Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door zhiva
#2614415
Kaya is altijd al een moeilijke eter geweest dus dat is niets nieuws. Na een half jaar barf ging ze steeds minder eten tot het moment dat ze standaard alles liet staan. We zijn overgedaan op lotgering en dat heeft ze nu bijna een jaar goed gegeten. Het hoge vet percentage is voor haar een uitkomst daar ze heel erg rank van zichzelf is. Nu zijn we op het punt beland dat ze ook lotgering niet meer hebben wil. Ik heb van alle pakjes smuldier bij de C1000 1tje meegenomen, dit heeft ze met smaak weggewerkt.

Chakotay barft gewoon en bij hem ben ik nog steeds zoekende naar het eerste wat hij niet lust  :biggrin2:

Met Kaya blijven we echter sukkelen. We kunnen de ribben weer tellen. Ze is nog niet zo broodmager als ze eerder geweest is en dat wil ik nu ook graag voorkomen. We eten 'samen' oftewel haar voerbak staat bij mij op schoot of ik zit ernaast op de grond. Dan gaat het goed. Laat ik haar alleen, haalt ze haar neus ervoor op en loopt weg.

Ik probeer nu ook weer wat barf erin te krijgen en dit gaat redelijk. Aan vleesbot neemt ze kip, lams en geitenribben. Het vlees schraapt ze van de ribben af en het kraakbeen, de ribben zelf laat ze liggen (ik denk dat ze te hard zijn) Iets anders wil ze niet hebben. spiervlees :  paard/kip/geit/lam. Dit ga ik uiteraard proberen uit te breiden maar of het lukt is een 2e.
Daarom wordt het aangevuld met KVV.

We hebben 1 pensdag in de week en we hebben een visdag. (vismix voor Chakotay en zalmvariant alaska voor Kaya)

Nu is mijn vraag, smuldier is niet compleet weet ik inmiddels, op 2 soorten na. Maar hoe verwerk ik dit in het huidige menu?
En hoe zorg ik voor voldoende calcium/bot in Kaya haar menu?

Ik voer dus een orgaanmix die ik kant en klaar bestel. (konijnennier, eendenlever, kippenmaag en runderhart)
Het spiervlees snijd ik zelf in stukjes en meng het door elkaar, daar maak ik porties van. Ze krijgen dus elke dag kip/paard/geit/lam en rundvlees (kaya laat het rund liggen) vleesbot is dus voor Kaya beperkt : kip en het kraakbeen van de ribben geit en lam.
Groente is gewoon een van alles wat prutje wat ik blender en in porties verpak.

Begrijp me goed, het liefste zie ik Kaya ook weer volledig barfen, maar ik wil iets achter de hand hebben als ze weer weigert te eten.
Ook is dit praktischer als we een paar dagen weggaan. Maar hoe voer je de smuldier? Elke dag een ander smaakje? Of moet ik rekening houden dat ik de orgaanmix vervang voor bijvoorbeeld de hartvariant?  (ik noem maar een voorbeeld)

graag jullie advies.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2614499
Ik gaf Max het laatste jaar afwisselend barf en kvv. In de praktijk kwam dat meestal neer op 4 of 5 dagen kvv en dan 2 dagen wat simpel knaagwerk.
Qua smaakjes zou ik me niet zo druk maken, ik vind smuldier nou niet de beste kvv die je kunt geven, maar goed, voor start is het prima. Tzt zou ik wel naar een andere kvv gaan kijken of kijken of je volledig op alaska over kunt.

heb je de voerwijzer.com al gelezen?
Als je een kvv kiest met bot als calciumbron los je ook je calciumprobleem gelijk op.  Smuldier bevat een suplement, geen bot.
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2614565
het probleem van alaska is dat het gewoon voor volledig voeren boven mijn budget ligt  :-[
Ik wisselde dus lotegering met alaska af. Vandaar dat ik nu voor de smuldier ben gegaan omdat dit binnen mijn budget past. Kwalitatief zeker niet de beste dat realiseer ik mij.
Echter altijd beter dan brok  :biggrin2: denk ik dan maar. (niet dat Kaya brok hebben wil trouwens)

De vraag is alleen om haar zo gevarieerd mogelijk te laten eten. moet je dan de verschillende smaakjes mengen? Of kan je bijvoorbeeld 3 dagen een verschillende smaakje geven?
Maar als ik dan dag 1 pens geef, dag 2 hart en dag 3 compleet (ik noem maar wat) is dat dan niet veel te veel orgaan achterelkaar? Pfft, lastig dit...
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2614621
Omdat je erbij Barf voert denk ik dat het geen kwaad kan om 3 dagen achtereen hetzelfde smaakje te voeren, of anders doe je 2 dagen 1 en de andere dag de andere.
Kijk voor kvv ook eens naar Hunters Home.

