Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door lberghoef
#2604086
Hallo allemaal,

Sinds een maand of twee ben ik aan het barfen. Hiervoor kregen ze KVV waar ze het in eerste instantie prima op deden totdat Trix een allergie bleek te hebben. Dit blijkt een kipallergie te zijn. Daarom ben ik gaan barfen en dat bleek ook nog eens goed voor de portemonnee te zijn! ;)
Met veel pijn en moeite heb ik alles berekend en ben begonnen. Het leek goed te gaan totdat Duffy ongeveer twee weken geleden erge spierkrampen kreeg na het rennen. Goed dat kon nog omdat ze heel erg actief was geweest maar het bleef aanhouden. Nu is het wat rustiger en ik masseer haar dagelijks na het lopen. Maar gisteren begon Trix ook! Na het rennen ontzettende kramp. Toen ze KVV kregen hadden ze dit niet dus doet mij toch geloven dat ik iets verkeerd doe.

Het zijn twee middelgrote honden van 11kg. Zeer actief en ik geef zo'n 400 a 450gr eten per dag per hond.


Menu:

4x per week 's ochtends 200gr. spiervlees (rund, hert, paard
3x per week 's ochtends 200gr. orgaanvlees (lam of rundpens, konijnorganen, konijnenlever, lamslong of lamspens)
7x per week s' avonds 200 a 250gr. vleesbot (zalmkarkas, lamsribben, hertenribben, ganskarkas, ganzennek, runderknars, geitennek, lamsbout)

2x per week doe ik 100gr groente en fruitprut door hun eten en iedere dag een theelepel zalm of olijfolie en 4x per week een scheutje karnemelk, geitenmelk of yoghurt.

Omdat ik met Trix aan een eliminatiedieet zat ben ik nog niet zover dat ik alle diersoorten heb die ik wil geven. Nu ik het schrijf zie ik dat ik wel erg veel lam geef. Daarnaast heb ik een minivriezer en kan niet zoveel bestellen.

Geef ik te weinig van iets en dat de spierkramp/verzuring daar door komt? Zou ik een supplement erbij moeten geven omdat ze zo actief zijn?
Bedankt voor het meedenken!
#2605694
Lizzy zal later nog wel reageren en je van kundig advies voorzien maar die heeft op dit moment andere dingen aan haar hoofd omdat haar hond ernstige mastitis heeft. Heel bafplaats leeft op dit moment met haar mee dus denk dat er daarom nog niemand reageert  ;)

Hieronder alvast een paar tips:

[quote="lberghoef"]Met veel pijn en moeite heb ik alles berekend en ben begonnen.[/quote]

Heb je de Barfrekenhulp gebruikt om je menu te berekenen, werkt echt ideaal ook voor mensen zoals ik die slecht zijn in rekenen  ;) http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... -rekenhulp

Uit je menu kan ik niet opmaken of je ook nier en hart geeft (kan natuurlijk in de konijnorgaan zitten) want een hond heeft dit wel echt nodig. Long is meer voor de leuk maar honden hebben er verder weinig aan.

[quote="lberghoef"](zalmkarkas, lamsribben, hertenribben, ganskarkas, ganzennek, runderknars, geitennek, lamsbout)[/quote]

Runderknars zou ik persoonlijk niet voeren ivm de kans op verstoppingen en met hertenribben zou ik ook oppassen (zeker met honden die nog maar kort barfen) of ze moeten van hele jonge hertjes afkomstig zijn en met gemak door de snoeischaartest komen. Ganskarkas is ook niet erg geschikt voor beginnende barfers want dit kan ook erg hard zijn. Ik zou de runderknars, hertenribben, en ganskarkas vervangen door eendkarkas, konijnkarkas en parelhoenkarkas en pas later nog eens ganskarkas gaan geven.

[quote="lberghoef"]
2x per week doe ik 100gr groente en fruitprut door hun eten[/quote]

Veel honden kunnen niet tegen de combinatie van vlees en fruit omdat dit in de darmen gaat gisten. Appel vormt daarop een uitzondering, dat kan in de regel wel gecombineerd worden met vlees. Geef dus of fruit zonder vlees of alleen groetenmix met vlees.

