Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Roosj
#2612870
Ze heeft voor wat ik kan beoordelen een goed gebit. Een paar maanden terug is haar gebit onder narcose gereinigd omdat er zeer veel (zwart?) tandplak op de achterste kiezen zat (heb haar uit een verwaarloosde situatie gehaald).

Ze knaagt nu eendennekken en kwartelkarkassen. Met de eendennekken is ze langer bezig als met de kwartelkarkassen, maar beiden worden met smaak gegeten.
Ook van de kvv mixen knaagt ze af en toe op stukjes bot. Qua kvv botjes krijgt ze onder andere eend, zalm en parelhoen. Daarnaast krijgt ze nog een mix van diersoorten, maar volgens mij zitten daar kleinere stukjes bot in waardoor ze daar niet op knaagt.
Laatst gewijzigd door Roosj op di 26 feb 2013, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mowgli
#2612952
Als de eendennekken en kwartelkarkasjes goed gegeten en verteerd worden, waarom probeer je niet eens een kippenvleugeltje? Voor de zekerheid misschien een paar keer met een hamer er op slaan voordat je het geeft. Als dat goed gaat, kun je het vleugeltje zonder meppen geven.
Mowgli is lui en houdt niet van knagen (mede daarom maal ik alles), behalve als ik een bevleesd konijnenkarkas heb en hem daarvan stukken geef. Mowgli is gek op konijn, dus daar wil hij nog wel een klein beetje moeite voor doen. Ik moet het helaas wel in "hapklare" stukjes zien te snijden, maar als ik dat heb, kauwt hij ze netjes op.
Door Roosj
#2612956
Ow nee hoor, deze poes is er echt gek van. Ze staat al onder ons eten te miaauwen in de keuken om haar eten. Ze krijgen hier namelijk na ons eten te eten.
Als zij dan aan het eten is en je loopt haar richting op, sleept ze het door de halve woonkamer. Ze is veel te bang dat je het afpakt  ;D

Kip geef ik hier niet ivm allergische beesten.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2613049
Nou, als ze eendennekken wegknaagt, denk ik niet dat je perse hoeft te hameren. Sien is professioneel barfer al sinds ruim 5 jaar en vindt halve eendennekken best een kluif.
Er zijn genoeg andere botjes muv kip:
- parelhoen (karkas en vleugels)
- konijn (karkas en voorpootjes), ook in wilde variant naar smaak
- haas
- patrijs
- fazant
- duif
- rat
- muis (stelt qua knagerij weinig voor)

Wild lust niet iedereen, maar je kan het altijd eens proberen.

Karkassen zal je denk ik altijd wel moeten tjoppen. Die zijn gewoon te groot om in 1x te geven. Ik geloof dat veel hondenmensen een te groot ding doen ruilen tegen een snoepje of gewoon halverwege wegnemen. Ik weet niet of die methode ook voor alle katten zo geschikt is. Ik heb het idee dat je er bij katten sneller een soort van baknijd mee veroorzaakt. Katten staan niet onder appèl, dus zijn ook daarmee minder tot niet geneigd altijd maar naar de mama/baas te luisteren. Ik weet iig zeker dat het hier niet gaat werken; Sien doet zelfs tegen mij ronduit agressief als ze per ongeluk beide kuikens uit het bakje vist en ik de 2e voor Ot wil hebben. En ik ben echt heel heilig voor Sien, maar er zijn grenzen.
Door Roosj
#2613082
Hier gat het ruilen met de kat idd ook niet werken. Ze zal niet gressief worden, maar ze zal het zo snel mogelijk naar binnen werken, terwijl ze mijn halve huis bebloed ;)

Bedankt voor de voorbeelden. Als ze een eendennek kan, kan ze dan ook eenden karkas, rugstuk etc?

