Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Irish
#2611605
Ivan wordt oud en ouderdom komt met gebreken..  :-\
Zo nu en dan is hij kreupel aan zijn voorpoot. Hier zijn we mee naar Maarten Kappen gegaan en hij constateerde dat het zijn pezen waren. Ellebogen etc helemaal goed. Wel wat artrose bij de peesaanhechting dus. Nu is dit een hele lange tijd goed gegaan, maar nu komt het toch weer opzetten. Soms kan ik er een verklaring voor geven door te veel of een te intensieve wandeling, maar soms ook niet. Nou geef ik hem af en toe een NSAID alsie erg slecht is, maar als ik het chronisch geef kannie een spiegel opbouwen, maar ik vind hem daar weer te goed voor. Aan de andere kant zijn honden over het algemeen hard voor zichzelf en laten ze pijn slecht zien. Maarja lever en nieren zijn er ook weer niet zo blij mee..

Wanneer vinden jullie dat een hond chronisch aan de pijnstilling moet?
#2611636
Ik heb er geen eigen ervaring mee dus wie weet zou ik het anders doen als het ooit zover komt, maar ik zeg: pijnstilling chronisch gaan geven als dat het leven over het geheel genomen beter maakt.
Als Ivan zo af en toe pijn heeft, zou ik het houden bij dan pijnstiller geven.

Wat ik soms wel hoor is dat als mensen overstag gaan en standaard pijnstilling gaan geven dat ze dan zien dat ze hond wellicht toch al wel meer pijn had naast de momenten waarop hij het liet zien, waar jij dus ook bang voor bent.

Wat je misschien ook kan doen, eerst een tijdje natuurlijke pijnstiller (Cox werkt erg goed) 'chronisch' geven? Dat geeft geen/veel minder weerslag op de organen. Als je ziet dat hij daarvan echt veel blijer wordt in het geheel, kun je overwegen wat te doen met de NSAID's.
#2611666
Ik zou het gewoon eens een week of vier proberen. Wat Anne ook al zegt, vaak sta je verbaasd hoe ze algemeen toch verbeteren. Ja, lever en nieren, niet blij, maar het is linksom of rechtsom, van pijn in je gewrichten wordt je ook niet blij. Mijn oudste reu staat nu bijna een jaar vol continue op de metacam, een halve dosering en bij zichtbare klachten schroef ik dat even op naar de volle dosis. Het gaat prima met 'm en zal zo zijn tijd wel uitzingen.
Door Lil
#2611716
Hier dus ervaring met dat dillemma.
Na een maand lang dagelijks de dosis pijnstilling gegeven te hebben zag ik zo enorm veel verbetering bij mijn honden, dat ik ze niet meer eraf heb gehaald. Probeer het gewoon een maandje.
Ik heb geprobeerd om ze na die maand alle twee op de halve dosering te laten functioneren, maar toen verslechterden ze weer. Ik geef NAAST de metacam, yuka (cox-remmer). Maar hoewel het lang goed is gegaan krijgen ze nu dus beiden!

lever en nieren zijn inderdaad slachtoffer, maar ik laat gewoon elk jaar bij ze bloedprikken. Tot nu toe zijn de waardes meer dan prima.
Door Lil
#2611811
bianca987 schreef: Zou je niet iets erbij kunnen geven om de lever /nieren te ondersteunen?
Voorzover ik nu ben nagegaan heeft dat alleen zin als ze niet goed functioneren, maar preventief niet. Maar wie weet leer ik dadelijk hier wel bij dat wel preventief iets kan.
#2611851
Bedankt voor jullie reacties.

Ik zit is naar die Cox te neuzen, hele andere samenstelling dan traumeel. Al heeft traumeel ook geen pijnstillende werking toch? Eerder tegen kneuzingen/etc. Vind Cox nog wel het proberen waard, om te kijken of dat afdoende werkt en zo niet dan echte NSAID's.
#2611876
Lil schreef: Voorzover ik nu ben nagegaan heeft dat alleen zin als ze niet goed functioneren, maar preventief niet. Maar wie weet leer ik dadelijk hier wel bij dat wel preventief iets kan.
Je kan wel kruiden geven die de lever of de nieren ondersteunen. Mariadistel is bijvoorbeeld het opbouwende kruid voor de lever (ook goed voor mensen die misschien iets te veel alcohol drinken;) en varkensgras is het kruid dat ik geleerd heb als opbouwend voor de nieren. Zijn ook de kruiden die ik zou gebruiken als het mis gaat met die organen, want voordeel van opbouwende kruiden is dat je ze altijd veilig kan geven (reinigende kruiden kunnen als je een verzwakt lichaam hebt, en verzwakt betekend vaak vol met afvalstoffen, juist te veel zijn omdat al die afvalstoffen dan aan het zwerven kunnen gaan...)
#2611887
Irish schreef: Bedankt voor jullie reacties.

