Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2612536
Nu heb ik heel barfplaats al afgespeurd, maar een echte handleiding voor het samenstellen van een menu vind ik nergens? Ligt het aan mij, kijk ik er overheen, zoek ik niet goed?

Ik bedoel dan niet welke percentage's je voert en dat er groentemix bij moet maar meer letterlijk over het verschillende vlees en bot.
Ik lees via de diverse fora dat je zoveel mogelijk verschillende diersoorten moet voeren, ik las al ergens dat er in een menu minimaal hart, lever en nier voor moet komen, dat longen niet echt 'tellen' als orgaanvlees, dat haaskarkas uit relatief veel bot bestaat ed.
Maar dat moet ik dan uit allerlei verschillende topics halen en ik lees nergens WAAROM?

Is er niet een makkelijke lijst met alles op een rijtje?
Welk vleesbot, spiervlees en orgaan is de basis van een menu? En hoeveel mag je maximaal en minimaal van een diersoort voeren? Hoeveel verschillende diersoorten minimaal? Wat minder waarde en moet je dus niet teveel voeren? Welke dingen moeten echt in je menu voorkomen, wekelijks of zelfs dagelijks?
En hoe zit het met al die olien? Levertraan, zalmolie, vitamine's enz enz. Het idee is toch dat de hond zijn voeding uit het vlees haalt, waar zijn al die toevoegingen dan voor nodig?
En zijn er geen basic lijstjes met menu's beschikbaar die je naar behoefte iets kunt aanpassen?
#2612585
Ja die heb ik al gezien en dat is maar summier vind ik.
Ik houd daar nog veel vragen aan over als ik dat lees.
Ik zie die zalmkoppen op dat bordje en daar wordt gesproken over zalmkop als hele maaltijd, dan vraag ik me dus af; is zalmkop dan bot, spier en orgaan in één? Lijkt me niet, wat is het wel?
En zo kun je nog veel meer vragen verzinnen natuurlijk, hierboven al wat genoemd maar ik kan zo doorgaan :P
Edit; hoe vaak voer je vis bijvoorbeeld? Kun je dat te vaak voeren?
Laatst gewijzigd door anneliesdj op di 26 feb 2013, 00:45, 1 keer totaal gewijzigd.
#2612605
zalmkop valt onder vleesbot , niet iedereen voert iedere dag compleet ....maar bv. wel in 1 of 2 weken..
vis voer ik 1 keer per week
ik weet niet of je in de bibliotheek hebt gekeken , die staat bomvol met uitleg ...en anders gewoon vragen stellen ;)
#2612780
Tja, ik denk dat jij dan iets zoekt wat eigenlijk niet bestaat, een boekwerk met alle pasklare antwoorden op jouw vragen.  :D
Om te begrijpen waar het allemaal om draait, zal je veel zelf moeten zoeken en lezen. Ook door bijvoorbeeld in Internet het een en ander op te zoeken. Hier kan je dan je vragen zetten, en je krijgt altijd zo snel mogelijk antwoord van zeer deskundige mensen.
In ieder geval zoals LauraV zegt, ga met de zoekfunctie in de Bieb kijken, ècht, er rolt dan zoveel info uit, teveel om in een keer in je hoofd te opnemen.

Er bestaat gewoon geen standaard eenheidsdieet, van het genre brok. Iedere hond is anders, met zijn persoonlijke behoeftes en voorkeuren. (net als wij mensen). Er zijn wat flexibile basisprincipes, zoals de percentages, en wat principes voor wat geschikt botwerk betreft. Vanuit deze basis start je, je kijkt hoe de hond of kat er op reageert, en je past na verloop van tijd het een en ander aan. De ene hond heeft behoefte aan wat meer vleesbot, een andere hond daarentegen wat minder. De ene hond doet het prima op 1 maaltijd pens per week, een andere hond zou er van aan de dunne gaan, en dan geef je het liever verdeeld over een aantal dagen enz enz.

