Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2615787
Beste allemaal,

vandaag weer even urine van Amy, hond 11 maanden oud met Leishmania, laten testen omdat ik vond dat ze meer was gaan drinken de laatste paar dagen.
De urine was erg troebel. Mijn da heeft het onderzocht en ze gaf aan dat Amy last heeft van de bijwerkingen van Allopurinol (medicatie bij Leishmania). Dit uit zich in kristallen in de urine en volgens mij zei ze xanthine. Dit kan tot blaasstenen leiden en dus tot een operatie. En dat is wel het laatste wat we kunnen gebruiken in de strijd tegen Leish.
Mijn da kwam met RC Urinary br*k  :-X
Maar wij barfen en willen graag blijven barfen  >:(

Wat kan ik doen om haar van dit probleem te helpen?? Welk dieet en welke toevoegingen??
Hopelijk vind ik hier een oplossing... :-[

Volgens mijn da moet vooral het purine gehalte verlaagd worden...
Laatst gewijzigd door Lefki&Amy op vr 01 mar 2013, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
#2615830
flodder en dwarrel schreef: vraag het eens aan Astrid/Borke

zij heeft Sofie met succes behandeld
Hier ben ik al  :biggrin2:

Sofi is nu ca. 8 jaar en 6 jr bij ons.
Na ca. 1 jr bleek dat zij LM heeft, dus ze krijgt al 5 jr periodiek allopurinol.
Haar nierwaardes waren héél slecht en de DA adviseerde dieetbrokken, zei er direct bij dat ik dat ws niet wilde (zelfde DA die Lizzy heeft).

Ik ben direct gestart met barfnierdieet en ik meen dat ze ook een tijdje cranberry tabletten heeft gehad.
Ik ben voor Sofi ook behoorlijk fanatiek met groentemix in de weer tijdens en kort na de allo periodes.

De DA zei dat ik het daarmee onmogelijk zou kunnen oplossen, daar prikkelde hij mij extra mee om fanatiek aan de slag te gaan  :)

Na 2 wk nierwaardes weer gecheckt en waren prima, hij geloofde zijn ogen niet  8)

Dus wát het probleem ook is waar je tegenaan loopt, volg er een barfdieet voor!
Gewoon proberen en zoeken, je vragen hier stellen en zorgen dat je goed bijhoudt wát je voert, zodat je kan zien wat wel en niet werkt.
#2615884
Dankdankdank  :D

Alleen zijn de nierwaardes niet slecht bij Amy...
Het is dus dat er gruis is aangetroffen in haar urine, als gevolg van de medicatie.

Ik moet dus gericht tegen dat gruis aan de slag, maar geen idee wat daartegen werkt...

Ja, purineverlaging...alsdus mijn dierenarts.
Dus, ik denk dat ik dan toch wat aanpassingen moet doen aan het dieet dat jij (Astrid) volgde, maar welke??  ::)
#2616151
*Dorothea* schreef: Om de purines te verlagen moet je even de zoekfunctie loslaten op een barfdieet voor dalmatiers met uraatgruis.
Ok, dank!!  :)

Dus uraatgruis dient op dezelfde wijze bestreden te worden (maar heeft een andere oorzaak, denk ik?)?

En wat zou dan de reden zijn dat ze meer is gaan drinken??
Kan dat ook iets met het geven van Solidago te maken hebben, want dat doe ik ook sinds een week ongeveer...
#2625924
*Dorothea* schreef: Om de purines te verlagen moet je even de zoekfunctie loslaten op een barfdieet voor dalmatiers met uraatgruis.
Ow, hoe meer ik lees, hoe minder ik snap  :-\

Mijn dierenarts zegt dat ik de pH moet verlagen, en bij uraatgruis Dalmaten moet het juist verhoogd worden??
Hoe zit dat bij xanthine gruis??  :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door