Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2614205
Jack is nu een jaar en 3 maanden oud en weegt 34 kilo. Hij krijgt nu met eitjes en visjes zo'n 1400 gram per dag en hij is nog aan de magere kant. Hij is een vrij rustige hond en slaapt best veel dus daar kan het volgens mij niet aan liggen. Ik lees overal dat als ze volwassen worden ze minder eten nodig hebben maar bij Jack lijkt het net andersom, hij heeft steeds meer nodig om op gewicht te blijven. Hij krijgt nog steeds 2 keer per dag eten want anders eet hij zijn bak niet leeg en ben ik bang dat hij af gaat vallen. Hij zou juist gerust nog wat aan mogen komen maar ik weet niet of ik er goed aan doe om nog meer te gaan voeren. Volgens de rekenhulp heeft hij nu 680 gram per dag nodig en ik weet wel dat dat een gemiddelde is en dat je op het oog moet voeren maar het is toch wel heel erg veel 1400 gram. Wat zouden jullie doen nog meer eten geven ?
Door ChantalKrijn
#2614334
Op de barfhulp, gemiddeld met 2% mag Quinta 260 gram per dag, en Tyke 290.

Toch gaat er hier per hond 500-700 gram schoon op per dag. Ik maak me er geen zorgen om, als het nodig is zouden ze zelfs een kilo krijgen  :)
Door Ramses1
#2614339
OOoww dat herken ik.  ;D

Mijn Ramses heeft dat ook al vanaf pups af aan, heel erg veel eten nodig. Hij is nu 2 jaar en 3 maanden en weegt 49,50 kilo.
Dat lijkt misschien veel maar hij is echt erg groot (72 cm schofthoogte) en zelfs met dit gewicht magertjes te noemen.
Hij eet 1850 gram per dag want anders wordt hij echt te dun. Ik geef het ook in 2 maaltijden want als hij genoeg heeft stopt hij met eten.
Heel anders als mijn herder teefje Gipsy, die eet door tot ze ploft... ::)

Ik moet erg opletten dat hij niet afvalt, Ramses is wel een erg beweeglijke hond. Het is geen drukke hond, maar altijd bezig, altijd op sjouw met een speeltje en gewoon rennen kan hij niet, hij gaat gewoon volop in galop ;)  Hij moet echt zijn energie kwijt.

Maak je er niet druk om zou ik zeggen, jouw hond is nog in de groei, moet nog spieren krijgen en uitzwaren.
Lekker flink blijven voeren en als Jack uitgegroeid is zal het vanzelf wel wat minder worden. Blijkbaar heeft hij het nodig.
Door Kemi
#2614352
Ik dacht ook op de 2% te kunnen gaan zitten toen Kemi richting de 1,5 jaar-2 jaar ging, maar ik voer echt wel zo'n 300 gr meer per dag! Anders is ze echt heel schraal. Ze is niet heel beweeglijk, vrij rustig karakter.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#2614358
Baiko heeft ook een tijd op 1400gram gestaan, die weegt ook ongeveer 34kg, dat is voor hem wel een mooi gewicht, niet te veel, maar mooi slank zeg maar. Maar om hem op dat gewicht te houden moest hij toen echt die hoeveelheid krijgen. Daarna is hij afgelopen zomer een tijd terug gezet op 800gr (niet in één keer hoor, maar in fases) omdat hij toen wel aan de dikke kant werd, vond ik. In de zomer doet hij niet zoveel als in de winter.
Nu is het weer winter en jachtseizoen geweest en staat hij weer op ongeveer zo'n 1200gr per dag. Dus het wisselt heel erg bij hem.

Baiko eet wel in één keer zijn bak leeg, hij krijgt 1x per dag, ook als hij veel eet.

Charlie weegt ongeveer 26kg en zij krijgt nu 700/800gr per dag, ook omdat ze wat afviel de laatste tijd. In verhouding krijgen ze volgens mij hier allebei meer dan het gemiddelde.
Ik maak me er nu ook niet meer druk om, bij Baiko in het begin wel, vooral als ik hoorde hoe weinig een ander zijn hond hoefde te geven en dan waren ze toch mooi op gewicht. Maar daar kijk ik niet meer naar  ;)
Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2614371
Bedankt voor de tips !

Dan ga ik me er geen zorgen meer om maken en zijn menu weer verhogen. Zou het een goed idee zijn om hem 1,5 kilo te gaan geven of nog wat meer ?

Het klopt dat hij nog steeds flink aan het uitzwaren is en zal het dan inderdaad wel nodig hebben.
Dat het een forse hond zou worden wist ik wel maar hij is nu al breder dan dat ik dacht dat hij ooit zou worden.
Zal hij dan echt nog veel gespierder worden ?

Laatst is Jane voor het eerst loops geweest en daar is hij ondanks dat hij gewoon is blijven eten ook niet dikker op geworden.