Wild is hier geen probleem. Tot nu toe laat ze alleen dingen met pens en Alaska fazant liggen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2613093
Dat ze Alaska-fazant niet moet, hoeft niet aan de Alaska te liggen. Er zijn veel katten die geen fazant moeten.
Eendenkarkas/-rugstuk zou ik denk ik wel proberen, mits tam (wilde eend acht ik te hard). Het is natuurlijk wel dikker en steviger bot dat een nek, dus misschien in den beginne toch beetje helpen met wat hameren of pletten. Ze zal vanzelf op een gegeven moment meer kaakkracht opbouwen.
Hou er rekening mee dat het niet veel doet in je menu qua afwisseling. Het is wel een ander deel (zou theoretisch weer andere voedingsstoffen moeten bevatten, of in andere combinatie of volgorde), maar het blijft eend en vleesbot.
Door Roosj
#2613106
koekje schreef: Dat ze Alaska-fazant niet moet, hoeft niet aan de Alaska te liggen. Er zijn veel katten die geen fazant moeten.
Eendenkarkas/-rugstuk zou ik denk ik wel proberen, mits tam (wilde eend acht ik te hard). Het is natuurlijk wel dikker en steviger bot dat een nek, dus misschien in den beginne toch beetje helpen met wat hameren of pletten. Ze zal vanzelf op een gegeven moment meer kaakkracht opbouwen.
Hou er rekening mee dat het niet veel doet in je menu qua afwisseling. Het is wel een ander deel (zou theoretisch weer andere voedingsstoffen moeten bevatten, of in andere combinatie of volgorde), maar het blijft eend en vleesbot.
M'n hele menu word omgegooid ;) Heb het menu op papier al klaar liggen en groten deels besteld :)
Door Roosj
#2613125
Ik had dus wilde eend karkas besteld, dus heb er wilde haas karkas en wilde fazant karkas bij besteld, van beiden 1 kilo. Ik ben benieuwd wat ze wel of niet moet of weg krijgt. Als ze de fazant niet moet, dan eet mijn herder het zeer graag voor haar op ;)
Door Mevroi Kruim
#2613433
Dan heb je een erg brave herder, hier eten de honden absoluut geen fazant. En geen wilde eend ook, wel tamme. De katten lusten wel fazant maar met lange tanden, wilde eend gaat, patrijs wisselt, ik heb karkassen gehad die er in vlogen en nu pootjes die tamelijk bleh zijn. Haas eten ze hier graag, Kruimel krijgt het gemalen, de rest gehakt en geplet. Konijn is veruit favoriet, alleen koppen heb ik nog niet gegeven omdat ik die moet hakken en pletten en daar heb ik geen zin in (troep). Parelhoen gaat ook heel goed. En eendagskuikens en alles van kip, waarbij de pootbotten ook gehakt of geknipt moeten.
Door Roosj
#2613454
Mevroi Kruim schreef: Dan heb je een erg brave herder, hier eten de honden absoluut geen fazant. En geen wilde eend ook, wel tamme. De katten lusten wel fazant maar met lange tanden, wilde eend gaat, patrijs wisselt, ik heb karkassen gehad die er in vlogen en nu pootjes die tamelijk bleh zijn. Haas eten ze hier graag, Kruimel krijgt het gemalen, de rest gehakt en geplet. Konijn is veruit favoriet, alleen koppen heb ik nog niet gegeven omdat ik die moet hakken en pletten en daar heb ik geen zin in (troep). Parelhoen gaat ook heel goed. En eendagskuikens en alles van kip, waarbij de pootbotten ook gehakt of geknipt moeten.
Haha, je moest eens weten.. Hij is juist een piep met eten, maar fazant is hij DOL op... Vis moet hij helemaal niet, terwijl mijn bouvier en poes juist dol op vis zijn.

In het begin moest mijn herder helemaal niets hebben van al dat rauwe spul. Als ik hem 'dwong' om wat te eten (anders at hij niets) ging hij gegarandeerd aan de diarree.
De fazant bracht hem juist aan de rauwe voeding. Dat was zijn eerste stap. Ik had alle moed opgegeven en was fazant aan het klaar maken voor mijn bouvier en poes. Mijn herder werd helemaal gek! Zo had ik hem nog nooit gezien..
En mijn bouvier gooide het met hele vieze bekken uit haar bak op de grond.. De poes negeerde het totaal en keek me kwaad aan alsof ze wilde zeggen 'hoe durf je'.
Dan heb ik nog een andere poes in huis die bijvoorbaat al haar kop omhoog heft met grote ogen en een zwaaiende staart (zeer gepikeerd). Zij eet dus Orijen..

Na 8 weken zalm met fazant gemengd te hebben eten mijn honden beide soorten zonder te mengen, maar mijn ene poes moet echt niets van fazant hebben. Als ik het meng laat ze het staan. Als ik het naast een andere diersoort in haar bakje doe, laat ze het ook staan tenzij ze honger heeft want dan eet ze er boos en heeeel voorzichtig omheen. ;D
Laatst gewijzigd door Roosj op wo 27 feb 2013, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Too
#2613785
;D
T kan zijn dat de haaskarkassen erg kaal zijn, dan heb je een plukkie meer werk en moet je er echt een hap spiervlees bij geven.
Overigens vinden de mijne haaskarkas wel erg hard, de voorkant van haas -schouder en borst daarentegen gaan prima en zijn volgens t panel lekker.

Daar waar de Kruimels patrijspoten maar matig vinden... hier is karkas iets wat met een beetje zuchten gegeten wordt maar de pootjes  die we nu hbben... glijen erin
Door Roosj
#2613795
Too schreef: ;D
T kan zijn dat de haaskarkassen erg kaal zijn, dan heb je een plukkie meer werk en moet je er echt een hap spiervlees bij geven.
Overigens vinden de mijne haaskarkas wel erg hard, de voorkant van haas -schouder en borst daarentegen gaan prima en zijn volgens t panel lekker.

Daar waar de Kruimels patrijspoten maar matig vinden... hier is karkas iets wat met een beetje zuchten gegeten wordt maar de pootjes die we nu hbben... glijen erin
Doordat ik alle menu's op mijn poes aanpas, eet ze gewoon met de honden mee. Ik reken het karkas als bot en geef daarnaast nog 15% orgaan (hart, nier lever) en 35% vlees.
Dan krijgen ze toch niet te veel orgaan binnen ondanks dat er mss af en toe een orgaantje in een karkasje zit?
Door Too
#2613874
Nee hoor qua orgaan komt dat wel goed, maar als hazenkarkas erg kaal is [en dat is t vaak]
is t zeker niet t vleesbot waar we hier mee rekenen: 50/50 bot/spiervlees..
om die verhouding te krijgen moet je dan een hapje spiervlee extra geven
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door