Vwb je laatste zin:
Ik zou dan een dag pens voeren, daarna een dag compleet, en dan als je dat wilt een dagje hart met groenteprutmix geven. Maar wel dagje compleet ertussendoor , kan ik niet goed onderbouwen maar is op gevoel.
Door Hanny
#2614694
Als ik het goed begrijp, dan eet ze wel kip en verschillende soorten spiervlees.
Dan kun je toch bijna een menu samenstellen?
Denk je dat er in smuldier zo veel andere hoogwaardige voeding zit?
Misschien kun je nog iest botterigs vinden, dat ze wil eten en klaar ben je.
Ze eet vis, ze eet pens, nog wan andere organen en klaar is het.
Als je smuldier, de enkelvoudige wilt geven, dan aanvullen met gemalen eierschil.
Ze eet nu vlees van botten, dus ook aanvullen en pens, dus ook aanvullen.
Je kunt ook wel een dagje kip met vlees geven, dan smuldier kompleet, dan weer kip met vlees.
Zoiets, dan zou ik geen pensdag geven.
Het is niet ideaal, maar ik zou niet gaan prutsen met enkelvoudige voeding.

Hanny

Hanny
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2614757
Hanny schreef: Als ik het goed begrijp, dan eet ze wel kip en verschillende soorten spiervlees.
Dan kun je toch bijna een menu samenstellen?
Denk je dat er in smuldier zo veel andere hoogwaardige voeding zit?
Misschien kun je nog iest botterigs vinden, dat ze wil eten en klaar ben je.
Ze eet vis, ze eet pens, nog wan andere organen en klaar is het.
Als je smuldier, de enkelvoudige wilt geven, dan aanvullen met gemalen eierschil.
Ze eet nu vlees van botten, dus ook aanvullen en pens, dus ook aanvullen.
Je kunt ook wel een dagje kip met vlees geven, dan smuldier kompleet, dan weer kip met vlees.
Zoiets, dan zou ik geen pensdag geven.
Het is niet ideaal, maar ik zou niet gaan prutsen met enkelvoudige voeding.

Hanny
Hanny, wat bedoel je precies met aanvullen? waarmee aanvullen dan? De eierschil? Is dat niet hetzelfde als kippenbot? Dat is namelijk eigenlijk het enige bot wat ze eten wil.
We gaan binnenkort de geitjes eens uitproberen als ik hier ruimte voor heb.

Het is bij Kaya altijd maar afwachtten of ze eten wil...  :-X Ze mag 400 gr hebben volgens de rekenhulp, ze staat standaard op minimaal 500 gr en zou echt wel meer mogen hebben, als je op het oog voert. Echter is het zo dat als ik er 300 gr aan barf in krijg het veel is. vandaar dat ik het wil aanvullen met KVV.
Door Hanny
#2614773
Ja, ik bedoel aanvullen met eierschil, of een ander kalkpreparaat.
Wat denk je, dat er in smuldier volledig zit, toch ook geen kalk uit botten van konijn of iets anders, dat je graag zou voeren.
Ik zou dus niet gaan prutsen met enkelvoudig kvv. Pens is een maaltijd van eet maar raak, daar worden ze denk ik in geen eeuwigheid dik van.
Ik ben heel praktisch. Eet ze geen barf en had ik niet genoeg financiën om een betere kvv te voeren (welke dat dan ook zijn mag), dan ging er smuldier in, gewoon de volledige. Niets geen gepieker over aaanvullen dit, of aanvullen dat.
Ik heb de indruk, dat ze van Smuldier toch echt wel een hapje extra moeten eten, voor mijn gevoel is dat bijna niets.
Je kunt toch ook een maaltijd geven van een beetje kipbot, beetje vlees, beetje smuldier kompleet. Een eitje als ze wil en anders maar niet. Je kunt het er niet in proppen.
Ik heb hier ook een dame, goede eter, maar wel alleen wat ze lust. Aan botwerk alleen kip en eend. Bij ander aanbod loopt ze walgend bij haar bord vandaan en gaat dat echt niet eten.
Oh ja, ze eet ook wel heel graag zalm, netjes gemalen met ons kleine machientje.
Ook haar nestjes heeft ze uitstekend grootgebracht.
Ze lijkt prima gezond, eet met smaak haar maaltijd op. Zij tevreden en ik ook.

Ik hoop, dat jouw dame ook met plezier gaat eten.
Misschien helpt het als je een houding aan kunt nemen van "eten mag, maar hoeft niet".
Ze zal zich toch niet laten dood hongeren (wat mijn dame zou doen, weet ik niet, dat proberen we niet meer, ik vind drie dagen walgen van konijn, of parelhoen, meer dan genoeg). Ze heeft haar zin gekregen, prima.

Hanny
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2615138
Kaya heeft het gepresteerd om 3 weken geen voedsel aan te raken :-X Dus het verhaal dat ze zichzelf niet uithongeren geloof ik niet meer zo in. Ja, ok uiteindelijk ging ze weer eten. Maar vraag niet hoe verschrikkelijk mager ze was en hoe ik er doorheen zat.

