Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Ghali
#2615620
Hallo allemaal,
Ik zal me eerst even netjes voorstellen ik ben Astrid en heb nu nog 1 Ridgeback teefje Ghali van bijna 7 jaar, zij is bij ons geboren (moeder hebben we helaas in november in moeten laten slapen). Volgende week vrijdag komt onze nieuwe aanwinst Kuumba een Ridgeback reutje die is dan 8 weekjes jong!

Een paar weken terug ben ik mij gaan inlezen in KVV en inmiddels staat Ghali daar nu een week op en naar volle tevredenheid, ze doet het er prima op en vind op vis na alles lekker.
Mijn pupje krijgt op dit moment bij de fokker Carnibest en brokjes (ben al erg blij met de Carnibest) en hem wil ik direct overzetten op de KVV.

Ik heb nu aan kvv in huis gehaald.
Alaska: kip, fazant, konijn, lam, zalm
Carnibest: Eend, kalkoen, kip en lam
Lotgering: Wild, rund/eend, kip/rund/lam, rund/lam/vis(met lamspens)

Wil de Alaska rund/pens nog erbij halen want ik zie ineens dat ik niet veel pens heb.
In de toekomst wil ik ze gaan wennen aan kippennekjes, lamsribbetjes en runderstrot etc. voor de lekkere gezonde knabbels.

Ik wil deze kvv's dus afwisselen met elkaar, denken jullie dat dit goed is voor de pup? 
Net als ik al van veel mensen gelezen heb vind ik het ook spannend om een pup op de kvv te zetten en net als zovelen is mijn da niet gecharmeerd van vers.
Mijn man en ik hebben er wel een goed gevoel bij, maar een bevestiging of advies van de ervaringsdeskundige op dit forum is altijd wel prettig ;)
 
Gebruikersavatar
Door luka en kira
#2616345
Hoi Astrid, welkom op Barfplaats!  :)
Wat heerlijk dat er een pupje bij komt. En super dat je die op vers zet. 
Ik heb niet zo veel verstand van kvv, dus kan je hierover geen advies geven.
Maar er zijn vast anderen die nog wel zullen reageren.
We willen natuurlijk wel heel veel foto's zien van die kleine  ;)
Groetjes Ineke
Door M@rina
#2616383
Welkom Astrid, Ghali en straks ook Kuumba.

Prima idee om je honden over te zetten op verse rauwe voeding. Qua afwisseling zowel in merken als in diersoorten is hoe meer afwisseling hoe beter een goed motto. Ik wissel zelf All animal, tinlo Barfmenu, darf eko, darf kalkoen, Tammenga en Carnibest af.

Ik vind Alaska een te dure kvv en te fijn gemalen, een van mijn honden wil geen fijn gemalen kvv eten, maar als jou hond het goed eet en je kunt het je veroorloven dan is het wel een goede kvv.
Carnibest is een kvv die al jaren op de markt is en bewezen heeft goede constante kwaliteit te leveren het enige wat ik jammer vind is dat  ze er vitamine en mineralen aan toe voegen, dat is helemaal niet nodig aangezien ze voldoende diersoorten in het assortiment hebben om compleet te kunnen voeren.
Ga er bij Lotgering maar vanuit dat in alle versies waarin rund of lam zit, ook voldoende pens er in verwerkt zit, behalve misschien de wild versie, maar wil je pens bij voeren dan kan je ook bij de supermarkt een paar bakjes smuldier pens halen en dat af en toe er bij voeren.

succes en geniet van je pup straks!
Door K&D
#2616393
Hi, welkom. Wat een mooie hond, en wat een schatje is jullie nieuwe pup...dat toetje... :smitten:
Je kunt alle KVV afwisselen. Zolang je complete versies voert maakt het niet uit. Door te varieren leren ze veel smaken kennen. En compleet is compleet; alles zit erin.
De hoeveelheid per dag is natuurlijk opbouwend. Er is op het forum wel info te vinden hierover.
Als je je pup wilt leren botten eten kun je het best beginnen met kip. Even in een plastic zak doen, met de hamer er een paar flinke klappen op geven, en dan zul je zien dat het bot min of meer 'moes' is geworden. Zo ben ik begonnen met m'n shelties.
Door Ghali
#2616453
Super bedankt voor jullie tips en adviezen!

De Carnibest heb ik erbij genomen omdat de pup die nu al krijgt bij de fokker, leek me wel prettig voor de overgang.
De Lotgering houdt het allemaal nog een beetje betaalbaar, en ik moet zeggen Ghali vind dat erg lekker en doet het er super op. Voor de opgroeiende pup wilde ik er toch in ieder geval wat andere merken bij, voor het idee dat je dan niet op één paard wed!

De kippenekjes ga ik over een aantal weekjes bestellen en dan zal ik dat in een zakje eerst wat bewerken met een hamer ;).
Lijkt me leuk om ze in de toekomst wat van dat heerlijke knabbelwerk te geven, zijn ze lekker bezig!

Volgende week wil ik aan Ghali een rauw ei introduceren, ik heb begrepen dat je met schil en al kunt geven (even stuk maken)?

Verder ga ik alles lezen hier, super interressant allemaal!
Door Ghali
#2616464
Bedankt!

We kunnen ook niet wachten tot het kleine kereltje hier is. We zijn hier allebei 40+ maar voelen ons weer helemaal kind, zo blij met ons nieuwe puppekind. En voor Ghali weer heerlijk een maatje!

