Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Elinea
#2614964
Vroeguh..toen ik eerder vers voerde had ik grote honden. Met die twee billy turfjes die ik nu rond heb lopen merk ik dat ik eerlijk gezegd de kriebels krijg, Verstandelijk weet ik dat het niet terecht is maar ik heb toch behoefte het hier even te delen.
Beide honden kauwen bot goed. Maar ik heb vandaag portie's staan maken en dan vind ik bv de parelhoenkarkassen en de kiprugstukken groot, hard en enorm bottig. Het lijkt zo weinig ingepakt door vlees waardoor ik ook alles zie. Ik neig er dan naar om te gaan poeren en de grotere botten eruit te gaan zitten peuteren met als gevolg het instorten van bv het parelhoenkarkas wat ik dan al helemaal niet meer durf te geven.
Ik lees overal dat je ip dit soort karkas prima kan geven, ook aan kleinere honden en relatieve beginners. Ik vrees dus dat ik er doorheen moet. Hoe was dat voor jullie?

En nog een andere vraag; het delen van een karkas; hoe doen jullie dan? Bv een konijnkarkas, rond van vorm met de ribben keurig in een boog. Hak je de rug zeg maar in tweeen waardoor je twee kortere ronde stukken krijgt? En doen jullie dat ook zo met bv een kiprugstuk?

Waar ben ik aan begonnen.. :-\
Door Martine-Tom
#2614994
Hoe groot zijn je bot porties nu?
Tom eet 50/60 gram bot per dag, dus dat is ook een klein deel van een kk...
Als je karkassen zo eng vind begin dan met vleugels en nekken die zijn wat gelijkmatiger bevleesd.
Ik hak karkassen langs de ruggegraat in 2 en dan nog een keer door midden als het nodig is.
Door Lida. S
#2615013
Ik heb geen zin om de boel in stukjes te hakken voor de kleintjes. Ik geef ze een heel karkas en als ik denk dat ze genoeg bot hebben gehad pak ik het af en ruil het om voor spiervlees of orgaan. De volgende dag krijgen ze het restant karkas. Is er dan nog wat over dan gaat het naar de grote honden.
Door Elinea
#2615055
Lida. S schreef: Ik heb geen zin om de boel in stukjes te hakken voor de kleintjes. Ik geef ze een heel karkas en als ik denk dat ze genoeg bot hebben gehad pak ik het af en ruil het om voor spiervlees of orgaan. De volgende dag krijgen ze het restant karkas. Is er dan nog wat over dan gaat het naar de grote honden.
:biggrin2: Not done bij Juno. Juno is er al een keer met een hele zalmkop vandoor gegaan en we hadden allemaal het nakijken. Bijna 500 gram heeft ie naar binnen gewerkt met intens genoegen!

Martine, ik geef ze gemiddeld zo rond de 140 gram vleesbot..Juno iets minder, Kiki iets meer. Maar goed, dan heb ik het dus over goed bevleest karkas. Ik heb nu een aantal weinig bevleesde karkassen en daarvan moet ik dus ook minder geven neem ik aan?  Met wat meer spiervlees ga ik vanuit.

Nekken kennen ze en eten ze goed. Ik heb nu eendennekken voor het eerst dus die zijn behoorlijk aan de maat, maar die mogen ze wel helemaal hebben schat ik in.
Vleugels heb ik niet maar wel meer vriendelijke patrijspoten en eendebillen..ik moet alleen ze nog aan het eten krijgen..haha! De eendenbillen liggen te marineren in de pens! ;)

Als je langs de rug deelt, hou je dan geen scherpe stukken over van de ribaanhechtingen?

