Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Sannetje
#2615229
Kaatje probeert echt alles te eten wat ze kan krijgen. Zo eet ze brood en probeert ze als wij aan het eten zijn de spatel waarmee ik het vlees heb gebakken af te likken. Maar nu had ik taart gebakken, die was moest ik omkeren, maar was gigantisch mislukt. Gevolg: halve aanrecht onder het cakebeslag. Ik moest snel weg, dus alles even opgeveegd met vaatdoekjes, die in de wasbak gegooid en weg gegaan. Kom ik thuis heeft mevrouw vrolijk op een van de vaatdoekjes zitten kauwen. Volgens mij heeft ze niks ervan binnen gekregen (van het doekje dan, cakebeslag vast wel) maar ik schrok er toch wel van.

Ze is nu bijna 7 maanden, 3,2 kilo en eet rond de 190 gram per dag.  Ze groeit niet meer zo hard als in het begin, maar dat lijkt me niet zo raar. Is dit honger of gewoon 'lekkere trek'?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2615259
Van mij zou ze wel een beetje meer mogen. Op gekke dingen knagen en druk doenerij kan een teken van honger zijn.
Het kan ook zijn dat ze wat extra tanden doorkrijgt en aan het wisselen is. Sien vrat toen ook pakjes met zakdoekjes op. Barf- en kittenproof bijtring kan misschien helpen.
#2615294
Op 7 maand beginnen ze inderdaad wat minder snel te groeien, maar ik zou toch ook wat meer voeren, als ze zo op eten gefixeerd is.
Houdt goed in de gaten dat ze niet te dik wordt, en begin dan meteen het eten af te wegen, maar als ze niet te dik wordt, zou ik het voer wat opdrijven.
Ze worden niet snel echt heel mager, ze blijven dan gewoon wat kleiner, dus je merkt er weinig van als ze iets minder eten dan ideaal zou zijn.  Als het te veel is, merk je het vast wel, dan worden ze te dik.
Ik merkte toch dat bij mijn jongste ik het voer toen ik op barf ging serieus mocht opdrijven voor ik merkte dat hij dikker werd.  Toch een teken dat hij dat extra wel kan gebruiken ookal werd hij voorheen ook niet echt mager.

Ze krijgt barf? Geen kvv? Alles in grote stukken of gemalen? Als dat al niet het geval is, zou ik haar zeker grote stukken aanbieden. Dat geeft veel meer voldoening dan gemalen voer.
Verder zou ik ook eens kijken voor leuke knaagdingen. Hier lusten er een paar gedroogde pensstaafjes voor honden, maar dat zullen de meeste katten wel niet lusten. Maar misschien is er wel iemand met een barfhond in je buurt die gedroogde geelhaar of iets dergelijks heeft waar je meisje zich wel eens op kan bezighouden.  Hier vinden ze gedroogde luchtpijpjes heel lekker, dus ik denk er ook over om eens een grote luchtpijp van een groter dier te drogen wanneer ik wat langer van huis ga en ze zich eens mogen bezighouden.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 01 mar 2013, 00:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sannetje
#2615387
Oke, ik ga dan inderdaad proberen haar meer te voeren. Ze krijgt al zo groot mogelijke stukken. Ik mep of knip niks meer voor haar (tenzij ze het echt laat liggen omdat het te hard is). Maar ze is er ook een stuk minder lang mee bezig dan in het begin. Ik had vorige keer long voor haar gedroogd in de oven, maar daar wilde ze niks van weten. De lucht heb ik toen eigenlijk weg gegooid, dus of ze dat lust weet ik niet. Pens stinkt heel erg als je dat droogt toch? Kun je dat ook kant en klaar gedroogd kopen? en wat is geelhaar?
Door Mowgli
#2616241
Mowgli at op die leeftijd meestal zo'n 250 gram per dag met uitschieters naar 300 gram...
Hij wordt volgende maand 2, tot een maand of 3 geleden kreeg hij nog 200 gr. per dag, maar hij begon wat dik te ogen, dus toen heb ik hem op 160 gr. per dag gezet.
Door Mevroi Kruim
#2616421
Als ze krijsen van de honger krijgen ze hier meestal meer, tenminste het spul in de groei. Je staat er echt van te kijken hoeveel die kunnen verdouwen  :o echte pubers! Hier vraten de mensen pubers ook als een horde sprinkhanen.
De belangrijkste kunst die je als mens met dieren kunt leren is kijken/luisteren naar je dier. Veel belangrijker dan al dat gefluister: luisteren! Kijken! Zowel qua gezondheid als qua gedrag. En vertrouwen op je eigen instincten. Als je denkt 'hee, dat voelt vreemd' dan heb je als eigenaar eigenlijk altijd gelijk. Dus ook luisteren naar jezelf  ;)
#2616842
Pens stinkt inderdaad, ook gedroogd stinkt het nog.
Ik heb het ook kant en klaar gedroogd gekocht. Tis te zeggen, het was voor de hond van mijn ouders en ik heb het overgenomen toen deze overleed.  Ik dacht niet dat de katten het zouden lusten, maar dat bleek wel het geval.
Ik bewaar het in een luchtdichte emmer, vooral tegen de geur. Maar mijn prinsje en prinsesje vinden ook dat als een stuk een tijdje rondslingerd het niet lekker meer is. Dan stop ik het terug in de emmer en eten ze het de volgende keer wel weer.
Het hoort blijkbaar te stinken...  :D

