zijn licht eraan hoe goed je hond kauwt, want per stuk wegen ze maar iets van 150g.
[/quote]
Ik heb me ook zitten afvragen of het niet te klein zou zijn, maar er zitten wel hersenen en ogen ed in, daardoor leek het me wel weer een goede aanvulling.
#2617492
Nieren zijn oa goed voor de vit. E.
Ik vond bp als beginner wel erg duidelijk, sowieso pens, hart, lever en nier en de rest kan erbij voor de afwisseling.

En misschien kun je de eerste keer 1kg konijnenkoppen kopen om te kijken hoe hij er op knaagt. Want als je het dan niet vertrouwd heb je niet zo veel over. En als hij ze wel goed eet kun je ze de volgende keer vast in zijn menu doen.
En om te zorgen dat hij het rustiger eet zou ik het aan het eind van de maaltijd geven als hij minder honger heeft.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door