Ik zit is naar die Cox te neuzen, hele andere samenstelling dan traumeel. Al heeft traumeel ook geen pijnstillende werking toch? Eerder tegen kneuzingen/etc. Vind Cox nog wel het proberen waard, om te kijken of dat afdoende werkt en zo niet dan echte NSAID's.
Cox is echt een pijnstiller, Traumeel zal vast een pijnstillende factor hebben maar is vooral gericht op genezen/herstellen.

Alba heeft ooit een rugblessure gehad (frontaal omgegooid door een enorme dog), ze heeft 2 dagen Rymadil gehad en daarmee werd ze nog midden in de pijnstiller (zou nog moeten werken op dat moment) piepend wakker. Na die eerste 2 dagen was de Cox binnen, Rymadil direct gestopt en Cox gegeven: ze sliep voor het eerst diep en had geen pijn meer.

Elke pijn is anders natuurlijk en ik heb geen ervaring met ouderdoms-kwaaltjes en pijntjes maar mijn ervaringen ermee zijn goed dus ik hoop dat het ook voor Ivan werkt. Je kunt het ook tegelijk geven dus stel dat de Cox de 'basis'pijn wegneemt kun je NSAID's na een flinke wandeling alsnog ook geven.
#2611903
Jane heeft het lang op homeopatische middelen en behandelingen goed gedaan, maar ik merkte dat het toch net minder werd allemaal.
Toch de knoop doorgehakt en gekeken hoe ze het op pijnstilling ging doen en ja dat maakte een flink verschil.

Hoe moeilijk ik dat ook vond, gevoelsmatig is er na pijnstilling niet meer zoveel, heb ik haar nu toch op een iets lagere onderhoudsdosis laten staan. En hoe langer ze het kreeg hoe beter het ging, ze had toch een terughoudendheid met bepaalde aktiviteiten ontwikkeld die ze nu weer wel doet. Voor de pijnstilling liep ze ook graag lange wandelingen maar de manier waarop ze die nu doet is toch een groot verschil. Ze geniet en doet het goed, dat was voor mij genoeg om haar zo op de pijnstilling te laten. Ze krijgt er mosselextract bij ter bescherming van de maag en ook de spiersupport en gluco blijft ze houden.

Ze gedraagt zich nu echt weer als hoe ze was voor ze last van haar rug kreeg, een jonge, lompe, eigenwijze berner die veel plezier heeft en dat is genoeg voor mij om het vooral zo te houden.

Succes met de overwegingen. :-*
#2611946
Maar.. het is toch niet zo dat stel dat de pijnstilling aanslaat als een terelier dat ik dan kan gaan wandelen als een terelier?  :-[ Ik hoor vaak wel is verhalen ''ja door die nieuwe pijnstilling kan ik weer wedstrijden frisbee met 'm doen'', maar ik neem aan dat dat alleen maar meer kapot maakt. Mijn vraag komt misschien een beetje dom over, maar zo bedoel ik het niet.

Visolie (van Doils heb ik nog liggen) wil ik hem sowieso gaan geven. Hij heeft droge vacht/neus.
#2611951
Ik denk dat je doel zou kunnen zijn dat je hond de normale dagelijkse bezigheden weer zonder pijn kan doen. Wedstrijden of inspannende sporten zijn echt alleen voor kerngezonde honden wat mij betreft, het gaat erom dat de hond een normaal hondwaardig leven kan leiden zonder alsmaar bij alles pijn en ongemak te hebben. Dan is het nl niet meer leuk. Honden kennende zou ik denken dat kort maar leuk leven de voorkeur heeft boven langer maar met voortdurend ongemak dan wel pijn.
#2611953
Inderdaad dat dus..

Overigens zit ik weer niet op te letten smulpaap...  :-[ Die drops zien er wel interessant uit. Ik heb voor 'm Puur Pees geprobeerd, maar hielp niet. Is kijken of deze een andere samenstelling heeft.
#2611958
Irish schreef: Maar.. het is toch niet zo dat stel dat de pijnstilling aanslaat als een terelier dat ik dan kan gaan wandelen als een terelier?  :-[ Ik hoor vaak wel is verhalen ''ja door die nieuwe pijnstilling kan ik weer wedstrijden frisbee met 'm doen'', maar ik neem aan dat dat alleen maar meer kapot maakt. Mijn vraag komt misschien een beetje dom over, maar zo bedoel ik het niet.

Visolie (van Doils heb ik nog liggen) wil ik hem sowieso gaan geven. Hij heeft droge vacht/neus.
Om voor mijzelf te spreken; misschien niet duidelijk neergezet, maar ik bedoelde dat Jane voor de pijnstilling ook echt lange wandelingen nog steeds mee liep, zonder slecht te lopen of met tegenzin, ze protesteerde juist als ze niet mee mocht of het te kort naar haar zin is. :biggrin2:
Maar nu op de pijnstilling loop ik nog steeds diezelfde lange wandelingen, maar je merkt heel veel verschil in hoe ze nu mee loopt.

Hoop dat  het zo duidelijker is.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door