Geelhaar is een pees van een rund waar je naar het schijnt heel mooie slierten van kan drogen.  Ik geloof dat je het uit elkaar kan pluizen als haartje in een paardestaart en dus zo dik kan laten als je zelf wil.
Dat heb ik toch zo begrepen, ik heb het zelf nog niet gehad.  Je kan het bij bepaalde mensen hier op BP wel krijgen, maar misschien is er iemand uit je buurt met honden waar je wat van kan overnemen?
Door Sannetje
#2617258
Ik vind het inderdaad nog lastig om op mn gevoel te vertrouwen met dit soort dingen. Bang om het verkeerd te doen als ik me niet aan de regeltjes hou. Sowieso lijkt dit beestje qua gedrag op geen enkele manier op de katten die we eerder gehad hebben, heb ik nog nooit een kitten gehad en ook geen kat die vers eet. Dus vind ik het lastig conclusies te trekken uit haar gedrag. Gelukkig is er dit forum waar ik vragen kan stellen aan meer ervaren mensen.

Kan ik pensstaafjes gewoon bij elke willekeurige dierenwinkel krijgen? Dan ga ik dat ook nog proberen.
#2617265
De meeste katten eten niet graag pens hoor.
Misschien kan je dan beter eerst gedroogde kipfilet of zo proberen.
Daarna eens kijken of ze wat anders lust.
Gedroogde runderhuid-snacks (de typische hondensnacks die de meeste mensen geven) zou ik niet geven. 
Door Mowgli
#2617494
Mevroi Kruim schreef: De belangrijkste kunst die je als mens met dieren kunt leren is kijken/luisteren naar je dier. Veel belangrijker dan al dat gefluister: luisteren! Kijken! Zowel qua gezondheid als qua gedrag. En vertrouwen op je eigen instincten. Als je denkt 'hee, dat voelt vreemd' dan heb je als eigenaar eigenlijk altijd gelijk. Dus ook luisteren naar jezelf ;)
Helemaal mee eens
Sannetje schreef: Ik vind het inderdaad nog lastig om op mn gevoel te vertrouwen met dit soort dingen. Bang om het verkeerd te doen als ik me niet aan de regeltjes hou. Sowieso lijkt dit beestje qua gedrag op geen enkele manier op de katten die we eerder gehad hebben, heb ik nog nooit een kitten gehad en ook geen kat die vers eet. Dus vind ik het lastig conclusies te trekken uit haar gedrag. Gelukkig is er dit forum waar ik vragen kan stellen aan meer ervaren mensen.
Het is inderdaad een groot verschil, een kitten of een volwassen kat. Ook qua gedrag. Kitten moet nog groeien qua grootte en gewicht, maar natuurlijk ook qua gedrag.
Kittens geven duidelijk aan wanneer ze honger hebben, het is aan jou om de signalen op te vangen.

Mowgli liet heel erg duidelijk merken wanneer hij honger had door erg vervelend tot agressief (bijten en krabben) speelgedrag te vertonen. Dit gedrag kon 2 dingen betekenen: 1. Hij had honger 2. Hij was moe.

Daarom brachten we hem altijd eerst naar zijn voerbak in de keuken. Als die leeg was, vulden we deze, maar soms zat er ook nog wat in. Mowgli vergat vaak gewoon te eten, omdat hij zoveel nieuws leerde en ontdekte, vandaar dat we hem af en toe bij zijn voerbak moesten neerzetten. Als hij niet wilde eten, dan was hij dus gewoon zó moe, dat hij doordraaide. Dan namen we hem op onze arm, aaiden hem en praatten zachtjes met hem en gingen meestal met hem op het balkon staan, zodat hij een beetje de straat in kon kijken.

Op die manier werd hij rustig en erg slaperig en konden we hem in zijn "lepeltje" van zijn krabpaal leggen. Soms gaven we hem ook direct een time out als hij het echt heel bont maakte en ik wist dat hij al had gegeten, dan legden we hem meteen in zijn "lepeltje". Hij viel dan meestal ook meteen in slaap.
In mijn ogen is een kitten qua gedrag en signalen vaak vergelijkbaar met een klein mensenkind.

En als bleek dat Mowgli nog steeds honger had nadat zijn dagrantsoen al op was, dan ontdooide ik gewoon snel nog een of twee porties. Teveel kan eigenlijk niet, want als kittens geen honger hebben, zullen ze ook niet eten. Dus ik zou me niet zo druk over het teveel kunnen voeren en gewoon lekker voeren als je denkt dat je kitten honger heeft.
Laatst gewijzigd door Mowgli op zo 03 mar 2013, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door fem fatale
#2617526
Hier ook bij zowel de fretten als de katten toen ze nog jong waren, dat als ze gingen jengelen (vervelend gedrag blijven herhalen, dat kan agressief gedrag zijn, maar bijvoorbeeld ook ergens op blijven springen waar dat niet mag) dat ze moe waren of honger hadden, of allebei. Eten en rust hielp dan altijd.

Het is even opletten wanneer vervelend niet gewoon aan het ontdekken wat wel en niet kan is en wanneer het jengelen is, maar als voer en rust helpt, dan was het dat  ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door