Vandaag heb ik haaskarkas geprobeerd, een sterke smaak, maar je wilt toch wat uitproberen. Ze heeft 2 stukjes vlees eraf geschraapt, opgegeten (met veel aanmoediging want ze heeft een grote will to please) maar daarna heeft ze, wel zitten pielen, maar alle stukjes welke ze eraf haalde ook gelijk weer ernaast gegooid. Maar als ik haar alleen maar kip en eierschalen geef, krijgt ze dan geen tekorten?

Ok. de enkelvoudige Kvv valt dus voor me af, dat wordt te moeilijk combineren denk ik zo. Dank je voor de uitleg.
Door K&D
#2615149
Het makkelijkste is om een compleet weekmenu barf te maken van dingen die ze wel lust, of wat er redelijk ingaat.
Je kunt dan rustig kvv, het liefst de complete versie, afwisselend met een barfdag geven, welk merk dan ook. Zolang je dat weekmenu maar handhaaft.
En of je het weekmenu nou voor twee weken gebruikt, of over drie weken uitspreid maakt niet uit. Het is en blijft compleet met elkaar.
Door Cindy de Wolf
#2615164
Misschien een rare opmerking maar je eigen kvv maken is dat een idee? Heb je daar de tijd en energie voor?
Ik doe dat voor Jesse want ze kan niet tegen veel kvv's en barfen verafschuwt ze dus ik maak nu mijn eigen kvv voor haar. Kan je zelf kiezen voor de botsoorten die ze wel goed eet en spier/orgaan vlees toevoegen/malen van de kwaliteit die jij wilt. Ik ben een zaterdagmiddag kwijt aan malen/verpakken 1 keer in de 6 weken en Jesse eet zo'n 600 gram per dag. Buiten dan het de avond van tevoren uit de vriezer sleuren om te ontdooien zodat het door de maler kan.
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2615175
eigen Kvv maken heb ik geprobeerd maar ik heb 1 vleesmolen (geen goede kwaliteit blijkbaar) aan gort gedraaid en met de boormachine loopt alles steeds vast. Ook geen succes dus. Een kenwood iod ligt boven mijn budget nu. Een handmaler trek ik fysiek niet.

Ook vanavond heeft ze gelukkig weer lekker gegeten. Stukje pens, spiervleesmix, groenteprutje en orgaanmix en geitenribben (omdat ze haaskarkas dus blijkbaar niet te nassen vindt  :biggrin2: Is dat voldoende variatie? Geitenribben en kipkk of nekken? Lijkt me niet voldoende, daar zit dus mijn probleem. Iemand nog ideëen?
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2615366
Cindy de Wolf schreef: Geitenribben en kippennekken alleen zijn prima. Je moet dan alleen nog zorgen voor minimaal 2 andere diersoorten in je orgaan en / of spiervlees.

Verder hebben ze bij http://www.degomeat.nl betaalbare kvv en bij http://www.best4dogs.nl is het nog goedkoper. Misschien zit daar wat tussen wat ze wil eten en wat past bij jouw centjes.
dat gaat dan wel lukken want zowel het spiervlees al het orgaan bestaan uit 4 diersoorten. Dat is dan weer een gerustelling, Ik dacht dat ik ook van het vleesbot minimaal 4 diersoorten moest hanteren.

De degomeat is zeker een interessante link, als ik het goed begrijp bezorgen die gratis boven de €100.- dank voor de link  ;)
Door Cindy de Wolf
#2615438
zhiva schreef: dat gaat dan wel lukken want zowel het spiervlees al het orgaan bestaan uit 4 diersoorten. Dat is dan weer een gerustelling, Ik dacht dat ik ook van het vleesbot minimaal 4 diersoorten moest hanteren.

De degomeat is zeker een interessante link, als ik het goed begrijp bezorgen die gratis boven de €100.- dank voor de link  ;)
Je moet in totaal aan 4 a 5 diersoorten komen (meer mag). Er zijn ook mensen die alleen maar kip of eend als vleesbot voeren en dan 3 soorten verschillende spiervlees en vis.

Bij Degomeat is het inderdaad gratis bezorgen boven de 100 euro. Je kan hier dus beide kopen zowel Barf als enkelvoudige kvv als complete kvv. Zijn ook regelmatig topics in vraag en aanbod om samen te bestellen. Die van mij staat er ook ergens tussen maar dat is voor regio Den Haag en ik weet niet waar jij woont.
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2615458
Cindy de Wolf schreef: Je moet in totaal aan 4 a 5 diersoorten komen (meer mag). Er zijn ook mensen die alleen maar kip of eend als vleesbot voeren en dan 3 soorten verschillende spiervlees en vis.

Bij Degomeat is het inderdaad gratis bezorgen boven de 100 euro. Je kan hier dus beide kopen zowel Barf als enkelvoudige kvv als complete kvv. Zijn ook regelmatig topics in vraag en aanbod om samen te bestellen. Die van mij staat er ook ergens tussen maar dat is voor regio Den Haag en ik weet niet waar jij woont.
tegenwoordig in Sneek  ;) Ik ben wel een tijdje hagenees geweest  :biggrin2: Maar voor die 2 mafjoekels red ik een bestelling van € 100.- voor 2 of 3 maanden wel  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door