Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Amanda/Dino
#2613637
Maak me best een btje zorgen. Ik zag er al tegenop om een zalmkop te geven (misschien kan iemand mij uitleggen hoe een hond met graatjes in het lichaam omgaat). Gister al een btje smakken alsof hij misselijk was. Vanmorgen 2 x gebraakt = gal met paar graatjes. Nu net tijdens de wandeling ''hoeste'' hij regelmatig alsof er wat vast zit in zijn keel. Nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen. Hij heeft net kipkarkas gehad en sindsdien niet meer gehoest. Kan ik hem op 1 of andere manier helpen? zal er een graatje in zijn keel zitten, zoja wat kan ik daar aan doen? zaak voor de DA of zijn gang laten gaan. Ik moet over 2 uur naar school toe en hij zal dan een aantal uren alleen zijn (om half 1 komt iemand hem uitlaten). Kan ik dit gewoon doen of moet ik hem in de gaten houden?

ps: heb na het overgeven wat geitenmelk gegeven
Gebruikersavatar
Door pike
#2613765
Allereerst: Als je zalmkop gegeven hebt dan kan er toch geen graatje in zijn keel (of braaksel) zitten, in de kop zitten namelijk geen graten?
Er zijn nogal wat honden die misselijk worden na het eten van vis. Waarschijnlijk was het te vet. Als zijn "hoest" over is zou ik me verder geen zorgen maken.
Een hond gaat met graten en ander visbot om als met gewoon bot.
Gebruikersavatar
Door Amanda/Dino
#2613850
dankjewel voor je reactie. Het hoesten is over behalve tijdens het wandelen met trekken, tis geen normale ''hijg'' dus hoop dat dit vandaag of iig morgen nog normaal wordt.

Heb even speurwerk gedaan en kwam een oud topic tegen over zalmkop. Ik vermoed dat de graten in het stuk achter de vis zijn kop heeft gezeten, want zag dat dit veelal werd verwijderd en dit heb ik dus niet gedaan. Het smakken is inmiddels over dus nu alleen het 'hoesten' nog.
Gebruikersavatar
Door pike
#2613993
Amanda/Dino schreef: dankjewel voor je reactie. Het hoesten is over behalve tijdens het wandelen met trekken, tis geen normale ''hijg'' dus hoop dat dit vandaag of iig morgen nog normaal wordt.

Heb even speurwerk gedaan en kwam een oud topic tegen over zalmkop. Ik vermoed dat de graten in het stuk achter de vis zijn kop heeft gezeten, want zag dat dit veelal werd verwijderd en dit heb ik dus niet gedaan. Het smakken is inmiddels over dus nu alleen het 'hoesten' nog.
Als hij hoest tijdens het wandelen met trekken komt dat doordat door het trekken de halsband op de luchtpijp drukt en/of het strottehoofd geïrriteerd raakt. Dus ofwel je leert hem het trekken af, ofwel je laat hem in een tuig lopen. Wel een tuig nemen dat geen druk geeft op de luchtpijp als hij erin gaat hangen.

Ik verwijder nooit wat van de zalmkop. Ze eten hier ook de hele graat, dat geeft geen problemen.
Gebruikersavatar
Door Amanda/Dino
#2614072
Dan heb ik hem iig niks raars gegeven dat is al een opluchting.

Het trekken ja das lastig, ben hard bezig met afleren maar volgens mijn cursus moet ik niet verwachten dat dat getrek voor het 2e jaar over is, en hij is nu 8 maanden. 

Ik ken het probleem wat jij beschrijft heel goed, maar toch klonk dit heel anders en vroegen zelfs buurtbewoners of hij last had van zijn keel. Ik ben zelf nogal een pieperd en tussen zijn halsband en half past minimaal 2 handen en gister had hij nog nergens last van. Nu ben ik zojuist met het tuigje wezen lopen en geen rare geluiden gehad. Kan dit dan zomaar op de 1 op andere dag komen? Zal morgen nog eens kijken met de halsband als het dan weer bingo is dan moet het aan de halsband liggen.
Gebruikersavatar
Door Amanda/Dino
#2614234
Dat zou inderdaad wel kunnen. Omdat hij niet naar pension ofsow gaat dit eerste jaar heb ik hem niet laten enten voor kennelhoest. Lees nu net op internet dat bij jong volwassen honden met een zelden toch lichte hoest kinderkeeldrank en rust kan helpen om het te genezen.

Ik vrees dat ik dit bij het verkeerde forumstukje plaats en zal zo ook even zijn temperatuur opnemen voor de zekerheid, maar misschien heeft iemand nog wat tips mocht het wel kennelhoest zijn. Het ''hoesten'' gebeurt alleen met trekken met halsband aan de riem, en dus niet gewoon in huis en ook niet met het tuigje.

alvast bedankt
Gebruikersavatar
Door pike
#2614395
Kan natuurlijk zijn dat hij kennelhoest heeft, dan hoesten ze ook als ze trekken vanwege de druk die de halsband geeft. Ook in dat geval geldt: tuigje aan en halsband af. Want ook al zit er veel ruimte tussen de riem en de huid, zodra hij trekt is aan de keelkant geen ruimte meer maar drukt de halsband erop. Eventueel kan je idd een hoestdrankje geven (voor kinderen).
Enten tegen kennelhoest zou ik niet doen. Pike had vroeger regelmatig kennelhoest terwijl hij elk jaar geënt werd. Nadat ik gestopt ben met enten heeft hij het nooit meer gehad. Hij heeft het 1x heel erg gehad, hele nacht vocht ophoesten uit de longen, toen heeft hij een kuurtje van de da gehad. Maar bij gewoon wat gekuch ging het goed met een kinderhoestdrankje.
Trekken kan je overignes heel goed ruim voor het 2e levensjaar afleren trouwens. Een instructeur/instructrice die zegt dat dat 2 jaar duurt daar zou ik geen vertrouwen meer in hebben  ::)
Gebruikersavatar
Door Amanda/Dino
#2614946
Dankjewel voor de reactie en het meedenken. Ik heb vanmiddag even honing en keelsiroop gehaald en Dino vind het smullen! Ik ga er van uit dat het vanzelf over gaat en probeer hem rustig te houden zover dat gaat met een labrador van 8 maand  :D

En ik die zalm maar de schuld geven  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door