Voor voorbeelden van verschillende menu's zou je kunnen kijken in: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/board,2.0.html
genoeg voorbeelden, voorzien van commentaar en tips. Hieruit kan je een heleboel leren hoe een menu samen te stellen.
#2612871
Ik ben het met Anneliesdj eens, als je begint met BARF dan zijn er diverse mogelijk heden  hoe je een menu samenstelt. Maar overal lees ik ook dat er een richtlijn is aan een percentage van spiervlees , bot en organen aangevuld met groenten( kruiden?) Als je vanuit die basis begint, dat zijn wij aan het doen, dan is het gemakkelijker om te starten.
Groetjes Sabina
#2612880
honnybien schreef: Ik ben het met Anneliesdj eens, als je begint met BARF dan zijn er diverse mogelijk heden  hoe je een menu samenstelt. Maar overal lees ik ook dat er een richtlijn is aan een percentage van spiervlees , bot en organen aangevuld met groenten( kruiden?) Als je vanuit die basis begint, dat zijn wij aan het doen, dan is het gemakkelijker om te starten.
Groetjes Sabina
Juist omdat barfen iets is waar je niet 'zo maar even mee moet beginnen' is het belangrijk dat je je echt goed inleest, en daar hoort het zoeken ook bij. Er zijn wel boeken over geschreven waar je van alles in kun lezen, maar dat zijn dus juist; boeken! Dat lijkt me erg veel tekst om even over te typen en dat mag ook niet ivm copyright lijkt me.

De standaard percentage's zijn simpel. 50% bot, 25 % spier, 15% orgaan en 10% groente (of 20 % orgaan en 5 % groente, wat je fijn vind) ook hierin moet je uiteindelijk kijken of dat fijn is voor je hond of niet.

Vanuit daar kun je al makkelijk rekenen hoeveel gram je hond dus per maaltijd van wat nodig heeft.

Hoef je daarna alleen nog maar te bedenken met welke diersoorten je je menu kunt opvullen.

Juist over zaken als zalmkoppen is het goed om te gaan zoeken. Je leest dan meerdere ervaringen, de ene hond poept er dun van, de andere juist niet, sommige lusten het niet, of krijgen het moeilijk weg. Juist dat soort ervaringen zijn goed om te weten voordat je begint.
#2612898
Ik heb de bibliotheek gebruikt, kon daar niet echt iets vinden.
Ik heb al veel gelezen maar ik mis gewoon veel dingen, het is niet voor niets dat ik hier vragen stel.

Ervaringen is wat anders, daar lees ik genoeg over. En of de hond iets wel of niet lust of er wel of niet dunnere ontlasting van krijgt ben ik niet naar op zoek. Ik zoek echt letterlijk handvaten zeg maar.
Die zalmkop, hoe behandel je dat? Daar zitten toch ogen, hersenen ed in, is het dan bot met orgaan?
Ik heb behoefte aan meer praktische antwoorden.

Want er wordt wel gezegd dat je er niet zomaar aan moet beginnen enz. Maar echt praktische info is er niet zoveel, wel weer over hoe je kunt portioneren, invriezen enz maar dat zijn dan weer dingen, die vogel ik zelf wel uit.
Snappen jullie wat ik bedoel?
#2612900
anneliesdj schreef: Ik heb de bibliotheek gebruikt, kon daar niet echt iets vinden.
Ik heb al veel gelezen maar ik mis gewoon veel dingen, het is niet voor niets dat ik hier vragen stel.

Ervaringen is wat anders, daar lees ik genoeg over. En of de hond iets wel of niet lust of er wel of niet dunnere ontlasting van krijgt ben ik niet naar op zoek. Ik zoek echt letterlijk handvaten zeg maar.
Die zalmkop, hoe behandel je dat? Daar zitten toch ogen, hersenen ed in, is het dan bot met orgaan?
Ik heb behoefte aan meer praktische antwoorden.

Want er wordt wel gezegd dat je er niet zomaar aan moet beginnen enz. Maar echt praktische info is er niet zoveel, wel weer over hoe je kunt portioneren, invriezen enz maar dat zijn dan weer dingen, die vogel ik zelf wel uit.
Snappen jullie wat ik bedoel?
Snap ik, maar juist die vragen zijn niet 'algemeen' en is het dus juist verstandig om een topic te openen, waar je je menu in zet, en je vragen stelt. Dan gaat het nl alleen om jouw hond.

Stel jouw hond eet maar 300 gram per dag, dan is een zalmkop van 500 gram een fikse maaltijd. Dan zou ik zeggen; kijk eens hoe dat gaat, alleen die kop.