Vond jij hem ook schraal Willy toen je hem laatst gezien hebt ?
Laatst gewijzigd door Lucie110 op wo 27 feb 2013, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#2614399
Ik vond hem eerlijk gezegt mooi van gewicht. Maar ik heb hem niet echt van dichtbij gezien en er heel erg op gelet. Als ik hem zo zag lopen vond ik hem niet schraal.

Maar ik hou van ranke honden. En daarbij is het formaat van jou hond totaal anders dan die van mij. Hij zal nog wel meer spieren krijgen, maar dan vooral op zijn borst en schouders en op zijn billen. Zijn buik mag dan niet te rond zijn vind ik.
Gebruikersavatar
Door pike
#2614411
Ik vind 2% hoe dan ook heel erg weinig. Hier lopen drie volwassen honden die eten tussen de 3,75 en 4% (een is inmiddels de 10 gepasseerd). En dat zijn geen grote of zwaar gebouwde honden.
Maar toch denk ik dat je beter 1x per dag kan voeren. Als hij eenmaal door heeft dat er niet nog een keer wat komt gaat hij het wel opeten. Zijn lichaam heeft meer aan 1 flinke maaltijd dan aan 2 kleintjes.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#2614442
pike schreef: Ik vind 2% hoe dan ook heel erg weinig. Hier lopen drie volwassen honden die eten tussen de 3,75 en 4% (een is inmiddels de 10 gepasseerd). En dat zijn geen grote of zwaar gebouwde honden.
Maar toch denk ik dat je beter 1x per dag kan voeren. Als hij eenmaal door heeft dat er niet nog een keer wat komt gaat hij het wel opeten. Zijn lichaam heeft meer aan 1 flinke maaltijd dan aan 2 kleintjes.
Dat denk ik ook.
Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2614460
WillyP schreef: Ik vond hem eerlijk gezegt mooi van gewicht. Maar ik heb hem niet echt van dichtbij gezien en er heel erg op gelet. Als ik hem zo zag lopen vond ik hem niet schraal.

Maar ik hou van ranke honden. En daarbij is het formaat van jou hond totaal anders dan die van mij. Hij zal nog wel meer spieren krijgen, maar dan vooral op zijn borst en schouders en op zijn billen. Zijn buik mag dan niet te rond zijn vind ik.
Ooh gelukkig maar

Oke dan ga ik hem vanaf nu 1 keer per dag voeren.
Denk dat ik het hem dan maar 's avonds ga geven want dan kan hij daarna lekker uitbuiken.
Laatst gewijzigd door Lucie110 op wo 27 feb 2013, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anne in Zweden
#2614506
Dat ken ik ook, dat 2% veel te weinig is. Max zou dan zo'n 560 gram mogen hebben, die zit bijna aan de kilo voer per dag. Laika zou 600 gram mogen hebben, die gaat over de kilo heen. Op de leeftijd die jouw hond nu heeft, was zij ook nog een echt scharminkel. Ik dacht ook dat ze na het uitzwaren (daarmee was ze pas op d'r derde verjaardag klaar) minder nodig zou hebben, maar nee dus.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#2614514
Lucie110 schreef: Ooh gelukkig maar

Oke dan ga ik hem vanaf nu 1 keer per dag voeren.
Denk dat ik het hem dan maar 's avonds ga geven want dan kan hij daarna lekker uitbuiken.
Hier krijgen ze ook 's avonds hun eten, voor het slapen gaan. Als ze hun eten op hebben gaan zij, maar ook ik naar bed. En hoef ik de volgende dag geen rekening te houden met het eten, we kunnen lekker al een flinke wandeling maken of gaan fietsen, maakt niet uit. Ik vind het heel handig 's avonds.

(De oppashond is er nu voor een week, en prompt 'vergeet' ik haar 's ochtends eten te geven, dat is dus elke keer tegen de middag, maar ook het avondeten is opgeschoven, dus het komt weer op even uit)
Door Drijver
#2614581
Vier van mijn honden zitten op 2%, één op 1,5% en mijn kleine Maltezer zit op 10% :o en dat heeft ze echt nodig.
Maar dat is niet echt een uitgangspunt denk ik, zij krijgt een lichtverteerbaar leversparend dieet.
Door Cupcake
#2614608
Je zou nog kunnen kijken of je iets aan de diersoorten die je voert kunt veranderen, maar ik voer ook gewoon wat nodig is. Begonnen met 2% en dat moest opgevoerd worden naar 6%. Onze hond is nu 2,5 jaar en gecastreerd en heeft deze hoeveelheid nog steeds nodig. En elke dag weer gaat er een enorme bak voer in dat kleine lijf, maar ze heeft altijd honger als een paard.
Zolang hij het eet en met meer eten wel op formaat blijft zou ik me niet druk maken.
Door Martine-Tom
#2614609
De katten zitten hier op 3 tot 4% en Tom doet het met 1.6% (en soms nog minder  :P).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door