Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Eenertje
#2604147
Hallo allemaal,

Met onze hond Tinus, ruwharige dwergteckel, tobben wij al sinds dat hij een jaar oud is (nu ruim 2,5) met huidproblemen en problemen met zn buik (pijnaanvallen en regelmatig diarree).
Toen wij hem kregen had hij een lintworm en sindsdien heeft hij vaak laatgehad van zijn buikje. Regelmatig diarree en vaak niet willen eten. Hier regelmatig kuurtjes voor gehad etc en dan ging het wel weer over. Toen kwamen ook de huidproblemen. Tinus kreeg voornamelijk op zijn buik en in de liesregio rode jeukende bulten die hij vervolgens open krabde en zo ontstonden hevige huidontstekingen. Ook hiervoor AB gekregen en prednison. Toen kreeg hij een half jaar geleden ineens pijnaanvallen, deze duurden tussen de twee en vijf uur. Direct naar DA bij eerste aanval, schrok me namelijkdood. Nog nooit zoiets zieligs gezien. Pijnstillers meegekregen want het zou aan zijn rug liggen??? Hij bleef die aanvallen echter hebben. DA dacht aan hernia of blaasgruis/nierstenen. Dus echo en rontgenfoto laten maken maar er was echt helemaal niets op te zien, dus ze gaan er niet vanuit dat het rugproblemen zijn. Eerder denken ze aan buikproblemen maarja dat kun je bij een hond natuurlijk niet echt uitzoeken. Ze denken nu aan prikkelbare darm of iets dergelijks. Dus voer aangepast en op brokken overgestapt en met zijn buik en pijnaanvallen ging het beter maar die irritante plekjes kwamen ook weer terug grrr. Dus een allergietest (bloed) laten doen en hij blijkt voor vier soorten mijten allergisch (oa meelmijt, de rest ben ik even vergeten). Zij adviseerde desensibiliseren maar een second opinion bij een dierenarts in de familie heeft ons doen twijfelen. Aangezien hij een cocktail van vier mijten moet krijgen is de kans van slagen vrij laag en zal hij in eerste instantie heel veel jeuk krijgen en werkt het misschien niet. Dus hebben we besloten eerst met voer te gaan experimenteren om die meelmijt uit te sluiten die in brokken zit. Ik heb langzaam de brokken afgebouwd en ben overgegaan op vlees van Renske. Dit schijnt complete voeding te zijn en ik volg het advies van hoeveel ik moet geven. Nu loop ik echter weer tegen de volgende problemen aan. Hij heeft volgens mij honger! Dus geef ik hem er elke dag wat rijst of pasta bij want ik vind het  zielig dat hij honger heeft. Maar ik denk niet dat dit een goede oplossing is? Verder is zijn ontlastingspatroon echt  super raar geworden. Hij poept nog maar heel weinig en het is heel hard (geef  hem er nu zalmolie bij zodat het hopelijk wat  soepeler wordt). Maar: meneer is wel helemaal verlost van alle nare plekjes , heeft alleen nog soms jeuk aan zijn pootjes. Het lijkt dus te werken om de brokken uit te sluiten maar ik ben nog niet helemaal tevreden. Hebben jullie goed advies voor mij? Groetjes en alvast  bedankt, Renee en Tinus.
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2604532
Allereerst welkom hier!  :)

Fijn dat het met de jeuk en plekjes al een stuk beter is, dat is vast al een hele verademing. Goed ook dat jullie de stap naar vers vlees hebben gezet.

Hoe oogt Tinus qua gewicht? Rijst of pasta zou ik er zeker niet bij geven, dat zijn vaak 'verdachte' elementen bij een allergiehond. Het allerbeste zou een overstap naar BARF (zelf samenstellen) zijn, zeker omdat het verse vlees zo goed aanslaat bij Tinus. Als je zelf samenstelt, heb je de volledige controle over zijn menu en kun je daarmee misschien ook de laatste jeuk verbannen.

Zijn ontlasting wijst erop dat het vlees van Renske in verhouding te weinig vlees/orgaan bevat. Zijn de percentages van Renske bekend? Je zou er wat spiervlees aan toe kunnen voegen om zijn ontlasting iets zachter te maken, dat zou ik doen in ieder geval.
Door Mevroi Kruim
#2604796
Ook welkom!

