Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#2610897
Hallo,

Ik heb een weekmenu in elkaar gezet voor mijn Amerikaanse buldog van 4 jaar.
Hij weegt 50 kilo en ik denk dat hij met 48 kilo een mooi gewicht heeft.

Hij eet nu KVV van lotgering, maar ik denk dat het eten van barf veel lekkerder is voor hem :-)

Hij had veel oorontstekingen en hotspots waardoor we gestopt zijn met brokken en gestart ben met KVV. Nu heeft hij sinds 4 weken kale plekken in zijn vacht, zonder schilvers of rode plekken, echt alleen haaruitval. Omdat ik met mijn ex een omgangsregeling had met de hond ben ik bang dat hij zoals het hoort in 3 weken niet voldoende verschillende soorten vlees heeft gehad en dat hij daardoor nu zijn haar verliest. Hoop dat het met mijn Barfmenu beter wordt.
Hij lijkt er geen last van te hebben. Heeft tussendoor 4 weken brokken gekregen omdat ik er met mijn ex qua voeding niet in kwam. Bumper woont nu volledig bij mij en ik wil gaan starten met barfen.

In de hoop dat de kale plakken beter worden door afwisselend voer.
En natuurlijk in de hoop dat het menu een beetje klopt. Ben van plan om  1 keer per dag te gaan voeren.

Verhoudingen:
Vleesbot 50% (450 p/d)
Groente 10% (90 p/d)
Orgaanvlees incl pens: 15% (135 p/d)
Spiervlees: 25% (225 p/d)

Per week kom ik op 6300 gram.

Elke dag krijgt hij 90 gram groente, samengesteld uit verschillende soorten groente. Ik moet nog even kijken wat het beste bevalt, resten van ons eten of apart voor hem gemixt.
Resten van ons eten komt hij ook op 7 verschillende soorten groenten per week, aangevuld met appel, komkommer, courgette en 3 teentjes knoflook, verdeeld over 7 dagen.

Maandag:
Bot: eendkarkas
Spier:rund
Org:lamshart

Dinsdag:
Bot:kippenrug
Spier:paard
Orgaan:konijnnenniertjes met vet

Woensdag:
Bot:parelhoen
Spier:hert
Orgaan:lam (long)

Donderdag:
Bot:kippennek
Spier:rund
Orgaan:eendenlever

Vrijdag:
Bot:kwartel
Spier:hert
Orgaan: eendenhart

Zaterdag:
Visdag, zalmkop of zalmlijf of een andere lekkere vis, moet nog even kijken wat ze allemaal hebben voor vis en wat hij allemaal lust.
Ik doe wel gewoon groente op de visdag maar moet ik ook spier en orgaan bijgeven op deze dag?

Zondag:
Bot: eendennek
Spier:paard
Orgaan:lamshart

Een keer in de week wou ik ook pens geven, ik heb begrepen dat dat als complete maaltijd kan, maar hoeft hij er dan helemaal niets bij?
Ik heb lams en runderpens.
Daarnaast 3 x per week een eitje. Als beloning spiering of stukjes kaas.

Nou schiet er maar eens op
Gr. Anneke
#2610922
Welkom :)

Denk dat je menu er mooi gevarieerd uitziet. Long voeg niet heel veel toe. Ik gebruik dat om te drogen geef een heel lekker snacky en makkelijk te breken.

Hier voer ik ook 1 pensdag ik doe daar wel wat kippennek of botjes(ongeveer de helft wat ze normaal aan vleesbot krijgen) aan toe anders is de poep beetje dun ;)
maar dat kan per hond verschillen
#2610925
Vergeten voor te stellen  :biggrin2:

Ik ben Anneke, woon in Leeuwarden en wil graag gaan barfen met mijn Amerikaanse buldog, bumper, van 4 jaar
Leuk om alle topics op dit forum te lezen, het gebruik van de lijntjes zal mij door de tijd heen wel helder worden, want dat vind ik nu nog best inbgewikkeld  ;)
#2610932
Hoi, welkom!
Ziet er mooi uit het menu, lekker gevarieerd.
Ikzelf geef de pens als mix met de organen, 10% pens 10% orgaan en verdeel dit over 3 dagen.
Bij zalmkop geef ik er spier en groenten bij, ik reken het dan als vleesbot. Als ik een andere vis geef, bijvoorbeeld een hele makreel, dan geef ik er alleen wat groenteprut bij.

