Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ingrid S
#2607700
Joepie ik heb mijn droogmachine vandaag binnen gekregen. heb hem meteen aangezet met appel en banaan.

het zit er nu 11 uur in, maar hoe weet ik nu wanneer het klaar is? kun je dat ergens aan zien moet je het proefen. moet het dan al knappering zijn??

wie weet het?
#2607750
Nou, ik droog alleen voor de honden, dus proeven doe ik sowieso niet  :biggrin2: Knapperig wordt het pas als het afgekoeld is. Ik heb eerlijk geen flets idee hoelang banaan en appel moet drogen voordat het eetbaar wordt, hangt natuurlijk ook af van de temperatuur e.d. maar haal er eens wat stukjes uit,m breek het doormidden en dan zie je al wel een heel eind of het daar binnen nog vochtig is.
#2607906
Oke ik ben nu al fan van dat ding.

appel is er 11 uur in geweest en ben er nu al verslaafd aan. wat is dat lekker. Ik denk dat de honden nog een probleem krijgen. moet er denk ik zetje platootjes bij voor de honden snaks haha.

ga er eerst nog rondje appel in doen.
Door Martine-Tom
#2607910
Ingrid S schreef: Oke ik ben nu al fan van dat ding.

appel is er 11 uur in geweest en ben er nu al verslaafd aan. wat is dat lekker. Ik denk dat de honden nog een probleem krijgen. moet er denk ik zetje platootjes bij voor de honden snaks haha.

ga er eerst nog rondje appel in doen.
Weet niet of je de bomann hebt maar zo ja kan je beter een 2e droger kopen dan een losse set schalen  ;)
Gebruikersavatar
Door rupa
#2609854
Ingrid S schreef: Joepie ik heb mijn droogmachine vandaag binnen gekregen. heb hem meteen aangezet met appel en banaan.

het zit er nu 11 uur in, maar hoe weet ik nu wanneer het klaar is? kun je dat ergens aan zien moet je het proefen. moet het dan al knappering zijn??

wie weet het?
je zou het ook kunnen zien/meten met een hygrometer op de uitgaande luchtstroom.
als de meter op ca. 10% staat is het klaar.

voor meer info zou je ook hier even kunnen kijken
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 5.105.html
ergens halverwege staan en paar fotootjes waaronder de hygrometer/thermometer. (klik op het plaatje/foto voor de grotere weergave.)

gr.®upa.
#2609943
het drogen gaat prima heb er kipfilet long en hart gedroogd de honden vinden het heerlijk. die hydrometer had ik inderdaad bij jouw werkstuk gezien. heb al even op internet gezocht moet even kijken welke handig is om in de luchtstroom te houden en die 10% meet. wil hem ook niet te duur, moet wel leuk blijven. mijn gezin vind me toch al gek haha, ik vermaak me prima en die appeltjes vind ik gedroogd lekkerder als vers.
#2612496
Ik heb ook een Bomaan en ben er zeer tevreden over. Gister kippennek gedroogd, was na 15 uur helemaal droog. Morgen komen er kippenpoten in, zal ook wel zoiets worden denk ik. Duurt een tijd, maar ach, alles voor mn honden he. Bovendien staat ie s' nachts aan, dus niemand heeft er last van. Nee, ik kan niet meer zonder mijn Bomann, een superaankoop geweest!
#2614000
Kippepoten?  tjonge, die mogen er dan wel 30 uur in.

Maar ik ben er ook blij mee hoor. Ik droog vooral long en hart nu. ongeveer 14 a 15 uur en het is gortdroog. Gesneden in plakken van ongeveer 6 a 7 mm.
#2614135
haha, ik denk dat het zo rond de 20/24 uur moet drogen. Ze zitten er nu 8 uur in en beginnen te verkleuren van geel naar beige.... Kippenhartjes was geen succes, maar de kippenmagen weer wel. Die zijn na 11 uur gortdroog.
#2614162
madelief403 schreef: haha, ik denk dat het zo rond de 20/24 uur moet drogen. Ze zitten er nu 8 uur in en beginnen te verkleuren van geel naar beige.... Kippenhartjes was geen succes, maar de kippenmagen weer wel. Die zijn na 11 uur gortdroog.
Nooit aan gedacht om kippenmagen te drogen. Ga het zo gelijk ook doen  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door