Rijst en pasta zou ik zeker niet bij gaan voeren. Als je hond te mager wordt of erge honger heeft en je hebt het idee dat hij te weinig krijgt, dan is er een simpele oplossing: meer voeren  ;)
De richtlijnen op verpakkingen zijn niet meer dan dat, richtlijnen. De ene hond heeft veel meer nodig dan de andere, nou, dan geef je dat toch gewoon!

En Renske is bij mijn weten geen versvoer maar verhit.

Edit: ff nagekeken en ze noemen het heel verneukeratief vers voer, maar dat is het dus beslist niet. Alles dat je buiten de koelkast kunt bewaren is verhit. Wat een volksverlakkerij zeg!
"Wanneer een voer wordt ingevroren is dit een proces van verhitting ..." ja, zo lust ik er nog wel een paar  :crazy2: Het wordt dus gestoomd, stomen is verhitten, en wil je het rottingsproces stopzetten dan ben je er niet met ff 5 minuutjes op 30º, zelfs niet als je het vacuum verpakt.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op zo 17 feb 2013, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door donnadoe
#2614393
Hier ook een hond met allergie en maag/darmproblemen vanaf jongs af aan. Alleen maar diarree, opname in de dierenkliniek met uitdroging, bloed bij de diarree, te magere hond noem maar op.
Wij hebben heel veel baat gehad aan Holistische dierenkliniek Den Hoek in de Bilt. Sinds we daar zijn geweest voor de 1e keer, gelijk geen diarree meer en we wisten precies waar onze hond niet tegen kan/allergisch voor is en wat wel heel goed voor haar is. Echt een aanrader, onze arts Thomas heeft ons vanaf dag 1 heel goed geholpen!
Daarnaast zijn wij helemaal gaan barfen met vers vlees en dit werkt uitstekend!
Onze hond is nu op gewicht, glimt en ziet er heel goed uit!

Ik  zou ook stoppen met de rijst en pasta. Zowieso voor de gluten, omdat je hond zo gevoelig is op zijn darmen.
Laatst gewijzigd door donnadoe op wo 27 feb 2013, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Alba
#2614698
Ik zou zeker gaan kijken naar KVV in plaats van Renske. Wat al aangegeven is: het is NIET vers! Daarnaast ken ik meerdere honden die juist enorm darmproblemen krijgen ervan.
Door nienk
#2614867
mijn advies:

mooi kvv menuutje gaan geven van een merk dat geen rijst of andere granen er in verwerkt.

daarnaast zou het denk ik een goed idee zijn aan de weerstand van je hond te gaan werken. met al die ellende en medicatie die hij achter de rug heeft, is er hoogstwaarschijnlijk van zijn darmflora niet heel veel over. met een goede pro-biotica (Reus krijgt die van Phytonics), geef je de hond als het ware de juiste bacteriën terug.

mocht je het idee hebben dat hij op kvv ook nog honger heeft, kan je bijvoorbeeld proberen om de kvv in een Kong te stoppen. dan eet hij wat langzamer en is dan wellicht meer voldaan. Ook wat groente bijvoeren kan helpen (dat vult wel, maar zet niet aan). Of wat barf-hapjes bijvoeren, dat is natuurlijk helemaal leuk en lekker!

over de mijten allergie: Puur heeft diverse producten die de klachten daarvan kunnen helpen verminderen. (Puur Jeuk, Puur Allergie, Puur Huid, e.a.) dan is het raadzaam even te achterhalen voor welke mijten hij precies allergisch is, en dan die variant Puur te nemen waar die mijten in zitten.

oh en over de ontlasting: het is heel normaal dat een hond op vers vlees (wat Renske inderdaad niet is) hardere ontlasting heeft dan op brok of blik. een hond hoort namelijk stevige ontlasting te hebben. zolang hij niet heel veel moeite hoeft te doen, pijn heeft of ander ongemak vertoont, is het prima. het kan beter worden als hij wat langer kvv eet, en anders is een ander merk proberen ook de moeite waard.

succes!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door