(NB: vis moet niet meer dan 10% van je totaalmenu deel uit maken, waarvan vette vis als sardien, makreel enz niet meer dan 5%. Dit in verband met thiaminase, een enzym dat Vit B afbreekt.)
#2610935
Anneke, je menu helemaal beoordelen kan ik niet, omdat er toch een paar dingen onduidelijk zijn. Je zegt dat je pens gaat voeren en dit moet natuurlijk ook. Je hebt het nog niet in je menu opgenomen. Hoe ga je dit doen?
Om gemakkelijk te kunnen rekenen neem ik altijd 10% van het totale menu. In jouw geval is dat dus 630 gram. Als je totaal 15% orgaan wilt gaan voeren is dit dus een kleine 1000 gram. De helft hiervan (500gr.) is meestal pens. Dit is geen complete maaltijd. Er kan nog 400 gr. vleesbot aan toegevoegd worden. Zit je dus op de 900 gr, een dagportie. Dit is dan een complete maaltijd.  Je hebt dan nog 500 gr. orgaan over om te verdelen over hart, lever en nier. Omdat je niet zo vreselijk hoog zit met die 15% orgaan kan je long uit het menu weglaten. Je andere percentages worden dan wat hoger. Voor nier kies je konijnennier, weet je wel dat dit vreselijk vet is? Drukt dus eigenlijk ook weer je percentage orgaan. Bovendien heeft je hond zoals ik begrijp geen behoefte aan veel vet.

Vis kan je beschouwen als vleesbot. Je zou dus 50% van de maaltijd  hiervan kunnen nemen. De rest aanvullen met spiervlees.
#2611814
Hallo,

omdat jullie eigenlijk allemaal zeggen dat ik met orgaan aan de lage kant zit zal ik van een andere verhouding uitgaan. best lastig om het goed te doen, want dit was uit de rekenhulp van barfplaats gekomen. maar misschien dat dit dan een betere verhouding is.
vlees 45%
groente 10%
orgaan 20%
spier 25 %

dan ga ik bij de orgaan de pens toevoegen en de long eruit halen.
omdat ik niet goed weet hoe groot/zwaar de stukken pens zijn die ik ga bestellen moet ik even kijken of ik dan een iets grotere hoeveelheid pens ga geven dan de 180 gram orgaan per dag en dat ik dan de volgende dag de organen uit het menu laat.
Misschien slim om inderdaad de helft van wat hij normaal aan bot krijgt bij te geeven om dunne ontlasting tegen te gaan, maar misschien reageert hij hier helemaal niet zo sterk op.
dat moet ik maar even aankijken.

moet ik dan de hoeveelheid spier de rest van de week ook ophogen om zo die ene dag pens te compenseren? of hoeft dat niet ?
misschien wel domme vragen, maar dat kan ik nergens hier op het forum er zo uithalen.
ik hoor het wel.

gr anneke
#2611833
Als je het in de rekenhulp op per week klik.
Doe je de orgaan door 2 dan heb je de helft dus voor pens = 1 dag.
Ik zelf zou dan de pens afronden op 750 gr en dan ongeveer 150 vleesbot (bv kippennek) geven
De Rest deel je door 6 dan weet je wat je pd geef en krijg je hond zijn week hoeveelheid toch binnen.
ga ervan uit wat volgens jou het ideale gewicht voor jou hond is dus 48 kg voer dat dan ook in en niet de 50 kg.
En het komt echt niet allemaal op de gram aan. Er mag gerust wel eens 50 a 70 gram afwijken ;) Op de hoeveelheid die jij zou moeten voeren
#2612280
Menu is aangepast in verband met andere bestelplek :biggrin2:
Hoop dat het ergens op lijkt.

Bot : 45% ( 405 p/d)
Spier: 20% (225 p/d)
Orgaan: 20% (92 p/d uitgaande van 700 Gr. Pens per week, er al afgehaald)
Groente 10 % 90 gram per dag
Zijn er nog ervaringen met verschillende soorten vlees combineren en nare gevolgen?

Maandag:
B: zalmkop
S:paard
O: lamshart

Dinsdag:
B: kwartel
S:rund
O: eendenlever
Extra: 1 ei

Woensdag:
B: eendenrugstuk
S:hert
O:rundernier

Donderdag:
B:kippennek
S:x
O: pens
Extra:yoghurt 100/150 cc

Vrijdag:
B: kippenrug
S: paard
O:konijnorgaan (25% hart, long, niet, lever)

Zaterdag:
B: eendenrugstuk
S: rund
O: lamshart
Extra: 1 ei

Zondag:
B:kwartel
S: hert
O: eendenlever/rundernier

Wat is het verschil tussen runderstoof en gewoon rundervlees?
Als hij wat meer gewend is aan bot kan het botassortiment uitgebreid worden, is nu nog beperkt.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door