Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door jootje030509
#2609073
Hallo,
Ik ben Johanneke, 38 jaar en woon in Leiden. Ik heb 2 hondjes.
Milo, reu, 12 jaar, komt  uit Spanje en Ashra, teef, 3 jaar,  komt uit Polen.
Ze krijgen nu allebei bibi, Milo weigerde ooit zijn brokken o'n 11 jaar geleden en toen ben ik uitgekomen op bibi.
Heb toen ook wel nagedacht over compleet BARF maar vond het toen te veel gedoe. (dacht ik)
Waarom nu dan wel? Naar aanleiding van gebitssanering  :biggrin2:  van Milo (was ook echt wel nodig) kreeg ik het advies om brokken te gaan voeren en te gaan tandenpoetsen..... Brokken dus echt niet en tandenpoetsen met een borsteltje is ook niet helemaal hoe het door de natuur bedoeld is.... Heeft me dus aan het denken gezet en de stap van een pakje bibi naar helemaal vers lijkt me nu wel erg logisch!
Heb me flink ingelezen de afgelopen dagen, en na wat gepuzzel onderstaand menu samengesteld.

Ideale gewicht van beide honden is zo rond de 5 kilo, uitgaande van 4% van het lichaamsgewicht voeding per dag kom ik dan op 200 gr. per hond per dag.
Hou om te beginnen het schema van 50% vleesbot, 25% spiervlees, 15% orgaanvlees, 10% groente aan.
Komt dus per hond neer op
100 gr. vleesbot
50 gr. spiervlees
30 gr. orgaanvlees
20 gr. groente

Van de 30 gr. orgaanvlees is 15 gram vuile pens, 8 gram hart (lam, rund, kip) en de overige 7 gram andere organen (lever, nier testikel) (kip, geit, lam)
De pens wil ik ze apart geven, 1 per week als stuk van ongeveer 100 gram van de rest heb ik een mix gemaakt waar ze 15 gram per dag van krijgen.
De groente heb ik een groentemix van gemaakt van ongeveer 7 groentes, dit zullen elke keer andere groentes zijn.

De variatie in vleesbot en spiervlees is op dit moment nog niet zo heel groot, puur omdat ik de ruimte nog niet heb om dit in voorraad te hebben.
Ben zoekende naar een goede en betaalbare vrieskist, zodra deze er is komt er ook meer variatie in wat ze krijgen.  He ook al gemerkt dat groot inkopen veeeeeel voordeliger is!! :P

Als extra dingen zullen ze af en toe een eitje, karnemelk, nootjes, of een visje krijgen (weet niet of ze vis lekker vinden, anders wordt dit zalmolie)
Hoe vaak mag ik deze extra dingen geven? karnemelk kregen ze al, zeker in de zomer paar keer per week een scheutje. maar de rest?

Het menu voor 7 dagen voor 1 hond

Dag 1
100 gr. kippennek
50 gr. lamsvlees
15 gr. orgaanmix
20 gr. groentenmix

Dag 2
100 gr. konijnkarkas
50 gr. rundervlees
15 gr. orgaanmix
20 gr. groentemix

Dag 3
100 gr. lamsrib
50 gr. kippenvlees
15 gr. orgaanvlees
20 gr. groentemix

Dag 4
100 gr. kippennek
100 gr. vuile pens
20 gr. groentenmix

Dag 5
100 gr. konijnkarkas
50 gr. paardenvlees
15 gr. orgaanmix
20 gr. groentemix

Dag 6
100 gr. kippenvleugel
50 gr. rundervlees
15 gr. orgaanmix
20 gr. groentemix

Dag 7
100 gr. lamsrib
50 gr. kalkoenvlees
15 gr. orgaanmix
20 gr. groentemix

Op dag 4 krijgen ze alleen de pens en geen spiervlees, de andere dagen is het spiervlees soms wat meer dan die 50 gr. (ben niet zo heel precies met wegen.....) Ws. compenseert dit wel en krijgen ze toch voldoende over de hele week.