Zelf reken ik het als bot en orgaan (want idd ogen, hersenen etc) maar ik voer meer. Dus Gijs krijgt hier een zalmkop, en een zalmlijf in de ochtend. En dan savonds nog gerust 350 gram bot en 500 gram spiervlees. En dat werkt voor Gijs dan weer prima.

Juist omdat het maatwerk is, vind ik dat het beter is als iedereen specifiek voor zijn of haar situatie de vraag stelt.
#2612978
Dat is toch juist wel algemeen, kan toch een pasklaar antwoord op komen?
Ik bv ergens voorbij komen 'long heeft vrijwel geen voedingswaarde, is meer een snack, ik zou hem in je menu vervangen' Dan vraag ik me weer af; waarom heeft long geen voedingswaarde, wat is de gedachte daarachter? En zijn er meer van dergelijke 'producten' die leuk zijn voor erbij maar niet standaard in een menu zitten? Daar zijn toch gewoon pasklare antwoorden op?

En dat geld voor al mijn vragen, ik wil gewoon de theorie erachter weten. Als ik iets doe dan wil ik het zelf snappen en niet gewoon long uit het menu gooien omdat hier iemand zegt dat het geen voedingswaarde heeft.
#2613065
anneliesdj schreef: Dat is toch juist wel algemeen, kan toch een pasklaar antwoord op komen?
Ik bv ergens voorbij komen 'long heeft vrijwel geen voedingswaarde, is meer een snack, ik zou hem in je menu vervangen' Dan vraag ik me weer af; waarom heeft long geen voedingswaarde, wat is de gedachte daarachter? En zijn er meer van dergelijke 'producten' die leuk zijn voor erbij maar niet standaard in een menu zitten? Daar zijn toch gewoon pasklare antwoorden op?

En dat geld voor al mijn vragen, ik wil gewoon de theorie erachter weten. Als ik iets doe dan wil ik het zelf snappen en niet gewoon long uit het menu gooien omdat hier iemand zegt dat het geen voedingswaarde heeft.
Oh ja ik snap jou wel, hoor. Dat soort dingen vind ik zelf ook altijd leuk en interessant, maar meestal ga ik dan zelf op zoek.
Ik zou zeggen: maak een lijstje met je vragen, open hierover een nieuw topic, dan komen de antwoorden vast wel.
#2613075
anneliesdj schreef: En dat geld voor al mijn vragen, ik wil gewoon de theorie erachter weten.
Veel van die theoriën zijn in de loop van de tijd al eens verklaard in andere topics en kun je dan terug vinden via de zoekfunctie. En wat je niet via het forum kunt vinden / beantwoord krijgt, daarvoor kun je altijd nog meneer Google raadplegen.
Long heeft weinig voedingswaarde omdat er heel weinig voedingsstoffen inzitten, dat wordt met "weinig voedingswaarde" bedoeld.
#2613145
Mowgli schreef:
Long heeft weinig voedingswaarde omdat er heel weinig voedingsstoffen inzitten, dat wordt met "weinig voedingswaarde" bedoeld.
:+
Ja dat snap ik wel, maar wat zit er dan niet in en wat zit er wel in? :P

Ik kan dergelijke topics niet vinden, ik heb al veel gelezen en dus hier en daar wel opmerkingen tegengekomen maar de uitleg ontbreekt vaak. En via google lukt het me ook niet eerlijk gezegd, maar ik zal nog eens kijken.
#2613185
anneliesdj schreef: :+
Ja dat snap ik wel, maar wat zit er dan niet in en wat zit er wel in? :P
Dus ik begrijp dat jij van elke vleessoort precies wilt weten hoeveel calciuum, vet, fosfor, proteïnen, kalium, magnesium, omega's, etc. bevat? Begrijp ik dat goed?
Ik geloof dat je dan iets hebt aan die super barf calculatoren die de Duitse barfers gebruiken. Daar kies je alle vleessoorten uit een dropdown lijst (ben je wel afhankelijk van de producten die erin staan). Je krijgt meteen een lijstje van de voedingswaarden en wat je eventueel mist, welke supplementen je moet gebruiken, etc.
Deze calculatoren zijn al eens in de bar besproken: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 605.0.html

Duitse Barfcalculator: http://www.barf-kalkulator.de/

Verder kun je uit het boek Nutritive Value of Foods bij books Google enige informatie voor bijv. vis en zuivel halen: http://books.google.nl/books?id=TDbjlnN ... es&f=false
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door