Ik zag toevallig bij de AH smuldier pens dus die zijn wel goed om te geven af en toe?
Door Ghali
#2616486
Nog even een vraagje als ik bijv. de pup dan pens geef van smuldier kan ik dan gewoon 1 maaltijd (100 gram) bijv. smorgen vervangen voor pens en de rest van de dag andere kvv of moet je dan echt de hele dag pens geven (dus zo'n 400 gram in het begin)?
Gebruikersavatar
Door luka en kira
#2616496
Je hoeft niet pens op één dag te geven. Ik vraag me zelfs af of je wel extra pens moet geven??
Volgens mij zit er al orgaan (w.o. pens) in kvv.
Ik geef pens altijd in combinatie met vleesbot. Als ik alléén maar pens geef, krijgt Kira wel eens dunne ontlasting.
't Is ook kijken hoe jouw hond erop reageert.
Door Ghali
#2616510
Ja bij de ene kvv staat het erop dat er pens inzit bij de andere niet. Als ik gewoon af en toe een soort neem waar het al inzit is dat dus in principe al genoeg. Ben erg benieuwd hoe die kleine het er op gaat doen,hij krijgt nu nog vers gecombineerd met brokjes... Ghali ging direct super na bijna 7 jaar brokken zonder enkel probleem over op de kvv. Van Eukanuba had ze af en toe een ochtend buikpijn en wilde dan niet eten...tot nu toe op vers nog niet gehad dat is wel opvallend. Ghali is heel sterk wat betreft maag en darmen nog nooit diaree gehad maar dus wel af toe die rare rommelbuik en geen trek hebben. Dat was eigenlijk de reden voor mij om eens verder te kijken. Als het wegblijft weet ik dus in ieder geval zeker dat mijn vermoeden dat het van de brok komt klopt.

Ik moet zeggen als je je er in gaat verdiepen, wat een brok nu precies is en daar tegenover het vers dan gaat er wel een wereld open hoor!
Wat ik wel erg jammer vind is dat mijn da er geen voorstander van is, en het een heel slecht idee vind om een pup op kvv te zetten. Het heeft me echt wel even doen twijfelen hoor, want je wilt geen risico's nemen met je puppie.....
Ze heeft eens een boxerpup in de praktijk gehad die kreeg lotgering en was broodmager en liep achter in de groei......maarja wie zegt dat het door de kvv komt. Ik denk dan gelijk voeren die mensen wel genoeg, is het een hondje uit de broodfok die misschien al een slechte start had.... Verder had ze in de praktijk een labrador op kvv en die was moddervet, maarja dat kan met brok ook als maar door blijft voeren. Mijn man en ik vonden dat nou geen voorbeelden waarvan je nu zegt, misschien inderdaad maar beter niet op de kvv. Dus we moeten maar eigenwijs zijn en ons eigen ding doen. Het is verder een superfijne da en zij heeft mijn vorige Rottweiler die Parvo virus had toen zij 1 jaar was echt van de dood gered.... Nouja we moeten het hele voedinggebeuren dan maar gewoon overslaan bij haar :)
Door M@rina
#2616979
[quote="K&D"]
Hi, welkom. Wat een mooie hond, en wat een schatje is jullie nieuwe pup...dat toetje... :smitten:
Je kunt alle KVV afwisselen. Zolang je complete versies voert maakt het niet uit. Door te varieren leren ze veel smaken kennen. En compleet is compleet; alles zit erin.
De hoeveelheid per dag is natuurlijk opbouwend. Er is op het forum wel info te vinden hierover.
Als je je pup wilt leren botten eten kun je het best beginnen met kip. Even in een plastic zak doen, met de hamer er een paar flinke klappen op geven, en dan zul je zien dat het bot min of meer 'moes' is geworden. Zo ben ik begonnen met m'n shelties.
[/quote]

Dit wil ik toch even tegenspreken, als je 4 verschillende diersoorten in 3 weken voert dan heb je geen complete kvv's nodig, met complete kvv's bedoel ik kvv's zoals Carnibest die een premix aan vitamine en mineralen toevoegen. Houd je je aan die 4 diersoorten in 3 weken dan voer je ook compleet. Aangezien TS al aan 8 diersoorten zit is ze prima bezig. Ze kan dus met een gerust hart enkelvoudige kvv's afwisselen.


Nog even terugkomend op je vraag over pens. Ik denk dat er in de lotgering meer dan voldoende pens verwerkt zit, maar het kan absoluut geen kwaad als je af een toe een maaltijd  smuldier pens geeft. 1 maaltijd per keer en de rst van de dag andere kvv's is prima.

En ik zou je pup vanaf dat ze bij je is van de brok afhalen en beginnen met het vertrouwde carnibest, in de loop van de eerste week kan je een beetje van een ander merk erbij doen en kijken hoe ze er op reageert. Lotgering is wel vrij vet dus daar zou ik even ( een week of 2) mee wachten.


Prachtige honden trouwens en wat een heerlijk koppie heeft je pup :smitten:
Laatst gewijzigd door M@rina op zo 03 mar 2013, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ghali
#2617120
Dankje M@rina :)

De Lotgering wacht ik inderdaad nog even mee, eerst de Carnibest en langzaam aan de Alaska. Als pupje gewend is en het goed doet op de KVV zal ik de Lotgering proberen, deze komt er als afwisseling bij.

Ik moet zeggen Ghali krijgt 650 gram Lotgering op een dag (ze weegt 38 kilo) en dat gaat goed tot nu toe goed terwijl het wel een type is wat snel aankomt, op brok moest ik regelmatig bijstellen omdat ze wat dik werd. Maargoed ze zit er pas een week op.... Hou het goed in de gaten anders krijgt ze wat minder. Ghali zal vanaf volgende week ook af en toe Alaska afgewisseld krijgen.

Wat ontzettend veel informatie zeg op dit forum, kan gewoon niet stoppen met lezen ;D 
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door