De honden zijn nu gewend om 2x per dag te eten. Ik zal bovenstaand menu gaan verdelen over de ochtend en avond.
Maakt het nog uit of ze vleesbot 's ochtends of 's avonds krijgen of is dit maar net hoe het uitkomt?
De porties zullen in ieder geval verdeeld worden in maaltijd vleesbot en maaltijd orgaan, spier en groentemix.

Nou ben benieuwd wat jullie hiervan vinden! Hoor graag tips, aanvullingen etc!!  :)
Door Quinta
#2609243
Het ziet er goed uit, vooral als je zoals je zegt nog een ander soort vleesbot en spiervlees kan toevoegen. Toch een paar opmerkingen:
- inkopen in het groot zal inderdaag veeeeel goedkoper zijn, maar als je 2 hondjes van 5 kg. hebt duurt het veeeeel te lang voor je dit opgevoerd hebt. Want de opvatting dat het in de diepvries eeuwig goed blijft is dus niet juist. De kwaliteit/ voedingswaarde loopt gewoon terug. Ik koop geen 5 kg. van één soort, maar koop liever 2x1 kg. van 2 verschillende dieren. Met deze 2 kg. heb je minder plek nodig en kan je meer variëren. Maar ja die afweging tussen prijs - kwaliteit en gemak moet jezelf maken.
- 1 van de motto’s van barfen is dat je hooguit 1 keer per dag voert. De achterliggende gedachte is dat eventueel scherpe delen van het vleesbot in de maag goed ingepakt worden door spiervlees, orgaan en groente. Je kunt je voorstellen dat een paar los zwevende botdelen in de maag eerder irritaties aan maag- en darmwand kunnen toebrengen. Als je maaltijd uitsluitend uit vleesbot bestaat is dit gevaar dus groter. Bij KVV gaat dit argument niet op en KVV-ers zullen dan ook sneller geneigd zijn 2 keer per dag te voeren. Naar 1 keer per dag gaan lijkt misschien een beetje zielig voor de hondjes, maar na een korte aanloop periode zijn ze er snel aan gewend. Door de grotere stukken die je bij barfen geeft, heeft het lichaam na 12 uur ook minder behoefte aan opnieuw voedsel.
Door Hanny
#2609614
Tot nu toe, had ik nog niet gelezen over het motto van barfen om hooguit één keer per dag te voeren.
Heel veel mensen voeren om wat voor reden dan ook vaker.
Ik doe dat niet, gewoon omdat ik het gemakkelijk vind om in één keer een maaltijd te verschaffen.
Als je prachtige lamsribben hebt, kun je die voeren. Miin honden zijn iets zwaarder dan de jouwe en eten geen lamsribben. Hier kan ik geen voor ons betaalbare makkelijk eetbare ribben kopen, maar als jij dat wel kunt, prima.
Als ik mijn kleine honden twee keer per dag zou voeren, dan zou ik de zwaarst verteerbare maaltijd geven, waar de langste rustperiode achter aan komt.
Als de vleesbotten goed bevleesd zijn, zou je ze best apart kunnen geven. Als ze wat kalig zijn, doe je er al vast wat vlees, of orgaan bij.
Na denken bij wat je doet en dan komt het vast wel goed.. Pas je op met 100 gram pens aan één stuk. Mijn honden zouden dat in één keer naar binnen werken, niet erg, als het goed gaat, maar even wat ingewikeld, als het niet zo makkelijk weg slikt.
Hier zijn ze ook te gulzig voor vleugeltjes, maar als dat bij jouw honden goed gaat, prima toch.
De kans, dat je toch aandacht aan het gebit moet geven, is aanwezig. Sommige honden hebben dat nu eenmaal nodig.

Hanny
Door jootje030509
#2609882
Ga uitproberen of 1x per dag voeren bevalt. Zie ook wel een aantal voordelen. Zal wel even wennen zijn voor de ingebouwde klok van de hondjes.....