Het lijkt mij sterk dat de spierkrampen van je honden door je menu komen maar ik blijf dit topic aandachtig volgen want ik ben ook benieuwd wat de anderen ervan zeggen.
Laatst gewijzigd door Lucie110 op ma 18 feb 2013, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
#2606299
Bedankt alvast! Ik had al gelezen dat Lizzy druk was maar ik heb geen haast!
De rekenhulp had ik gevonden maar ben zo'n stresskip dat ik me ondanks dat toch blijf afvragen of ik het wel goed doe! ;)

Hart geef ik maar inderdaad de niertjes zullen alleen in de konijnorgaan zitten. Zal dit de volgende x apart meebestellen.

Omdat ik alle botten zelf moet knippen/zagen weet ik meteen of het geschikt is of niet. Hertenribben las ik achteraf ook dat dat niet zo'n denderende keus is maar omdat ik met hert begonnen was tijdens het eliminatiedieet en een hele berg ervan had besteld ben ik het wel blijven geven. Ze proberen de botten niet eens door te knagen, scheuren het vlees eraf en laten de rest liggen in tegenstelling tot de lamsribben, die gaan wel helemaal op.

Ganskarkas ben ik deze week mee begonnen en dat ging eigenlijk goed.

Van de runderknars had ik geen idee! Nou gaf ik dat al niet als volledige maaltijd want had nou niet het idee dat er veel voedingsstoffen inzitten. Geef het ook niet vaak maar kan het dus wel achterwege laten begrijp ik.

Groente/fruit mis wist ik ook niet, goed om te weten!
Gebruikersavatar
Door winni
#2606510
Mijn hond had precies hetzelfde. Ook zomaar ineens spierkrampen als ik aan het sporten was met haar. Lizzy adviseerde mij om iets meer en kwalitatief goed spiervlees te geven. En inderdaad, dát was de oplossing. Ik zie dat je al 800 gram geeft, maar misschien moet je dit over iedere dag verdelen. En misschien is jouw vleesbot iets minder bevleesd ?
#2606831
Ga ik proberen. Goeie tip! Wat is in jullie ogen kwalitatief goed vlees? Ik haal alles bij degomeat en heb nu hertenvlees, paardensucade en stoofvlees en runderstoofvlees.
Misschien moet ik de volgende keer ook maar wat meer nekken en kleine karkassen bestellen.
Mijn vleesbotten zijn volgens mij wel goed bevleesd...maar misschien denk ik dat omdat ik nog nooit een echt goed bevleesd bot heb gezien! ;) Wederom komt dat bij Degomeat vandaan, ik heb zelf het idee dat het meeste wel goed bevleesd is behalve dan bv de geitennek. Die geef ik omdat ze dat zo fantastisch vinden en geef er dan wat vlees bij.

Ik geloof dat ik ook maar op zoek moet naar een nieuwe vriezer... ::)
Gebruikersavatar
Door winni
#2607582
Goed spiervlees is vlees waar niet te veel 'frutsels' tussen zit. Ik geef om de dag sowieso paardenspiervlees omdat daar veel ijzer inzit. Ook geef ik om de dag een ei. Deze zet ik in een kopje gekookt water zodat het eiwit íets gestolt is waardoor de hoeveelheid biotine intact blijft. Als verders je vleesbot voor de helft uit vlees bestaat moet het goed zijn. Ik zou niet meer dan eenmaal per week nekken voeren vanwege de eventuele aanwezigheid van schildklieren. Ook hiervoor oppassen met hele karkassen.
#2607879
Oké, ik ga je advies zeker meenemen. Meer paardenvlees en ik denk wel dat ik weet wat je bedoeld, vanochtend had ik konijnenvlees. wat een stukken vet zaten daarin!
Eieren kan ik aan Duffy wel geven maar aan Trix niet gezien haar kippenallergie.
Tip van de nekken wist ik ook niet, dank je wel!

Karkas is geen succes....Gisteravond weer geprobeerd maar er wordt alleen maar naar gekeken. ;D
Gebruikersavatar
Door winni
#2608782
[quote="Ingrid S"]
en ik zou die tip over elke dag spiervlees geven ter harte nemen.
dan is die aanvoer iets constanter dan om de dag. als het bij de honden van winnie beter ging door het spiervlees.....
[/quote]
Ja, zoiets krijg je toch niet voor elkaar met brokjes hé? Dit was een hele goeie tip van Lizzy!
#2609997
Ik ben meer spiervlees gaan geven. Ook de "orgaandagen" doe ik nu vlees bij en ik moet zeggen, geen kramp meer! Dus inderdaad, was een goeie tip! Ook de andere tips ga ik bij de volgende vleesbestelling zeker meenemen!!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door