En Anne, ik weet het..! :shy:  Mijn honden eten denk ik bot zonder meer met lol op, alleen ik heb allerlei spookachtige gedachten erbij. En ik vind dat ik daar doorheen moet omdat ik weet dat ik me aanstel, maar ik heb een hoop wat als-en.
Het vertrouwen moet groeien, maar de overgang is dan toch best groot van kvv met daarnaast wat barfprodukten naar toch echt barf waarbij ze toch echt botten moeten hebben en niet alleen gezellige nekjes en haringen. ;-)
Door Cindy de Wolf
#2615065
Smokey krijgt ook zo' 60 gram vleesbot dus ook niet veel maar inderdaad ook hij heeft tandjes en een normale snuit dus soit. Ik heb een lintzaag staan dus ik zaag even simpel wat af van het karkas. De rest van het karkas wordt gezaagd en gaat naar de grote honden. Ik kijk altijd even naar de bevleesdheid van het karkas en welke gedeelte meer bevleesd is. Zoek dan het beste gedeelte uit voor Smokey. Verder krijgt hij kippennekken meestal 1, 1/4 eendennek, 1/4 kalkoennek het dunste gedeelte, ik voer wilde konijnschouders Smokey krijgt dan 1/2 schouder of een heel kleintje. Van tam konijnkarkas gewoon weer een stukje afzagen, evenals van vleugels (kip/eend) waarvan hij meestal een 1/2 vleugel krijgt. 1 kwartelkarkasje, 1 bosduifkarkasje. Parelhoenkk gewoon weer stukje afzagen.
Haaskarkas krijgen ze allemaal alleen maar gemalen, vind dat te link dus die gaan door mijn Kenwood maler.
Door smulpaap
#2615135
Ik herken het wel hoor . Dat had ik in de beginperiode ook , dat kleine hondje met dat kleine bekkie . Maar het is een keurige barfdame
En idd wat Anne al post , kleine hondjes hebben ook tandjes
En wat Cindy beschrijft , zo doe ik het ook voor mijn smurfje
Als je eerst nog aan je eigen gemoedsrust wilt werken , waarom dan bv geen kwartelkarkasjes ? Dat is zacht , zonder alle enge dingen die jij beschrijft  :biggrin2:
Parelhoen vind ik momenteel zelf ook nogal wisselend , ik heb ook een hekel aan te kaal vleesbot
Kipkarkasjes idem , soms heb je mooi bevleesde , soms zijn het brokjes . Ik koop liever een hele bio-kip die ik zelf voor haar verdeel dan die rottige kipkarkasjes wat meer brok is dan karkas
Door Anne in Zweden
#2615288
Begrijp ik wel hoor! 8) Ik weet nog hoe ik zelf met het zweet in mijn handen onze honden hun eerste kippenvleugeltje gaf, met m'n duim op de sneltoets van de dierenarts!  ;D
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2615292
Ik voer ook geen te kaal bot.
En ik heb enkel katten, dus ook kleine knagers.
Als het bot te kaal is, wat bij een doorsnee parelhoenkarkas het geval is, dan krijgt er altijd wel eentje echt kaal bot. Honden eten dat wel, en kunnen daar blijkbaar tegen mits extra vlees erbij. Maar bij katten valt dat toch niet goed, als ze er al aan willen beginnen.

Ik voer enkel vleesbot waarvan ik het bot zo goed als niet zie zitten, met uitzondering van ribben natuurlijk, maar dan nog moeten ze mooi bevleesd zijn.  Konijnkarkasjes knip ik inderdaad over de ruggengraad door, maar dat kies je zelf.  IK moet ze daarna ook nog tussen de ribbetjes door halveren om de juiste porties te krijgen (katten eten ook nog eens 2 keer per dag  ::)  :P), dus dat zou je ook meteen kunnen doen, als je dat leuker vind.
Het kan zeker geen kwaad als je honden een beetje moeite moeten doen om hun bot op te knagen, dus een ietwat minder handige vorm van vleesbot is niet erg. Dan kunnen ze het ook niet in 1 keer inslikken.

Parelhoen hakte ik trouwens gewoon in de lengte, in 'repen'. Maar zoals gezegd komt dat dus niet goed als het karkas te kaal is want dan is de voorkant veel te kaal om te voeren. Hier zijn die kale karkasjes in de molen terechtgekomen met wat extra kipvlees en de volgende parelhoen die er hier komt zijn mooi bevleesde waarvan je geen botjes bloot ziet liggen. 
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door