Van die pens aan een stuk heb ik ook gedacht. Ga dit voorzichtig proberen en kan het anders kleiner snijden, ze kunnen af en toe inderdaad erg gulzig zijn, Zeker Ashra, volgens mij denkt ze hoe sneller het op is hoe meer ik kan pikken van Milo.... :D  Maar is wel goed om in de gaten te houden, ze moeten er niet in gaan stikken, ze kotsten wel makkelijk maar toch.

Inkopen per kilo is ook wat ik van plan was hoor, inderdaad meer variatie  en scheelt al veel met hoe ik het nu doe (door nog beperkte opslagruimte  :P )
Moet toch wel met een maand of drie op zijn denk ik, die termijn houd ik voor onszelf in ieder geval aan.

Zal komende tijd toch uitproberen worden wat wel en niet goed gaat, blijf hier gewoon lekker meelezen en vragen en dan komt dat inderdaad wel goed.

En extra dingen, hoe vaak geven jullie die? Elke dat iets of paar keer per week?

Johanneke  :)
Door Quinta
#2609946
Zoals de naam al zegt is het een extraatje. Als je dus veel gaat geven is het meer een onderdeel van de voeding. Al vind ik ei wel bij de voeding horen. Nu kan je over eieren op dit forum veel lezen, ik snap er alleen helemaal niets van. Men gaat uit van een gemiddelde van 2 eieren per week per hond. Maar ja hier rekenen we altijd in percentages.  Als een hondje van 5 kg. 2 eieren per week mag hebben, dan mag een hond van 50 kg. 20 eieren, toch? Alleen is dat dus niet het advies. Zelf heb ik krielkipjes en die leggen van die leuke kleine eitjes. Ik voer om de dag zo’n  eitje. Bij 2 kleine hondjes zou je misschien in de verleiding komen om een groot ei in tweeën te splitsen. Moet je dus niet doen, want dan krijgt de ene het eiwit en de ander het eigeel. Ik zou dolgraag ook veel meer eieren voeren, van mijn part 5 per dag, want in de komende maanden kom ik om in de eieren. Ik durf het echter niet. Als ik de eieren ook bij de buren niet kwijt kan, smijt ik ze soms in de prullenbak. Ik weet van iemand die wel heel veel eieren geeft en zijn hond doet het prima. Het zegt echter natuurlijk niets over de gezondheid op de lange termijn. Ik hou het toch maar op 2 eieren per week, in mijn geval dus een paar meer omdat het kleine eitjes zijn.
Mijn eigen idee is dat het inderdaad onnatuurlijk is om veel eieren te voeren. In de natuur zal een wolf uitsluitend in de vroege voorjaarsmaanden eieren kunnen eten. Ook een gewone ouderwetse kip zou in de vrije natuur in de maand maart of april niet meer eieren leggen dan een nest vol. In de natuur zijn het grootste deel van het jaar geen eieren te vinden. Over rauwe eieren of licht gekookt bestaan ook zeer veel meningen. Ik doe het eigenlijk afwisselend, heb de intentie om een ei heel licht te koken, maar vaak ligt hij al in de bak voor ik er erg in heb. Onze alom bekende “Lizzy” schijnt de eieren ook eerst enige tijd in heet water te leggen. Dus dat moet wel een goede methode zijn. In de natuur zal een wolf ook eieren rauw en bebroed eten.

Bij een visje eigenlijk hetzelfde verhaal, 2 keer per week.  Als ze het goed eten willen kan je de vis gewoon een ondereel van je maaltijd laten zijn. Te geven als 100 gr. vleesbot. Aan een zalmkop kan je gemakkelijk komen, je moet hem alleen wel in 4-5 stukken snijden, want deze hebben een behoorlijk gewicht. Ik zou ook niet iedere week dan dezelfde vissoort geven.

Zelf geef ik iedere dag een scheutje geitenmelk, karnemelk moet lijkt mij ook kunnen.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door