Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Summerditches
#2616264
Omdat ik het mega leuk  en handig vind om zijn zelf mijn mixen te maken koop ik b.v. via BP grotere hoeveelheden vlees, orgaan, karkas etc. op.
Een deel van de week voeren we gewoon BARF maar een deel vanwege gemak de al eerder voorbereide mixen.
Alleen alles wat je koopt is natuurlijk bevroren en om te kunnen mengen ( vleesmolen) en samenstellen in porties moet alles natuurlijk wel ontdooid zijn. Dan maak ik vervolgens een groot aantal portie verpakkingen KVV. Samengesteld uit bot, orgaan en spier. Ik ontkom er dan niet aan om een deel weer in te vriezen omdat ik in 1 keer een paar kilo maak. Ik weet dat voor menselijke consumptie een groot taboe heerst op ontdooien en voor een 2e keer invriezen hoe denken jullie daarover  >:(
Door Mister B.
#2616270
Denk dat dit geen kwaad kan,mijn hond & katten hebben er toch nog nooit iets over gezegd  :biggrin2:
En we kunnen ook niet anders he.
Ligt hier nu ook nog 10 kg. Karkas te ontdooien die ik gisteravond ben gaan halen.
En wat is ermee gebeurd voor het bij ons komt ......kan ook al eens ontdooid en trg ingevroren zijn,we weten da ook nie he....ik maak me er alleszins geen zorgen in ;)
Gebruikersavatar
Door Thea
#2616288
Geen zorgen over maken :)
Idd word vlees voordat het bij ons komt ook soms meerdere malen bevroren en weer ontdooit en bewerkt.

Maar om je wel een tip te geven. Ik heb al vaker gelezen dat vlees wat nog gedeeltelijk bevroren is beter maalt en tot kvv is te verwerken.
Dus laat het zeker niet helemaal ontdooien, daarbij zou je dan ook 2x dooi vocht verliezen. Is toch gewicht ;)
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2616430
Volgens mij werkt bijna iedereen hier d.m.v. ontdooien en weer invriezen, anders zijn die bulkverpakkingen niet te bewerken. Misschien kun je wel proberen het zo min mogelijk te laten ontdooien, dus niet zo ver dat het dooivocht wegloopt? Ik probeer hier tegenwoordig te portioneren zodra het spul enigszins bewerkbaar is, maar ik weet niet hoe dat met malen zit...
Door BAC
#2616465
Summerditches schreef: Ik weet dat voor menselijke consumptie een groot taboe heerst op ontdooien en voor een 2e keer invriezen hoe denken jullie daarover  >:(
Dat klopt niet wat jij zegt, het vlees wat in de supermarkt ligt is al 2-3 keer ontdooit geweest hoor, alleen bij de slager maak je kans op vers vlees. Ja en wbt je vraag, kwaad kan het niet, maar de voedingswaarde gaat hoe dan ook achteruit. Door het ontdooien komen bactierien vrij, die leven van de goede voedinsstoffen in het vlees, en schijden weer afvalproducten uit, dus echt beter gaat het dr allemaal niet op worden.

Dus als jij het belangrijk vindt dat je dieren de juiste voedingsstoffen binnen krijgen dan zou ik het echt maar zo weinig mogelijk ontdooien. Ik ontdooi om die reden niets, ik portioneer alleen bevroren vlees.
Door Mowgli
#2616484
Senta schreef: Dus als jij het belangrijk vindt dat je dieren de juiste voedingsstoffen binnen krijgen dan zou ik het echt maar zo weinig mogelijk ontdooien. Ik ontdooi om die reden niets, ik portioneer alleen bevroren vlees.
maar om vlees te kunnen malen ontkom je er helaas niet aan het te ontdooien,  anders help je je gehaktmolen naar de filisteinen.
Gebruikersavatar
Door rupa
#2616806
ik maal het pas als ik het nodig heb.
laat zelf het vlees ook nooit ontdooien, het word gewoon bevroren in porties gemaakt. (met hamer en bijl)
gr paulien en ruud.
Laatst gewijzigd door rupa op zo 03 mar 2013, 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door BAC
#2616928
rupa schreef: ik maal het pas als ik het nodig heb.laat zelf het vlees ook nooit ontdooien, het word gewoon bevroren in porties gemaakt.
gr paulien en ruud.
Heb jij een molen waarmee je bevroren vlees kan malen, zoja welke?
Gebruikersavatar
Door rupa
#2616970
Senta schreef: Heb jij een molen waarmee je bevroren vlees kan malen, zoja welke?
het vlees wat ik die dag ga gebruiken is dan ontdooid en doe het gelijk in de vleesmolen ( word niet heel vaak gebruikt alleen wilde eenden billen dat vind dushi niet heel erg lekker maar gemalen gaat het eten iets beter.
de vleesmolen heb ik ooit eens gekocht op mp voor 15,00 zat ook zo'n karrewiel bij 800watt gewoon een lekker simpel machientje die geen probleem heeft met lichte botwerk bv kippennek,eendenbillen dat soort werk.
merk is onbekend weet even niet meer uit mijn hoofd hoe het heet heb het ergens nog bij een vleesmolen topic gezet.
gr paulien en ruud ;)
Laatst gewijzigd door rupa op zo 03 mar 2013, 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door rupa
#2616973
rupa schreef: het vlees wat ik die dag ga gebruiken is dan ontdooi en doe het gelijk in de vleesmolen ( word niet heel vaak gebruikt alleen wilde eenden billen dat vind dushi niet heel erg lekker maar gemalen gaat het eten iets beter.
de vleesmolen heb ik ooit eens gekocht op mp voor 15,00 zat ook zo'n karrewiel bij 800watt gewoon een lekker simpel machientje die geen probleem heeft met lichte botwerk bv kippennek,eendenbillen dat soort werk.
merk is onbekend weet even niet meer uit mijn hooft hoe het heet heb het ergens nog bij een vleesmolen topic gezet.
gr paulien en ruud ;)
nautiunl mk-g30nr super grinder ( merk niet te vinden op internet )
heb het even opgezocht voor je.
anders had ik de keukentrap moeten pakken want staat hoog op de kast had ik even geen zin in ::)
gr paulien en ruud ;)
Gebruikersavatar
Door rupa
#2616999
Senta schreef: Bedankt voor je moeite Rupa!!!! Maar je laat het dus wel ontdooien, of niet nu snap ik het even niet meer
inderdaad wij laten het eerst ontdooien. maar na het malen gaat het niet meer de vriezer in.
dus het gemalen vlees is voor niet meer dan twee a drie dagen.
gr.®upa.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door